Studentenvereniging

JolandaOudshoorn

Re: Studentenvereniging

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
Josephus schreef:Rens, katholicisme en protestantisme behoren beide tot dezelfde godsdienst, genaamd 'christendom'.
er zijn er anders zát die het katholisiscme niet als christendom erkennen............. :mosc
Maar die zijn er wel. Omgekeerd is dat maar de vraag :deg
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik kan me wel vinden in de eerste post van David J. Een paar gedachten:
- Onderschat de houding niet die studenten leren aan te nemen op de universiteit. Dat is een zeer kritische. Mijn ervaring is dat veel medestudenten deze houding inderdaad aannemen, maar ook eerlijk twee kanten op. Dus richting de lectoren, maar óók richting het thuisfront. Uiteraard zijn er altijd die enkelen (ik durf te stellen dat dit een minderheid is, zeker op de huidige CSFR - over vroeger kan ik niet oordelen) die zonder al te veel nadenken omslaan als een blad in de wind. Maar dat is een houding van een minderheid, die daar ook zeker op wordt gewezen door medestudenten. Bij de meerderheid zie ik een positieve ontwikkeling, die zich richt op een eerlijk Bijbel lezen zonder al je wortels te willen verloochenen. Het is niet helemaal eerlijk om deze mensen te verwijten dat ze de traditie overboord gooien.

- Soms krijg ik het idee als ik mensen hoor praten dat scholieren op de middelbare school domme wezens zijn die nergens over kunnen nadenken en dat ook niet doen en dat studenten slimme wezens zijn die vooral niet verkeerd moeten nadenken. Ik denk dat je dan de middelbare scholier verkeerd beoordeeld. Ik geloof zeker dat je als je in je laatste VWO-jaar zit je nog bijzonder weinig weet van de wereld, theologie en geloof. (Zo ook als student overigens) Maar je bent niet dom en naïef. Ouderen vergeten vaak dat ze hetzelfde proces hebben meegemaakt.

- Persoonlijk (zoals Freek al zei) zou ik me niet zo thuisvoelen op DC of Solidamentum. Al denk ik dat over DC vaak nog te positief wordt gedacht wat geborgenheid betekent, ik denk dat je daar - zij het op een heel andere manier - ook met hele moeilijke discussies in aanraking kan komen. Dan niet zozeer over het christendom in het geheel, maar meer discussies die twintig jaar terug op de CSFR leefden en dat nu in mindere mate doen. Maar de vrijheid die op de CSFR is waarbij je niet het gevoel hebt dat je op een bepaalde manier moet denken en verder nergens over na hoeft te denken waardeer ik erg. Als mij die beperking opgelegd wordt kan ik daar moeilijk tegen, en dat is ook niet verwonderlijk als die houding je voortdurend wordt afgeleerd op de universiteit. En vooral in persoonlijke gesprekken met elkaar herken je veel problemen en vragen, waarbij je elkaar op de rails kunt houden.

- Ook denk ik dat het te oppervlakkig kijken naar bewegingen binnen de CSFR niet goed is. Ik denk dat veel mensen onderschatten hoezeer mensen met geloof bezig zijn op de vereniging, en "bezig zijn" in de goede zin van het woord. Dat je dan soms over dingen anders denkt dan men gewend is mag niet reden zijn om vervolgens ook het geloof af te schrijven. Dat geloof moet op zichzelf getoetst worden, aan bijbelse kenmerken die over de inhoud van dat geloof gaan.

