online poker een zonde?

Sola Scriptura

online poker een zonde?

Bericht door Sola Scriptura »

ik heb online gepokerd, legde paar $ in won 5000$ (had veel geluk)
het begon dus voor de ''gein'' maar word er erg goed in.
is dit het najagen van mammon?

als ik normaal werk dan jaag ik toch ook mammon na?

hmmmmm

zie het ook niet als gokken, er komt echt skill bij kijken.
toch kriebelt er iets, alsof er iets niet koosjer is met dat online poker.

stoppen, winst aan goed doel geven?

stoppen winst houden?

doorgaan (met mate) en als ik weer een klapper maar mijn studie (theologie) ermee betalen?
of is dat gelijk aan een vorm van bloed geld of ''tainted'' geld wat God niet in zijn tempelkist wil hebben?

hmmmmmm :bobo :?
JolandaOudshoorn

Re: online poker een zonde?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Aan het pokeren zit een heel groot gevaar en dat is de verslaving. Waak ervoor dat het niet je leven gaat beheersen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb zelf ook wel eens gepokerd, maar dan niet voor geld. Het had voor mij geen verslavende werking, omdat ik op een gegeven moment 200000 virtuele punten had verzamelt en door geduld altijd winst maakte. Nou, toen dacht ik: ah, zo werkt het dus. Leuk, maar tja...

Pokeren op zichzelf is geen zondig spel, maar volgens mij zitten er wel gevaren aan. Jij hebt bijv. met een paar dollar 5000 dollar bijeen geschraapt. Prima. Maar zoals het bij gokken gaat kan het ook een tijdlang andersom gaan en kom je er achter dat je verlies maakt in plaats van winst. Wat het verslavende element dan is dat je denkt dat je je taktiek moet aanpassen of dat het je geluksdag niet is en dat je het nog maar eens moet proberen, want tja... Je hebt ooit met een paar dollar 5000 dollar gewonnen. Dat kan morgen weer gebeuren! En zo raak je in een spiraal...

In mijn naaste omgeving heeft iemand dit precies zo gehad. Een student. Won van zijn vrienden. Won een pokertournooi in een kroeg met een inleg van 10 euro. En toen online waar hij maar niet zijn geluksdag had. Na 6 maanden stuffie verspeelt te hebben hebben zijn ouders ingegrepen gelukkig.

Als je wil pokeren, dan zou ik niet online gaan pokeren. Alleen met je vrienden (zonder geldinleg!) of een tournooi eens per week. Dan kan je nooit blut raken en heb je die leuke spanning toch op gezonde tijdsstippen, want je sociale leven en je werk kunnen ook stuk gaan van het hele tijden online zijn om te pokeren.

En die 5000 euro zou ik idd gebruiken voor je studie. Heeft het een goede bestemming gekregen!
Rens

Bericht door Rens »

Ik waag me onder geen beding aan pokeren, niet online en niet in de kroeg (wat ook moeilijk kan omdat ik daar nooit kom).

Ik vind het supergevaarlijk, want eerst speel je om lucifers, dan om duppies, euro's etc etc. Voor je het weet gaat er een week- of maandsalaris naar de haaien...en je BLIJFT het proberen om je verlies goed te maken.

Nee, het is ook niet écht iets waar je zomaar mee kunt stoppen, en zeggen jammer van die 100 euro......je wilt hoe dan ook die 100 euro tenminste weer terug, liefst nog wat erbij....

Ik heb het vroeger op m'n werk gezien waar in de pauze het spel zwikken werd gespeeld......op het laatst ging er gewoon een maandsalaris over tafel in een halfuurtje.....rampzalig dat spelen om geld!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Je moet inderdaad uitkijken voor verslaving of dat je echt voor het geld gaat. Wat dat betreft weet ik niet of het zo zinvol is om om veel geld te pokeren. Als je het geld wat je wint goed besteedt (hoeveel is er naar goede doelen gegaan?) is 5000 euro winnen op zich geen probleem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Je kunt het bij een tournooi goed begrensen. Vaak is de inleg 5 of 10 euro en dat is dan ook het maximum wat je op een avond kan kwijt raken. (Ik doe hier overigens niet aan mee!) Als zo'n tournooi bijv. wekelijks plaats vind, dan kun je maximaal 40 euro per maand kwijt raken door het meedoen, maar daarvoor heb je wel 4 avonden lol. Menig mens die uitgaat verspijkerd het 4voudige aan drank per maand.
Maar de grote vraag is: laat je het daar bij?
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

het is pokerstars. en je hebt er cashgames, dan win of verlies je gelijk echt geld.
of tourneys, dan heb je een ''buy in'' en kan je niet meer verliesen. of het moet een rebuy zijn.

