Koperen slang (vh: GG vervolg synode)

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

caprice schreef:
jvdg schreef:Ik vraag me in alle ernst af waarom sommigen menen dat deze vervolgzitting van de GS "weer" vuurwerk wordt.
Waarschijnlijk omdat degenen die dat stellen, voor de synode vurige gebeden willen opzenden?
En dan vraag ik me toch in aller eerlijkheid af: Wat moet ik bidden? Dat ze terug komen op de leeruitspraken van 1931? Dat ze afstappen van de praktische verwerping van het "koperen slang"-principe? Dat er een publiek excuus komt in de Saambinder over de handelswijze inzake de demonisering van vd. Zwaag? Dat een huurling die zijn schapen verliet toen de herders verhaal kwamen halen moeiteloos terecht kon in de GG, dat dit ook terug gedraait wordt of in iedergeval in de toekomst voorkomen wordt? Dat de jongerenavonden niet als gevaar gezien wordt, maar als gereedschap gebruikt gaan worden door de GG? (Ik stop nu maar.)
Volgens mij wil niemand van de bewuste achterban dat ik dit bid. Sorry, maar ik ga niet bidden voor een rustige synode waar de herenbroeders hun omstreden besluitvorming zonder problemen kunnen opleggen aan de achterban met een prachtig artikeltje in de SB over Gods zegen over het kerkverband en hoe fijn het is dat ze al 100 jaar de rechtzinnigste zijn van de hele wereld en dat daarbinnen iemand als vd. Zwaag geen plek zal vinden, maar dat ze helaas ook genoodzaakt waren om enige restrictie toe te passen aan het voorgaan van de buitenlandse predikanten, omdat anders die fijne rechtzinnigheid niet gewaarborgd kan worden.

Ik zal bidden om een wonder.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:praktische verwerping van het "koperen slang"-principe
Deze had ik nog niet gehoord...???
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Ook niet gelezen, hier???
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Ach, het is een nieuwe benaming (creatief bedacht) voor iets wat in andere termen al wel vaker genoemd is. De buitenkant is misschien wat anders, de inhoud niet ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

In de prediking Jezus Christus centraal stellen opdat een ieder die in Hem geloofd behouden wordt. Zien is hebben. Geloof is genoeg voor de eeuwigheid. Het evangelie niet voorwerpelijk, maar tot een ieder persoonlijk: Als jij/u in Jezus Christus geloofd, dan wordt je behouden in het toekomende oordeel.

Zeg niet dat dit gepreekt wordt in de GG. Om twee termen ff uit de lucht te grijpen dat een dominee daarover zou zeggen: 'De duivelen geloven ook" en "met een gestolen Christus naar de hel gaan".

Een preek waar Jezus Christus verhoogd wordt als de koperen slang en waar iedereen in mag geloven zoals hij/zij is, zonder voorwaarden van wat dan ook, met de gegarandeerde werking zoals die van de koperen slang voor een ieder die naar Hem opziet. Dat noem ik het "koperen slang"-principe. Die bestaat niet in de GG. O ja, de termen worden genoemd, maar ze worden niet gepreekt tot de hoorders, maar tot Gods volk en Gods volk heeft zoals bekend bij de toehoorders bepaalde eigenschappen waar ze zichzelf niet toe durven te rekenen, dus de boodschap komt nooit aan, tenzij God Zelf iemand toont dat er bij Hem geen aanzien des persoons is op het gebied van genade, rijk over allen die Hem aanroepen. Zonder onderscheid, Jood of Griek. Hij is voor ons gestorven, 2000 jaar voordat we op de aarde kwamen. Goddelozen, zondaars, zonder enig bezef van onze staat, geen invoelingsvermogen, geen idee van de waarde van Zijn werk, maar toch... Even 1 filts van de koperen slang en je bent om. Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb. Maar ik ben het eigendom van Jezus Christus, niet om mijn verdienste, maar om Zijn leven en sterven. Omdat ik het evangelie heb mogen horen en leren verstaan. En hoe zullen zij [in Hem] geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die [hun] predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

6 Toen zond de HEERE vurige slangen onder het volk, die beten het volk; en er stierf veel volks van Israël.

7 Daarom kwam het volk tot Mozes, en zij zeiden: Wij hebben gezondigd, omdat wij tegen den HEERE en tegen u gesproken hebben; bid den HEERE, dat Hij deze slangen van ons wegneme. Toen bad Mozes voor het volk.

8 En de HEERE zeide tot Mozes: Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.

9 En Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:6 Toen zond de HEERE vurige slangen onder het volk, die beten het volk; en er stierf veel volks van Israël.

