online poker een zonde?
Re: online poker een zonde?
het feit dat er grote bedragen in de sport omgaan lijkt mij niet een heel goed argument om topsport af te serveren als fout. Er zijn genoeg andere dingen in deze wereld waar ook grote bedragen in omgaan, zelfs in de gereformeerde gezindte zijn er genoeg eigenaren van bedrijven waarbij ontzettend veel geld verdienen en in de duurste merkkleding rondlopen en de duurste auto rijden (liefst nog duurder dan die persoon die naast ons zit in de kerk) hoog op t verlanglijstje staat. En natuurlijk, deze mensen geven ook geld aan goede doelen, maar zelf varen ze er ook wel bij. Ik zou daarom niet zeggen dat topsport daarom fout is.
Topsport wordt fout op het moment dat jij zelf de centrale figuur bent waar het allemaal om draait. En zoiets sluipt er heel snel in. Ik doe zelf mee op het hoogste niveau van wedstrijdskeeleren en ik kan uit ervaring zeggen dat je heel snel puur met jezelf bezig bent en God vergeet. Dat je alles uit eigen kracht doet, puur op jezelf bent gefocust en jezelf en je eigen prestaties op nr 1 van je leven zet.
En evangeliseren in het peloton (zoals veel mede christenen die ook bij mij skeeleren zeggen) is gewoon nonsens. Het enige is dat ze weten dat je bepaalde dingen niet doet voor je geloof. En zo geldt dat denk ik voor een hele hoop topsporters. En het is ontzettend moeilijk daar verandering in te brengen.
Maar hierom is topsport nog niet fout. Hoeveel christenen doen op hun werk niet precies hetzelfde?
Mijn conclusie: als je topsport weet te bedrijven zonder daarbij God van de eerste plaats in je leven te stoten is het prima, ook als je daarbij bedragen verdient waar anderen niet eens van durven dromen.
Topsport wordt fout op het moment dat jij zelf de centrale figuur bent waar het allemaal om draait. En zoiets sluipt er heel snel in. Ik doe zelf mee op het hoogste niveau van wedstrijdskeeleren en ik kan uit ervaring zeggen dat je heel snel puur met jezelf bezig bent en God vergeet. Dat je alles uit eigen kracht doet, puur op jezelf bent gefocust en jezelf en je eigen prestaties op nr 1 van je leven zet.
En evangeliseren in het peloton (zoals veel mede christenen die ook bij mij skeeleren zeggen) is gewoon nonsens. Het enige is dat ze weten dat je bepaalde dingen niet doet voor je geloof. En zo geldt dat denk ik voor een hele hoop topsporters. En het is ontzettend moeilijk daar verandering in te brengen.
Maar hierom is topsport nog niet fout. Hoeveel christenen doen op hun werk niet precies hetzelfde?
Mijn conclusie: als je topsport weet te bedrijven zonder daarbij God van de eerste plaats in je leven te stoten is het prima, ook als je daarbij bedragen verdient waar anderen niet eens van durven dromen.
- MarthaMartha
wat jammer joh, dat dit nonsens voor jou is. Evenals het triest is dat veel christenen op hun werk hetzelfde doen (zie citaat onder). Het zou voor beiden vanzelfsprekend moeten zijn om de liefde van de Heiland voor zondaren te willen delen en uit te stralen.UncleSam schreef:En evangeliseren in het peloton (zoals veel mede christenen die ook bij mij skeeleren zeggen) is gewoon nonsens. Het enige is dat ze weten dat je bepaalde dingen niet doet voor je geloof. En zo geldt dat denk ik voor een hele hoop topsporters. En het is ontzettend moeilijk daar verandering in te brengen.
UncleSam schreef: Maar hierom is topsport nog niet fout. Hoeveel christenen doen op hun werk niet precies hetzelfde?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
hiermee bedoelde ik te zeggen: het werkt niet. Je gaat niet evangeliseren tijdens het sporten. En in de kleedkamers ben je aant uithijgen en ga je niet iemand vertellen over God. Dat is gewoon niet de tijd ervoor. Maar ik ben t verder wel met je eens hoor, natuurlijk moeten we die liefde uitstralen. Dat kan altijd. Maar dat is wat anders als evangeliseren.MarthaMartha schreef:wat jammer joh, dat dit nonsens voor jou is. Evenals het triest is dat veel christenen op hun werk hetzelfde doen (zie citaat onder). Het zou voor beiden vanzelfsprekend moeten zijn om de liefde van de Heiland voor zondaren te willen delen en uit te stralen.UncleSam schreef:En evangeliseren in het peloton (zoals veel mede christenen die ook bij mij skeeleren zeggen) is gewoon nonsens. Het enige is dat ze weten dat je bepaalde dingen niet doet voor je geloof. En zo geldt dat denk ik voor een hele hoop topsporters. En het is ontzettend moeilijk daar verandering in te brengen.
UncleSam schreef: Maar hierom is topsport nog niet fout. Hoeveel christenen doen op hun werk niet precies hetzelfde?
Mooie voorbeelden uit de sport zijn er wel hoor.
Lucio van het Braziliaanse voetbal elftal was lange tijd de speler die op wereldkampioenschappen de langste tijd gespeeld had zonder ook maar 1 overtreding te maken, en dat als verdediger. In 2006 stopte dat, omdat hij een gele kaart kreeg, maar die bleek achteraf onterecht en werd ook terug gedraaid.
Hij toonde trouwens vaak ook shirtjes met Christelijke teksten na afloop van een wedstrijd.
Catriona Lemay organiseerde samen met haar man bijbelstudie en gebedssamenkomsten voor Christelijke schaatsers. Hierbij kwamen ook wel eens niet-Christenen langs.
Cindy Klassen (nog steeds houdster van 5 wereldrecords in het schaatsen) : zei in een interview ooit:
"I've won a medal, but that's nothing compared to the crown I'll get in Heaven. I see a lot of people in sports who think when they reach a certain level they've got it made, but really, you can only find happiness in the Lord."
Dit soort dingen gebeuren dus ook. Maar goed het is al even geen pokeren meer
Lucio van het Braziliaanse voetbal elftal was lange tijd de speler die op wereldkampioenschappen de langste tijd gespeeld had zonder ook maar 1 overtreding te maken, en dat als verdediger. In 2006 stopte dat, omdat hij een gele kaart kreeg, maar die bleek achteraf onterecht en werd ook terug gedraaid.
Hij toonde trouwens vaak ook shirtjes met Christelijke teksten na afloop van een wedstrijd.
Catriona Lemay organiseerde samen met haar man bijbelstudie en gebedssamenkomsten voor Christelijke schaatsers. Hierbij kwamen ook wel eens niet-Christenen langs.
Cindy Klassen (nog steeds houdster van 5 wereldrecords in het schaatsen) : zei in een interview ooit:
"I've won a medal, but that's nothing compared to the crown I'll get in Heaven. I see a lot of people in sports who think when they reach a certain level they've got it made, but really, you can only find happiness in the Lord."
Dit soort dingen gebeuren dus ook. Maar goed het is al even geen pokeren meer

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Maar er zijn ook andere voorbeelden uit de sportwereld. Denk aan Rinus Terlouw die ooit speelde voor Sparta en ook nog een poos deel uitmaakte van het Nederlands elftal.
Ja die stopte er wél mee. Die kon sport en Godsdienst niet verenigen, toen God in zijn leven kwam.Jo-Ann schreef:Maar er zijn ook andere voorbeelden uit de sportwereld. Denk aan Rinus Terlouw die ooit speelde voor Sparta en ook nog een poos deel uitmaakte van het Nederlands elftal.
Maar ja, dat is van vroeger. Tegenwoordig zijn de criteria heel anders. 'k Hoorde zelfs van iemand die in een discotheek kon komen als hij daar God maar bedoelde.
Ik kan er gewoon niet bij dat je als christen die gelooft in de waarheid van Gods openbaring, en daarmee ook in een oordeelsdag, mensen die je goed kent en met wie je dagelijks om gaat met rust kunt laten. Als een christen anderen niet meer kan laten zien dan "dat je sommige dingen niet doet" is dat overigens ook maar een heel arme christen. Als christen kan en moet je toch andere dingen laten zien? En dan vooral wat een verandering het is als Christus je leven gaat beheersen en 'overnemen'?UncleSam schreef:En evangeliseren in het peloton (zoals veel mede christenen die ook bij mij skeeleren zeggen) is gewoon nonsens. Het enige is dat ze weten dat je bepaalde dingen niet doet voor je geloof. En zo geldt dat denk ik voor een hele hoop topsporters. En het is ontzettend moeilijk daar verandering in te brengen.
Precies. Maar daarmee is topsport nog niet goed. Die christenen op hun werk zouden hun instelling nodig moeten veranderen.Maar hierom is topsport nog niet fout. Hoeveel christenen doen op hun werk niet precies hetzelfde?
Het gewoon je gang gaan, gewoon maar leven als christen en je ding doen gaat er bij mij echt niet in. Het is toch realiteit dat God ooit zal oordelen? En dat niet alleen, maar ook dat in dit leven al een onuitsprekelijke vreugde te vinden is, veel beter dan welk aards ding dan ook.
Jongere, je hebt inderdaad een punt.
Dit punt dient wel veel verder getrokken te worden dan pokeren en sport. Maar goed ik ben blij met die sporters, die wel het podium dat ze krijgen gebruiken.
Dit punt dient wel veel verder getrokken te worden dan pokeren en sport. Maar goed ik ben blij met die sporters, die wel het podium dat ze krijgen gebruiken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
- JolandaOudshoorn
Misschien is het wel weer tijd voor een afsplitsingJongere schreef:Ik kan er gewoon niet bij dat je als christen die gelooft in de waarheid van Gods openbaring, en daarmee ook in een oordeelsdag, mensen die je goed kent en met wie je dagelijks om gaat met rust kunt laten. Als een christen anderen niet meer kan laten zien dan "dat je sommige dingen niet doet" is dat overigens ook maar een heel arme christen. Als christen kan en moet je toch andere dingen laten zien? En dan vooral wat een verandering het is als Christus je leven gaat beheersen en 'overnemen'?UncleSam schreef:En evangeliseren in het peloton (zoals veel mede christenen die ook bij mij skeeleren zeggen) is gewoon nonsens. Het enige is dat ze weten dat je bepaalde dingen niet doet voor je geloof. En zo geldt dat denk ik voor een hele hoop topsporters. En het is ontzettend moeilijk daar verandering in te brengen.
