Rebellie tegen de 1.040 uren norm

jvdg

Rebellie tegen de 1.040 uren norm

Bericht door jvdg »

De laatste dagen zijn we geconfronteerd met (geweldadige) protesten tegen de zgn. 1040 uren norm voor de scholieren.

Ik word niet gekweld door enige kennis van zaken over dit onderwerp, maar ik vraag me af wat de werkelijke verzwaring voor onze leerlingen/studenten in feite inhoudt.

Ik heb de indruk dat zich onder ons een aantal docenten en scholieren/studenten bevinden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties hierover.
Mede gezien in het licht van het feit dat onze kennis-economie achter gaat lopen bij de internationale ontwikkelingen.

Een upgrading van ons onderwijs kan toch geen kwaad?

Of, benader ik het probleem te simplistisch?
Vincent

Bericht door Vincent »

Ik ben geen docent maar vind persoonlijk wel onterecht dat het aantal uren is verzwaard.

Ik ben een groot voorstander van een onderwijs dat individueel is toegespitst. Bijv.: ik heb er een hekel om dingen uitgelegd te krijgen en zoek het liever zelf uit. Waarom ik op school die vrijheid nooit gekregen heb, begrijp ik niet. Ik heb heel wat lesuren zitten verdoen, puur omdat er aanwezigheidsplicht was.
jvdg

Bericht door jvdg »

Vincent schreef:Ik ben geen docent maar vind persoonlijk wel onterecht dat het aantal uren is verzwaard.

Ik ben een groot voorstander van een onderwijs dat individueel is toegespitst. Bijv.: ik heb er een hekel om dingen uitgelegd te krijgen en zoek het liever zelf uit. Waarom ik op school die vrijheid nooit gekregen heb, begrijp ik niet. Ik heb heel wat lesuren zitten verdoen, puur omdat er aanwezigheidsplicht was.
Ik heb destijds ook die tijd "verdaan", maar jaren later heb ik van het in die "verdane" tijd mijn winst kunnen doen.
Al was het alleen maar op het gebied van training van "denkwijzes".

Al teveel vrijheid in het zelf ontdekken kan heel schadelijk zijn.
Gian

Bericht door Gian »

Pik ze in hun kuif en geef ze voor hun billen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Pik ze in hun kuif en geef ze voor hun billen.
:mrgreen:

Mijn idee!
mentos

Bericht door mentos »

Ik ben een leerlinge :mrgreen:

Ook(of juist) voor scholieren bestaat het leven uit méér dan school! Ik breng bijvoorbeeld het RD rond. Twee keer in de week ben ik het 8e uur uit, dat betekent met de fiets om kwart over vijf thuis. Met de krant rondbrengen ben ik elke dag een uur bezig en hij moet uiterlijk om zes uur bezorgd zijn, anders krijgen m'n ouders boze abonnees aan de telefoon. Dit is al niet haalbaar, zodat ik sowieso twee keer in de week mijn broer in moet schakelen, die hier ook niet op zit te wachten. Nou, 6 uur thuis met de krant, dan eten in een gezin met kleine kinderen, duurt ook zeker drie kwartier. Kwart voor zeven. Om half acht begint catechisatie, dan heb je nog een halfuur om te leren, want je moet ook nog omkleden, fietsen en natuurlijk van tevoren aanwezig zijn. Kwart over acht hoort het afgelopen te zijn, maar onze dominee zegt nogal weinig in veel woorden en dus zitten we vaak wel tot half negen. Voor je dan weer thuis bent is het kwart voor negen en voor je weer bezig bent negen uur. Om tien uur moet de scholier gaan slapen, want om zes uur gaat de wekker weer en anders komt hij niet aan de acht uur slaap. Dit betekent dat er nog 1 uur over is. En wat doe je in dit uur? Huiswerk natuurlijk, want voor morgen wacht er weer een repetitie van natuur- of scheikunde.

De volgende dag koor, de dag daarna een doordeweekse kerkdienst, een volgende dag een moeilijke repetitie voor te bereiden en vrijdags een verjaardag. Zaterdagmorgen werken en 's avonds JV.

De scholier heeft nog geen 10 minuten de tijd om op RF te kijken, tenzij het na 10 uur is en dat is natuurlijk niet goed, want dan haal je die acht uur slaap niet...

Of dan toch maar eens later naar bed gaan? Want ja, een beetje ontspanning op z'n tijd is toch ook wel leuk en anders kom je er nooit aan toe. Natuurlijk ben je de volgende dag moe, en als je onder de saaie video bij scheikunde dan bijna in slaap valt is dat uiteraard een groot probleem. Helaas, twee uur nakomen. Wanneer? Ik zou het niet weten...

En o ja, ik moet ook nog een scheikundeproef inplannen. En tien bladzijdes Engels idioom leren. En natuurlijk die poster voor biologie en het boekverslag van Nederlands niet vergeten... O, en die Franse brief en het godsdienst tentamen zouden er bijna bij inschieten...

Nog meer lesuren? Ach ja, het gaat om kwantiteit, niet om kwaliteit, zal men wel denken. Aan 34 lesuren in de week heeft een leerling natuurlijk nog helemaal niet genoeg, en het doet er dan ook zeker niet toe dat de mentoruren, de tussenuren en het urenlang bezig zijn met scheikundeproeven niet bij deze uren geteld zijn. Reistijd van 2,5 uur met de fiets per dag is natuurlijk ook niet van belang. Snap ik best.

Goed hoor, geef mij maar elke dag een uur langer les. Gezellig. Als ik dan thuis kom uit school heb ik nog tijd zat om het huiswerk voor de volgende acht lesuren voor te bereiden. Dat de vrije tijd er bij inschiet, dat het leren eigenlijk spelen zou moeten zijn(Hïeronymus van Alphen) en dat dit voor sommigen demotiverend werkt, is niet van belang voor de heren ministers.

En dat snap ik best, hoor :?
Kislev

Re: Rebellie tegen de 1.040 uren norm

Bericht door Kislev »

jvdg schreef:
Ik word niet gekweld door enige kennis van zaken over dit onderwerp, maar ik vraag me af wat de werkelijke verzwaring voor onze leerlingen/studenten in feite inhoudt.
Ik denk ook niet dat veel protesterende scholieren wel door die kennis gekweld werden.

Ik zei al tegen een collega: allemaal oppakken en een overhoring geven met 10 vragen waarom ze staken etc. etc. Als je er een potje van maakt: nakomen wegens spijbelen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mentos heeft 34 uur per week les? :shock:
VWO +pakket dan?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

mentos schreef:Goed hoor, geef mij maar elke dag een uur langer les. Gezellig. Als ik dan thuis kom uit school heb ik nog tijd zat om het huiswerk voor de volgende acht lesuren voor te bereiden. Dat de vrije tijd er bij inschiet, dat het leren eigenlijk spelen zou moeten zijn(Hïeronymus van Alphen) en dat dit voor sommigen demotiverend werkt, is niet van belang voor de heren ministers.
Mentos, neem nog een dropje 8)
In onze tijd had je ook gewoon 31, 32 uur les per week. En wij fietsten ook naar school, een uur heen en een uur terug, door weer en wind. We hadden ook kattebak, sommigen van ons brachten ook kranten rond, ik voetbalde en moest ook trainen, je had muziekles.

Hoe kan dat nou dat dat vroeger heel gewoon was en dat we nu moeten staken?

Verdraaid nog toe, waar hebben jullie het over? Jij bent een gunstige uitzondering, maar veel van je leeftijdgenoten kunnen niet eens meer fatsoenlijk Nederlands schrijven, hebben weinig parate kennis meer, plakken hun werkstukken aan elkaar uit internetbouwsteentjes.
Maar zijn ondertussen eindeloos druk, virtuoos vaardig op hun mobieltjes, kunnen sms'en als geen ander, hangen achter MSN of krabbelen op Hyves, vullen vakken bij AH om geld te verdienen -

- en maar klagen. :oops:

Nou, neem nog maar een dropje dan :?
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
mentos schreef:Goed hoor, geef mij maar elke dag een uur langer les. Gezellig. Als ik dan thuis kom uit school heb ik nog tijd zat om het huiswerk voor de volgende acht lesuren voor te bereiden. Dat de vrije tijd er bij inschiet, dat het leren eigenlijk spelen zou moeten zijn(Hïeronymus van Alphen) en dat dit voor sommigen demotiverend werkt, is niet van belang voor de heren ministers.
In onze tijd had je ook gewoon 31, 32 uur les per week. En wij fietsten ook naar school, een uur heen en een uur terug, door weer en wind. We hadden ook kattebak, sommigen van ons brachten ook kranten rond, ik voetbalde en moest ook trainen, je had muziekles.

Verdraaid nog toe, waar hebben jullie het over? Jij bent een gunstige uitzondering, maar veel van je leeftijdgenoten kunnen niet eens meer fatsoenlijk Nederlands schrijven, hebben weinig parate kennis meer, plakken hun werkstukken aan elkaar uit internetbouwsteentjes.
Maar zijn ondertussen eindeloos druk, virtuoos vaardig op hun mobieltjes, kunnen sms'en als geen ander, hangen achter MSN of krabbelen op Hyves, vullen vakken bij AH om geld te verdienen -

Tja, dat schoolleven herken ik ten volle.

