Overdopen ?
Voor Ariadne,
Ik heb er eigenlijk een beetje spijt dat ik misschien zo uit de toon gevallen ben tegen je, daarom hier heb ik een 4 tal interessante overwegingen voor je, allen vanuit de Bijbel belicht.
Wellicht dat ze ook een "eyeopener" voor anderen mogen en kunnen zijn:
1. Gods geboden naleven
Openbaring 14:12
Vraagje: Welk verband is er tussen geloof in Jezus en het bewaren van de geboden? (Kijken jullie ook eens naar Joh. 14:15,21 en 1 Joh. 5:2,3)
De standvastigheid van de gelovigen blijkt als hun gehoorzaamheid aan Gods geboden en voorgeleefd door Jezus, worden aangevallen of in twijfel worden getrokken.
(Ik maak me dus geen zorgen Ariadne, ik verheug me zelfs)
Zij houden vast aan de geboden, omdat zij God als Heer van hun leven erkennen! Als hun Schepper weet Hij wat voor de mensen en hun omgang met elkaar goed is. In zijn raadgevingen stelt God het leven op aarde onder de bescherming en regelt de omgang van de mensen met elkaar en Hemzelf. (Geestelijk dus)
Velen denken dat het in het Nieuwe Verbond alleen op de liefde aankomt en dat wij de geboden niet hoeven te houden. De Bijbel echter laat geen enkele twijfel eraan bestaan wat God van ons vraagt, ter voorbereiding op het Hemelse Rijk. De liefde van Jezus en de liefde tot Jezus, van ons en de gehoorzaamheid aan de Geboden, horen onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn.
De oproep om de geboden te houden is iets anders dan de uitleg van wet en evangelie in de brieven van Paulus. Daar worden de werken der wet tegenover de werken van het geloof gesteld waar het om de vraag gaat, waardoor de mens behouden wordt. Hier gaat het erom hoe de geredden zullen leven, namelijk in harmonie met Gods wil! Dat is geen teken van 'werkgerechtigheid' maar een uitdrukking van de overgave aan Christus. De gelovigen tonen door hun werken dat zij onvoorwaardelijk hun Heer volgen en tot het einde met Hem VERBONDEN willen blijven. (waardoor denk je Ariadne?)
Vraag: Welke betekenis hebben Gods geboden voor mij?
2 Standvastig blijven
Openbaring 14:12
Vraag: In welke vorm bieden de gelovigen weerstand tegen de valse aanbidding? En waarom houden zij vast aan 1 en 2?
De Openbaring noemt geen naam van een kerk of gemeenschap die als enig ware in de eindtijd kan worden aangemerkt. (Onthoud dit even goed Ariadne!!!!!!) Er worden echter duidelijk kenmerken van de getrouwen Gods gegeven.......Het woord 'volharden' of 'standvastigheid' is hier dan ook op zijn plaats. Standvastig wacht het trouwe volk van Jezus op zijn komst. Verder wordt er van Gods kinderen gezegd dat zij gehoorzaam zijn, aan de geboden en de leer die Jezus hen voordeed, ook als alle anderen daarvan zouden afwijken en hen met een valse religie zouden beledigen. In de Griekse tekst heeft het woord voor 'bewoner' ook de betekenis van 'vasthouden aan'. De kracht om vast te houden aan Gods geboden en ze ook daadwerkelijk te bewaren. ontvangen zij door het geloof in Jezus. Hij schenkt hen die kracht -dan- door de Heilige Geest. (Zie je hoe geestelijk Gods getrouwen zijn, Ariadne!!)
Herhaaldelijk worden in het Nieuwe Testament de gelovigen 'Heiligen' genoemd. Dit woord doelt echter noch op bijzondere godsdienstige prestaties, noch op moreel overwicht. Veel meer wordt ermee gezegd dat zij in de persoonlijke verbintenis met God leven. Zij behoren Hem toe en hebben daarom deel aan Zijn heiligheid (1 Sam 2:2-Jes. 6:3-7). Zij zijn heiligen, omdat Christus hen heeft geheiligd en zijn Heilige Geest hen op de weg der heiligen leidt (Kol. 2:21-23)
Vraagje: Wat heeft u geholpen, als u in situaties waarin geloof en standvastigheid op de proef werden gesteld?
En dan zegt mijn zustertje in Christus: Ik zie me zelf niet als Geestelijke Jodin..../......daarom................geloof .........ik
3 Valse aanbidding
Openbaring 14:9-11
Vraagje: Welke mensen worden in de boodschap aan de 3e engel genoemd? En waarom wordt nu duidelijk dat Gods oordeel onherroeplijk is?
De 3e engel verkondigt Gods oordeel over een ieder die het Beest en zijn Beeld aanbidt (Openbaring 13-) In dit hoofdstuk wordt het Beest weergegeven, afgeschilderd als een godsdienstige macht, die invloed en macht aan de Draak te danken heft (zie ook Openbaring 13:1-8 en Dan. 7:8,11 - 12:25). Het 'beeld' van het Beest wijst op een macht die uit het beest voortkomt, maar zich toch ervan onderscheidt. Daarmee wil Satan een voor allen zichtbaar, vals en afgedwongen beeld van zichzelf laten aanbidden .
Zichtbaar in deze wereld, waar de Geest van God -dan- niet meer is! (daarom Ariadne is het beter dat je wél tot het Geestelijk Israël gaat behoren en een Geestelijke Jodinnetje wordt; want dat is de voorstelling van Jezus én Hemels)
De aanschouwelijke voorstelling van het oordeel Gods heeft-letterlijk genomen- tot een vroegmiddeleeuwse helleleer geleid. Toch moeten de uitspraken in vers 10 en 11 symbolisch worden gezien.; 'Ongemengd' toebereid in de beker van zijn toorn: Gods oordeel is onherroepelijk. We kiezen voor of tegen God, een 'middenweg' is er niet!
Ten aanschouwen van de heilige engelen en van het Lam: God heeft alleen rechterlijke autoriteit. 'De rook van hun pijnigingen stijgt op in alle eeuwigheden'; Satans rebellie, de gevolgen van de zonde en daarmee ook het verlossingswerk van Christus zullen niet in vergetelheid raken.