- Op dat laatste punt inhakend: ik denk dat veel ouderen/ouders als ze de studenten (of hun kinderen) zien en af en toe flarden horen over de vereniging of in de krant een verslag lezen te snel in een afweerhouding schieten. Concreet bedoel ik: veel studenten hebben het moeilijk met vragen over het geloof en hoe dat geloof zich verhoudt tot hun persoonlijke leven. Vandaar dat tijdens lezingen waar ketterse dingen worden verkondigd ook niet al te veel tegenweer komt - het is niet dat wat de mensen bezig houdt. Reken mensen alleen niet te snel af op bepaalde keuzes of gedachten. Het is niet eerlijk om bij mensen als bijvoorbeeld Luther wèl de positieve dingen te benadrukken en van de andere dingen te zeggen dat je zelf een andere keuze maakt, terwijl vandaag de dag mensen om de kleinste meningsverschillen de toets niet kunnen doorstaan. Uiteindelijk moet het één toets kunnen doorstaan: die van het ongetwijfeld, christelijk geloof. Alle theologie is waardevol, maar er is één kern die belangrijk is. Het is goed om vertrouwen te hebben in de studenten en bovenal in God, Die in veel studenten wil werken. Want dat is iets wat gebeurd, en ik denk dat we daarvoor dankbaar moeten zijn.
David J

Bericht door David J »

Erasmiaan schreef:
David J schreef:Zonder onderzoek doorgaan in het spoor dat je gewezen is, was voor mij in elk geval geen optie. Dat heeft te maken met intellectuele eerlijkheid: wat is de reden om zomaar aan te nemen dat jouw opvoeding het bij het rechte eind heeft en die van je buurman niet?
Dit vind ik echt een verdrietig einde van je post, en dat is ook tegelijk mijn bezwaar tegen studentenverenigingen. Je bent helaas een kind van je tijd.

We zouden ons niet af moeten vragen waarom wij het bij het recht eind hebben maar hoe we de ander kunnen overtuigen van ons gelijk. Je bent geplaatst onder de waarheid doordat je geboren bent in een reformatorisch gezin en dat is een buitengewoon voorrecht, ja daarin kun je niet genoeg Gods soevereine leiding erkennen. God heeft je geplaatst onder de bediening van het verbond, bij het evangelie van vrije genade. Dat te verachten, is een verkeerde zaak.
Wanneer ik zeg dat zomaar doorgaan in het oude spoor voor mij geen optie was, bedoel ik dat letterlijk. Ik ben nooit echt overwogen om het christelijk geloof vaarwel te zeggen, maar er was wel een noodzaak om te onderzoeken of datgene wat ik van huisuit meegekregen heb wel waar was. Een kritische houding is niet iets wat je zomaar aan of uit kunt zetten. Zie daarbij ook de eerste alinea van Jongere hieronder. Ik heb behalve Kuitert en Darwinisten ook Calvijn en een aantal Nadere Reformatoren gelezen!

Natuurlijk was ik in mijn twijfel een kind van mijn tijd - wie niet? Ik merk bijvoorbeeld dat ik de behoefte aan studie nu minder heb, bijna zeven jaar na mijn afstuderen en ruim vier jaar nadat de universiteit voorgoed heb verlaten. Deels komt dat omdat ik over bepaalde vragen heb nagedacht, daar zo goed mogelijk positie in heb genomen en nu weet waar ik sta. Deels komt dat ook omdat mijn dagelijkse omgeving nu minder intellectualistisch is. Maar 'tijdgeest' is in ieder geval in geen enkel opzicht een argument.

Jouw tweede alinea is waar vanuit het reformatorische perspectief. Maar stel dat een hindoe of moslim dit zou zeggen als antwoord op de vraag waarom hij hindoe of moslim was, zou je het dan ook accepteren als een goed argument? Natuurlijk niet. Dat bedoel ik met intellectuele eerlijkheid: het feit dat een bepaalde overtuiging iemand dierbaar is, betekent nog niet dat die overtuiging waar is. Dat geldt niet voor een moslim, niet voor een hindoe en het geldt ook niet voor jou en mij. Dat is gewoon een feit.

Daarom moet je jezelf in de ogen durven kijken en vragen: is het wel waar? Toen ik student was, uitte zich dat in intellectuele vragen. Nu, als drukke professional (zoals dat heet) meer in de vraag: wat doet het geloof in mijn leven? Welk verschil maakt het eigenlijk? Ik zie ook nu mensen langzaam afhaken, die aanvankelijk de keuze voor God gemaakt hadden, niet zozeer vanwege verstandelijke twijfel, maar vanwege een ervaren gebrek aan relevantie.