Precies. Maar daarmee is topsport nog niet goed. Die christenen op hun werk zouden hun instelling nodig moeten veranderen.Maar hierom is topsport nog niet fout. Hoeveel christenen doen op hun werk niet precies hetzelfde?
Het gewoon je gang gaan, gewoon maar leven als christen en je ding doen gaat er bij mij echt niet in. Het is toch realiteit dat God ooit zal oordelen? En dat niet alleen, maar ook dat in dit leven al een onuitsprekelijke vreugde te vinden is, veel beter dan welk aards ding dan ook.

Ik vind het persoonlijk best moeilijk om naar "ongelovigen" toe te gaan en dan te zeggen dat ze fout zitten. Aan de andere kant, hoe kan ik zonder iets te laten zien verloren laten gaan. Ik denk dat een christen met name door zijn levenswandel een verschil kan maken. Laat zien wat je doet en waarom je het doet. Ik zou het negatieve (sommige dingen doe ik niet, odat je christen ben) graag willen omdraaien naar het positieve! (ik doe sommige dingen omdat ik christen ben) Maar dat laaste kan alleen maar als iedereen weet dat je christen ben, dus maak daar in ieder geval naar de buitenwereld toe geen geheim van. En dan komen de vragen vaak vanzelf!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Precies. Dat geldt overigens niet alleen voor topsport, hoewel je dan wel veel meer mensen kan bereiken. Maar zoals ik al zei, ik kan ook tijdens een potje kaarten met vrienden vertellen over Hem. (om toch maar weer een sprongetje naar het originele onderwerp te makenparsifal schreef:Jongere, je hebt inderdaad een punt.

Jolanda, precies. Laat ze vooral ook zien wat je hebt en wat zij missen. Dan komen de vragen wel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ik las vanmorgen bij de boekhandel op een kaartje:
(het ging over 'verschillen')
Hoe moeilijk we doen over een kras op onze auto, maar hoe makkelijk we onze medemensen verloren laten gaan.
dat is het grote gevaar van onze tijd/onze gezindte/(mijn hart...); ons materialisme
we moeten inderdaaad zó leven dat onze omgeving vragen gaat stellen
(het ging over 'verschillen')
Hoe moeilijk we doen over een kras op onze auto, maar hoe makkelijk we onze medemensen verloren laten gaan.
dat is het grote gevaar van onze tijd/onze gezindte/(mijn hart...); ons materialisme
we moeten inderdaaad zó leven dat onze omgeving vragen gaat stellen
- Sola Scriptura
ok ik rakel het even weer op.
ben voor de gein een pokerboek gaan bestuderen, en heb de laatste 120 dagen 6000$ profit........aan de andere kant neemt het veel tijd in beslag en weet ik dat ik mijn talenten in de grond stop voor God.
maar kan zo wel mijn studie en schulden af betalen.
LASTIG!
wat moet ik?
(gewaagde vraag op refo forum lol)
het is geen gokken! ik zit reglmatig bij een finaltable ( 2x laatste 24 uur) met 9 spelers over van 1500... is geen geluk of dom gokken voor ik dat dat krijg...
ben voor de gein een pokerboek gaan bestuderen, en heb de laatste 120 dagen 6000$ profit........aan de andere kant neemt het veel tijd in beslag en weet ik dat ik mijn talenten in de grond stop voor God.
maar kan zo wel mijn studie en schulden af betalen.
LASTIG!
wat moet ik?
(gewaagde vraag op refo forum lol)
het is geen gokken! ik zit reglmatig bij een finaltable ( 2x laatste 24 uur) met 9 spelers over van 1500... is geen geluk of dom gokken voor ik dat dat krijg...
Gokken wordt niet specifiek verboden in de Bijbel. Wel wordt er gewaarschuwd tegen geld- en hebzucht. Ook het verkwisten van geld is niet goed. Allemaal gevaren die het gokken met zich meebrengen. Bovendien is het absoluut verslavend.
Daarom raad ik het je zeker niet aan.
Breng je evt. geld probleem voor God die alles hoort en ziet, en die precies weet wat nodig is voor Zijn kind.
Daarom raad ik het je zeker niet aan.
Breng je evt. geld probleem voor God die alles hoort en ziet, en die precies weet wat nodig is voor Zijn kind.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Sola Scriptura
voor nu kijk ik het aan, en hou het als hobby secundaire prioriteit, het moet niet zo worden als:
http://www.youtube.com/watch?v=wf3R4Dsz2ho
(helemaal kijken)
http://www.youtube.com/watch?v=wf3R4Dsz2ho
(helemaal kijken)
Pokeren is leuk. Moet niet te gek gaan. Toch is het niet altijd geluk. Pure kansberekening. Als je berekenend speeld kun je er best aan verdienen