'Ze hebben geen rust': de aanbidders van het Beest zullen Gods rust niet ontvangen (Hebreeën 4:1 en 11)
Aan het einde van de wereldse geschiedenis zullen er nog slechts twee groepen bestaan; de dragers van het Goddelijke zegel (Openbaring 7:1-14) of de ontvangers van het Merkteken dat Satan aan zijn volgelingen zal hechten (Openbaring 1o:16-19). Als deze laatste groep het beest en het beeld aanbidt, verdedigt zij een godsdienst die door mensen is gemaakt (!?!). Tradities zijn dan belangrijker dan Gods geboden en Gods Hemelse wet, die Hij bij de Schepping en aan Mozes heeft gegeven en door Jezus, voor ons is voorgeleefd. Hij draagt op om die wet te onderhouden: Matt. 28, in zijn zendingsbericht. Hij is ook degene die het Zegel Gods in zich draagt en het ons, voordat wij gedoopt wilden woren, geleerd -ook- te onderhouden, zoals Hij naar Zijn gewoonte ook doet!
Met menselijke aanspraken en prestaties worden het offer van Jezus en zijn rechtvaardige genade veracht.
Zij oefent dwang uit op het geweten van de mens en wijst daarmee de liefde en lankmoedigheid van God af.
4 Babylon als symbool van deze ongeestelijk wereld
Openbaring 14:8
Vraagje: Waarom gaat Gods oordeel over Babylon uit?
En, welke betekenis heeft de naam Babylon in dit verband?
Genesis 11:4-9
Jesaja 47:1 en 10
Daniël 4:25-30
Zoals Jesaja en Jeremia spraken over de ondergang van het Babylonische Rijk in hun tijd (Jesaja 21:9) verkondigt nu de 2e engel het oordeel over het Babylon van de eindtijd. Dat is onontkoombaar, want de engel spreekt nu al in het verleden: Gevallen, gevallen IS het Grote Babylon........ In Gods ogen is deze wereld al een verloren Rijk! Ondanks het feit dat het oordeel nog moet komen, kondigt God het definitieve einde van deze wereld al aan. Begrijp je nu Ariadne waarom Jezus vraagt om 'uit te gaan van deze wereld? In Openbaring 17 en 18 wordt het einde en de ondergang van deze wereld uitvoerig beschreven. Hier vinden wij ook een verwijzing naar de symbolische toepassing van de naam. In Openbaring 12. de trouwe bruid van Christus. In de beschrijving van Babylon als stad komt van alles aan de oppervlakte dat indruist tegen de normen en waarden van het Koninkrijk Gods (Openbaringen 17:18 en 18:10,16 en 21)
Kun je nu een beetje begrijpen waarom sommige kerken leren, dat het OT als basis moet dienen als was men het Israël van het OT dat in het NT, op dezelfde basis aangemerkt kan worden als leerstelling voor de NT mens (ook), in plaats te verwijzen naar het Israël van het NT (Openbaring 14:12).
juist ja, anders komen de overtredingen van haar religieuze plannen aan de oppervlakte, en wordt daarmee het werk van Satan aan het licht.
Hoewel het symbolische Babylon in het algemeen in de geschiedenis wordt voorgesteld als de afgevallen godsdienstigee systemen, vertegenwoordigt 'het grote Babylon' van Openbaringen in bijzondere zin de verenigde afgevallige godsdiensten in de eindtijd. In Openbaring 17:18 wordt het symbolische Babylon 'de grote stad' genoemd, omdat in dit hoofdstuk Satans laatste grote poging wordt beschreven, om zich van de trouw van de mensheid, door de godsdienst te verzekeren! Vraag: Zou jij daar aan willen meewerken, als je zou weten dat het je ondergang zou kunnen betekenen?
Overleg dit nu eens met al je 'adviseurs'. Ik zal voor je bidden,morgen als Jezus in ons midden is. En ik weet zeker dat jij, wellicht na een grote strijd, als overwinnaar daaruit zult komen! Als je bereid bent om Jezus te zien, zoals Hij zich hier in deze lessen openbaart en je door geduld en de liefde van Jezus te laten leiden, als een Nicodemus die door deze wijze van (geestelijke) gehoorzaamheid het Koninkrijk der Hemelen binnen heeft leren gaan!
:xyxwave::wavey: :wavey: :wavey::xyxwave:
Fijne zondag togewenst!
Mvrgr
Bobby
Ik heb er eigenlijk een beetje spijt dat ik misschien zo uit de toon gevallen ben tegen je, daarom hier heb ik een 4 tal interessante overwegingen voor je, allen vanuit de Bijbel belicht.
Wellicht dat ze ook een "eyeopener" voor anderen mogen en kunnen zijn:
1. Gods geboden naleven
Openbaring 14:12
Vraagje: Welk verband is er tussen geloof in Jezus en het bewaren van de geboden? (Kijken jullie ook eens naar Joh. 14:15,21 en 1 Joh. 5:2,3)
De standvastigheid van de gelovigen blijkt als hun gehoorzaamheid aan Gods geboden en voorgeleefd door Jezus, worden aangevallen of in twijfel worden getrokken.
(Ik maak me dus geen zorgen Ariadne, ik verheug me zelfs)
Zij houden vast aan de geboden, omdat zij God als Heer van hun leven erkennen! Als hun Schepper weet Hij wat voor de mensen en hun omgang met elkaar goed is. In zijn raadgevingen stelt God het leven op aarde onder de bescherming en regelt de omgang van de mensen met elkaar en Hemzelf. (Geestelijk dus)
Velen denken dat het in het Nieuwe Verbond alleen op de liefde aankomt en dat wij de geboden niet hoeven te houden. De Bijbel echter laat geen enkele twijfel eraan bestaan wat God van ons vraagt, ter voorbereiding op het Hemelse Rijk. De liefde van Jezus en de liefde tot Jezus, van ons en de gehoorzaamheid aan de Geboden, horen onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn.
De oproep om de geboden te houden is iets anders dan de uitleg van wet en evangelie in de brieven van Paulus. Daar worden de werken der wet tegenover de werken van het geloof gesteld waar het om de vraag gaat, waardoor de mens behouden wordt. Hier gaat het erom hoe de geredden zullen leven, namelijk in harmonie met Gods wil! Dat is geen teken van 'werkgerechtigheid' maar een uitdrukking van de overgave aan Christus. De gelovigen tonen door hun werken dat zij onvoorwaardelijk hun Heer volgen en tot het einde met Hem VERBONDEN willen blijven. (waardoor denk je Ariadne?)
Vraag: Welke betekenis hebben Gods geboden voor mij?
2 Standvastig blijven
Openbaring 14:12
Vraag: In welke vorm bieden de gelovigen weerstand tegen de valse aanbidding? En waarom houden zij vast aan 1 en 2?
De Openbaring noemt geen naam van een kerk of gemeenschap die als enig ware in de eindtijd kan worden aangemerkt. (Onthoud dit even goed Ariadne!!!!!!) Er worden echter duidelijk kenmerken van de getrouwen Gods gegeven.......Het woord 'volharden' of 'standvastigheid' is hier dan ook op zijn plaats. Standvastig wacht het trouwe volk van Jezus op zijn komst. Verder wordt er van Gods kinderen gezegd dat zij gehoorzaam zijn, aan de geboden en de leer die Jezus hen voordeed, ook als alle anderen daarvan zouden afwijken en hen met een valse religie zouden beledigen. In de Griekse tekst heeft het woord voor 'bewoner' ook de betekenis van 'vasthouden aan'. De kracht om vast te houden aan Gods geboden en ze ook daadwerkelijk te bewaren. ontvangen zij door het geloof in Jezus. Hij schenkt hen die kracht -dan- door de Heilige Geest. (Zie je hoe geestelijk Gods getrouwen zijn, Ariadne!!)
Herhaaldelijk worden in het Nieuwe Testament de gelovigen 'Heiligen' genoemd. Dit woord doelt echter noch op bijzondere godsdienstige prestaties, noch op moreel overwicht. Veel meer wordt ermee gezegd dat zij in de persoonlijke verbintenis met God leven. Zij behoren Hem toe en hebben daarom deel aan Zijn heiligheid (1 Sam 2:2-Jes. 6:3-7). Zij zijn heiligen, omdat Christus hen heeft geheiligd en zijn Heilige Geest hen op de weg der heiligen leidt (Kol. 2:21-23)
Vraagje: Wat heeft u geholpen, als u in situaties waarin geloof en standvastigheid op de proef werden gesteld?
En dan zegt mijn zustertje in Christus: Ik zie me zelf niet als Geestelijke Jodin..../......daarom................geloof .........ik
3 Valse aanbidding
Openbaring 14:9-11
Vraagje: Welke mensen worden in de boodschap aan de 3e engel genoemd? En waarom wordt nu duidelijk dat Gods oordeel onherroeplijk is?
De 3e engel verkondigt Gods oordeel over een ieder die het Beest en zijn Beeld aanbidt (Openbaring 13-) In dit hoofdstuk wordt het Beest weergegeven, afgeschilderd als een godsdienstige macht, die invloed en macht aan de Draak te danken heft (zie ook Openbaring 13:1-8 en Dan. 7:8,11 - 12:25). Het 'beeld' van het Beest wijst op een macht die uit het beest voortkomt, maar zich toch ervan onderscheidt. Daarmee wil Satan een voor allen zichtbaar, vals en afgedwongen beeld van zichzelf laten aanbidden .
Zichtbaar in deze wereld, waar de Geest van God -dan- niet meer is! (daarom Ariadne is het beter dat je wél tot het Geestelijk Israël gaat behoren en een Geestelijke Jodinnetje wordt; want dat is de voorstelling van Jezus én Hemels)
De aanschouwelijke voorstelling van het oordeel Gods heeft-letterlijk genomen- tot een vroegmiddeleeuwse helleleer geleid. Toch moeten de uitspraken in vers 10 en 11 symbolisch worden gezien.; 'Ongemengd' toebereid in de beker van zijn toorn: Gods oordeel is onherroepelijk. We kiezen voor of tegen God, een 'middenweg' is er niet!
Ten aanschouwen van de heilige engelen en van het Lam: God heeft alleen rechterlijke autoriteit. 'De rook van hun pijnigingen stijgt op in alle eeuwigheden'; Satans rebellie, de gevolgen van de zonde en daarmee ook het verlossingswerk van Christus zullen niet in vergetelheid raken.
'Ze hebben geen rust': de aanbidders van het Beest zullen Gods rust niet ontvangen (Hebreeën 4:1 en 11)
Aan het einde van de wereldse geschiedenis zullen er nog slechts twee groepen bestaan; de dragers van het Goddelijke zegel (Openbaring 7:1-14) of de ontvangers van het Merkteken dat Satan aan zijn volgelingen zal hechten (Openbaring 1o:16-19). Als deze laatste groep het beest en het beeld aanbidt, verdedigt zij een godsdienst die door mensen is gemaakt (!?!). Tradities zijn dan belangrijker dan Gods geboden en Gods Hemelse wet, die Hij bij de Schepping en aan Mozes heeft gegeven en door Jezus, voor ons is voorgeleefd. Hij draagt op om die wet te onderhouden: Matt. 28, in zijn zendingsbericht. Hij is ook degene die het Zegel Gods in zich draagt en het ons, voordat wij gedoopt wilden woren, geleerd -ook- te onderhouden, zoals Hij naar Zijn gewoonte ook doet!
Met menselijke aanspraken en prestaties worden het offer van Jezus en zijn rechtvaardige genade veracht.
Zij oefent dwang uit op het geweten van de mens en wijst daarmee de liefde en lankmoedigheid van God af.
4 Babylon als symbool van deze ongeestelijk wereld
Openbaring 14:8
Vraagje: Waarom gaat Gods oordeel over Babylon uit?
En, welke betekenis heeft de naam Babylon in dit verband?
Genesis 11:4-9
Jesaja 47:1 en 10
Daniël 4:25-30
Zoals Jesaja en Jeremia spraken over de ondergang van het Babylonische Rijk in hun tijd (Jesaja 21:9) verkondigt nu de 2e engel het oordeel over het Babylon van de eindtijd. Dat is onontkoombaar, want de engel spreekt nu al in het verleden: Gevallen, gevallen IS het Grote Babylon........ In Gods ogen is deze wereld al een verloren Rijk! Ondanks het feit dat het oordeel nog moet komen, kondigt God het definitieve einde van deze wereld al aan. Begrijp je nu Ariadne waarom Jezus vraagt om 'uit te gaan van deze wereld? In Openbaring 17 en 18 wordt het einde en de ondergang van deze wereld uitvoerig beschreven. Hier vinden wij ook een verwijzing naar de symbolische toepassing van de naam. In Openbaring 12. de trouwe bruid van Christus. In de beschrijving van Babylon als stad komt van alles aan de oppervlakte dat indruist tegen de normen en waarden van het Koninkrijk Gods (Openbaringen 17:18 en 18:10,16 en 21)
Kun je nu een beetje begrijpen waarom sommige kerken leren, dat het OT als basis moet dienen als was men het Israël van het OT dat in het NT, op dezelfde basis aangemerkt kan worden als leerstelling voor de NT mens (ook), in plaats te verwijzen naar het Israël van het NT (Openbaring 14:12).
juist ja, anders komen de overtredingen van haar religieuze plannen aan de oppervlakte, en wordt daarmee het werk van Satan aan het licht.
Hoewel het symbolische Babylon in het algemeen in de geschiedenis wordt voorgesteld als de afgevallen godsdienstigee systemen, vertegenwoordigt 'het grote Babylon' van Openbaringen in bijzondere zin de verenigde afgevallige godsdiensten in de eindtijd. In Openbaring 17:18 wordt het symbolische Babylon 'de grote stad' genoemd, omdat in dit hoofdstuk Satans laatste grote poging wordt beschreven, om zich van de trouw van de mensheid, door de godsdienst te verzekeren! Vraag: Zou jij daar aan willen meewerken, als je zou weten dat het je ondergang zou kunnen betekenen?
Overleg dit nu eens met al je 'adviseurs'. Ik zal voor je bidden,morgen als Jezus in ons midden is. En ik weet zeker dat jij, wellicht na een grote strijd, als overwinnaar daaruit zult komen! Als je bereid bent om Jezus te zien, zoals Hij zich hier in deze lessen openbaart en je door geduld en de liefde van Jezus te laten leiden, als een Nicodemus die door deze wijze van (geestelijke) gehoorzaamheid het Koninkrijk der Hemelen binnen heeft leren gaan!
:xyxwave::wavey: :wavey: :wavey::xyxwave:
Fijne zondag togewenst!
Mvrgr
Bobby
Helemaal mee eens Zeckie. Het is verkeerd als men ruzie krijgt over een niet-het-belangrijkst-zijnde geschil, betreffende de Doop. Evenals dingen als 'het uiterlijk'
enzo, zorgt dit voor veel verwarring en ruzie! Het is goed om over zulke dingen van gedachten te wisselen, maar als het op de voorgrond treed, dan is het beter om er je mond over te treden!
enzo, zorgt dit voor veel verwarring en ruzie! Het is goed om over zulke dingen van gedachten te wisselen, maar als het op de voorgrond treed, dan is het beter om er je mond over te treden!
omdat ik hier ook nogal wat vragen over had die ik ergens anders gesteld had kreeg ik van de week deze studie:
[quote]Om de kinderdoop zoals deze in de reformatorische kerken toegepast wordt te begrijpen heb je meer nodig dan opzichzelfstaande teksten uit het Nieuwe Testament.
Als je begint bij Genesis en eindigt bij Openbaring is de conclusie de Kinderdoop.
Genesis 17:1-14
Dit gaat om het verbond tussen God en de Israëlieten.
Een eeuwig verbond met de Israëlieten, daarom worden ook Messiasbelijdende Joden heden ten
dage nog besneden.
Er is geen mens die goed doet of niet zondigt (1 Koningen 8:46, 2 Kronieken 6:36, Prediker 7:20,
Romeinen 3:4, Romeinen 7:18, Efeze 2:3).
Daarom is er afwassing van zonden nodig. In het Oude Testament werd er als verzoening tussen
God en de mens geofferd. Door dit offerbloed werd de relatie tussen de God en de mens als het
ware weer hersteld. Eens in het jaar werden alle zonden met een plechtige ceremonie vergeven
(Leviticus 16:29).
Echter in het Nieuwe Testament komt Jezus Christus, de Zoon van God, Die aan het kruis sterft als
een verzoening voor onze zonden (Romeinen 3:21-26, Romeinen 5:11, Hebreeën 9:15, 1 Johannes
2:2, 1 Johannes 4:10). De bloederige dierenoffers van de Israëlieten zijn door deze Verzoening
onnodig geworden.
Er is behalve deze ‘normale’ zonde waarvan je weet dat het zonde is en dat je die gedaan hebt,
ook nog de erfzonde. Dit is de zonde die altijd aan je kleeft, zelfs als je nog maar pas geboren
bent Romeinen 5:8-20).
Wanneer een Joods jongetje geboren wordt, wordt hij op een leeftijd van acht dagen besneden.
In Mattheus 5:17 lees je dat Christus de wet niet ontbindt, maar bevestigt. Met ‘de wet’ wordt in
dit geval de hele Pentateuch bedoeld. Dat betekent dus dat de beloften haar kracht niet verliezen.
Zoals hierboven staat hebben de offer- en andere ceremoniële wetten afgedaan door het Offer van
Christus. Een teken hiervan is dat het voorhangsel in de Tempel scheurt (Markus 15:38, Hebreeën
9:1-28).
De scheidslijnen tussen het Joodse volk en de heidenen zijn voor een groot deel weggevallen
(Handelingen 10:28). Daarom hebben ook christenen deel aan het verbond met Abraham (Galaten
3:13-18). Dit verbond gold voor de kinderen van Abraham, dus nu ook voor de kinderen van de
gelovigen. Alle gelovigen zijn volgens dit gedeelte nakomelingen van Abraham. Het verbond
werd in het Oude Testament geuit werd in de besnijdenis (Genesis 17:1-14). Door het Offer van
Christus is dit bloedvergieten niet meer nodig, en komt er een nieuw teken: de Doop. Deze wordt
door Jezus zelf ook ondergaan. (Mattheus 3:13-16)
Alleen Joodse jongetjes werden/worden besneden. Ook vrouwen worden gedoopt. In Christus is er
geen verschil in sekse (Galaten 3:28); iedereen is gelijk. In Handelingen 8:12 en ook in
Handelingen 16:14-15 wordt er een vrouw gedoopt.
In het Nieuwe Testament wordt inderdaad niet gesproken over de kinderdoop. Wel zegende
Christus de kinderen, en zei dat het Koninkrijk der hemelen voor hen zou zijn. (Mattheus 19:13-15,
Markus 10:14, Lukas 18:16).
