Dominee twee keer beroepen of niet?

Unionist

Dominee twee keer beroepen of niet?

Bericht door Unionist »

In een ander topic kwamen we er al over te posten: het twee keer beroepen door een gemeente van dezelfde dominee.

Daar wordt nogal verschillend mee omgegaan:

-In de Ger Gem is het heel normaal dat je met enige tussenposen dezelfde dominee beroept
-In de GGN heb je überhaupt niet zoveel keus
-In andere kerken doet men dat niet. In de (CGK-)gemeente die ik weleens bezoek, wilde men zelfs geen tweetal, om zo geen "tweede keus"-dominee te creëren

Wat is nu de goede manier? Als een dominee bedankt voor een gemeente, houdt dat dan in "nu niet, maar volgende keer misschien", "nu niet maar over een paar jaar wellicht" of "nu niet en nooit niet"?

En hoe zit het met het kandideren van een dominee die de vorige keer niet gestemd is? BIj ons in de gemeente kwam het eens voor dat na een tweetal A-B (beroepen: A), C-D (beroepen: C) dominees B en D op het tweetal gezet werden. Niet iedereen was daar blij mee. Ze waren toch niet voor niks niet gekozen?

Ook krijg je weleens het idee dat een gemeente maar een stuk of 5,6 dominees het beroepen waard vindt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat is precies je probleem daarmee?

Het gebeurt ook wel, dat een dominee een beroep naar een gemeente aanneemt en later weer terug komt in zijn eerste gemeente. Is zijn vorige beslissing dan fout geweest?
vlinder

Bericht door vlinder »

Dat laatste vind ik heel herkenbaar wat unionist schrijft. Ik was bij mijn schoonouders en die zeiden: pa gaat vanavond naar lidmatenvergadering, stemmen voor dominee. Toen zei ik: ow wie staan erop? Mijn schoonmoeder: nou raad eens? Ik zei Ds X en memento zei ds. Y. Toen zei mijn schoonmoeder. Allebei in 1 keer goed. Wat blijkt? Deze ds. staan om de andere keer op het lijstje...Die ds. worden binnen het halve jaar opnieuw beroepen en de ander wordt sowieso weer heel snel op het tweetal gezet. Ik vraag me af waarom er vaak zo selectief gedaan wordt met ds. Bepaalde ds. zie je nooit bij gemeenten op het lijstje terwijl de gemeente al meer dan 10 jaar vacant is.... :?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:Wat is precies je probleem daarmee?

Het gebeurt ook wel, dat een dominee een beroep naar een gemeente aanneemt en later weer terug komt in zijn eerste gemeente. Is zijn vorige beslissing dan fout geweest?
Ik heb geen probleem, ik vraag me soms af of God in de HHK en de CGK anders werkt dan in de GG, bijvoorbeeld. Kan hoor, maar ik wou daar over van gedachten wisselen.

Die vraag van jou is ook interessant. Gebeurt dat alleen ind e Ger Gem, of zijn er meer gevallen bekend?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

`Voor zover ik weet mag ook in de PKN met een bepaalde tussenperiode een dominee meerdere malen beroepen worden.
Wij hebben in deze vacante periode en de vorige vacante periode ook eenzelfde predikant beroepen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

JolandaOudshoorn schreef:`Voor zover ik weet mag ook in de PKN met een bepaalde tussenperiode een dominee meerdere malen beroepen worden.
Wij hebben in deze vacante periode en de vorige vacante periode ook eenzelfde predikant beroepen.
Het kan inderdaad wel maar niet twee keer gelijk achter elkaar.
Trouwens, in Veenendaal is een predikant beroepen geweest, die nee had gezegd tegen het beroep.
Korte tijd daarna wist hij dat hij dat niet had mogen doen.

Er moest toen een bepaalde wacht-periode in acht genomen worden en daarna is hij door dezelfde kerkenraad opnieuw beroepen en nam hij het beroep aan...
Dat kan ook.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Mag ik domweg, kortweg door de bocht, reageren?

Alle beroepingswerk is onderworpen aan God's Voorzienigheid.

Hoezeer het tegen de menselijke gedachten ook strijdt, hoezeer het in onze ogen niet kan, de bede moet voor de partijen, roepende of geroepen zijnde, wat de uitslag ook is: Heere, Uw wil geschiede........

Aan die bede gehoorgevende kan de beslissing niet tot iets anders leiden dan: Wat God doet dat is welgedaan.......
memento

Bericht door memento »

Alle beroepingswerk is onderworpen aan God's Voorzienigheid.

Hoezeer het tegen de menselijke gedachten ook strijdt, hoezeer het in onze ogen niet kan
De 2e Wereld oorlog, inclusief vernietiging van vele Joden, was ook onder Gods Voorzienigheid...

Ik denk dat de kerkenraad welzeker er goed aandoet zich te bezinnen op de 2-tallen die ze stellen, en dit doende in biddend opzicht, en niet op basis van selectiviteit. We belijden immers dat alle predikanten in onze kerkgenootschappen door God geroepen zijn? Wel, laten we ze dan ook allemaal beroepen, en niet enkel een select groepje waar we een voorkeur voor hebben...

