uitvaartverzekering

elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Hendrikus schreef:
Oude-Waarheid schreef:Hoe zo staat nog niet vast?
Het is toch een mens gezet (vroeg of laat)?
Houdt OW geen rekening met de wederkomst?
Dat is waar ik op doelde. :)

Overigens ben ik het wel eens met wat Unionist wilde zeggen: het is volgens mij niet verkeerd om wat geld opzij te zetten voor onze begrafenis (als we voor de wederkomst overlijden), zodat onze kinderen er niet mee opgezadeld worden.
Laatst gewijzigd door elbert op 17 jan 2008, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Hendrikus schreef:
Dan heb je toch geen uitvaart kosten meer?
Dan is Hij alles en in allen, die Zijn verschijning hebben lief gehad/
gekregen :!:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Het ging om
Het is één van de weinige verzekeringen waar je je indekt tegen de financiële consequenties van iets dat al vast staat dat gaat komen.
Je moet de zaak niet uit z'n verband rukken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Kislev schreef:Ik val echt van mn stoel! Met grote verbazing zie ik dat een uitvaartverzekering algemeen aanvaard is onder ons.
Ik sta werkelijk perplex.
Ben jij dan ook tegen opzij zetten van wat geld voor 'onvoorziene' kosten, zoals een begrafenis? Want sparen is tenslotte ook een vorm van verzekeren...
Persoonlijk spaar ik liever zelf voor zulk soort zaken dan verzekeren.
Je weet nooit wat men in Den Haag weer verzint om de verzekeringsgelden af te romen of ergens anders voor te gebruiken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Ik zeg daar niets van, maar als je dan zo afhankelijk bent van God, reken er dan op dat die extra dag ook goed komt.
Als ik deze redenatie volg dan moet ik ook mijn auto maar niet op slot zetten, als God ervoor zorgt wordt hij toch niet gestolen...
refo schreef:Ik ben blij dat ik in geval van nood heel gerust naar het ziekenhuis mag, omdat Hij al gezorgd heeft.
Heeft Hij al gezorgd of heb je dat zelf gedaan?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Kislev schreef:Ik val echt van mn stoel! Met grote verbazing zie ik dat een uitvaartverzekering algemeen aanvaard is onder ons.
Ben jij dan ook tegen opzij zetten van wat geld voor 'onvoorziene' kosten, zoals een begrafenis? Want sparen is tenslotte ook een vorm van verzekeren...
Je weet nooit wat men in Den Haag weer verzint om de verzekeringsgelden af te romen of ergens anders voor te gebruiken.
Ik spaar ook liever, dan ik verzeker. Puur omdat het voordeliger is.

Sparen ipv verzekeren is principieel hetzelfde, je bouwt zelf iets op waardoor je het geld gewoon hebt als het nodig is, ipv dat er wonderen moeten gebeuren om dat geld bij elkaar te krijgen.

Wie bang is Godsvertrouwen kwijt te raken, als hij zich verzekerd, zou ik aanraden: Geef al je spaargeld aan een goed doel, zodat als er wat fout gaat je écht op God bent aangewezen...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:
Ik spaar ook liever, dan ik verzeker. Puur omdat het voordeliger is.

Sparen ipv verzekeren is principieel hetzelfde, je bouwt zelf iets op waardoor je het geld gewoon hebt als het nodig is, ipv dat er wonderen moeten gebeuren om dat geld bij elkaar te krijgen.

Wie bang is Godsvertrouwen kwijt te raken, als hij zich verzekerd, zou ik aanraden: Geef al je spaargeld aan een goed doel, zodat als er wat fout gaat je écht op God bent aangewezen...
Als ik deze redenatie volg dan moet ik ook mijn auto maar niet op slot zetten, als God ervoor zorgt wordt hij toch niet gestolen... We hebben onze eigen verantwoordelijkheid.

Het verschil tussen sparen en verzekeren zit hem in een voor ons onverwachte gebeurtenis, die gepaard gaat met onvoorziene kosten, die vaak hoger kunnen zijn dan het bedrag dat wij gespaard hebben.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Hendrikus schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Het ging om
Het is één van de weinige verzekeringen waar je je indekt tegen de financiële consequenties van iets dat al vast staat dat gaat komen.
Je moet de zaak niet uit z'n verband rukken.
Wie rukt hier de zaak uit zijn verband?
Gaf antwoord op jou vraag of ik geen rekening had gehouden op
Zijn Wederkomst!!
Heeft dat dan met een uitvaartverzekering te maken :wink:
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Het verschil tussen sparen en verzekeren zit hem in een voor ons onverwachte gebeurtenis, die gepaard gaat met onvoorziene kosten, die vaak hoger kunnen zijn dan het bedrag dat wij gespaard hebben.
Klopt, maar de meeste dingen (op ernstige ziektekosten, en afbranden van koophuis na) vallen redelijk goed in te schatten qua kosten, en zijn met een modaal-inkomen redelijk bij elkaar te sparen.

