kinderen hoeven niet voor hun ouders te zorgen

Marnix

Re: kinderen hoeven niet voor hun ouders te zorgen

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Ok, kom ik met een andere tekst. Deze keer uit Timotheus. De eerstebrief, vijfde hoofdstuk, vers 4 en 8. Daar gaat het om weduwen, zeg maar arme ouders. Vers 8 versterkt de oproep dat kinderen en kleinkinderen voor deze groep behoren te zorgen, zij dus in de eerste plaats! Als zij dit niet doen, dan staat er in vers 8: "die heeft het geloof verloochend en is erger dan een ongelovige!
Daar ben ik het helemaal mee eens. De zorg voor weduwen staat hoog aangeschreven in de Bijbel. Dat komt ontzettend vaak terug dus blijkbaar is dat heel belangrijk.

Het lijkt me trouwens niet in strijd met die andere tekst. Het gaat daar om geld sparen, geld wegleggen voor de toekomst. Ik denk niet dat je hier bewust voor hoeft te sparen... voor ze zorgen als dat nodig is is wat anders, dan moeten we zeker!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
simon01

Bericht door simon01 »

Ik heb eens gekeken wat Calvijn er van zegt en die zegt het volgenden:

Over vers 14 zegt Calvijn?
Parents for their children Was he then no father to the Philippians, who supported him even when absent from them? (Philippians 4:15, 16.) Was there no one of the other Apostles that was a father, inasmuch as the Churches ministered to their support? He did not by any means intend this; for it is no new thing for even parents to be supported by their children in their old age. Hence, those are not necessarily unworthy of the honor due to fathers, who live at the expense of the Church; but Paul simply wished to show from the common law of nature, that what he had done proceeded from fatherly affection. This argument, therefore, ought not to be turned in a contrary direction. For he did this as a father; but, though he had acted otherwise, he would, notwithstanding, have been a father still.
http://www.ccel.org/ccel/calvin/calcom40.xviii.iii.html

Ouders voor hun kinderen Was hij dan niet als een vader voor de Filippensen, die hem steunden zelfs toen hij niet bij hen was? Filippensen 4:15,16 Was geen van de andere apostels een vader, zoals die door de kerken geholpen en gesteund werden? In geen geval was dit zijn bedoeling, want het is zelfs niet nieuw voor ouders om in hun ouderdom te worden onderhouden door hun kinderen. Daarom, deze zijn niet noodzakelijkerwijs onwaardig voor de eer schuldig aan vaders, die leven op kosten van de kerk; maar Paulus wenste simpelweg aan te tonen door middel van de algemene wet van de natuur, dat wat hij had gedaan voortkwam uit vaderlijke affectie.
Dit argument behoort daarom niet verdraait te worden in tegengestelde richting. Want hij deed dit als een vader; maar, aangezien hij anders had gehandeld, zou hij, ondanks dit alles, nog steeds een vader zijn.

ik heb het er maar in het Nederlands bijgezet omdat ik zelf ook moeite heb met de engelse tekst
Rens

Bericht door Rens »

Het is niet eens zozeer een zaak wat die en die ervan zegt, maar wat zeg jezélf...vanuit je eigen hart?

heb je de guts om je ouder(s) bij te staan op hun gevorderde leeftijd, nu ze (meestal) niet meer (zo goed) voor zichzelf kunnen zorgen?

En wat Calvijn of wie dan ook er van zegt, is voor mij niet van belang, maar wél dat ik, voorzover ik de mogelijkheden en talenten heb ontvangen, mijn ouder(s) bijsta waar ik kan. Dát is mijn dure plicht jegens mijn ouder(s) die er altijd voor MIJ zijn geweest.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:Het is niet eens zozeer een zaak wat die en die ervan zegt, maar wat zeg jezélf...vanuit je eigen hart?

heb je de guts om je ouder(s) bij te staan op hun gevorderde leeftijd, nu ze (meestal) niet meer (zo goed) voor zichzelf kunnen zorgen?