En (nu vanuit het christelijke perspectief dat ik met jou deel) in beide gevallen is er maar een hoop: dat God ons vasthoudt. Dat geloof een gave is, hoef je in deze tijd niet als een dogmatische waarheid te geloven; je ziet het dagelijks om je heen en je proeft het in je eigen hart.

Heere Jezus, tot wie zouden wij anders heen gaan? Gij hebt de woorden van eeuwig leven!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jongere schreef: - Persoonlijk (zoals Freek al zei) zou ik me niet zo thuisvoelen op DC of Solidamentum. Al denk ik dat over DC vaak nog te positief wordt gedacht wat geborgenheid betekent, ik denk dat je daar - zij het op een heel andere manier - ook met hele moeilijke discussies in aanraking kan komen. Dan niet zozeer over het christendom in het geheel, maar meer discussies die twintig jaar terug op de CSFR leefden en dat nu in mindere mate doen.
Ik ben niet geheel onbekend met DC, maar weet niet precies waar je nu naar verwijst. In het algemeen wordt er op DC naar gestreefd om ten opzichte van de leden bevestigend te zijn richting het kerkgenootschap waaruit ze voortkomen (draak van een zin). Ofwel: de GGiN'er wordt niet overtuigd van de 'waarheid' van de GG, evenmin als de PKN'er met zijn haren bij de CGK-BhP wordt gesleept.
Ik kan me drie recente discussietjes herinneren: over de vraag of de grondslag van de vereniging voldoende expliciet gemaakt werd in de verenigingspraktijk, over een toename van informele activiteiten en over confronterende lectores in een forum. Over het eerste werd wat wisselend gedacht (een deel van de vereniging vond dat bijvoorbeeld de doodstaat van de mens (die expliciet in de grondslag wordt genoemd) weinig naar voren kwam, terwijl een ander deel van de vereniging vond dat een grondslag niet de functie van afvinklijstje heeft, maar een denkkader vormt. Over de informele activiteiten werd ook wat wisselend gedacht, maar het is nog steeds zo dat informele activiteiten ten dienste staan van de studieactiviteiten en dat ze maar een klein deel uitmaken van de totale verenigingsactiviteiten. Je kunt prima lid zijn zonder informele activiteiten bij te wonen. Het forum met confronterende lector verkeert in een proefstadium. Vorig jaar is geloof ik een mevrouw van Een Ander Joods Geluid geweest om te debatteren met EJ Brouwer.
De CSFR-discussies van twintig jaar geleden kan ik niet helemaal peilen, omdat ik toen nog een heel klein Zitaatje was. Wel vaart CSFR een koers die ik me bij DC niet zo kan voorstellen, vooral wat het studiekarakter, de schriftkritiek en de lectores en studieliteratuur betreft. Overigens aardige mensen hoor, die CSFR'ers.
Jongere schreef: - Op dat laatste punt inhakend: ik denk dat veel ouderen/ouders als ze de studenten (of hun kinderen) zien en af en toe flarden horen over de vereniging of in de krant een verslag lezen te snel in een afweerhouding schieten. Concreet bedoel ik: veel studenten hebben het moeilijk met vragen over het geloof en hoe dat geloof zich verhoudt tot hun persoonlijke leven. Vandaar dat tijdens lezingen waar ketterse dingen worden verkondigd ook niet al te veel tegenweer komt - het is niet dat wat de mensen bezig houdt.
Dit lijkt me een beetje een makkelijke redenering. De lezingen zijn wel ketters, en ze worden niet zo erg weerlegd, maar dat geeft niet, omdat het de leden toch niet boeit. Sorry, maar dan schiet ofwel de themacommissie zijn doel voorbij, ofwel de lector weet zijn publiek niet aan te spreken. En dit maakt het gevaar van een confronterende lector des te groter: als je geboeid bent door het onderwerp, en je je stevig hebt voorbereid en er vervolgens over nadiscussieert, kun je de confrontatie verwerken tot een bewapening voor de toekomst. Als je alleen maar zit en consumeert, geef je iedere ketterse lector alle gelegenheid om af te breken in plaats van op te bouwen.