Deze zienswijze stuit me juist daarom tegen de borst, dat zo de armere en zwakkeren degenen zijn die echt de problemen ervaren áls er wat fout gaat. En dat is m.i. juist het sociale element aan verzekeren, zeker aan zorg-verzekeringen: Met elkaar draag je de kosten, ipv dat de zwakkere (die vaak in verhouding al weinig geld heeft) steeds met een grote postenkost zit.

Kortom, vanuit christelijke principes ben ik vóór verzekeringen. Draagt elkanders lasten in uiterst efficiënte vorm (uiteraard maakt dat andere wijzen van elkaars lasten dragen, ook financieel, niet overbodig!)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Het verschil tussen sparen en verzekeren zit hem in een voor ons onverwachte gebeurtenis, die gepaard gaat met onvoorziene kosten, die vaak hoger kunnen zijn dan het bedrag dat wij gespaard hebben.
Klopt, maar de meeste dingen (op ernstige ziektekosten, en afbranden van koophuis na) vallen redelijk goed in te schatten qua kosten, en zijn met een modaal-inkomen redelijk bij elkaar te sparen.

Deze zienswijze stuit me juist daarom tegen de borst, dat zo de armere en zwakkeren degenen zijn die echt de problemen ervaren áls er wat fout gaat. En dat is m.i. juist het sociale element aan verzekeren, zeker aan zorg-verzekeringen: Met elkaar draag je de kosten, ipv dat de zwakkere (die vaak in verhouding al weinig geld heeft) steeds met een grote postenkost zit.

Kortom, vanuit christelijke principes ben ik vóór verzekeringen. Draagt elkanders lasten in uiterst efficiënte vorm (uiteraard maakt dat andere wijzen van elkaars lasten dragen, ook financieel, niet overbodig!)
Verzekeren heeft niets met elkanders lasten dragen te maken. Ik ken degene niet eens bij wie ik verzekerd ben. Verzekeren is een individuele zaak. En welke verzekeringen bedoel je, die goed in te schatten zijn? Ik ken er geen.

't Is nogal wat om de zaak om te draaien en de mensen die zich verzekeren als het meest rekening houdend met bijbelse principes te duiden. M.a.w. degenen die zich niet verzekeren zijn onbijbels bezig :shock:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:

Verzekeren heeft niets met elkanders lasten dragen te maken. Ik ken degene niet eens bij wie ik verzekerd ben. Verzekeren is een individuele zaak. En welke verzekeringen bedoel je, die goed in te schatten zijn? Ik ken er geen.

't Is nogal wat om de zaak om te draaien en de mensen die zich verzekeringen als het meest rekening houdend met bijbelse principes te duiden. M.a.w. degenen die zich niet verzekeren zijn onbijbels bezig :shock:
Het gaat in die tekst (Galaten 6 : 2) meer over verdragen van iemands zwakheden dan om dragen in financiële zin.
Oftewel het tegenovergestelde van zich eraan ergeren.

Verder gaat het over het vervullen van de wet van Christus, namelijk (zeggen de kanttekenaren) van elkander lief te hebben.

Als je het dan naar christelijke naastenliefde wilt uitbreiden in materiële zin, dan denk ik bij deze tekst toch meer aan het werk van diakenen: ondersteuning in geldelijke zin en tegelijkertijd opdragen in het gebed.
Dat aspect is bij verzekeren helemaal verdwenen.
memento

Bericht door memento »

Verzekeren heeft niets met elkanders lasten dragen te maken. Ik ken degene niet eens bij wie ik verzekerd ben.
Natuurlijk gaat het er niet om bij wie je verzekerd bent, maar dat je als verzekerden met elkaar de lasten draagt. Simpel voorbeeld:

1. Jan heeft een chronische aandoening, waardoor hij per jaar 10.000 EUR kwijt is aan ziektenkosten. Door zijn ziekte kan hij niet/minder werken, en houdt dus per maand bijna niets over. Hij betaald 80 EUR per maand aan premie voor zijn zorgverzekering
2. Piet is kerngezond, en heeft praktisch geen zorgkosten. Hij heeft een leuke baan, en verdient ruim boven modaal. Ook hij betaald 80 EUR premie per maand.

