Overdopen ?

J.H

Overdopen ?

Bericht door J.H »

Overdopen mag dat ?
is dit geen dwaling van de Baptisten! en pinkster gemeenten.
Volwasendoop Oke
maar als je als kind gedoopt bent en je wild lid worden van een Baptisten gemeente of Pinkstergemeente dan moet je overgedoopt worden.

WAAROM ?
bobby

Bericht door bobby »

Beste J.H,

De kinderdoop is een inzetting die door de wereldse kerk in de gemeente van Jezus Chritsus is gebracht. In de Heilige Schrift staat overduidelijk dat Jezus de kinderen zegende! U haalt nu zelf het dilemma aan m.b.t. het feit dat u gevraagd wordt u te laten 'overdopen'. Maar dat is eigenlijk niet het geval U bent namelijk nooit gedoopt! Het is uiteraard respectable ban uw ouders dat u bent gedoopt, vanuit hun zienswijze als teken van eer aan God. Maar Jezus leert ons dat niet, op zo'n wijze. En Hij is ook daarin tenslotte ons voorbeeld. Jammer, dat dat inzicht aan zoveel kerkvader ontgaat!

Jezus stelt, als voorbeeld zelf, dat de Doop een handeling is die overwogen en bewust wordt gedaan. Hij zegt zelfs dat men eerst ernstige studie moet maken van ZIjn voorbeelden, geboden en wetten en de Heilige Schrift: Onderwijzing!

Hieronder heb ik voor u nog enkele verwijzingen geplaatst, zodat u voor u zelf kunt bepalen waarom Jezus de eis stelt dat mensen bewust in in een vriendschappelijke relatie, gedoopt dienen te worden, als zij het Koninkrijk willen zi9en, Geestelijk en in voorbereiding op dat Eeuwige Koninkrijk.
Doet u niets opverhaast! Een afspraak of overeenkomst met God behoort definitief en op rechtvaardige motieven plaats te hebben!

-Wij hebben de Doop nodig (Handelingen 2:38)

Wij kunnen niet, als de wolven en dieven de kraal van Jezus binnenkomen. Hij is de Deur, door Hem alleen kunnen we het Koninkrijk binnenkomen.! Ja of Ja!

-Geloof in Jezus behoort gevolgd te worden door de Doop (Handelingen 8:12)

Als wij zeggen Jezus volgeling te willen worden of zijn, dan dienen we aan God dat kenbaar te maken aan God.
Uw eindexamen op school is ook een bewijs van uw kunnen. Uw diploma het bewijs, ervan!

-Gelovigen ontvangen de belofte van de Heilige Geest in hun leven.(Handelingen 2:38)

Ziet U Jezus belooft ons dat we de Heilige Geest pas dan werkzaam in ons zullen bemerken in het licht van Zijn dienstwerk, als we gedoopt zijn. Pas dan zullen we door de HG geleid het Koninkrijk kunnen zien en hebben de mogelijkheid om te groeien in Jezius gerechtigheid.

-Als we een diploma hebben gehaald, na gedegen studie- zullen we in de praktijk groeien in de kennis van de essentie waarvoor we het diploma hebben gehaald. Jezus noemt dat "groeien in mijn gerechtigheid". In dewereld groeit u in uw vakkennis, waarvan het diploma uw basis is.-

-De Doop symboliseert vergeving en reiniging. (22:16)

Door de Doop gaat u begrijpen dat de genadetijd en de belijdenis van zonden werkzaam in uw leven worden, zoalng u Jezus' voorbeeld volgt. U zult dan pas merken dat ue gereinigd wordt, langzaam maar zekr, van uw zonden en uw onjuiste inzichten m.b.t Jezus bedoelingen.

-Als u in de praktijk van alle dag ervaringen opdoet, zult u merken dat uw diploma en uw vakkennis steeds verfijnder worden en dat u uw amateuristische handelingen snel vergeet en steeds professioneler zult gaan werken. Zo is het ook met Jezus als Meester. (klinkt wel een beetje banaal maar ik moet een voorbeeld geven)

De Doop verenigt ons met Christus in zijn dood en opstanding (Romeinen 6:1-6 en Kolossenzen 2:12,13)

Ook hier stelt Jezus de Doop voor als een belangrijke stap en overweging om deel te kunnen hebben aan Zijn Koninkrijk.

Mvrgr

B.
J.H

Bericht door J.H »

Beste Bobby
---------------

Als kind ben ik Gedoopt in de naam van de Vader,Zoon en de Heilige Geest .
En wil jij nu zegen dat dit niet echt is geweest , dat God toen op dat moment niet door de geest aanwezig was .
Bobby dan denk je feitelijk toch te klein van God.
God sloot toen met mij een verbond het teken en zegel werd toen aan mijn voorhoofd gebracht , wat een rijke belofte .
Volwassen Doop Oke
kinderdoop Oke
Overdopen een valse leer waar johannes van spreekt in 1joh 4
De belofte die God toen als kind aan mij gaf nu verwerpen , natuurlijk ik begrijp het al ik moet natuurlijk alles in eigenhand houden. nee ik moet God als een klein kind geloven op zijn woord
dat ik dat vanmijzelf niet kan is een heel duidelijke zaak.
De Heere Jezus zegt tegen de schrift geleerden als gij niet wordt als deze jongeling , gij zult geenzins het koningkrijk Gods beerven.

Als kind kun je dat niet , maar God kan dat wel
Dus als gelovige ouders moeten wij niet onze maar Gods kinderen ten Doop houden want wij hebben ze slechts ter leen van God , Wij moeten ze daarom ook groot brengen in de vreze des Heeren. Een zeer moeilijke taak maar als je De Heere als Leidsman Mag hebben Dan zal hij zijn Belofte waarmaken !!

Het is Genade alleen .
Groetenis J.H
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

J.H., wat jij daar zegt, zeg ik ook :)!
bobby

Bericht door bobby »

Beste J.H,

Dank voor uw reactie. Met belangstelling heb ik uw betoog gelezen. Ook nu ontgaat me weer de essentie van Jezus in uw reactie. Jezus staat centraal, niet menselijke overwegingen. Waarom, of kunt u zelf, verklaren waarom Jezus de kinderen tot zich liet komen en zegende hen. Hij kan toch niet én zegenen en de Doop over hen uitspreken? WAAR staat nu beste J.H het bewijs dat Jezus kinderen, als kleine mensjes, Doopte! Hij zegende ze.

Dat de Doop die Jezus voordeed en leerde aan Zijn discipelen en waar hij zo nadrukkelijk Petrus nog eens een keer op wijst als deze, op eigen doft, meent een koninkrijk van menselijke inzettingen te moeten verkondigen, waar (-in) de Doop geen plaats heeft (Handelingen 10 en 11), voor ons duidelijk en volledig werd aangekondigd, verkondigd en voorgedaan en door Petrus werd bevestigd tijdens de plechtigheid die Jezus onderging, als komende van God.

Jezus onze Verlosser werd gedoopt om ons duidelijk te maken dat Zijn dienstwerk, ook het dienstwerk moest zijn dat wij zouden moeten uitvoeren. Ik zie dat maar weinig mensen daadwerkelijk hun opdracht zien in het voorbeeld van Jezus.
Dat is geen oordeel mijnerzijds, maar een ervaring en persoonlijk beleven.

U schreef:
Overdopen een valse leer waar johannes van spreekt in 1joh 4
Waar staat nu in 1 Joh. 4 iets over de 'valse leer' dat 'overdopen' zou zijn?. Ik lees daar niets over dopen.
Er staat wél:

1 Joh. 4: "En deze dingen schrijven wij, opdat onze blijdschap volkomen zij".

Ik lees niets over een 'valse leer'.

De essentie van dat stukje is overgines duidelijk:

Johannes getuigt hier van Jezus!!

Welnu als Jezus de Doop door onderdompeling voordeed, tot zaligheid van de mens, om het Koninkrijk te kunnen zien. Dan spreekt Johannes als volgt....................

...van Jezus: hetgeen wij zien en gehoord hebben, verkondigende wij ook u, opdat gij met ons gemeenschap zoudt hebben. En onze gemeenschap is met de Vader en met zijn Zoon Jezus Christus. (4) En deze dingen schrijven wij, opdat onze blijdschap volkomen zij.

Welnu, beste vriend waar ging Jezus ons in voor. Spreekt Johannes over 'kinderen' neen Johannes spreekt over de liefde voor de 'broeders'. Nergens staat er maar iets over een 'valse leer' of de kindertjes die wel ergens anders (zie hieronder) in de lichtschijn van Jezus worden gesteld, door Hem.

Maar als wij dan, zoals u zegt in de 3 eenheid bent gedoopt, in hoeverre slaat Jezus de plank dan mis, of spreekt Hij zichzelf tegen als Hij in Matt. 19: 13-15 een uitspraak doet die bevestigt dat de kinderen door Hem gezegend worden.

Waar gaat nu de Heer zelf mank aan? Zegent Hij de (kleine) kinderen of Doopt Hij de kinderen.

Als Jezus in het door u aangehaalde stukje wordt benoemd, 1 Joh 4. dan loopt u zelf nog een ander gevaar m.b.t. de Waarheid Jezus.

Want 'Wandelen in het LIcht' betekent ook dat u Jezus volgt in het onderhouden van Zijn geboden, zoals de Sabbat bijv. hoe moeten we daar dan mee omgaan (?), bijvoorbeeld. Want het Woord des levens, onderricht ook ons daarin. En Jezus bevestigt dit als Hij in Openbaringen het eindresultaat ziet, namelijk:

Hoofdstuk 14:12 "Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren"

Verder geeft Jezus zelfs al een nadrukkelijk teken van het feit dat de Christen (wel degelijk) kennis en inzicht moet hebben van de Profetieën en (haar) tijdsspannen, als Hij er van uitgaat, dat Zijn profetische kader voor hen, dit kan leren:

Openbaringen 12:18

"Hier is de wijsheid, wie verstand heeft, berekene het getal van het Beest, qwant het is een getal van een mens, en zijn getal is 666.

Kijk, hier kondigt Jezus dus al aan dat er een valse ongeestelijk religie zich ontwikkeld, want in de verzen daarvoor zegt Jezus dat het maakt dat 'allen' die het Beeld ervan aanbidden, het Merkteken ervan op hun voorhoofd zullen dragen.

Het zegel waar u het over hebt is, mijns inziens een Zegel dat niet in 1 Johannes wordt vermeldt. Want waar kan ik dat daar vinden. Jezus staat centraal, dus dat zegel zou dan voor elke Christen duidelijk moeten zijn! Bewust, overwogen bekend door de ervaringen die (we) dan met Christus hebben ervaren.
Het zegel waar u over spreekt, staat volgens mij in Openbaringen 7:2. De verzegelden uit Israël (geestelijk)
Dat zegel is een bevestiging dat men bij Gods Koninkrijk wordt gerekend en staat (dus) tegenover het Merkteken van Satan.

Ik kan niet beoordelen of u, als kind (baby) met de Heilige Geest, de Zoon en de Vader bent gedoopt. Want waar zou dat dan uit moeten blijken m.b.t Jezus inzettingen en, bijv. Openbaringen 14:12. Die opvatting zou (dan) de Doop door onderdompeling geheel buiten werking stellen. Maar de eerlijjheid gebied mij dat uw ouders zeer respectvolle mensen zijn. Gelukkig oordeel Jezus naar het hart, maar werkt tegelijkertijd aan de verlossing. Niet voor niets zaegt Hij, dat Hij niet de vrede brengt op aarde maar het 2 snijdens zwaard, als zijnde Zijn Schriftwoord.

Jezus voorbeeld en de profetische aspecten die zo door Petrus worden gezien en verwoord, zouden dan onnodig en (Zelfs) immoreel zijn geweest m.b.t de redding van de mens.
Let wel; Ik redeneer vanuit de (wereldse) visie dat de kinderdoop hetzelfde zou -kunnen- zijn als de volwassendoop!

Dat is immers waar de Baptisten- en de Pinkstergemeente om vragen; en terecht! Deze Doop is die welke Jezus aan ons voordeed en leerde! Onderdeel voor onze zending.

Het zou me ontgaan als ik steeds weer ontdekken moet dat de -steeds- waarheidsgetrouwe- weergaven van Jezus zelf terzijde worden geschoven voor 'nietszeggende' bijbelteksten die (juist) die inzettingen van Jezus ontkenne of afzwakken welke de redding van de mens kunnen zijn.

Mattheüs 15:8,9 mogen in dat licht duidelijk zijn:

"Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij;
Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren die geboden van mensen zijn"

Kijk hier zegt Jezus toch iets opmerkelijks! Overigens ook weer om het volk tot inzichte te brengen. Het zijn dus NIET MIJN worden, maar Jezus zelf. Want Jezus raakte hier (het lijkt Refororum wel) daarover in -twist-gesprek met de Farizeeën.

Ik zal uw laatste posting nog wat verder bestuderen. Aansluitend zal ik u enige verwijzingen geven naar de profetische achtergonden, die Jezus (notabene) zelf aan ons heeft geopenbaard, opdat zij het Schriftwoord tot een realiteitsbeleven voor de Christen kan maken, in het kader van Zijn lichtglans als zicht op het Hemelse Koninkrijk, dat we mogen ervaren indien we ons laten Dopen, zoals Hij dat in Mattheüs 3 ons leert!

Mvrgr

B.
'Kanonne 'wat is het weer 'lang' geworden!
Geriella

Bericht door Geriella »

J.H, daar ben ik het ook helemaal mee eens.
De doop is een teken van het verbond dat God met het kind al gemaakt heeft.

Lieneke
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Toch een beetje jammer dat elke discussie nu opeens over dopen gaat: en zoals altijd is het een spanningsveld tussen zuigelingendoop en volwassendoop. Beide kampen zullen ook niet naar elkaar toegroeien; het lijkt vaak wel of ze op een andere golflengte zitten (en volgens mij klopt dat wel)

Maar goed, hoe ik tegenover overdopen sta? Ik heb wel meegemaakt dat volwassenen die als kind gedoopt waren, maar daarna van God afgedwaalt waren, graag opnieuw gedoopt wilden worden. Zij voelden zich vies, en vonden hun eerste doop niet echt tellen. Ik denk dat uit pastorale redenen overdopen wel toegestaan zou moeten zijn. Volgens mij heb je dat in het evangelisch werkverband toch ook: namelijk dat je je kan laten overdopen, alleen is het dan geen doop, maar een miqwah, de reinigingsdoop die de joden kennen en waar onze doop vanaf geleid is. Dit weigeren helpt niemand: degene die zich wilde dopen zal gewoon naar een andere gemeente gaan waar het wel kan, dus dat stop je er niet mee.

Wel vind ik dat pinkster- en evangelische gemeenten de kinderdoop van een nieuw lidmaat moeten accepteren als diegene niet overgedoopt wil worden. Dat niet doen leidt alleen maar tot disrespect tussen verschillende kerken in Nederland, en dat kunnen we niet echt meer hebben op dit moment.

Sander Veldhuizen.
bobby

Bericht door bobby »

Doop of Herdoop,

Ja, inderdaad Sander en J.H je kunt blijven discusiëren over de Doop of de herdoop. Leden van Gods volk, welke Jezus hebben aangenomen als hun verlosser, hoeven in onze geloofsgemeenschap niet nogmaals gedoopt te worden, indien zij de Doop door onderdompeling, zoals Jezus leert, reeds hebben ondergaan. Tenslotte; Jezus heeft in alle kerken zijn trouwe discipelen zitten, aangaande die inzichten.
Toch wordt wel gevraagd om (persoonlijk) in overweging te nemen, de Doop nogmaals te ondergaan. Maar dat is geen verplichting. Dat behoort beoordeelt te worden door de lidmaat zelf. Het gaat tenslotte om zijn of haar relatie tussen God en de (nieuw gevonden) gemeente.

Herdoop

Dit is een onderwerp dat door degene die de Herdoop overweegt nauwkeurig overwogen te worden. Immers hier gaat het, evenals bij alle persoonlijke overwegingen aangaande het geloof, om de relatie tussen de mens en God en niet tussen wereldse organisaties. Het moet met liefde en tederheid worden benadert. Want God zal aandringen, door Zijn Heilige Geest, om de persoon er toe te leiden, wel of niet herdoopt te worden.
God geeft (de) gelegenheid door met Zijn Geestelijke kracht aan hun harten te werken. Evenals Hij dat ook doet, als wij gezondigd hebben. Het moet in al deze gevallen worden voorkomen dat er een Geest van strijd en twist -in de gemeente- en tussen God ontsaat en invloed heeft op de besluitsvorming.

Degenen die hun ogen gericht houden op de tien geboden Gods (!) die het belangrijkste deel van onze geestelijke wapenrusting uitmaken, zullen alle belangrijke waarheden van de Heiland zelf ontvangen. Bij sommigen zal het langer duren indien zij waarheden die met elkander verband houden, -kunnen- inzien en begrijpen.
Dat geldt voor zowel de Doop, de herdoop of de zonden die in de gemeente binnenkomen.

Wanneer leden echter zijn afgevallen en zo hebben geleefd dat het geloof en de beginslen der gemeente openlijk zijn geschonden. moeten zij in geval zij zich bekeren hun aanvragen opnieuw indienen. om weer in de gemeente opgenomen te mogen worden zoals te voren, nl. door Doop. Immers het kan voorkomen dat lidmaten vanwege hun niet bekeerde gedrag, soms, helaas uitgesloten moeten worden van de gemeente.

"De Here vraagt een volkomen verandering. Als een ziel waarlijk bekeerd is, laat hij dan herdoopt worden. Laat hem of haar zijn -persoonlijke- verbond met God vernieuwen en God zal Zijn verbond met hem weer, als vriend, henieuwen en aanvaarden."

Als we Jezus centraal stellen in ons leven, zowel m.b.t. de Tien geboden alswel het voorbeeld in al de dingen, die Jezus ons voordeed- om ook zo te handelen, zullen wij ondanks de -blijvende- verzoekingen van de Tegenstander, uiteindelijk Overwinnaars zijn. Hoe diep het dal, waardoor wij heen zullen moeten gaan, dan, ook is en hoe duister onze omgeving ook mag schijnen!

Het zal duidelijk zijn; niemand is volmaakt zelfs de profeten waren dat niet! Toch hielden deze zich ook aan de Geboden van God en deden wat Hij hen aan richtlijnen had gegeven.
Jezus en het dienstwek van de Vader en de Heilige Geest zijnn er niet (voor gekomen) om volmaakte zielen tot het Koninkrijk toe te laten. Maar om gevallen mensen tot rechtvaardige bewoners te maken van een Eeuwig Koninkrijk. De 3 eeenheid zal dat niet alleen kunnen animeren. Wijzelf hebben daar deel aan. Als dat niet zo zou zijn, dan waren wij slechts robotten. Maar de Here wil dat we Zijn vrienden zijn en waarlijk Kinderen die gehoorzaam (willen) zijn aan Zijn wetten en geboden.

Een andere weg is er niet!

B.
J.H

Bericht door J.H »

Beste Bobby
------------------
Ben blij dat bij jullie in de gemeente het niet verplicht wordt gesteld , dat is niet overal zo
En Ouazzy vindt dat het te veel over dopen gaat, en hij heeft gelijk .
mischien moeten we dit onderwerp dan maar sluiten.

Het is Jezus Christus en dien gekruisigt , en daar moeten wij zijn
aan de voet van gogoltha.
Waar die dierbare Heiland zijn bloed heeft vergoten voor Velen.
Daar heeft hij de breuk geheeld die WIJ hebben geslagen.
En als je Die Heiland als leidsman mag hebben , dan is dat louter en alleen pure Genade van Hem .
Dan behoor je tot een van de zijnen, die zijn Vader in zijn hand heeft gegeven.
En dat is onbegrijpelijk en niet te bevaten.
En dan leert de Heilige Geest je steeds meer van hem en dan ga je het wonder steeds groter vinden
Hij voor mij , daar ik anders de eewige dood moet sterven.

Het is genade alleen.

Groetenis aan allen. J.h
bobby

Bericht door bobby »

Beste J.H,

U schreef:
.... daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Kunt u dat aantonen aan een voorbeeld van Jezus?

Of slechts aan de hand van een Schriftgeleerde?

Heeft 'het kind' daarin toegestemd, of zijn handtekening gezet?
De basis van een Verbond is altijd iets, dat uitgesproken en op schrift gesteld is. Gods geboden zijn dat ook voor de mens!
Zelfs wereldse overeenkomsten worden in een Verbond, altijd 2 zijdig overéégekomen.
Precies zoals Jezus leert!

Kunt U mij nu uitleggen, waar dat Verbond in de Bijbel tussen BABY en Jezus, staat omschreven?

Of staat er 'ergens': En kleine jantje van 0,5 jaar kraaide gezellig en boerde het uit en toen 'zei de dominee' nu "zegt hij" dat hij het Verbond heeft aanvaard! En JEzus maar 'kraaien' ik zegende kinderen, doe zo in MIJN NAAM!

Is het niet veeeeeeel beter om Jezus ook hier centraal te stellen en TE VREDEN TE ZIJN MET de BEVESTIGING van BIJBELSE WAARHEDEN, dat Jezus zelf persoonlijk een VOORBEELD heeft GEGEVEN van het zegenen van de kinderen, net zoals Hij een Verbond, tijdens Zijn Doop heeft voorgeleefd, dat voor de 'verstandigen' geldt?

IS het nu iet een GROTE ZEKERHEID dat Jezus uw of andermans kleine schaapjes onder Zijn hoedee neemt, in plaats van het feit dat ouders zich amper hun hele leven angstig zitten af te vragen of kleine jantje ooit nog wel in de Hemel komt, want hij is immers gedoopt? Ja, ja maar Jan denkt; "m'n hoela maak ik zelf wel uit"!

Neen, als we dan allemaal roepen dat we Jezus volgen, Halleluja, laten we dan ook eens een keer DOEN wat HIJ aanbeveeld!

Moeten we nu steeds op menselijke en. vermeend hoogstaande Schriftgeleerdheid, Jezus ontkennen of ontwijken terwijl Hij alleen maar (tevergeefs) steeds weer het goede aan ons voor houdt.
.... daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Dit is geen uitspraak die ik aan Jezus kan ontlenen!

B.
bobby

Bericht door bobby »

Beste J.H

Inderdaad misschien moeten we dit onderwerp sluiten. Lieneke vroeg mij nog het e.e.a. over de Doop. Het staat onder een ander onderwerp.
U kunt allerlei mooie woorden schrijven over God of wat mensen aan gedachtenis hebben over Jezus. Jezus voor, Jezus na.

Een realistisch leven MET Jezus in de kern van het VOORBEELD dat Hij in ALLES aan ons gaf, kunnen van ons bewuste en voorbereidde Christenen maken.
Als wij menen om op menselijek oevrwegingen gered te worden, dan is dat een misvatting. De wereld bereid zich voor op een oorlog. Een orlog tegen het volk van God. De laatste strijd. De Wapenrusting Gods kunnen we allen toepassen als we onze Maarschalk kennen. Want een Maarschalk is altijd nog meer dan een onreine Generaal!

Toch waarschuwt Jezus voor misleiding en het feit dat 'geloof' voldoende is. Het moet gepaard gaan met werken en een daadwerkelijk volgen van Hem.
Jezus zelf waarschuwt voor zo'n houding. Waar het volk van Israël in het OT aan mank ging en daardoor niet het beloofde land kon zien, was een gebrek aan zedelijke inzichten in de profetieën. Terwijl de profeten naast hun woonden. Terwijl Mozes met de 10 geboden van de berg kwam, begreep het volk geheel niet wat Mozes en God met hen voorhad, want zij aanbaden het Gouden Kalf.

Dit beeld is nu weer exact hetzelfde. Jezus redt! Maar Jezus vraagt een actieve deelname daaraan.

De basis van een zedelijk bergip van de Profetieën is dit:

1 De Heilige Schrift!
+
2.Om Jezus Christus te Openbaren

Op juiste wijze verstaan zijn de profetieën net zo belangrijk en bevatten zij net zoveel evangelie als de andere delen van de Bijbel. God inspireerde de profeten tot het schrijven van de profetieën. Daniël en Openbaringen moeten net zo goed en diepgaand worden bestudeerd als de rest.
Dus hier wordt m.b.t.t de Doop dus al aangegevn als juist en in overeenstemming met Jezus voorbeeld alleen, want GOD schreef, weliswaar door mensen, de Bijbel!

De Profetieën zeggen ons duideljk in Openbaringen 1:1 dat Jezus volledig geopenbaard wordt. Zijn geboden en wetten zijn dus menselijk maatgevende wetten en geboden kunnen daar dus niet voor in de plaats worden gezet! Moet u eens zien hoe Mozes bij God regelmatig verscheen om 'bijgeschoold' te worden!

Het Volk Israël maakte de fout om de Schrift niet te bestudereen in het licht van het zedelijke doel van God.
ZELF maakten ze er een Beeld van!

Welnu laat duidelijk zijn dat wij JEZUS centraal moeten stellen!

Mvrgr

B.
bobby

Bericht door bobby »

Beste geloofsgenoten en vrienden,

Ik zie dat er verder nog weinig wordt gereageerd op de Doop of 'het Dopen' danwel de 'Kinderdoop'.
Sommigen onder u meenden dat er maar eens een 'einde' moet komen aan deze discussie. Wellicht het beste.

Daarom plaats ik tot slot dan nog enkele wetenswaardigheden over de Doop. Vooral het feit dat de inzettingen die Jezus ons heeft geleerd; van essentiële waarde zijn m.b.t. onze redding.
Het is verkeerd daar al te licht over te denken en menen dat menselijke overwegingen, daarin, zwaarder zouden moeten wegen. We maken een vergissing, als we dat menen. Toets daarin is de wijze waarop God ons in de profetieën laat zien hoe 'verkeerd' soms profeten en Schriftgeleerden bezig waren en God hen, notabene als vertegenwoordigers van de verkondiging van het Evangelie, veelal meerdere malen moest corrigeren.

Ik denk daarbij aan: Mozes, Petrus, Paulus.

Wij moeten weten dat Satan alle middelen in zal zetten om onwaarheden in ons geestelijk leven binne te brengen. Daarom moet Jezus, door Zijn Heilige Geest, centraal staan in ons leven. Dat wil zeggen: niet van horen zeggen of als voorbeeld van anderen, neen wij moeten een persoonlijke en vriendschappelijke band met Hem hebben, omdat een schaap nu eenmaal het veiligst is, als hij dicht bij de Herder blijft.

Het onderstaande stukje mag symbolisch daarvoor pleiten.
ik noem het stukje:

De belijdenis van Christus

Heer, Here, Jezus, Verlosser, Redder, hoe gemakkelijk komen deze woorden over onze lippen, als we -verlangend- uitzien naar Zijnn komst. We gebruiken het in gezangen, vanuit de Bijbel, in onze gebden en gesprekken. God kan niets daarmee beginnen, als we het binnen onze eigen denken als mensen toepassen in deze wereld, indien we de Heilige Geest niet als leidsman (Jezus) toepassen bij al onze overwegingen.
Het christendom, met name in het Westen, stelt niet zulke hoge, radicale fysieke en sociale eisen emer aan de aan zijn volgelingen.

We moeten ons wapenen met Gods Woord maar dientengevolgen dus ook met de -enige- waarheden van Jezus zelf. Het zal in de toekomst gevaarlijk worden om een volgeling van Jezus te zijn. Tenminste als u werkelijk aan Jezus zelf vast zult houden. Het zal voor u niet gevaarlijk zijn als u een wereldse 'Jezus' aanbidt. Het is wel zo dat Satan zich zelf als zodanig zal manifesteren. Dàt is de rede waarom Jezus in Openbaringen vraagt aan de Christenen zich alleen met Zijn voorbeelden en inzettingen te verenigen. Dat geldt -dus- ook voor de Doop.
In de tijd van Ceasar was het zeer gevaarlijk om expliciet aan te geven dat je Jezus -alleen- als enige Gezagsdrager erkende. De wigereing om Ceasar als 'Heer' -d.w.z. de godheid voor de toenmalige werdl, te erkennen. Domitianus eiste onvoorwaardelijke trouw van zijn onderdanen en beweerde 'God in het vleesgekomen' te zijn. U ziet Satan is tot veel in staat en is nu weer bezig deze machten voor onze tijd in 'leven te roepen'.

