Dominee shoppen

Kaw
Contacteer:

Dominee shoppen

Bericht door Kaw »

Ariene schreef:
Kaw schreef:
Ariene schreef:
De kerk zit bij bepaalde dominees inderdaad vol, maar is dat juist geen verdrietige zaak wanneer het volk zijn profeten kiest? Het gaat om de zondagochtend wanneer er leespreek is. FF cru gezegt zie je dan wie er lid is van de gemeente en wie er komt ter vermaak.

Ik dacht dat jij uit ervaring wijzer geworden was?
Hoe bedoel je?
Soms zijn de eigen herders geen echte herder waardoor we dreigen te verdwalen.
dan is het fijn om eens ergens anders het voedsel te kunnen krijgen.

Abraham woonde in het beloofde land, maar moest naar Egypte, naar Jozef om gevoed te worden.
Dit gaat absoluut niet in alle gevallen op, maar was bij ons (en naar ik dacht ook even bij jou) absoluut een feit
Als jij die zekerheid weet te hebben over die bewuste predikant, dan is het tijd om de huurling te verlaten en de echte herder te volgen en niet alleen als die toevallig in de buurt is, toch?

Bij mij was dit inderdaad het geval en daarom ben ik nu lid van de HHK van Apeldoorn. Dat er nu een dominee komt wist ik niet. Ik ben daar lid van het Lichaam van Christus en schaam mij een preeklezing of een grijze dominee niet.
Da Capo

Re: Dominee shoppen

Bericht door Da Capo »

Kaw schreef:
Ariene schreef:
Kaw schreef:
Ariene schreef:
Ik dacht dat jij uit ervaring wijzer geworden was?
Hoe bedoel je?

Abraham woonde in het beloofde land, maar moest naar Egypte, naar Jozef om gevoed te worden.
Dit gaat absoluut niet in alle gevallen op, maar was bij ons (en naar ik dacht ook even bij jou) absoluut een feit
Als jij die zekerheid weet te hebben over die bewuste predikant, dan is het tijd om de huurling te verlaten en de echte herder te volgen en niet alleen als die toevallig in de buurt is, toch?

Bij mij was dit inderdaad het geval en daarom ben ik nu lid van de HHK van Apeldoorn. Dat er nu een dominee komt wist ik niet. Ik ben daar lid van het Lichaam van Christus en schaam mij een preeklezing of een grijze dominee niet.
Wonderlijk dan toch, dat de Heere Jezus (wel) gewoon 'bij de kerk' bleef, hoewel Hij heel goed wist dat de leidslieden witgepleisterde graven waren...
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Da Capo schreef:Wonderlijk dan toch, dat de Heere Jezus (wel) gewoon 'bij de kerk' bleef, hoewel Hij heel goed wist dat de leidslieden witgepleisterde graven waren...
Da Capo schreef:Wonderlijk dan toch, dat de Heere Jezus (wel) gewoon 'bij de kerk' bleef, hoewel Hij heel goed wist dat de leidslieden witgepleisterde graven waren...
Ik geloof niet dat Jezus lid was van een kerkverband? Paulus evenmin. Deze situatie is de bijbel onbekend, al heeft Jezus er al tegen gebeden.

Maar ik ben om twee redenen van kerkverband veranderd. 1. De prediking en het leven van de gemeente was een aanvechting voor mijn geloofsleven.
2. Ik moest een keuze maken in verband met de gemengde verkering.

Ik ben vervolgens met mijn vriendin daarna zo snel mogelijk trouw gaan kerken bij het in gebed gekozen kerkverband.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik ben blij dat ik toen de huurling niet verlaten heb.
De huurling kwam in een kerk en kerkverband die mij lief was en is.
We hebben hierin de kerkelijke weg bewandeld en je weet vast wel hoe deze uiteindelijk eindigde.

In tussentijd had ik voedsel nodig en trok daarom naar omliggende gemeente. Ongemerkt kijk je dan inderdaad welke dominee je trekt, dat is een zwak punt hierin.
Toch ben ik blij dat ik niet overhaast vertrokken ben. We hebben een fijne gemeente met een zeer betrokken predikant.

Wel heb ik inderdaad weleens last gehad dat we eerst veel in de kleine omliggende gemeente te zien waren en op het moment dat alles weer goed was hebben we ze niet meer nodig.
dat maakte het wel dubbel
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
refo

Bericht door refo »

Da Capo schreef:
Wonderlijk dan toch, dat de Heere Jezus (wel) gewoon 'bij de kerk' bleef, hoewel Hij heel goed wist dat de leidslieden witgepleisterde graven waren...
Ja, en Hij zei het nog ook.

