Rebellie tegen de 1.040 uren norm

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Vincent schreef:Ik ben geen docent maar vind persoonlijk wel onterecht dat het aantal uren is verzwaard.

Ik ben een groot voorstander van een onderwijs dat individueel is toegespitst. Bijv.: ik heb er een hekel om dingen uitgelegd te krijgen en zoek het liever zelf uit. Waarom ik op school die vrijheid nooit gekregen heb, begrijp ik niet. Ik heb heel wat lesuren zitten verdoen, puur omdat er aanwezigheidsplicht was.
Oef...veel herkenbaarheid. Ik herrinner me de twee jaarVWO nog. (heb eerst Havo gedaan) Ik was meer niet dan wel aanwezig en als ik er was :( Ik heb toen werkelijk niets uitgevoerd en hield anderen vaak alleen van hun werk af. Mijn gedrag was zo erg dat uiteindelijk andere leerlingen klaagden: ze doet niks, ze is er nooit en haalt toch mooie cijfers :? :oops:
Een van mijn docenten had tijdens de diploma uitreiking moeite om me te feliciteren, want ik had dat diploma in zijn ogen totaal niet verdiend!
Dus ik kan aan de ene kant die leerlingen wel begrijpen, alleen moet het nu op deze manier? Ik denk dat het voor de meeste gewoon een lolletje is!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
parsifal

Bericht door parsifal »

Maar voor jou is die 1040 norm dus totaal niet relevant, de school zelf zorgt voor veel meer les dan dat.
mentos schreef:
Hendrikus schreef:
mentos schreef:Goed hoor, geef mij maar elke dag een uur langer les. Gezellig. Als ik dan thuis kom uit school heb ik nog tijd zat om het huiswerk voor de volgende acht lesuren voor te bereiden. Dat de vrije tijd er bij inschiet, dat het leren eigenlijk spelen zou moeten zijn(Hïeronymus van Alphen) en dat dit voor sommigen demotiverend werkt, is niet van belang voor de heren ministers.
Mentos, neem nog een dropje 8)
In onze tijd had je ook gewoon 31, 32 uur les per week. En wij fietsten ook naar school, een uur heen en een uur terug, door weer en wind. We hadden ook kattebak, sommigen van ons brachten ook kranten rond, ik voetbalde en moest ook trainen, je had muziekles.

Hoe kan dat nou dat dat vroeger heel gewoon was en dat we nu moeten staken?

Verdraaid nog toe, waar hebben jullie het over? Jij bent een gunstige uitzondering, maar veel van je leeftijdgenoten kunnen niet eens meer fatsoenlijk Nederlands schrijven, hebben weinig parate kennis meer, plakken hun werkstukken aan elkaar uit internetbouwsteentjes.
Maar zijn ondertussen eindeloos druk, virtuoos vaardig op hun mobieltjes, kunnen sms'en als geen ander, hangen achter MSN of krabbelen op Hyves, vullen vakken bij AH om geld te verdienen -

- en maar klagen. :oops:

Nou, neem nog maar een dropje dan :?
:D
Tja... u zat 31/21 uur per week op school? Ik op maandag acht uur (1-7 les, 8e mentoruur/sk-proeven), dinsdag en woensdag acht uur, donderdag zeven en vrijdag zes uur, dat is bij elkaar 37 uur, bijna een blokweek dus! Hierbij zitten dan ook nog een paar tussenuren en donderdag het 8e uur wordt ook vaak opgevuld door in een groepje dat door de docent samengesteld is een biologie-werkstuk te maken. Verder is het drie uur per dag fietsen, wat per week dus vijf uur scheelt met uw situatie en dus zo'n 300 uur in het jaar. (Niet voor te stellen hóeveel bladzijdes Engels idioom je in die 200 uur kunt leren!)

Vrije tijd? Wat is dat? Tijd voor msn? 's Avonds na 10 uur of 's zaterdags als ik geen JV heb. M'n broer was pas oververmoeid, heeft het nog drukker dan ik. Bevel van de dokter: acht uur slapen per nacht. Van 10 tot 6 dus. Dat is gewoon onhaalbaar!

Ik kan echt geen extra lesuren gebruiken, als ik iets wil leren doe ik dat thuis, niet op school. Kwaliteit i.p.v. kwantiteit!

Volgens mijn ouders was dat vroeger toch wel anders, dan had je toch minstens één vrije middag! (Vrijdags ben ik met de fiets pas om kwart over drie thuis, dat is geen vrije middag meer voor scholieren...)

Ik heb overigens niet gestaakt, hoor :D Ik heb namelijk de argumentatie van de schoolleiding ook gehoord en daaruit wel conclusies kunnen trekken. Maar dat is weer een betoog apart, en daar heb ik geen tijd voor, want ik zie dat het al een beetje te laat is... Vér na 10 uur... Nou ja, dan morgen maar om 5 uur uit bed, want ja, voor die repetitie Engels moet ik toch ook een voldoende zien te halen... Hmm... van 12 tot 5, ik heb nog wel genoeg parate kennis om te kunnen concluderen dat dat niet helemaal klopt met de voorschriften... Hoe zou dat nu komen? (Misschien toch een klein beetje vrije tijd ingelast?)
:wink:

En nee, mentos hoeft geen dropjes meer, ze heeft haar tanden namelijk al gepoest :wink:
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
wim

Bericht door wim »

JolandaOudshoorn schreef: Een van mijn docenten had tijdens de diploma uitreiking moeite om me te feliciteren, want ik had dat diploma in zijn ogen totaal niet verdiend!
Wat een onzin. Als je de norm haalt, verdien je het gewoon. Zo'n reactie is puur de kift.

Zelf had ik vroeger ook niet veel aan minstens de helft van de lessen/colleges. Als leerlingen het op een andere manier denken te kunnen halen (en dat keer op keer bewijzen), moeten ze daar gewoon de ruimte voor kunnen krijgen.

Aan de andere kant moet je natuurlijk ook rekening houden met leerlingen die het echt van de lessen moeten hebben.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Mentos: ik zou als ik jou was later een parttime baan nemen. Want stel je voor dat je 45 weken van 40 uur zou moeten maken, dat is al gauw 1800 uur werken! Vreselijk, vast niet om door te komen :lol:
Dan heb je naast je werk waarschijnlijk niet meer je RD bezorgen en catechisatie, maar er komen heus wel weer andere dingen voor terug.

Welkom in de grote-mensen-wereld... :wink:
wim

Bericht door wim »

Mister schreef: Welkom in de grote-mensen-wereld... :wink:
Waarom zou je iemand graag welkom heten in de 'grote-mensen-wereld'?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:@ Mentos: ik zou als ik jou was later een parttime baan nemen. Want stel je voor dat je 45 weken van 40 uur zou moeten maken, dat is al gauw 1800 uur werken! Vreselijk, vast niet om door te komen :lol:
ja maar dan krijg je er wel voor betaald :wink: (behalve als je huismoeder wordt)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie