ds. T. Cabaret
ds. T. Cabaret
In de GerGem heb je in de jaren '50 een ds. T. Cabaret gehad. Het schijnt dat deze dominee zijn naam overigens eer aan deed. Deze ds. is in de jaren '50 ook weer uit de gergem verdwenen (afgezet?)
Vandaag eens op internet gezocht en tot mn verrassing vond ik dit:
Link naar ds. T. Cabaret
Te vinden is daar een foto en een uitgeschreven (nogal bijzondere)preek......
Op marktplaats tref je boeken aan met preken van hem. Deze boeken zijn volgens mij uitgegeven door dezelfde mensen als van de hierboven genoemde website. Het lijkt erop dat ds. T. Cabaret nu bij veel thuis'lezers' beluisterd wordt.
Weet iemand meer van ds. T. Cabaret?
Link naar ds. T. Cabaret
Op marktplaats tref je boeken aan met preken van hem. Deze boeken zijn volgens mij uitgegeven door dezelfde mensen als van de hierboven genoemde website. Het lijkt erop dat ds. T. Cabaret nu bij veel thuis'lezers' beluisterd wordt.
Re: ds. T. Cabaret
nog ergens ver weg en aangetrouwd fam van mij.Kislev schreef:In de GerGem heb je in de jaren '50 een ds. T. Cabaret gehad. Het schijnt dat deze dominee zijn naam overigens eer aan deed. Deze ds. is in de jaren '50 ook weer uit de gergem verdwenen (afgezet?)
Link naar ds. T. Cabaret
Ging zich te buiten aan de vrouwen van lichte zeden te antwerpen.
De dominee uit 'De Jacobsladder' komt op mij anders over. Daar is geen sprake van overspel oid. Maar meer een zeer wettisch en star man die zichzelf dominee laat maken buiten de kerkelijke wegen om. Ds. Cabaret heeft gewoon de Theologische School gedaan.
Idd eenzijdig om alleen preken van één dominee te lezen. Las vandaag in een oud RD artikel dit:
In Veen werd Van der Heiden ouderling. Ds. Vergunst, inmiddels predikant te Veen, zei tot hem: „Als je nu preken gaat lezen, dan moet je niet doen zoals de wereld dat doet. De wereld heeft zijn idolen, maar die hebben wij op de kansel niet. Laat je door de keuze van je preken niet in een hokje stoppen, want Gods Geest geeft menigerlei genade.”
Reden van afzetting van ds. T. Cabaret overigens erg triest. Helaas is hij niet de enige predikant geweest in de gergem die om die reden is afgezet.
Idd eenzijdig om alleen preken van één dominee te lezen. Las vandaag in een oud RD artikel dit:
In Veen werd Van der Heiden ouderling. Ds. Vergunst, inmiddels predikant te Veen, zei tot hem: „Als je nu preken gaat lezen, dan moet je niet doen zoals de wereld dat doet. De wereld heeft zijn idolen, maar die hebben wij op de kansel niet. Laat je door de keuze van je preken niet in een hokje stoppen, want Gods Geest geeft menigerlei genade.”
Reden van afzetting van ds. T. Cabaret overigens erg triest. Helaas is hij niet de enige predikant geweest in de gergem die om die reden is afgezet.
- Miscanthus
Hij woonde vroeger bij mijn opa en oma (e moeder) op de trap (in hetzelfde portiek). Meer weet ik niet...Kislev schreef:Weet iemand meer van ds. T. Cabaret?
In welke plaats?Miscanthus schreef:Hij woonde vroeger bij mijn opa en oma (e moeder) op de trap (in hetzelfde portiek). Meer weet ik niet...Kislev schreef:Weet iemand meer van ds. T. Cabaret?
- Miscanthus
RrrrrotturdamKislev schreef:In welke plaats?Miscanthus schreef:Hij woonde vroeger bij mijn opa en oma (e moeder) op de trap (in hetzelfde portiek). Meer weet ik niet...Kislev schreef:Weet iemand meer van ds. T. Cabaret?
Was er ook niet een dominee die heel hard kon fietsen? Die via het raam naar binnen ging? Die dan de polder in fietste en zo hard fietste dat de achtervolgers hem niet bij konden houden, om vervolgens met een bootje een watertje over te varen en in de verte te verdwijnen?Kislev schreef:De dominee uit 'De Jacobsladder' komt op mij anders over. Daar is geen sprake van overspel oid. Maar meer een zeer wettisch en star man die zichzelf dominee laat maken buiten de kerkelijke wegen om. Ds. Cabaret heeft gewoon de Theologische School gedaan.
Totdat een gemeentelid het bootje ontdekt en hem aan de andere kant opwacht en ontdekt dat hij naar de stad gaat voor de vrouwen?
- Miscanthus
Ja, daar schrijft Maarten 't Hart idd over in een boek. Uhmmm... welk boek was dat?? Weet het echt niet meer. Vond het destijds toen ik het las een absurd gedeelte. Maar ja, dat gevoel heb je wel meer bij 't Hart....Kaw schreef:Dit gaat niet over deze dominee, maar Maarten's zijn gebruik van dit karakter in een boek van hem.Miscanthus schreef:zo kandie wat mij betreft wel weer.
De Story is er niks bij.....

Wist de ongelovige lezer ook maar dat het absurd, overdreven, karikaturaal en vaak zelfs onwaar is wat onze Maarten schreef/schrijft.Kislev schreef:Ja, daar schrijft Maarten 't Hart idd over in een boek. Uhmmm... welk boek was dat?? Weet het echt niet meer. Vond het destijds toen ik het las een absurd gedeelte. Maar ja, dat gevoel heb je wel meer bij 't Hart....Kaw schreef:Dit gaat niet over deze dominee, maar Maarten's zijn gebruik van dit karakter in een boek van hem.Miscanthus schreef:zo kandie wat mij betreft wel weer.
De Story is er niks bij.....
Nu, dat kan men tegenwoordig weten. Zie deze link:
Scriptie Maarten 't Hart
Dat verhaal van die dominee komt overigens uit 'Het vrome volk' en het heet 'de neef van Marta Hari'.
Scriptie Maarten 't Hart
Dat verhaal van die dominee komt overigens uit 'Het vrome volk' en het heet 'de neef van Marta Hari'.