Was er overigens veel keus in het toenmalig kerkelijk Israel? Of had Hij de Herstelden Hervormde Synoagoge moeten oprichten?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Het lijkt me niet goed om voor de dominee naar de kerk te gaan, maar om het woord dat hij brengt.
Het gaat ook niet om de naam van kerk, maar of de waarheid verkondigt wordt.
Of er nu leesdienst is of de dominee....ik blijf als ik gewoon thuis ben mijn gemeente trouw.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ariene schreef:Ik ben blij dat ik toen de huurling niet verlaten heb.
We hebben hierin de kerkelijke weg bewandeld en je weet vast wel hoe deze uiteindelijk eindigde.

In tussentijd had ik voedsel nodig en trok daarom naar omliggende gemeente. Ongemerkt kijk je dan inderdaad welke dominee je trekt, dat is een zwak punt hierin.
Toch ben ik blij dat ik niet overhaast vertrokken ben. We hebben een fijne gemeente met een zeer betrokken predikant.

Wel heb ik inderdaad weleens last gehad dat we eerst veel in de kleine omliggende gemeente te zien waren en op het moment dat alles weer goed was hebben we ze niet meer nodig.
Je hebt wel een punt.

Wat ik in Apeldoorn zie is dat de kerk bomvol zit met Ger.Gemmers bij bepaalde predikanten en dat ze vervolgens er niet zijn tijdens preeklezen of een kerkdienst op een minder fijne tijd. Dat maakt hun huisgemeente kapot en voor de HHK is het ten diepste ook geen verrijking. Ik weet dat de Ger. Gem. in Apeldoorn nog meer mensen kent die regelmatig shoppen in de PKN (links) of in een buurtgemeente zoals Beekbergen (rechts). Soms vraag ik me af wie dan nog wel naar de Ger.Gem. in Apeldoorn gaat. Moeten die mensen niet hun handen ineen slaan om nog wat te redden van dat zieke Lichaam? Of is er geen Lichaam van Christus?
freek

Bericht door freek »

Da Capo schreef:
Kaw schreef:
Ariene schreef:
Kaw schreef: Hoe bedoel je?

Tsja, dat argument gebruiken hervormden (PKN-ers) ook om hun staan in een kleurloze kerk te verdedigen. (En volgens mij ben jij toch echt geen PKN-er) Ik zou de tijd van de synagoge maar niet teveel vergelijken met de christelijke gemeente. Dat zijn toch geheel verschillende eenheden.

Ik kan verder niet zo uit de voeten, met het felle bestrijden van 'shoppen'. Je hebt in één woonplaats vaak meerdere kerken waar je geestelijk gevoed kunt worden. Die verdeeldheid moet ons tot schuld worden, zegt men dan (terecht!). Maar het wordt nooit schuld als je je terug blijft trekken in je eigen bastion, met het oog op 'kerkelijk besef' of dat soort nonsens. Daarom ga ik voorlopig no geen belijdenis doen. Het belangrijkste aspect van belijdenis doen lijkt tegenwoordig te zijn: trouw beloven aan een bepaald kerkverband. Nou, kom daar bij mij niet mee aan. Dus om eens over je kerkelijke muren heen te kijken, kun je niet om 'shoppen' heen. En dat kan ook best op zondag.
freek

Bericht door freek »

Kaw schreef:

Je hebt wel een punt.
[...]
Of is er geen Lichaam van Christus?
Dat is er zeker. Maar ik vraag me stellig af of je een plaatselijke gemeente kunt vergelijken met het Lichaam van Christus. Dan zijn er dus meerdere lichamen, en dat kan bijbels gezien - denk ik - niet. Maar hoe het precies zit?... Ik vind dit een lastig punt
Ariene

Bericht door Ariene »

Kaw schreef:

Je hebt wel een punt.

Wat ik in Apeldoorn zie is dat de kerk bomvol zit met Ger.Gemmers bij bepaalde predikanten en dat ze vervolgens er niet zijn tijdens preeklezen of een kerkdienst op een minder fijne tijd. Dat maakt hun huisgemeente kapot en voor de HHK is het ten diepste ook geen verrijking. Ik weet dat de Ger. Gem. in Apeldoorn nog meer mensen kent die regelmatig shoppen in de PKN (links) of in een buurtgemeente zoals Beekbergen (rechts). Soms vraag ik me af wie dan nog wel naar de Ger.Gem. in Apeldoorn gaat. Moeten die mensen niet hun handen ineen slaan om nog wat te redden van dat zieke Lichaam? Of is er geen Lichaam van Christus?
Het is een proces waar je in zit denk.
Wij waren nog middenin gesprekken met kerkenraad en predikant.
Uiteindelijk kwam dat zelfs in Classis en Synode.
Dat vond ik niet het moment om weg te gaan, maar ik had wel behoefte (zelfs juist toen) aan Gods woord.