Waarom probeert CSFR het ketterse beeld niet wat bij te sturen, als het geen weergave van de werkelijkheid is? Ik ken heel wat ouders en ook heel wat predikanten die zich grote zorgen maken. Is dat dan toch onterecht?
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik heb niet zo'n behoefte in een DC <-> CSFR discussie, eerlijk gezegd. CSFR'ers lopen het gevaar DC niet helemaal serieus te nemen. Meestal zijn DC'ers op hun beurt bijzonder scherp richting de CSFR en ik heb meer behoefte om te kijken wat bindt dan om te kijken wat minder goed is bij elkaar. Wat ik bedoelde met mijn eerste opmerking over DC is globaal dit: op de poster stond iets als 'veilig in een seculiere wereld' en een paar studenten in een reddingsboei op zee. Dat is even heel uit de losse pols en corrigeer me als ik ernaast zit, maar dat was het beeld dat ik kreeg bij de poster en dat ik heb bij de gedachte die men heeft over DC - dat je dan maar veilig bent in de grote wereld. Ik denk dat dat absoluut geen goede houding is tegenover de studenten en geen recht doet aan grote vragen waarmee studenten kunnen worstelen. Spreek ik wel voor de groep studenten die ik ken. ;) Positief aan de CSFR ervaar ik dat voor alle vragen ruimte is, al kan men altijd gecorrigeerd worden als de vragen te ver gaan. Dat gebeurt dan ook (in ieder geval op mijn dispuut). Maar goed, ik merk dat ik me alweer teveel in de discussie laat slepen.
Zita schreef:Dit lijkt me een beetje een makkelijke redenering. De lezingen zijn wel ketters, en ze worden niet zo erg weerlegd, maar dat geeft niet, omdat het de leden toch niet boeit. Sorry, maar dan schiet ofwel de themacommissie zijn doel voorbij, ofwel de lector weet zijn publiek niet aan te spreken. En dit maakt het gevaar van een confronterende lector des te groter: als je geboeid bent door het onderwerp, en je je stevig hebt voorbereid en er vervolgens over nadiscussieert, kun je de confrontatie verwerken tot een bewapening voor de toekomst. Als je alleen maar zit en consumeert, geef je iedere ketterse lector alle gelegenheid om af te breken in plaats van op te bouwen.
Ik denk dat je wat het zwartgedrukte deeltje betreft een leesfoutje maakt. Natuurlijk is het niet goed als bepaalde meningen niet worden weerlegd. Wat ik wil zeggen is dat je alleen moet nuanceren als je de krant leest op de volgende gebieden: (1) de mening van de lector is niet altijd de mening van de studenten, ook niet als er niet voldoende tegenwicht komt. (2) Studenten zijn - ook als ze niet direct een weerwoord hebben in een discussie - niet zo naïef dat ze alles maar accepteren wat een lector zegt. (3) De kranten geven maar al te vaak geen goed beeld. Neem de afgelopen WiCo waar Bodar een nogal wonderlijke mening verkondigde - ik heb van meerdere aanwezigen gehoord dat de kranten geen goed beeld hebben gegeven van de lezing en de vragen. Dat is jammer en gebeurt volgens mij te vaak: zo worden beelden ook alleen maar bevestigd.
Waarom probeert CSFR het ketterse beeld niet wat bij te sturen, als het geen weergave van de werkelijkheid is? Ik ken heel wat ouders en ook heel wat predikanten die zich grote zorgen maken. Is dat dan toch onterecht?
Zoals gezegd: CSFR kan niet altijd aan beeldvorming iets doen. Al ben ik het met je eens dat het nu soms te ver gaat. Persoonlijk heb ik ook geen behoefte aan een lector die verkondigt dat de hel niet zo erg is. De zorgen zijn in zekere zin terecht denk ik. Ik zie veel dingen op de CSFR waarvan ik denk dat ze niet bijbels zijn. Maar dat zijn niet altijd vruchten van de vereniging, het zijn vruchten van een bepaalde manier van leven en denken over geloof die op de middelbare scholen al algemeen is. En daarover moeten zeker zorgen gemaakt worden denk ik, door alle ouders en predikanten.

