zo staat het ook in onze misaal het woord Rome komt er niet in voor althans niet in de apostolische credo
(doet men rome trouwens ook mar goed )

Op de vraag of dat juist en wenselijk was heb ik eerst duidelijk mijn mening gegeven.Oorspronkelijk gepost door Leonius
Tsss....
Ik verbaas me werkelijk enorm over de reacties. En wat wordt er veel met elkaar verward!!
Als de koningin de paus ontvangt, dan doet zij dat namens Nederland. Dus het is dan puur een staatsaangelegenheid. Dat de koningin de paus 'de waarheid' zou hebben gezegd, is hoogstwaarschijnlijk gewoon onzin: immers, een dergelijk bezoek bestaat uit de gewoonlijke plechtigheden, maar meer ook niet. Beledigen of harde noten kraken is er al helemaal niet bij: dat is belediging van het andere staatshoofd, en dat zou schade kunnen berokkenen aan de wederzijdse relaties.
Wat betreft het woord dialoog: ik bedoel met dialoog: het uitwisselen van elkaars argumenten. Meer niet. Het is werkelijk ontstellend dat er een pleidooi wordt gehouden voor een monoloog. Dát is juist kenmerkend voor de RKK! Degenen die niet bereid zijn tot een dialoog, kunnen zich dan beter van elke discussie onthouden, lijkt me...
Nogmaals: een dialoog is uitwisseling van argumenten en géén valse oecumene! Vraag en antwoord 80 van de HC blijft dan ook voluit staan! Maar...dat is hier helemaal niet in frage. Dan kan er beter een nieuwe topic worden gestart met als onderwerp het rooms-katholicisme an sich. Hier gaat het gewoon om de vraag of het juist en wenselijk was of ons koningshuis aanwezig was of niet.
Groet,
Maar als het gesprek slechts éénrichtingsverkeer is, dan is het voor mij geen gesprek of dialoog, maar een dictaat. De ander heeft het maar te slikken, en kan niet met tegenargumenten komen. Welnu, dat is een onredelijke en onjuiste wijze van handelen. Dialoog betekent absoluut niet water bij de wijn doen of zo. Integendeel! Wél betekent het een uitwisseling van argumenten, meer ook niet….Oorspronkelijk gepost door aortaOp de vraag of dat juist en wenselijk was heb ik eerst duidelijk mijn mening gegeven.Oorspronkelijk gepost door Leonius
Tsss....
Ik verbaas me werkelijk enorm over de reacties. En wat wordt er veel met elkaar verward!!
Als de koningin de paus ontvangt, dan doet zij dat namens Nederland. Dus het is dan puur een staatsaangelegenheid. Dat de koningin de paus 'de waarheid' zou hebben gezegd, is hoogstwaarschijnlijk gewoon onzin: immers, een dergelijk bezoek bestaat uit de gewoonlijke plechtigheden, maar meer ook niet. Beledigen of harde noten kraken is er al helemaal niet bij: dat is belediging van het andere staatshoofd, en dat zou schade kunnen berokkenen aan de wederzijdse relaties.
Wat betreft het woord dialoog: ik bedoel met dialoog: het uitwisselen van elkaars argumenten. Meer niet. Het is werkelijk ontstellend dat er een pleidooi wordt gehouden voor een monoloog. Dát is juist kenmerkend voor de RKK! Degenen die niet bereid zijn tot een dialoog, kunnen zich dan beter van elke discussie onthouden, lijkt me...
Nogmaals: een dialoog is uitwisseling van argumenten en géén valse oecumene! Vraag en antwoord 80 van de HC blijft dan ook voluit staan! Maar...dat is hier helemaal niet in frage. Dan kan er beter een nieuwe topic worden gestart met als onderwerp het rooms-katholicisme an sich. Hier gaat het gewoon om de vraag of het juist en wenselijk was of ons koningshuis aanwezig was of niet.
Groet,
Vervolgens constateer ik dat er in eer paar reacties gesproken wordt over een dialoog. Hierover zeg ik dat als het om Rome gaat ik een monoloog prefereer. Daarmee zeg ik niet dat ik met mijn RK-buurman geen gesprek zou voeren. Als jij dat gesprek een uitwisseling van argumenten (dialoog) wil noemen vind ik dat prima. Voor mij heeft dat gesprek dan toch echt tot doel hem van de misstanden in de RKK te overtuigen. In alle liefde, maar wat mij betreft is dat toch echt een monoloog naar hem toe.