Wanneer je binnen je eigen gemeente je niet laat horen als je fundumentele zorgen heb maar wel shopt, dan wordt het denk tijd om na te denken wat Gods weg met jou is en wat je zelf van de situatie vind.
Er gaan inderdaad gemeenten kapot aan dit shop gedrag.
Zowel de kerk waaruit ze shoppen als waarnaar er geshopt wordt.
Ariene

Bericht door Ariene »

Freek,

Ik denk dat jij de gemeente als zodanig onderschat.
De kerkelijke gemeente is niet een kerk waar je 's zondags twee keer heen gaat en klaar.
Ik zie het als een gezin, mijn familie.
Er zijn de verenigingen waar ik me voor inzet. een stukje praktische hulpverlening waar ik me sterk voor maak, maar ook het onderlinge meeleven.

Hoe kunnen de kerkraadsleden toezicht houden als je de kerk gebruikt als supermarkt.
Geloof me, het is veel meer dan twee preken, de rijkdom van het gemeente zijn is een mooi iets, daar moet je je juist voor in willen zetten
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

freek schreef:Ik kan verder niet zo uit de voeten, met het felle bestrijden van 'shoppen'. Je hebt in één woonplaats vaak meerdere kerken waar je geestelijk gevoed kunt worden. Die verdeeldheid moet ons tot schuld worden, zegt men dan (terecht!). Maar het wordt nooit schuld als je je terug blijft trekken in je eigen bastion, met het oog op 'kerkelijk besef' of dat soort nonsens. Daarom ga ik voorlopig no geen belijdenis doen. Het belangrijkste aspect van belijdenis doen lijkt tegenwoordig te zijn: trouw beloven aan een bepaald kerkverband. Nou, kom daar bij mij niet mee aan. Dus om eens over je kerkelijke muren heen te kijken, kun je niet om 'shoppen' heen. En dat kan ook best op zondag.
Van mij mag er morgen nog totale oecumene komen tussen de kerkverbanden. Dat is niet wat ik bedoel.
Maar er moet meer waardering en herbezef komen van de waarde van je eigen gemeente. Het is tot steun van elkaar en tot opbouw van ieders geloof. [overdrijfmodus]Niet enkel om je hosti op te halen en daarvoor een euro te betalen.[/overdrijfmodus] Als ik niet de gemengde verkering had gehad, dan was ik in mijn gemeente/kerkverband gebleven totdat de kerkenraad me het kerkleven onmogelijk zou hebben gemaakt. Dat heeft niets met bastions te maken, maar met het bezef met verbondenheid aan je gemeente.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

freek schreef:
Kaw schreef:Of is er geen Lichaam van Christus?
Dat is er zeker. Maar ik vraag me stellig af of je een plaatselijke gemeente kunt vergelijken met het Lichaam van Christus. Dan zijn er dus meerdere lichamen, en dat kan bijbels gezien - denk ik - niet. Maar hoe het precies zit?... Ik vind dit een lastig punt
Samen vormen ze het Lichaam van Christus. Als jij denkt dat dit in je gemeente niet het geval is, dan is het tijd om je te gaan bezinnen op je kerkkeuze.

Overigens over belijdenis doen: dat is altijd nog in eerste instantie voor God en Zijn gemeente je trouw aan Hem beloven, zodat de gemeente en de kerkenraad weet dat je een kind van Hem bent en dat jij je onder de tucht van de kerk wilt stellen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Toen Paulus naar Efeze ging, gingen Aquila en Priscilla met hem mee. (hand 18:18)

Was dat geen domineeshoppen? Hadden zij niet beter kunnen blijven waar zij waren om daar het werk van Paulus voort te zetten?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
henriët

Bericht door henriët »

Ariene schreef:Freek,

Ik denk dat jij de gemeente als zodanig onderschat.
De kerkelijke gemeente is niet een kerk waar je 's zondags twee keer heen gaat en klaar.
Ik zie het als een gezin, mijn familie.
Er zijn de verenigingen waar ik me voor inzet. een stukje praktische hulpverlening waar ik me sterk voor maak, maar ook het onderlinge meeleven.

Hoe kunnen de kerkraadsleden toezicht houden als je de kerk gebruikt als supermarkt.
Geloof me, het is veel meer dan twee preken, de rijkdom van het gemeente zijn is een mooi iets, daar moet je je juist voor in willen zetten
ben ik helemaal met je eens maar daar moet je dan ook wel de kans voor krijgen........
Plaats reactie