Wanneer ik de Bijbel in zijn geheel bekijk kom ik op teksten waaruit blijkt dat het gezin
centraal staat. Zowel in het Oude Testament (Deuteronomium 29:10-12, Jozua 24:15, 2 Kronieken
20:13), als in het Nieuwe Testament.
Kinderen zijn heilig in hun ouders (1 Korinthe 7:14) en weten niet wat goed of kwaad is
(Deuteronomium 1:39).
In Handelingen 16: 31 staat:
‘Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.’
Wanneer er dus één persoon van het gezin gelooft in de Heere Jezus Christus, zal het hele gezin
(‘huis’) zalig worden.
Is dit een reden om ook zuigelingen te dopen?
Ja dat is het zeker.
Handelingen 2:39
‘Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn,
zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.’
In 1 Petrus 3:21 lees je over de betekenis van de Doop.
‘Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt,
niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams,
maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus’
De link die veel mensen leggen ‘geloven
berouw
vergeving van zonden
dopen’, is onjuist blijkt uit deze tekst.
Dit blijkt ook uit het zendingsbevel (Mattheus 28:19):
‘Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.’
De mensen die nooit van het evangelie gehoord hebben onderwijzen in Christus
hen dopen
en hen DAARNA leren geboden te onderhouden!
Dit duidt op een glasheldere volgorde: dopen komt vóór het onderhouden van de geboden!
Johannes de Doper doopte in de Bijbel ook de bekeerlingendoop, daarna werden de dopelingen pas onderwezen (Markus 1:4, Handelingen 13:24, Handelingen 19:4). Als men nooit van de Heere Jezus gehoord heeft, is het logisch dat er pas gedoopt wordt als men er wél van gehoord heeft.
Door de heilige Doop zijn de zonden van de zuigelingen al vergeven; het doopwater staat symbool voor het reinigende bloed van Christus. (Romeinen 6:1-11, Kollosenzen 2:12).
Dat betekent niet “o ik ben gedoopt, dus mag ik zondigenâ€
[quote]Om de kinderdoop zoals deze in de reformatorische kerken toegepast wordt te begrijpen heb je meer nodig dan opzichzelfstaande teksten uit het Nieuwe Testament.
Als je begint bij Genesis en eindigt bij Openbaring is de conclusie de Kinderdoop.
Genesis 17:1-14
Dit gaat om het verbond tussen God en de Israëlieten.
Een eeuwig verbond met de Israëlieten, daarom worden ook Messiasbelijdende Joden heden ten
dage nog besneden.
Er is geen mens die goed doet of niet zondigt (1 Koningen 8:46, 2 Kronieken 6:36, Prediker 7:20,
Romeinen 3:4, Romeinen 7:18, Efeze 2:3).
Daarom is er afwassing van zonden nodig. In het Oude Testament werd er als verzoening tussen
God en de mens geofferd. Door dit offerbloed werd de relatie tussen de God en de mens als het
ware weer hersteld. Eens in het jaar werden alle zonden met een plechtige ceremonie vergeven
(Leviticus 16:29).
Echter in het Nieuwe Testament komt Jezus Christus, de Zoon van God, Die aan het kruis sterft als
een verzoening voor onze zonden (Romeinen 3:21-26, Romeinen 5:11, Hebreeën 9:15, 1 Johannes
2:2, 1 Johannes 4:10). De bloederige dierenoffers van de Israëlieten zijn door deze Verzoening
onnodig geworden.
Er is behalve deze ‘normale’ zonde waarvan je weet dat het zonde is en dat je die gedaan hebt,
ook nog de erfzonde. Dit is de zonde die altijd aan je kleeft, zelfs als je nog maar pas geboren
bent Romeinen 5:8-20).
Wanneer een Joods jongetje geboren wordt, wordt hij op een leeftijd van acht dagen besneden.
In Mattheus 5:17 lees je dat Christus de wet niet ontbindt, maar bevestigt. Met ‘de wet’ wordt in
dit geval de hele Pentateuch bedoeld. Dat betekent dus dat de beloften haar kracht niet verliezen.
Zoals hierboven staat hebben de offer- en andere ceremoniële wetten afgedaan door het Offer van
Christus. Een teken hiervan is dat het voorhangsel in de Tempel scheurt (Markus 15:38, Hebreeën
9:1-28).
De scheidslijnen tussen het Joodse volk en de heidenen zijn voor een groot deel weggevallen
(Handelingen 10:28). Daarom hebben ook christenen deel aan het verbond met Abraham (Galaten
3:13-18). Dit verbond gold voor de kinderen van Abraham, dus nu ook voor de kinderen van de
gelovigen. Alle gelovigen zijn volgens dit gedeelte nakomelingen van Abraham. Het verbond
werd in het Oude Testament geuit werd in de besnijdenis (Genesis 17:1-14). Door het Offer van
Christus is dit bloedvergieten niet meer nodig, en komt er een nieuw teken: de Doop. Deze wordt
door Jezus zelf ook ondergaan. (Mattheus 3:13-16)
Alleen Joodse jongetjes werden/worden besneden. Ook vrouwen worden gedoopt. In Christus is er
geen verschil in sekse (Galaten 3:28); iedereen is gelijk. In Handelingen 8:12 en ook in
Handelingen 16:14-15 wordt er een vrouw gedoopt.
In het Nieuwe Testament wordt inderdaad niet gesproken over de kinderdoop. Wel zegende
Christus de kinderen, en zei dat het Koninkrijk der hemelen voor hen zou zijn. (Mattheus 19:13-15,
Markus 10:14, Lukas 18:16).
Wanneer ik de Bijbel in zijn geheel bekijk kom ik op teksten waaruit blijkt dat het gezin
centraal staat. Zowel in het Oude Testament (Deuteronomium 29:10-12, Jozua 24:15, 2 Kronieken
20:13), als in het Nieuwe Testament.
Kinderen zijn heilig in hun ouders (1 Korinthe 7:14) en weten niet wat goed of kwaad is
(Deuteronomium 1:39).
In Handelingen 16: 31 staat:
‘Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.’
Wanneer er dus één persoon van het gezin gelooft in de Heere Jezus Christus, zal het hele gezin
(‘huis’) zalig worden.
Is dit een reden om ook zuigelingen te dopen?
Ja dat is het zeker.
Handelingen 2:39
‘Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn,
zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.’
In 1 Petrus 3:21 lees je over de betekenis van de Doop.
‘Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt,
niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams,
maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus’
De link die veel mensen leggen ‘geloven



Dit blijkt ook uit het zendingsbevel (Mattheus 28:19):
‘Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.’
De mensen die nooit van het evangelie gehoord hebben onderwijzen in Christus


Dit duidt op een glasheldere volgorde: dopen komt vóór het onderhouden van de geboden!
Johannes de Doper doopte in de Bijbel ook de bekeerlingendoop, daarna werden de dopelingen pas onderwezen (Markus 1:4, Handelingen 13:24, Handelingen 19:4). Als men nooit van de Heere Jezus gehoord heeft, is het logisch dat er pas gedoopt wordt als men er wél van gehoord heeft.
Door de heilige Doop zijn de zonden van de zuigelingen al vergeven; het doopwater staat symbool voor het reinigende bloed van Christus. (Romeinen 6:1-11, Kollosenzen 2:12).
Dat betekent niet “o ik ben gedoopt, dus mag ik zondigenâ€
Om toch nog maar eens terug te komen
Jezus was besneden maar ook gedoopt.
Als de doop dus in plaats gekomen is van de besnijdenis dan betekend dit dat Jezus dus eigenlijk overgedoopt is.
Trouwens waarom is Hij eigenlijk gedoopt Hij was toch zonder zonden?
En hoe kijken jullie aan tegen die geschiedenis in handelingen waar Paulus een aantal disipelen van Johannes zonder enige vorm van discussie overdoopt?
Hier hoor ik in de kerk eigenlijk nooit iets over.
Ik denk dat de kinderdoop niet in de plaats gekomen is van de besnijdenis om het feit dat
1 Besnijdenis was niet om zonden af te wassen
2 besnijdenis had alleen als functie om kinderen van joodse ouders inte lijven in het verbond van Abraham
3 De doop staat voor het begraven van de oude mens en de opstandig van de nieuwe mens (romeinen) je wordt dus christen door geloof en niet door een natuurlijke geboorte
Calvijn heeft heel veel zegenrijke dingen en uitspraken gedaan en hoewel hij stelling nam tegen de roomse dwaalleringen heeft hij er ook een aantal overgenomen.
De hele teologie van de kinderdoop berust namelijk op de gedachte dat ongedoopte mensen nooit eeuwig leven zouden krijgen.
Dan is met een hele hoge kindersterfte in vroeger tijden, natuurlijk wel te begrijpen dat omstreeks het jaar 300 ofzo mensen kinderen zijn gaan dopen.
Als Calvijn de kinderdoop had willen afschaffen (dat had hij nartuurlijk nooit gedaan) had dit een rel veroorzaakt.
Jezus was besneden maar ook gedoopt.
Als de doop dus in plaats gekomen is van de besnijdenis dan betekend dit dat Jezus dus eigenlijk overgedoopt is.
Trouwens waarom is Hij eigenlijk gedoopt Hij was toch zonder zonden?
En hoe kijken jullie aan tegen die geschiedenis in handelingen waar Paulus een aantal disipelen van Johannes zonder enige vorm van discussie overdoopt?
Hier hoor ik in de kerk eigenlijk nooit iets over.
Ik denk dat de kinderdoop niet in de plaats gekomen is van de besnijdenis om het feit dat
1 Besnijdenis was niet om zonden af te wassen
2 besnijdenis had alleen als functie om kinderen van joodse ouders inte lijven in het verbond van Abraham
3 De doop staat voor het begraven van de oude mens en de opstandig van de nieuwe mens (romeinen) je wordt dus christen door geloof en niet door een natuurlijke geboorte
Calvijn heeft heel veel zegenrijke dingen en uitspraken gedaan en hoewel hij stelling nam tegen de roomse dwaalleringen heeft hij er ook een aantal overgenomen.
De hele teologie van de kinderdoop berust namelijk op de gedachte dat ongedoopte mensen nooit eeuwig leven zouden krijgen.
Dan is met een hele hoge kindersterfte in vroeger tijden, natuurlijk wel te begrijpen dat omstreeks het jaar 300 ofzo mensen kinderen zijn gaan dopen.
Als Calvijn de kinderdoop had willen afschaffen (dat had hij nartuurlijk nooit gedaan) had dit een rel veroorzaakt.
Matth 3: 13-17
Toen kwam Jezus van Galilea naar de Jordaan, tot Johannes, om van hem gedoopt te worden.
Doch Johannes weigerde Hem zeer, zeggende:
Mij is nodig van U gedoopt te worden, en komt Gij tot mij?
Maar Jezus, antwoordende, zeide tot hem:
Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.
Toen liet hij van Hem af.
En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water;
en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen,
gelijk een duive, en op Hem komen.
En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende:
Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!
Joden worden (nog steeds) besneden om opgenomen te worden in het verbond (zie Gen 17).
Ik neem aan dat je het ‘overdopen’ bedoelt uit Hand 19? Dat gebeurde omdat zij nog niet gedoopt waren
met de Heilige Geest, en volgens Matth 28 moet dat wel!
Besnijdenis is ook niet echt hetzelfde als de Doop, heeft ook niet precies dezelfde betekenis, maar in grote
lijnen is het gelijk: het is het uiterlijke teken/zegel dat kinderen opgenomen zijn in het verbond. (zie 1 Kor
7:14, Hand 16:31)
Het is ook niet echt in de plaats gekomen, maar dit wordt zo gezegd omdat het in grote lijnen dezelfde
beteknis heeft, maar de Doop is ‘rijker’ zegmaar, ook voor de heidenen (Hand 10:44-48, Gal 3:28).
De teksten uit Rom 6 kun je ook lezen als het gedoopte kind (een aantal jaren na de Doop) zélf tot geloof
komt. Lees maar, dan zijn ze nog steeds van toepassing en kloppen ze nog steeds volledig (zie ook Kol 2:12)
Verder klopt je uitspraak dat ze pas rond 300 begonnen met kinderdoop niet helemaal. Rond 300 werd
het ergens officieel vastgelegd, maar daarvoor bestond het al.
Polycarpus doopte ook de kinderdoop, hij was een leerling van de apostel Johannes. Precieze
jaartallen heb ik niet bij de hand, maar het lijkt mij vrij stug dat hij pas rond 300 begon met dopen (moet
hij wel oud geweest zijn).
Groetjes,
Johanna
PS even gewijzigd, er stond een verkeerde zin in..
Toen kwam Jezus van Galilea naar de Jordaan, tot Johannes, om van hem gedoopt te worden.
