religieus gevoel

Jo-Ann

religieus gevoel

Bericht door Jo-Ann »

Hoe kun je religieus gevoel onderscheiden van het werk van God?
Kaw
Contacteer:

Re: religieus gevoel

Bericht door Kaw »

Het werk van God is stabiel en onafhankelijk van je gevoel. Zondag 1 verwoord dat prachtig.
Iemand die geloofd op basis van zijn bevinding wordt heen en weer geslingerd door zijn gevoel en vind nooit zekerheid.
Iemand die geloofd, omdat het door de Heilige Geest gegeven geloof hem verzekerd van de waarheid van de bijbel en de trouw van de Vader en het volbrachte werk van de Zoon, die WEET en is zeker. Ook als zijn religeuze gevoel het even in de steek laat.
Jongere

Bericht door Jongere »

Onlangs een preek over gehoord. Die dominee zei het wel kernachtig:
Het geloof is dan sterk als het zonder het gevoel staat maakt op een belovend God.

Misschien een beetje ouderwets uitgedrukt, wel duidelijk.

Al zal voor meer mensen de vraag liggen op het gebied of zij wel staat mògen maken op een belovend God. En die dit vóór het (of een) gevoel nooit zullen durven.
jvdg

Bericht door jvdg »

Jo-Ann schreef:Hoe kun je religieus gevoel onderscheiden van het werk van God?
Een religieus gevoel is in feite een eigen emotie, welke gevoed wordt door eigen omstandigheden, gevoelens etc..
Het werk van God is onwederstandelijk en gaat dwars tegen alle gevoelens van de mens in, ja die breekt de mens af.

En gelukkig maar, want als de genade afhankelijk is van de mens zelve, komt er niets van terecht.

Het onderscheid tussen dat gevoel en God's werk kun je dus vaststellen of de Heere voor Zichzelf werkt door de Heilige Geest tot Zijn eer, of dat je op eigen koers in eigen belang vaart.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat je geloof en gevoel niet moet scheiden.
caprice

Bericht door caprice »

De Dordtse leerregels antwoorden hier op meerdere plaatsen kernachtig op.

:livre Leestip: "Toetsteen der ware en valse genade", van Theodorus van der Groe.
Afgewezen schreef:Ik denk dat je geloof en gevoel niet moet scheiden.
Er is wel gevoel zonder geloof, maar geen geloof zonder gevoel. Ik denk dat de topicstarter hierop doelt, het onderscheid tussen algemene en bijzondere genadewerkingen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Ik denk dat je geloof en gevoel niet moet scheiden.
Precies!
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

'k Zal proberen het nog wat duidelijker te maken wat ik bedoel, alhoewel ik dat wel erg lastig vind. Ook de duivel openbaart zich als een engel des lichts. Een 'bekering' kan ook van de duivel zijn.

En caprice, ik ben inderdaad een keer in dat boek begonnen. Misschien lees ik het verkeerd, maar ik werd er een beetje verdrietig van. ('t zegt meer over mij misschien dan de schrijver en het boek).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jo-Ann schreef:
'k Zal proberen het nog wat duidelijker te maken wat ik bedoel, alhoewel ik dat wel erg lastig vind. Ook de duivel openbaart zich als een engel des lichts. Een 'bekering' kan ook van de duivel zijn.

En caprice, ik ben inderdaad een keer in dat boek begonnen. Misschien lees ik het verkeerd, maar ik werd er een beetje verdrietig van. ('t zegt meer over mij misschien dan de schrijver en het boek).
Of lees eens het boekje van prof. Wisse, "De Droefheid naar God". Dit is ook het antwoord op je vraag: De droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid maar de droefheid naar de wereld werkt de dood. Het woordje "naar" moet je hier lezen als "overeenkomstig". De droefheid zoals God die werkt.

