Dominee twee keer beroepen of niet?

Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

freek schreef:
Gian schreef:Waarom rouleert men niet gewoon in verbanden waar te weinig predianten toegelaten worden?
Dan heeft in de GG iedere Gemeente bijv. 3 jaar een predikant, en dan 6 jr niet.
Lijkt me wel zo eerlijk.
Kijk, dat is inderdaad een goed idee! En ik zou zeggen: met een iets zwaardere weging voor de grotere gemeenten. Zou vooral voor de (O)GGiN een uitkomst zijn. Daar maak je praktisch geen enkele kans op een voorganger, ook al ben je een grote gemeente. Neem bijvoorbeeld Opheusden, daar zou toch standaard een dominee horen te staan! Die gemeente maakt bijna de helft uit van het hele kerkverband wat betreft het aantal leden.
Dit is m.i. weer redeneren vanuit de mens!
God houdt de gemeenten in stand. Niet een dominee.
En God heeft er vaak wijze bedoelingen mee, waarom hij een predikant naar een plaats zend! Zouden wij het dan zelf maar gaan organiseren hoe wij het goed zouden vinden?

Ik ben dankbaar dat wij nu een eigen herder en leraar hebben, maar ik kan niet zeggen dat ik de 10 jaren vacant die ik in Gouda heb meegemaakt als loos en leeg heb ervaren. Meerdere malen was er bediening ook door de leesdiensten.

Kans maken op een voorganger klinkt mij te menselijk geredeneerd. God staat boven alles.
In de GGiN stond Ds. Verhoeks in Arnemuiden, Ds. Ligtenberg in Utrecht, Ds. Mallan in Rhenen, Ds. v/d Woestijne in Ochten enz.
Allen ook kleinere gemeenten.
Jager

Bericht door Jager »

Grotendeels eens met OP. We spreken over predikanten die aan een gemeente zijn verbonden, en niet worden gedetacheerd vanaf boven.

Wel erken ik dat de huidige gang van zaken binnen de kerken van de Afscheiding afwijkt van de praktijk ten tijde van het opstellen van de DL. Maar zo'n roulatiesysteem blijft natuurlijk ook maar symptoombestrijding.

En hoezo een zwaardere weging voor grotere gemeenten: hoe meer zielen, hoe meer vrucht?

De insinuatie over salariëring vind ik trouwens onder de maat - zelfs als het waar zou zijn.
Plaats reactie