Doch Johannes weigerde Hem zeer, zeggende:
Mij is nodig van U gedoopt te worden, en komt Gij tot mij?
Maar Jezus, antwoordende, zeide tot hem:
Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.
Toen liet hij van Hem af.
En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water;
en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen,
gelijk een duive, en op Hem komen.
En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende:
Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!
Joden worden (nog steeds) besneden om opgenomen te worden in het verbond (zie Gen 17).
Ik neem aan dat je het ‘overdopen’ bedoelt uit Hand 19? Dat gebeurde omdat zij nog niet gedoopt waren
met de Heilige Geest, en volgens Matth 28 moet dat wel!
Besnijdenis is ook niet echt hetzelfde als de Doop, heeft ook niet precies dezelfde betekenis, maar in grote
lijnen is het gelijk: het is het uiterlijke teken/zegel dat kinderen opgenomen zijn in het verbond. (zie 1 Kor
7:14, Hand 16:31)
Het is ook niet echt in de plaats gekomen, maar dit wordt zo gezegd omdat het in grote lijnen dezelfde
beteknis heeft, maar de Doop is ‘rijker’ zegmaar, ook voor de heidenen (Hand 10:44-48, Gal 3:28).
De teksten uit Rom 6 kun je ook lezen als het gedoopte kind (een aantal jaren na de Doop) zélf tot geloof
komt. Lees maar, dan zijn ze nog steeds van toepassing en kloppen ze nog steeds volledig (zie ook Kol 2:12)
Verder klopt je uitspraak dat ze pas rond 300 begonnen met kinderdoop niet helemaal. Rond 300 werd
het ergens officieel vastgelegd, maar daarvoor bestond het al.
Polycarpus doopte ook de kinderdoop, hij was een leerling van de apostel Johannes. Precieze
jaartallen heb ik niet bij de hand, maar het lijkt mij vrij stug dat hij pas rond 300 begon met dopen (moet
hij wel oud geweest zijn).
Groetjes,
Johanna
PS even gewijzigd, er stond een verkeerde zin in..
Dat is mijn stelling - ik heb niets anders kunnen vinden in de bijbel.
Zoals Petrus zegt in Handelingen 2:28 'Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.'
Of zoals Johannes de Doper zegt: 'Bekeert u,want het Koninkrijk der Hemelen is nabijgekomen.' (Matt. 3:2) 'Ik doop u met water tot bekering, maar Hij die na mij komt,is sterker dan ik... die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.' (Matt. 3:11) - de mensen lieten zich dopen onder belijdenis van hun zonden (vs. 6).
Het gaat dan ook om zowel wedergeboren te worden uit water èn uit Geest: 'Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan.' Joh. 2:5. 'Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.' Joh. 2:3.
Het heeft dus ook weinig zin om iemand te dopen waarvan je niet zeker weet, of die niet zelf met zijn mond beleden heeft te geloven in Christus Jezus als zijnde zijn Verlosser, en daardoor in staat is de heilige Geest te ontvangen. De doop met water tot bekering en het ontvangen van de Geest is namelijk nauw met elkaar verbonden, het zijn beiden gebeurtenissen die plaats behoren te vinden wanneer iemand wedergeboren wordt.
Hartelijke groeten, Rose.
Zoals Petrus zegt in Handelingen 2:28 'Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.'
Of zoals Johannes de Doper zegt: 'Bekeert u,want het Koninkrijk der Hemelen is nabijgekomen.' (Matt. 3:2) 'Ik doop u met water tot bekering, maar Hij die na mij komt,is sterker dan ik... die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.' (Matt. 3:11) - de mensen lieten zich dopen onder belijdenis van hun zonden (vs. 6).
Het gaat dan ook om zowel wedergeboren te worden uit water èn uit Geest: 'Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan.' Joh. 2:5. 'Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.' Joh. 2:3.
Het heeft dus ook weinig zin om iemand te dopen waarvan je niet zeker weet, of die niet zelf met zijn mond beleden heeft te geloven in Christus Jezus als zijnde zijn Verlosser, en daardoor in staat is de heilige Geest te ontvangen. De doop met water tot bekering en het ontvangen van de Geest is namelijk nauw met elkaar verbonden, het zijn beiden gebeurtenissen die plaats behoren te vinden wanneer iemand wedergeboren wordt.
Hartelijke groeten, Rose.
Hoi Johanna,
Dat verbond aan Abraham is het oude verbond - gesloten met het geslacht van Abraham, Israël, zijn nakomelingen, overgedragen via het bloed.
Zoals bloed wordt overgedragen, zo wordt geenzins het geloof overgedragen - dat is nu juist een verrijking van het nieuwe verbond met ons (immers anders zouden alleen degenen die gelovige voorvaderen hebben ook geloven).
Nu is iedereen die GELOOFT zaad van Abraham geworden (Gal. 3:26-29).
'Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, ZOVELEN ALS DE HERE, ONZE GOD, ERTOE ROEPEN ZAL.' (Hand. 2:39).
Er staat niet: dus laten we uw kinderen en allen die in de verte zijn nu dopen - nee, 'BEKEERT U' (vs. 38) - waarmee aangegeven wordt dat God je geroepen heeft tot zijn belofte op het moment dat je je bekeert (niet alle kinderen worden immers geroepen en bekeren zich) - 'en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus' - dit geschied dus ná de bekering - 'tot vergeving van uw zonden' - er worden dus mensen gedoopt die zich bewust zijn van hun zonden, anders is die vergeving van zonden nutteloos - 'en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.' - dat hoort dus bij elkaar: de doop met water tot bekering in naam van Jezus + het ontvangen van de gave de Geest.
Dit sprak Petrus tegen de Joden en allen die in Jeruzalem zijn (vs. 14): 'Want voor u (Israëlieten) is de belofte, en voor uw kinderen (nageslacht van Abraham) en voor allen die verre zijn (heidenen die door het geloof in Christus zaad van Abraham worden), ZOVELE ALS DE HERE ERTOE ROEPEN ZAL.'
Iemand zal zich dus GEROEPEN voelen om 'zich te laten behouden uit dit verkeerde geslacht' (vs. 40). En vervolgens de belofte aannemen en zich laten dopen.
De doop is geenzins de vervanging van de besnijdenis! De vleselijke besnijdenis was het teken van de belofte aan Abraham - elk jongetje moest op de 8e dag besneden worden. Dit was zo in het oude verbond.