We kunnen dus weten dat de christelijke Doop zich alleen op Christus concentreert. Net zoals de Doop van Johannes wees naar de hoop op en het geloof in Diegene die komen zou, zo concentreert het Christelijek ritueel zich op die Ene. Hij verkondigt zowel aan gelovigen als aan ongelovigen dat de kandidaat gelooft en dat Jezus Christus van Nazareth als Heer en Christus aanvaardt. De Doopkandidaat doet afstand van alle andere aanspraken op heerschappij m.b.t. zijn -persoonlijke- leven rm ziet Jezus als de enige hoop op verlossing; dat ook niet anders is.
Agustinus, Zwingli, Luther zijn wel aardige Schriftegeleerden, maar met een beetje besef kunnen wij begrijpen, ja moeten wij tot het inzicht komen dat alleen Jezus ons enige voorbeeld kan zijn. Ondanks dat het als een '2 snijdend zwaard' kan gaan functioneren in de relatie die we met deze wereld (nog ) hebben. Ons staat geenandere mogelijkheid ter beschikking. Er is maar één deur en één doorgang die tot de kraal der schapen leidt.

Als wij menen Christenen te zijn, dan doen wij wat Christus opdroeg. Het zendingsbericht zal duidelij genoeg zijn, indien wij kunnen lezen. Als wij door een Wereldse militaire Generaal opgedragen wordt om van A naar B te wandelen en daar bij 3 posten 3 groene mappen op te halen, dan dienen wij dat uit te voeren.
Wij moeten ons dan niet gaan afvragen waarom diezelfe Generaal tegen een andere ondergeschikte zegt: Ga langs diezelfde route en haal bij de 3 posten 3 gele mappen op.
Onze opdracht is die welke ons gegeven is.
Het beste voorbeeld vinden we bij de man aan het Kruis.
Terwijl de menigte Jezus bezittingen aan het verdelen is, noemt de rover Jezus "Heer", dat is wat de aandacht trekt van de uitzinnige menigte. De rover wordt vervolgens medegedeeld dat hij, na zijn opstanding, in de Hemel zal komen.
De 'volgelingen' van Jezus vervolgen hun Meetser, uit angst voor de Romeinse macht. Weg is hun geloof en weg hun verlossing, op een enkeling na. En nu vraagt de boetvaardige rover om vergeving. Kijk, hiermee is gesteld dat niet allen die Her Her roepen, gered zullen zijn.
Het werd de Joden van die tijd duidelijk gemaakt.

Laat u daarom leiden door de Heilige Geest en less onder Zijn leding de volgende Bijbelstukken en herzie dan uw standpunten aan gaande de inzettingen die Jezus centraal stelt van grondwet voor het Koninkrijk:

Marcus 1:1-13
Matt. 3:13-17
Romeinen 6:3-6

Het is duidelijk: De Doop van Jezus vond plaats VOOR zijn kruisiging en de man aan het kruis, de boetvaardige rover, staat symbool voor alle mensen, niet alleen voor de Christenen. Dat wil zeggen: God de Vader zal het vervolmaken. Wij dienen onze opdracht ven Matt. 28, gewoon uit te voeren.!

Veel succes bij uw Bijbelstudies!

Mvrgr

B.
ariadne

Bericht door ariadne »

Ik heb dit niet allemaal gelezen (sorry) dus misschien zeg ik iets wat al gezegd is..
Ik denk dat je je eerst wel eens mag realiseren dat wanneer jij als zuigeling gedoopt ben, de DRIE-ENIGE GOD een verbond met jou heeft gesloten.
Als je overdoopt zeg je dus dat dat niks waard is.
Als je overdoopt maak je maar een lachertje van dat verbond.
bobby

Bericht door bobby »

Beste Lieneke,

Je schreef dit:
J.H, daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Onderschrijf deze bewering nu eens Bijbels?

Mvrgr

B.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Bobby, ik citeer Calvijn:

Naardien nu Gods volk, voordat de Doop was ingesteld, in plaats daarvan de Besnijdenis had, zo laat ons inzien welk onderscheid er tussen die beide tekenen is, en waarin zij met elkaar overeenkomen: opdat ons duidelijk zij wat men aan het een ontlenen en op het andere toepassen mag.
Als de Heere de Besnijdenis aan Abraham gebiedt te onderhouden, zo zegt Hij vooraf dat Hij de God van hem en zijn zaad zal zijn; daarbij voegende dat bij Hem een overvloed en genoegzaamheid was van alle dingen: opdat Abraham mocht verzekerd zijn dat Zijn hand hem zijn zou tot een springader van alle goed. In welke woorden de belofte des eeuwigen levens begrepen is: gelijk Christus dezelve zo verklaart, leidende daaruit een bewijsgrond af om de onsterfelijkheid en wederopstanding der gelovigen te bevestigen (Matth. 22:32; Luk. 20:38).
Want, zegt Hij, God is geen God der doden, maar wel der levenden. Wanneer dus Paulus aan die van Efeze (2: 12) wilde tonen uit welk verderf de Heere hen verlost had, zo maakt hij dit besluit: dat zij voortijds, dewijl zij tot het verbond der Besnijdenis niet waren toegelaten, zonder Christus, zonder God, zonder hoop en vreemd van de verbonden der belofte zijn geweest; welke dingen allen in het verbond waren begrepen.
De vergeving der zonden nu is de eerste toegang tot God, de eerste ingang tot het onsterfelijke leven. Waaruit dan moet besloten worden dat die belofte van vergeving, die de Besnijdenis had, met de belofte des Doops, aangaande onze reinmaking, overeenkomt.
Daarna verlangt de Heere van Abraham (Deut. 10: 16) dat hij in oprechtheid en onschuld zijns harten voor Hem zal wandelen; hetwelk tot de doding of wedergeboorte behoort. En opdat niemand betwijfelen zou dat de Besnijdenis een teken van de doding is, zo verklaart Mozes zulks elders (Deut. 30: 6) duidelijker, wanneer hij het Israëlietische volk vermaant de voorhuid hunnes harten de Heere te besnijden, dewijl het uit alle volken der aarde tot een volk van God uitverkoren was.
Gelijk God wilde dat de nakomelingschap van Abraham, toen Hij die tot Zijn volk aannam, zou besneden worden, zo verklaart Mozes dat zij aan het hart moest worden besneden; lerende zo daarmee welke de waarheid is van die vleselijke Besnijdenis.
Verder, opdat niemand naar die Besnijdenis des harten in eigen krachten streven mocht, leert hij dat zij een werk is van de genade Gods. Dit alles wordt door de Profeten zo dikwijls ingeprent, dat het niet nodig is hier vele getuigenissen bijeen te brengen, daar zij ons alom van zelf voorkomen.
Wij zien dus dat aan de vaderen dezelfde geestelijke belofte gegeven is in de Besnijdenis, als ons geschonken wordt in de Doop; dewijl de Besnijdenis hun de vergeving der zonden en de doding van het vlees heeft afgebeeld.
Bovendien, gelijk wij geleerd hebben dat Christus de grond is van de Doop, als in Wien de genoemde beide gaven gegrond zijn; zo is Hij dat ook ontwijfelbaar van de Besnijdenis. Want Hij wordt aan Abraham beloofd, en in Hem de zegening van alle geslachten. Tot verzegeling van welke genade het teken der Besnijdenis er wordt bijgevoegd.
4.
Nu kan men zonder moeite zien welke overeenkomst er is in deze twee tekenen, en welk verschil. De belofte waarin, gelijk wij geleerd hebben, de kracht der tekenen bestaat, is in beiden dezelfde, namelijk die van Gods vaderlijke gunst, van de vergeving der zonden en van het eeuwige leven. Voorts is ook de afgebeelde zaak een en dezelfde, namelijk de wedergeboorte.
De grond op welke de vervulling dezer dingen steunt, is in beiden één. Weshalve er in de inwendige verborgenheid, naar welke de gehele kracht en eigenschap der Sacramenten beoordeeld moet worden, geen verschil is.
De ongelijkheid die er overblijft, is in de uiterlijke ceremoniën gelegen, die het minste deel uitmaakt; dewijl het voornaamste deel van de belofte en de betekende zaak afhangt. Dus mag men wel besluiten dat, al wat op de Besnijdenis past, tevens ook tot de Doop behoort, met uitzondering van het onderscheid der zichtbare ceremoniën.
Tot deze toepassing en vergelijking leidt ons als met de hand de regel van de Apostel, waardoor ons bevolen wordt de gehele uitlegging der Schrift te richten naar de gelijkmatigheid des geloofs (Rom. 12: 3 en 6). En inderdaad, de waarheid laat zich in deze dele bijna met de hand tasten.
Want gelijk de Besnijdenis voor de Joden de eerste intrede was in de Kerk, dewijl zij hun een teken was waardoor zij verzekerd werden, dat zij tot Gods volk en gezin werden aangenomen, en zij zelf wederkerig ook beleden dat zij zich Gode ten dienste overgaven, zo worden ook wij thans door de Doop Gode toegeheiligd; opdat wij onder Zijn volk aangeschreven worden, en ons zelf van onze zijde aan Zijn Naam verbinden zouden.
Waaruit ontegenzeglijk blijkt, dat de Doop in plaats van de Besnijdenis gekomen is, opdat hij bij ons doen zou wat de Besnijdenis oudtijds verricht heeft.
Plaats reactie