7 Daarom kwam het volk tot Mozes, en zij zeiden: Wij hebben gezondigd, omdat wij tegen den HEERE en tegen u gesproken hebben; bid den HEERE, dat Hij deze slangen van ons wegneme. Toen bad Mozes voor het volk.

8 En de HEERE zeide tot Mozes: Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.

9 En Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend.
Yep.
Wat wil je daarmee zeggen?
freek

Bericht door freek »

Twee zielen, één gedachte?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:6 Toen zond de HEERE vurige slangen onder het volk, die beten het volk; en er stierf veel volks van Israël.

Yep.
Je bent slim genoeg om de toepassing te maken. Of lees anders eens een verklaring.
refo

Bericht door refo »

Hij bedoelt natuurlijk dat je aan die slangen ontdekt moet worden.
Anders bestaan ze niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
Kaw schreef:

Yep.
Je bent slim genoeg om de toepassing te maken. Of lees anders eens een verklaring.
Oke, hier komt een verklaring zoals ik denk dat je die wil zien:
Je moet wel de onderscheiden wegen met Gods volk blijven vasthouden.
1. Het volk wordt gestraft om hun zonden.
2. Het volk komt er achter dat ze gaan sterven.
3. Ze belijden hun schuld en vragen om vergeving en redding.
4. Als reactie op hun oprechte droefheid naar God krijgen ze van God een weg van redding.
5. Namelijk wie de koperen slang ziet, die wordt behouden.

Helaas gaat dit niet op voor Jezus. Het door mij aangehaalde rom. 10 zegt ook nog het volgende: En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:
Kaw schreef:

Yep.
Je moet wel de onderscheiden wegen met Gods volk blijven vasthouden.
1. Het volk wordt gestraft om hun zonden.
2. Het volk komt er achter dat ze gaan sterven.
3. Ze belijden hun schuld en vragen om vergeving en redding.
4. Als reactie op hun oprechte droefheid naar God krijgen ze van God een weg van redding.
5. Namelijk wie de koperen slang ziet, die wordt behouden.
Keurige exegese, Kaw.
Kaw schreef:Helaas gaat dit niet op voor Jezus. Het door mij aangehaalde rom. 10 zegt ook nog het volgende: En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
Je gaat nu toch niet de doodstaat als argument gebruiken? Kaw, Kaw...
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Over dit bijbelgedeelte (Numeri 21 samen met Johannes 3, want daarin past Jezus dit gedeelte toe) hebben we afgelopen zondag de volgende preek gehoord:

Link

Kernzin uit de preek was: "Weet je wat wederom geboren worden is? Dat is temidden van je nood en je dood zien op Jezus".
Laatst gewijzigd door elbert op 29 jan 2008, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
freek

Bericht door freek »

Gaat het in Romeinen 10 (en in Jesaja) misschien om de verhouding tussen Israël en de heidenen?

Verder denk ik dat de koperen slang idd een mooi beeld is. Het volk Israël was dodelijk gebeten, ze voelden dat ook heel concreet in hun lichaam. Wij worden door God ook getekend als dodelijk gebeten: verschil met Israël: wij voelen het niet, en daarom moet het ons gepreekt worden.Het betreft in ons geval immers een 'geestelijke beet'. We worden niet gevraagd om het te voelen, maar om het te geloven, om het te erkennen. Omdat God het zegt.
Het lijkt me niet pas om de geschiedenis van de koperen slang geheel en al te vergeestelijken. Van de Israëlieten werd niet iedereen gebeten, terwijl van ons - in geestelijk opzicht - wel geldt dat we allen dodelijk gebeten zijn. Jezus neemt er één aspect uit waarmee Hij een geestelijke les uit deze geschiedenis wil leren, namelijk de verhoging van de koperen slang. Laten wij er dan niet nóg meer uit willen halen. En al helemaal niet komen met de stelling dat als je je dodelijke beet niet voelt zoals de Israelieten dat voelden, je dan niet op de Koperen Slang mag zien.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Je gaat nu toch niet de doodstaat als argument gebruiken? Kaw, Kaw...
Jawel beste Erasmiaan. Kijk maar eens terug in mijn postings. God gebruikt de prediking (door de daarmee komende werking van de Heilige Geest) van het evangelie tot levendmaking. Zonder evangelie is er geen levendmaking. Zonder evangelie is er ook geen Jezus die verhoogt wordt als koperen slang.

Paulus heeft er het volgende over gezegt: Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.
Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
och wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, [prediken wij] Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
Plaats reactie