ik speel tourneys, en meestal voor lage inzet, tussen de 3 en 20 $ gemiddeld.
spelen dan spelen er 1000 ofzo mee, win je, dan loopt het aardig op.

ja ik let op..en zie de gevaren. maar denk er zijn christenen die elke dag strijden om hun gezin te voeden, en ik speel er poker mee. (en win hun jaarsalaris)
en ja mijn studie is een goed doel! lol :yahoo

(bedankt voor de tips)
Marnix

Bericht door Marnix »

naast je studie kan je er ook vast wel wat van missen ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Sola Scriptura schreef:ik heb online gepokerd, legde paar $ in won 5000$ (had veel geluk)
het begon dus voor de ''gein'' maar word er erg goed in.
is dit het najagen van mammon?

als ik normaal werk dan jaag ik toch ook mammon na?

hmmmmm

zie het ook niet als gokken, er komt echt skill bij kijken.
toch kriebelt er iets, alsof er iets niet koosjer is met dat online poker.

stoppen, winst aan goed doel geven?

stoppen winst houden?

doorgaan (met mate) en als ik weer een klapper maar mijn studie (theologie) ermee betalen?
of is dat gelijk aan een vorm van bloed geld of ''tainted'' geld wat God niet in zijn tempelkist wil hebben?

hmmmmmm :bobo :?
hoe lang ben je dan met zo'n spelletje poker bezig? Is dat geen woeker? Je kunt dit niet vergelijken met een salaris. Dat is niet de mammon najagen, want in eerste instantie werk je omdat dat een plicht is en je moet ook leven en voor je levensonderhoud moet je ook betalen. Ik voor mij zou er inderdaad moeite mee hebben :wiz
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

een spelletje op zijn tijd (en mij haalt het echt niet uit of dat poker of kwartetten is) is niet verkeerd. Maar ga geen geld inzetten. Zie het als alleen ontspanning, want de verleiding van het geld is enorm!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
parsifal

Bericht door parsifal »

Een collega van mij, deed zijn baan er eigenlijk bij, het echte geld verdiende hij met pokeren. Pokeren heet een geluksspel te zijn, maar dat is het alleen als je tegenstander goed weet wat hij doet. Aangezien dat over het algemeen niet het geval is kun je er door verstandig spel heel rijk mee worden.

Ik begin er niet aan, aangezien ik het niet fair vind om domme mensen geld afhandig te maken (dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die een serieus probleem hebben), maar ik zou het voor mezelf zeker niet als gokken zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

parsifal schreef:Een collega van mij, deed zijn baan er eigenlijk bij, het echte geld verdiende hij met pokeren. Pokeren heet een geluksspel te zijn, maar dat is het alleen als je tegenstander goed weet wat hij doet. Aangezien dat over het algemeen niet het geval is kun je er door verstandig spel heel rijk mee worden.

Ik begin er niet aan, aangezien ik het niet fair vind om domme mensen geld afhandig te maken (dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die een serieus probleem hebben), maar ik zou het voor mezelf zeker niet als gokken zien.
Ben het goed met je eens op dit punt...

(voor mij zou het wel gokken zijn)

Dus als het geen kansspel is, dan is het diefstal.

En dan even kijken ook hoe verslavend het lijkt te werken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

parsifal schreef:Een collega van mij, deed zijn baan er eigenlijk bij, het echte geld verdiende hij met pokeren. Pokeren heet een geluksspel te zijn, maar dat is het alleen als je tegenstander goed weet wat hij doet. Aangezien dat over het algemeen niet het geval is kun je er door verstandig spel heel rijk mee worden.

mee eens... eigenlijk moet je dan ook niet bij bepaalde bedrijven werken... domme mensen geld afhandig maken doen veel commerciele instellingen :)

Pokeren met een inleg van 5 tot 10 euro, daar heb ik geen moeite mee. Maar om megabedragen spelen...

(overigens is poker niet echt een kansspel, hoewel je wel geluksfactoren hebt.... maar voor een groot deel is het vooral inzicht. Tenminste, bij de mensen die goed kunnen pokeren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:

Ben het goed met je eens op dit punt...

(voor mij zou het wel gokken zijn)

Dus als het geen kansspel is, dan is het diefstal.

En dan even kijken ook hoe verslavend het lijkt te werken....
dat is ook weer niet waar, je maakt gebruik van de domheid van anderen. Maar het is legaal. Ook een produkt voor een te hoge prijs verkopen is dat. Of het verkopen van dure merkkleding (waar je betaalt voor het merk niet voor de kwaliteit). Diefstal is een te groot woord.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Geachte Parsifal:

Bedoelde ook niet diefstal in de legale zin van het woord.

Zoals je zelf zei, het is geen 'fair play'.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie