MariaW schreef:Even een vraagje aan de mods tussendoor... (ik weet offtopic).
Waarom wel een topic over Ds Cabaret en mag het topic over dhr. Van der Kuil niet openblijven? Beetje inconseqent lijkt me, want daar werd als reden gegeven dat het om een persoon ging.
Mee eens Maria, maybe omdat Ds Cabaret uit het land der levenden is?
Ik denk dat we de grens moeten trekken bij personen die nog leven. Als we overleden personen ook niet meer mogen bespreken, kunnen we het bijvoorbeeld ook niet over een bepaalde oudvader hebben in een topic.
In het Van der Kuijl topic werd te veel op de persoon gespeeld (tot en met de vorm van zijn brilmontuur toe).
Hier gaat het meer over de inhoud van ds. Cabarets preken en (zoals Kislev opmerkt) waarom iemand thuis leest/luistert en zich niet bij een kerk aansluit.
Overigens hebben we liever, dat je dit soort vragen per PB stelt of rapporteert.
Naar mijn gevoelen is er een spagaat tussen het kiezen door de mens en het kiezen door God.
God eist een keuze van ons, zoals op de berg Karmel door Elia voorgehouden wordt. En inderdaad, het volk kiest. Maar anderzijds is het de verkiezende God.
Dat is enerzijds dus de verkiezende God, anderzijds de verantwoordelijkheid van de mens.
Maar ik denk: waar de mens verantwoordelijkheid heeft, daar is enkel schuld. God eist volkomenheid, en daar kunnen wij nooit aan voldoen. Niet om het er dan maar bij te laten zitten.
Als het over het kiezen van de mens gaat, dan kom je toch al gauw terecht bij "de vrije wil van de mens". Alsof hij zelf kan kiezen om behouden te worden of niet.
En om die kloof tussen Gods eis en de verantwoordelijkheid van de mens te dichten, is nu Gods Zoon gekomen, om Hem te mogen ontvangen als Middelaar, door een geschonken geloof, die God geeft aan wie Hij wil. God is vrij daarin.
Het voorgaande was misschien een beetje offtopic, maar ik wilde even regaren op erasmiaan. Toch ook wel weer ontopic, omdat dit soort dingen door ds. cabaret geleerd worden.
Wedergeboorte en geboorte lijken wel op elkaar. Het is allebei een wonder van God, maar komt er geen mens aan te pas, kan er niets gebeuren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wedergeboorte gaat net als bij Maria (de moeder des Heeren) toen zij bevrucht werd door de Heilige Geest: het is het werk van de Heilige Geest; niet in lichamelijke zin, maar in geestelijke zin.
Had Maria daar om gevraagd? Nee! Moest zij dat aannemen? Nee! Maar ze zei wel: "Mij geschiede naar uw woord". Ofwel: Uw wil geschiede.
Kislev schreef:In de GerGem heb je in de jaren '50 een ds. T. Cabaret gehad. Het schijnt dat deze dominee zijn naam overigens eer aan deed. Deze ds. is in de jaren '50 ook weer uit de gergem verdwenen (afgezet?)
Te vinden is daar een foto en een uitgeschreven (nogal bijzondere)preek......
Op marktplaats tref je boeken aan met preken van hem. Deze boeken zijn volgens mij uitgegeven door dezelfde mensen als van de hierboven genoemde website. Het lijkt erop dat ds. T. Cabaret nu bij veel thuis'lezers' beluisterd wordt.
Weet iemand meer van ds. T. Cabaret?
nog ergens ver weg en aangetrouwd fam van mij.
Ging zich te buiten aan de vrouwen van lichte zeden te antwerpen.
Toen ik beetje aan het rondneuzen was kwam ik dit tegen. Ik weet van zijn vrouw dat dit totaal niet waar is! Het enigste wat hij dan wel 'verkeerd' heeft gedaan is geld (van de kerk) gegeven aan de armen en hij preekte te veel Christus. Hoe is het mogelijk dat hij 50jr. na zijn dood nog zo verketterd wordt. Dat heb ik nog nooit van een andere ds gehoord, moet wel heel waar geweest zijn.
Kislev schreef:In de GerGem heb je in de jaren '50 een ds. T. Cabaret gehad. Het schijnt dat deze dominee zijn naam overigens eer aan deed. Deze ds. is in de jaren '50 ook weer uit de gergem verdwenen (afgezet?)
Te vinden is daar een foto en een uitgeschreven (nogal bijzondere)preek......
Op marktplaats tref je boeken aan met preken van hem. Deze boeken zijn volgens mij uitgegeven door dezelfde mensen als van de hierboven genoemde website. Het lijkt erop dat ds. T. Cabaret nu bij veel thuis'lezers' beluisterd wordt.
Weet iemand meer van ds. T. Cabaret?
nog ergens ver weg en aangetrouwd fam van mij.
Ging zich te buiten aan de vrouwen van lichte zeden te antwerpen.
Toen ik beetje aan het rondneuzen was kwam ik dit tegen. Ik weet van zijn vrouw dat dit totaal niet waar is! Het enigste wat hij dan wel 'verkeerd' heeft gedaan is geld (van de kerk) gegeven aan de armen en hij preekte te veel Christus. Hoe is het mogelijk dat hij 50jr. na zijn dood nog zo verketterd wordt. Dat heb ik nog nooit van een andere ds gehoord, moet wel heel waar geweest zijn.
o ja, en weet je wat dan ook nog zo wonderlijk is; heel veel Ger-Gem dominees luisteren hem nu nog. En trouwens hij wordt enorm veel beluisterd in Ned. maar ook in het buitenland.
Tiberius schreef:Dan zou ik die bandjes maar gelijk wegdoen.
Er wordt nog driftig in gehandeld. Regelmatig zie je in het RD een advertentie van iemand die preken van ds. T. Cabaret te koop aanbiedt, meer dan 1000 verschillende titels. En verder niks, alleen Cabaret.
't Is dat men in die kringen tegen internet is, anders had er allang een website http://www.dstcabaret.nl bestaan
in welke kringen dan??
wat ik van deze ds weet is dat er mensen waren die zaterdagavond een oud vader las en zondagmorgen dezelfde preek van ds. Cabaret hoorde (of hij een fotografisch geheugen had weet ik niet). Verder is hij met zijn boeltje het huis uitgezet en in de tuin heeft hij op de piano/orgel (?) psalmen zitten zingen (gaat het verhaal) Hij ging om 5uur 's morgens op huisbezoek. Vlgs mij gebeurde dit allemaal in Den Haag.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Unionist schreef:Ik wist niet dat er nog zoveel "aanhangers" waren. Ik heb op Marktplaats ook weleens bandjes te koop gezien, en volgens mij heeft Van Leeuwen Woekeraars uit Urk er ook te koop. Maar dat er Cabaretters waren net als Paauwiaanen, dat wist ik niet.
Van Leeuwen Woekeraars, is dat een echte naam uit Urk?????
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Unionist schreef:Ik wist niet dat er nog zoveel "aanhangers" waren. Ik heb op Marktplaats ook weleens bandjes te koop gezien, en volgens mij heeft Van Leeuwen Woekeraars uit Urk er ook te koop. Maar dat er Cabaretters waren net als Paauwiaanen, dat wist ik niet.
Van Leeuwen Woekeraars, is dat een echte naam uit Urk?????
ik denk dat "woekeraars" slaat op de gevraagde prijzen.....refoprijzen
Jullie schrijven hier van alles over Ds T. Cabaret. Alleen weinig berust op waarheid.
Hij is zich nooit te buiten gegaan aan vrouwen.... of zoiets dergelijks.
Hij is afgezet om de volgende reden;
-preekte te veel De Christus
- heeft geld weg gegeven van de kerk aan armen in de gemeente.
Hoe is het mogelijk dat iemand die al 50jr. overleden is nog zo behandeld wordt????
Ik denk dat het zo gegaan is; buiten de legerplaats Zijn smaadheid dragende.......
of net als de man die de tempel uitgeworpen is. Het is bijbels gezien dus niet vreemd..