Ik vind de confrontatie aangaan heel goed, je wordt op jezelf terug gegooid en gedwongen goed na te denken. Ik ben blij dat ik dat kan doen op een studentenvereniging met geloofs- en leeftijdsgenoten en dat ik dat niet pas mee ga maken na mijn studenten tijd (wanneer ik het zeker mee ga maken!) in de seculiere maatschappij waar een pluriformiteit aan meningen bestaat.
Jongere

Re:

Bericht door Jongere »

Adorote schreef:Studentenverenigingen voorportalen van korsakov.
Om Gian te citeren uit een ander topic: soms mis ik Adorote. :tas
jvdg

Re: Re:

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
Inderdaad een van de (helaas) weinige wijze opmerkingen van Adorote.

Vreemd dat ik er geen commentaar op lees.
Jongere

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:
Jongere schreef:
Inderdaad een van de (helaas) weinige wijze opmerkingen van Adorote.

Vreemd dat ik er geen commentaar op lees.
Hendrikus heeft commentaar gegeven. ;)
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef: Hendrikus heeft commentaar gegeven. ;)
Aangezien jij dat commentaar hebt kunnen vinden, wil je dan zo vriendelijk zijn dit voor mij "op te halen"?.
Tiberius
Administrator

Re:

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
je spreekt uit ervaring?
Jongere

Bericht door Jongere »

Precies. Dat was niet het meest inhoudelijke commentaar, maar er ìs op gereageerd. ;)
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

freek schreef:Bewust heb ik me nooit aangemeld bij sv's als Solidamentum of DC. Volgens mij hebben deze verenigingen een hoog 'knusjes-bij-elkaar-in-eigen-sfeer-gehalte', waar je dingen hoort die weinig inspirerend meer zijn. Het is wel goed om de breedte van je eigen geloofstraditie te verkennen, en dat lukt je bij Sd of DC niet echt.
Onzin! Ga daar eerst zelf eens kijken, voordat je zulke belachelijke opmerkingen maakt!
henriët

Bericht door henriët »

Klaas-Jan schreef:
freek schreef:Bewust heb ik me nooit aangemeld bij sv's als Solidamentum of DC. Volgens mij hebben deze verenigingen een hoog 'knusjes-bij-elkaar-in-eigen-sfeer-gehalte', waar je dingen hoort die weinig inspirerend meer zijn. Het is wel goed om de breedte van je eigen geloofstraditie te verkennen, en dat lukt je bij Sd of DC niet echt.
Onzin! Ga daar eerst zelf eens kijken, voordat je zulke belachelijke opmerkingen maakt!
Uit ervaring kan ik zeggen dat hetgeen je hierboven schrijft freek niet waar is! Ik heb in mijn studietijd alle jaren op Solidamentum gezeten, en t is daar niet alleen maar knusjes bij elkaar in eigen sfeer gehalte hoor, althans in mijn tijd niet, t was juist vormend en je had goede discussies en heus niet iedereen dacht hetzelfde...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
freek

Bericht door freek »

Klaas-Jan schreef:
Ik ben in elk geval blij met jóuw inhoudelijke opmerking.
Jongere

Bericht door Jongere »

Klaas-Jan schreef:
Ik denk ook niet dat freek daar helemaal gelijk in heeft. Wat wel jammer is, is dat genoemde twee verenigingen vaak vrij negatief tegenover CSFR staan, dat heb ik al gemerkt in de korte tijd dat ik lid ben en rondkijk.
Plaats reactie