De Heere komt altijd op Zijn Eigen werk terug, religieus gevoel kan er wel tijdelijk zijn (en soms een heel leven) maar houdt geen stand.
helma

Bericht door helma »

Een boekje wat ik zelf helder vind over deze vraag is van Ds van Ruitenburg
Met hart en ziel; godsdienstige gevoelens gewogen

(als je het wil lenen pb je adres maar dan stuur ik het naar je toe)
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Als ik ook nog een boekentip mag geven: lees eens het boek van R. Erskine met de titel "De zekerheid van het geloof". Erg toegankelijk (vind ik tenminste) en soms ook confronterend voor jezelf.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
refo

Bericht door refo »

Het werk van God lijkt me per definitie een religieus gevoel geven. Dus ik zie niet waar je het over zou willen hebben.

Dat voorbeeld van de duivel als 'engel des lichts' is heel goed getroffen. Het gaat er dus niet om wat iemand 'voelt' bovenop de woorden van God (Bijbel en bediening des Woords). Dat is alleen maar prettig, maar bewijst niets. Niet aan jezelf, maar zeker niet aan anderen.

Wat telt zijn de beloften van God. Ik vrees dat we zijn gaan denken dat daar nog wat gevoel bij moeten komen, wat dan genoemd wordt 'het werk van de Geest', in tegenstelling tot 'slechts het Woord'. Ik zal niet zeggen dat mensen met die ervaringen zichzelf bedriegen, daar ga ik niet over. Wat ze zelf vaak wel doen is mensen zonder dergelijke gevoelens als 'zichzelf bedriegenden' aanmerken.

Merkwaardig dat juist Calvijn niets van die geestelijkheden moest hebben. Buitengewone ervaringen wees hij resoluut af als van belang. Juist vanwege het feit dat je ze niet kunt onderscheiden. In een ander topic over dit onderwerp las ik dat iemand onderscheid maakte tussen 'buitengewone' (mogelijk schadelijk) en 'bijzondere' (noodzakelijke) openbaringen.
Merk op dat het over synoniemen gaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Religieus gevoel is op zich niet fout... als het maar van God komt en op Hem gericht is. Hoe je dat kan weten? Zo moeilijk is dat denk ik niet. Ben je op Hem gericht? Verwacht je alles van Hem? Als je dan een religieus gevoel hebt is dat dus ook van Hem. Hou je je in je leven niet zoveel met Hem bezig behalve op zondag, dan ga je naar de kerk en krijg je een goed gevoel, dan is dat een schijngevoel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Wij mensen hebben existentiële vragen, we zijn ongenezelijk religieus. bezig zijn met het Goddelijke/bovennatuurlijke.
ooit afgevraagd waarom apen geen aaltaren bouwen?
We zijn gemaakt om een relatie met God te hebben, en die is door de zonde afgebroken, maar We weten diep van binnen dat er een God is, of moet zijn.

Religie is de fopspeen van satan, stuurt mensen naar de hel met een vals gevoel van veiligheid.
ik heb toch mijn kaarsje voor maria gebrand?
5 x naar mekka gebeden, me onthouden van...en, en , en IK HEB TOCH...

kol 2:

20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. 23 Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.
Marco

Bericht door Marco »

Met Marnix eens: Zoals alles kan je ook religieus gevoel toetsen. Komt het overeen met het Woord? De Bijbel zegt.. maar ik voel.. Dan klopt je gevoel niet. Maar gevoel dat wel 'klopt' (zie inderdaad de DL) is een rijkdom.

Kan geloof zonder gevoel?
Kan je dankbaar zijn zonder te voelen? Bedroefd? Lijkt me moeilijk.

Maar aan de andere kant: je moet je geloof niet testen alleen op wat je voelt. Dan ga je jezelf als norm voor je geloof stellen. En dat is niet goed. Dan is het inderdaad een sterk geloof als het zonder gevoel kan. Een geloof dat niet op gevoel rust maar op Jezus is pas echt sterk.

En dan komt dat gevoel 'vanzelf' wel weer..
Plaats reactie