Piet is in dit voorbeeldje degene die Jans lasten draagt. Heel concreet: Was Jan niet verzekerd geweest, of waren alle Pieten niet verzekerd geweest, dan had Jan de zorg die hij nu krijgt niet kunnen betalen
Verzekeren is een individuele zaak. En welke verzekeringen bedoel je, die goed in te schatten zijn? Ik ken er geen.
Begrafenisverzekering (5000), autoverzekering (5000 EUR, bij grote kosten schiet staat voor, en kan je gespreid terugbetalen), etc.

Dingen als brand en ziektenkosten zijn niet voorspelbaar, maar de kans dat zoiets je spaarpot overstijgt (even aangenomen dat iedereen in t gezin kerngezond is, en dat wat je bespaart aan zorgpremie netjes is gespaart), is haast verwaarloosbaar klein.
't Is nogal wat om de zaak om te draaien en de mensen die zich verzekeringen als het meest rekening houdend met bijbelse principes te duiden. M.a.w. degenen die zich niet verzekeren zijn onbijbels bezig
Waarom is dat nogal wat? Gebeurt omgedraaid evengoed. Ergens principieel voor kiezen houdt altijd in dat degenen die in hetzelfde geval een tegenovergestelde keuze maken, niet of minder principieel bezig zijn.

Mijn stelling is heel simpel:
1. Levert het niet verzekeren meer Godsvertrouwen op, zeker als het goed gaat, en het spaarpotje groeit en groeit maar?
2. Is individu los te koppelen van samenleving? I.e. weegt het niet meebetalen aan de welstand vd zwakken (wat m.i. een direct voortvloeisel is vd wet van God) op tegen een zelfverzonnen regel aangaande afhankelijkheid?
Als je het dan naar christelijke naastenliefde wilt uitbreiden in materiële zin, dan denk ik bij deze tekst toch meer aan het werk van diakenen: ondersteuning in geldelijke zin en tegelijkertijd opdragen in het gebed.Dat aspect is bij verzekeren helemaal verdwenen.
Ik zie de noodzaak niet in van een kerk die verzekerinkje speelt. Ook omdat dit in de praktijk niet functioneert (welke kerk geeft geld aan mensen die het nodig hebben, maar niet lid zijn?) Wat betreft het punt van voorbede heb je gelijk, dat blijft, verzekerd of niet, altijd nodig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Ik zie de noodzaak niet in van een kerk die verzekerinkje speelt.
Ik zie de noodzaak niet van een verzekering die diaconietje speelt. :wink:

Want de zorgtaak voor de minderbedeelde naaste komt de kerk toe, zie het formulier om (ouderlingen en) diakenen te bevestigen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Piet is in dit voorbeeldje degene die Jans lasten draagt.
Maar Piet ken ik niet, Piet is moslim of ik heb ruzie met Piet... In deze gevallen heeft het weinig met een christelijk, collectief dragen van elkaars lasten te maken.
Begrafenisverzekering (5000), autoverzekering (5000 EUR, bij grote kosten schiet staat voor, en kan je gespreid terugbetalen), etc.
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Dingen als brand en ziektenkosten zijn niet voorspelbaar, maar de kans dat zoiets je spaarpot overstijgt (even aangenomen dat iedereen in t gezin kerngezond is, en dat wat je bespaart aan zorgpremie netjes is gespaart), is haast verwaarloosbaar klein.
Welnee! Want je kunt het ook krijgen als je nog geen jaar gespaard hebt! In dat geval keert een verzekering wel uit, maar aan dat spaarpotje heb je helemaal niets, want je hebt nog niets gespaard in dat jaar! En bij auto-ongelukken en grote operaties, of als je huis afbrandt, heb je echt niets aan een spaarpotje met €50.000 euro.
Waarom is dat nogal wat? Gebeurt omgedraaid evengoed. Ergens principieel voor kiezen houdt altijd in dat degenen die in hetzelfde geval een tegenovergestelde keuze maken, niet of minder principieel bezig zijn.
De mensen die ik ken, die om principiële redenen niet verzekerd zijn, kunnen daar over praten zonder de ander te veroordelen. Ze laten een ander daar vrij in. Sommigen praten er helemaal niet over, bij hen ben ik er bij toeval achter gekomen dat ze niet verzekerd waren. Dat vind ik de zuiverste vorm van niet verzekeren; het ook niet rondbazuinen dat je niet verzekerd bent.
Ik zie de noodzaak niet in van een kerk die verzekerinkje speelt.
Zo draag je als gemeente elkanders lasten, al moet ik Tiberius gelijk geven dat die tekst niet op de financiële lasten slaat.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Als verzekeringen echt zo evil waren, dan had het wel in de bijbel gestaan. Maakt uzelven vrienden uit den onrechtvaardigen Mammon, opdat, wanneer u ontbreken zal, zij u mogen ontvangen in de eeuwige tabernakelen. ;)
Plaats reactie