Zelfs de zaterdag was een (halve) schooldag.

Spijbelen, ter verlichting van de druk, was in die tijd nog een èchte kunst :mrgreen:

Vroegaah....hè......
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Tja, dat schoolleven herken ik ten volle.

Zelfs de zaterdag was een (halve) schooldag.
Dat was vroeger, Jan.
Oude mensen kunnen daar nog over meepraten.
Ik dus niet :mrgreen:

Zoals mijn schoonouders niet naar een bejaardentehuis willen. Want dat is voor oude mensen.
Zij zijn allebei de 75 al gepasseerd :wink:
wim

Bericht door wim »

Mag ik ook een 1040 uren norm?
Hummel

Bericht door Hummel »

Ik vind niet dat de norm voor scholieren teveel gevraagd is. Want meer uren betekent volgens mij ook minder huiswerk. En ja, ik heb ook zes jaar vwo gedaan en in de vierde had ik zesendertig uur in de week.
Ik vind het alleen gewoon niet nodig. Lessen zijn al saai genoeg en onnuttig en overbodig. Om er daar nu meer van te maken, betekent alleen maar meer verveling, toch? Voor het uitleggen van de stof is het ook niet nodig, volgens mij. Ik heb nog nooit een les gehad waarin de leraar alleen maar aan het uitleggen was.
Bovendien heb ik gehoord van praktijken waarbij er maar een leraar voor de klas werd gezet voor een vak waar hij geen verstand van had. Dat resulteerde dus in 'zelfstandig werken', oftewel gewoon urenvulling.
Nee, van mij hoeft het niet, die norm. Hoewel ik vind dat scholieren veel te snel klagen :)

Ach, ik ben tenslotte ook al een half jaar geen scholier meer...
mentos

Bericht door mentos »

Hendrikus schreef:

:D
Tja... u zat 31/21 uur per week op school? Ik op maandag acht uur (1-7 les, 8e mentoruur/sk-proeven), dinsdag en woensdag acht uur, donderdag zeven en vrijdag zes uur, dat is bij elkaar 37 uur, bijna een blokweek dus! Hierbij zitten dan ook nog een paar tussenuren en donderdag het 8e uur wordt ook vaak opgevuld door in een groepje dat door de docent samengesteld is een biologie-werkstuk te maken. Verder is het drie uur per dag fietsen, wat per week dus vijf uur scheelt met uw situatie en dus zo'n 300 uur in het jaar. (Niet voor te stellen hóeveel bladzijdes Engels idioom je in die 200 uur kunt leren!)

Vrije tijd? Wat is dat? Tijd voor msn? 's Avonds na 10 uur of 's zaterdags als ik geen JV heb. M'n broer was pas oververmoeid, heeft het nog drukker dan ik. Bevel van de dokter: acht uur slapen per nacht. Van 10 tot 6 dus. Dat is gewoon onhaalbaar!

Ik kan echt geen extra lesuren gebruiken, als ik iets wil leren doe ik dat thuis, niet op school. Kwaliteit i.p.v. kwantiteit!

Volgens mijn ouders was dat vroeger toch wel anders, dan had je toch minstens één vrije middag! (Vrijdags ben ik met de fiets pas om kwart over drie thuis, dat is geen vrije middag meer voor scholieren...)

Ik heb overigens niet gestaakt, hoor :D Ik heb namelijk de argumentatie van de schoolleiding ook gehoord en daaruit wel conclusies kunnen trekken. Maar dat is weer een betoog apart, en daar heb ik geen tijd voor, want ik zie dat het al een beetje te laat is... Vér na 10 uur... Nou ja, dan morgen maar om 5 uur uit bed, want ja, voor die repetitie Engels moet ik toch ook een voldoende zien te halen... Hmm... van 12 tot 5, ik heb nog wel genoeg parate kennis om te kunnen concluderen dat dat niet helemaal klopt met de voorschriften... Hoe zou dat nu komen? (Misschien toch een klein beetje vrije tijd ingelast?)
:wink:

En nee, mentos hoeft geen dropjes meer, ze heeft haar tanden namelijk al gepoest :wink:
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Uitgaande van een gemiddelde werkweek van 40 uur, heb je met de 1.040 urennorm de helft van het jaar vrij. Inmiddels hebben wij op de zaak ook al affiches hangen, om die norm bij onze baas los te peuteren.

Kom nou, ga eens ergens anders over lopen zeuren. :)
Plaats reactie