En wat Calvijn of wie dan ook er van zegt, is voor mij niet van belang, maar wél dat ik, voorzover ik de mogelijkheden en talenten heb ontvangen, mijn ouder(s) bijsta waar ik kan. Dát is mijn dure plicht jegens mijn ouder(s) die er altijd voor MIJ zijn geweest.
Tja rens, we zitten hier nu eenmaal op een REFO forum, dus vinden we het fijn als we onze opvattingen ook Bijbels kunnen onderbouwen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef:
Rens schreef:Het is niet eens zozeer een zaak wat die en die ervan zegt, maar wat zeg jezélf...vanuit je eigen hart?

Tja rens, we zitten hier nu eenmaal op een REFO forum, dus vinden we het fijn als we onze opvattingen ook Bijbels kunnen onderbouwen.
vloeit het niet een beetje voort uit "eert uw vader en moeder", voor mij ligt dat in het verlengde dáárvan, dat je je ouder(s) bijstaat dáár waar ze het niet zélf meer (zo goed) kunnen.
Moderatorbericht:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:
JolandaOudshoorn schreef:

vloeit het niet een beetje voort uit "eert uw vader en moeder", voor mij ligt dat in het verlengde dáárvan, dat je je ouder(s) bijstaat dáár waar ze het niet zélf meer (zo goed) kunnen.
Maar dat is wat anders dan voor hen sparen. Sparen doe je juist voor je kinderen.
Ik ben het wat dat betreft met Marnix eens: wel voor hen zorgen als het nodig is.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Misschien een beetje oftopic, maar ik vind dat we van de dokter phils en opvoedprogamma`s afmoeten en terug naar orde en tucht.
Een ouderwets pak op de broek, al die vrije ,ideologische opvoedmethodes van de jaren 70 en 80 hebben allemaal chaos en riagg patienten verwekt.

Terug naar dienstplicht, een goed pak op de broek door ouders, leraar of agent.
tucht en discipline, zoals in spreuken en hebreeen 12.

Mijn ouders waren niet gelovig en links. dus geen strenge opvoeding.
op dat moment is het mooi, maar later merk je het wel, in gebrek aan zelfbeheersing (impulsen) en luiheid.

En zo komen we bij:

Respect voor gezag en dus ook ouders!
Dus ja voor je ouders zorgen, stop ze niet weg, behalve als beide partijen het willen of het niet meer anders kan i v m verzorging.

(p.s ik ben nog maar 29, en ik wil al terug naar de jaren 50 opvoeding, zegt toch wel wat denk ik)
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Sola Scriptura schreef:Misschien een beetje oftopic, maar ik vind dat we van de dokter phils en opvoedprogamma`s afmoeten en terug naar orde en tucht.
Een ouderwets pak op de broek, al die vrije ,ideologische opvoedmethodes van de jaren 70 en 80 hebben allemaal chaos en riagg patienten verwekt.

Terug naar dienstplicht, een goed pak op de broek door ouders, leraar of agent.
tucht en discipline, zoals in spreuken en hebreeen 12.

Mijn ouders waren niet gelovig en links. dus geen strenge opvoeding.
op dat moment is het mooi, maar later merk je het wel, in gebrek aan zelfbeheersing (impulsen) en luiheid.

En zo komen we bij:

Respect voor gezag en dus ook ouders!
Dus ja voor je ouders zorgen, stop ze niet weg, behalve als beide partijen het willen of het niet meer anders kan i v m verzorging.

(p.s ik ben nog maar 29, en ik wil al terug naar de jaren 50 opvoeding, zegt toch wel wat denk ik)
Hoewel off-topic vind ik hem wel aardig.
Heeft gebrek aan zelfdiscipline überhaupt met je opvoeding te maken? - te streng/te soft...
Rens

Bericht door Rens »

Dénk er om, als je je kind een pak voor de broek geeft, kan het je aangeven bij de politie, want het is bij wet verboden..............volkomen krankjorum, maar het is wél zo.....
Moderatorbericht:
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Hoewel off-topic vind ik hem wel aardig.
Heeft gebrek aan zelfdiscipline überhaupt met je opvoeding te maken? - te streng/te soft...
ja als je vaak je zin krijgt dan leer je geen impulsen onder controle te krijgen.
of als alles voor je gedaan word. geen nee te koop is, geen structuur enz enz.
heeft met psychlogie van de adoloscentie te maken. (een vak op school)

en rens, ja dat kan, het is de omgedraaide wereld...........
Plaats reactie