Dit geldt zeker voor de kerk(en), zoals de HHK, waar het voorkomt dat sommige kandidaten of predikanten-zonder-gemeente, geen beroepen krijgen, terwijl andere predikanten tientallen beroepen per jaar krijgen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Deze week hoorde ik het een predikant nog vertellen: er was een bepaalde gemeente waarvan hij dacht "nou, als ik dáár eens een beroep van krijg, dat lijkt me wel wat". Begrijpelijk: mooie kerk, gemeente zonder veel problemen, alles goed te overzien. En zowaar, op een dag kwám het beroep uit die plaats.

Maar slechts een enkele dag later kwam er nóg een beroep binnen. Moeilijke gemeente, veel problemen, collega's die daar overspannen zijn geraakt. Maar hij wist meteen: dáár hebben ze me nodig.

Onnodig te zeggen welk beroep hij heeft aangenomen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De sleutel van het beroepingswerk ligt m.i. in artikel 3 van hoofdstuk van de DL: En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil.

En ook deze: Des konings hart is in de hand des HEEREN [als] waterbeken. Hij neigt het tot al wat Hij wil.

Het kan zijn, dat iemand in zijn geestelijk leven eens een wat meer wettische prediker nodig heeft. En als de ploegschaar van de wet erdoor gegaan is, behoefte aan een Christus-prediker.

Verder mag je m.i. nooit spreken van een "tweede keus" dominee: ze zijn allen gelijkwaardig: slijk aan Gods vingers om mensen tot bekering te roepen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Als we zo de nadruk leggen op Gods leiding in het beroepingswerk, begrijp ik alle moeite van hoorcommissies, tweetallen en beroepingsvergaderingen niet.

"Zij wierpen het lot" zou dan toch eenvoudiger zijn. Dan voorkom je alle menselijke redeneringen.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Ik weet niet precies meer waar dat was, maar ik hoorde pas van een dominee die voelde dat hij naar een bepaalde gemeente moest, maar hij kreeg geen beroep van die gemeente. Toen heeft hij een beroep 'aangevraagd', wat vervolgens is gebeurd en hij heeft het toen aangenomen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk, dat je nu 2 dingen door elkaar haalt, Unionist.

Je begon dit topic met een vraag over het eindresultaat van een bepaald proces, namelijk het beroepen van een predikant, eventueel 2 of meerdere malen achter elkaar. Daar moeten en mogen we, als niet-verantwoordelijke, Gods hand en leiding in zien. Met als sleutelgedachte DL1:3.

Anderzijds moeten de verantwoordelijken, in dit geval de kerkenraad die de tweetallen stelt, wel alles doen wat in hun vermogen ligt om goede kandidaten te stellen, zoals hoorcommissie, tweetallen, beroepingsvergaderingen, etc

Neem het al eens genoemde voorbeeld van een dronkelap die een kind doodrijdt.
Hij is ten volle verantwoordelijk voor zijn daden en heeft de schuld voor die dood. Hij kan zich nooit verschuilen achter Gods voorzienigheid en leiding.
Terwijl het voor de ouders een troost is (en een onuitsprekelijke genade) om er Gods hand in te zien. Zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?
Da Capo

Stellen van tweetal

Bericht door Da Capo »

freek schreef:
Da Capo schreef:(...)

Zulk soort opmerkingen getuigen van weinig kennis hoe een tweetal tot stand komt.
Kun je daarin dan wat inzicht bieden? Ben wel benieuwd eigenlijk.
Ik kan niet namens iedereen spreken, maar wel hoe het bij ons (GG) eraan toegaat.

De kerkenraad begint met een groslijst waarop alle beroepbare predikanten staan (bij ons is dat 4 jaar).
Stemronde 1:
Er vindt eerst een vrije stemmingen plaats, dat wil zeggen dat broeders uit de groslijst twee predikanten aankruisen (de stemming is schriftelijk, omdat het over personen gaat).
Soms gebeurt het dat met de eerste stemming 1 predikant al de meerderheid heeft, maar meestal is dat niet zo.
Stemronde 2:
Hierna vind er nog een vrije stemming plaats.
Stemronde 3:
Is er dan nog geen tweetal, dan wordt uit die predikanten die de meeste stemmen hebben gestemt. Afhankelijk hoe die verdeling is, is de keuze dan teruggebracht tot zo'n 4 a 5 predikanten waaruit gekozen mag worden (geen 'vrije' stemming meer).
Stemronde 4:
Is er nog geen tweetal, dan wordt weer uit de predikanten met de meeste stemmen gekozen.
Stemronde 5:
Deze ronde is gelijk aan 4. In dit geval is er eigenlijk altijd wel al 1 predikant gekozen. Maar voor de 2e kandidaat is er nog een ronde nodig. Staken de stemmen, dan wordt de oudste in jaren op het tweetal geplaatst.

Vaak kom ik verwijten tegen dat de kerkenraad bepaalde predikanten 'er doorheen drukt', maar ik kan dat alleen maar tegen spreken. De stemmingen zijn vrij en eerlijk.
Wat echter, en dat geldt iedereen, zeer belangrijk is, is de wijze hoe we ons voorbereiden voor het stellen van een tweetal en ook hoe we als mansleden ons voorbereiden op de ledenvergadering.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is geworden.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Doen ze dat ook zo met de tweetallen voor ouderlingen en diakenen?
(Althans: in de eerste ronde een vrije stemming, en daarna beperkt tot de uitslag van rond 1).
Plaats reactie