In het nieuwe verbond gaat het om een 'besnijdenis' van het hart (Rom. 2:25-29) - iets wat in de GEZINDHEID gebeurt, net zoals de WEDERGEBOORTE in de GEZINDHEID gebeurt - het vlees wordt immers niet wedergeboren! En de doop met water tot bekering is een teken van die WEDERGEBOORTE in de gezindheid.
'Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen, en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert het onderhouden al wat ik u bevolen heb.' Matt. 28:19.
Zie je de volgorde?
Gaat dan henen maakt al de volken tot mijn discipelen - om een discipel van Jezus Christus te worden is een besef van zonde nodig, een besef van geloof in God en zijn Zoon en een besef van: 'Wie niet zijn kruis opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig!' Oftewel: er is onderwijs nodig en en begrip bij de leerling (immers discipel is een ander woord voor leerling). Jezus' discipelen waren ook jonge mannen die dat begrepen: 'Volg Mij, neem je kruis op, geef alles op voor Mij...' 'Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt...' - hieruit blijkt dat Jezus op zoek is naar degenen die zich bewust zijn van het feit dat hun zonden zwaar op hen drukken.
Als dit is gebeurd, staat er:
En doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes - het is dus de bedoeling dat de Heilige Geest woning maakt in het lichaam van de gedoopte, net zoals Petrus dat zegt in Hand. 2. Dat hoort bijelkaar! Iemand wordt lid van het lichaam van Christus, en dat KAN niet zonder dat de Geest woning in je maakt.
Vervolgens:
En leert hen onderhouden al wat ik u bevolen heb - dit geschied deels door de leraren, apostelen, herders en dergelijke in de gemeente, die wekelijks (of een paar keer per week) de gelovigen opbouwen door het Woord Gods te verkondigen tijdens de samenkomst. Het andere deel komt ook van de Heilige Geest - 'die u alles zal leren en u alles te binnen brengt wat Ik gezegd heb' zegt Jezus in het Johannes-evangelie. Voor het volkomen kunnen onderhouden van de geboden van God is dus de Heilige Geest nodig, de je zal leiden tot de volle waarheid.
Hartelijke groeten, Rose.
Dat verbond aan Abraham is het oude verbond - gesloten met het geslacht van Abraham, Israël, zijn nakomelingen, overgedragen via het bloed.
Zoals bloed wordt overgedragen, zo wordt geenzins het geloof overgedragen - dat is nu juist een verrijking van het nieuwe verbond met ons (immers anders zouden alleen degenen die gelovige voorvaderen hebben ook geloven).
Nu is iedereen die GELOOFT zaad van Abraham geworden (Gal. 3:26-29).
'Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, ZOVELEN ALS DE HERE, ONZE GOD, ERTOE ROEPEN ZAL.' (Hand. 2:39).
Er staat niet: dus laten we uw kinderen en allen die in de verte zijn nu dopen - nee, 'BEKEERT U' (vs. 38) - waarmee aangegeven wordt dat God je geroepen heeft tot zijn belofte op het moment dat je je bekeert (niet alle kinderen worden immers geroepen en bekeren zich) - 'en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus' - dit geschied dus ná de bekering - 'tot vergeving van uw zonden' - er worden dus mensen gedoopt die zich bewust zijn van hun zonden, anders is die vergeving van zonden nutteloos - 'en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.' - dat hoort dus bij elkaar: de doop met water tot bekering in naam van Jezus + het ontvangen van de gave de Geest.
Dit sprak Petrus tegen de Joden en allen die in Jeruzalem zijn (vs. 14): 'Want voor u (Israëlieten) is de belofte, en voor uw kinderen (nageslacht van Abraham) en voor allen die verre zijn (heidenen die door het geloof in Christus zaad van Abraham worden), ZOVELE ALS DE HERE ERTOE ROEPEN ZAL.'
Iemand zal zich dus GEROEPEN voelen om 'zich te laten behouden uit dit verkeerde geslacht' (vs. 40). En vervolgens de belofte aannemen en zich laten dopen.
De doop is geenzins de vervanging van de besnijdenis! De vleselijke besnijdenis was het teken van de belofte aan Abraham - elk jongetje moest op de 8e dag besneden worden. Dit was zo in het oude verbond.
In het nieuwe verbond gaat het om een 'besnijdenis' van het hart (Rom. 2:25-29) - iets wat in de GEZINDHEID gebeurt, net zoals de WEDERGEBOORTE in de GEZINDHEID gebeurt - het vlees wordt immers niet wedergeboren! En de doop met water tot bekering is een teken van die WEDERGEBOORTE in de gezindheid.
'Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen, en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert het onderhouden al wat ik u bevolen heb.' Matt. 28:19.
Zie je de volgorde?
Gaat dan henen maakt al de volken tot mijn discipelen - om een discipel van Jezus Christus te worden is een besef van zonde nodig, een besef van geloof in God en zijn Zoon en een besef van: 'Wie niet zijn kruis opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig!' Oftewel: er is onderwijs nodig en en begrip bij de leerling (immers discipel is een ander woord voor leerling). Jezus' discipelen waren ook jonge mannen die dat begrepen: 'Volg Mij, neem je kruis op, geef alles op voor Mij...' 'Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt...' - hieruit blijkt dat Jezus op zoek is naar degenen die zich bewust zijn van het feit dat hun zonden zwaar op hen drukken.
Als dit is gebeurd, staat er:
En doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes - het is dus de bedoeling dat de Heilige Geest woning maakt in het lichaam van de gedoopte, net zoals Petrus dat zegt in Hand. 2. Dat hoort bijelkaar! Iemand wordt lid van het lichaam van Christus, en dat KAN niet zonder dat de Geest woning in je maakt.
Vervolgens:
En leert hen onderhouden al wat ik u bevolen heb - dit geschied deels door de leraren, apostelen, herders en dergelijke in de gemeente, die wekelijks (of een paar keer per week) de gelovigen opbouwen door het Woord Gods te verkondigen tijdens de samenkomst. Het andere deel komt ook van de Heilige Geest - 'die u alles zal leren en u alles te binnen brengt wat Ik gezegd heb' zegt Jezus in het Johannes-evangelie. Voor het volkomen kunnen onderhouden van de geboden van God is dus de Heilige Geest nodig, de je zal leiden tot de volle waarheid.
Hartelijke groeten, Rose.