Ik wil ook wel in de hemel komen en dat willen die mensen ook wel. De rijke jongeling moest alles achter zich laten om Jezus te volgen. Wij willen van nature onze schatten hier op aarde niet opgeven om God te volgen, maar we willen de beloning wel. Dat is het juist Marnix. Afgesneden worden... Dat willen we allemaal niet, maar als God ons afsnijdt van onze eigengerechtigheid, dan zijn de schatten van deze aarde ons tot onnut geworden en leren we smeken aan de genadetroon. Het mooie is dat iedereen die op dat kostbare plekje belandt, niet ongetroost deze aarde zal verlaten. Die mensen hoor je ook niet 'ik wil wel' zeggen, maar 'ik heb ontdekt dat ik een vijand van God ben en ik wil niet!'. Gelukkig zorgt de onwederstandelijke werking van de Geest ervoor dat deze mensen ook mogen ontdekken dat de liefde van God ze getrokken heeft en dat het ook niet van hun werken of liefde afhangt, maar enkel van de verdienste van onze kostbare Borg, onze Heiland Jezus Christus, in welke ze door geschonken geloof mogen leven.Marnix schreef:Oke, wel een vreemde werkelijkheid, niet zoals de kerk bedoeld is.... niet zoals de kerk in de tijd van de reformatie was, niet zoals die in de tijd van de Bijbel was.Jan Klaassen schreef:Je maakt hier wel een karikatuur van de werkelijkheid. Het is juist een belangerijk element uit de prediking hoe een doemwaardige zondaar met God verzoent wordt. Ze zitten daar juist omdat ze niet willen geloven. Allemaal rijke jongelingen, tenzij God hun knieen breekt en ze afsnijdt van hun hoop in de wereld.Marnix schreef:Maar in de kerk zitten heel veel mensen die kind van God willen zijn maar niet te horen krijgen hoe... en ze blijven maar zitten afwachten. Niet omdat ze niet willen geloven. Alsof God een gedoopte die op zijn beloften pleit en Hem om hulp roept ooit in de kou laat staan. Dat klopt totaal niet. Dat er mensen doodgaan en zeggen: Helaas, het moest je gegeven worden.
Maar ik heb van genoeg mensen gehoord dat ze wel willen geloven... maar niet weten hoe.... alleen dat ze zelf niets kunnen doen en dus maar wachten... en de doop... zegt niks.
Jonge refo leeft in twee werelden
- Jan Klaassen
Nou ja, dan heb je dus een antwoord voor mensen die vragen wat ze moeten doen om behouden te worden.
Overigens wordt het "alles opgeven zoals de rijke jongeling" niet op de Pinksterdag aan de 3000 geleerd als ze vragen: Mannenbroeders, wat moeten we doen om behouden te worden? Petrus zegt niet: verkoop al uw bezittingen. Wel zien we dat ze dat later toch gaan doen.... omdat ze vol zijn van de Geest. Die werkt in mensen en verandert ze... dat geloof ik ook. Maar als we het doopformulier lezen staat daar ook een hoop over in. Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Geest..... lees het maar even...
Overigens wordt het "alles opgeven zoals de rijke jongeling" niet op de Pinksterdag aan de 3000 geleerd als ze vragen: Mannenbroeders, wat moeten we doen om behouden te worden? Petrus zegt niet: verkoop al uw bezittingen. Wel zien we dat ze dat later toch gaan doen.... omdat ze vol zijn van de Geest. Die werkt in mensen en verandert ze... dat geloof ik ook. Maar als we het doopformulier lezen staat daar ook een hoop over in. Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Geest..... lees het maar even...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Jan Klaassen
God heeft ze het inzicht gegeven dat ze de Messias hebben gekruizigd. 3000 van deze mensen waren daar zo van ondersteboven dat ze al hun eigen rijkdom en geluk geestelijk zagen verdampen, omdat ze wisten dat ze een vertoornd God hadden te ontmoeten die hun het bloed van Zijn Zoon zal afeisen. Dan is hun vraag ineens niet zo vreemd meer.Marnix schreef:Nou ja, dan heb je dus een antwoord voor mensen die vragen wat ze moeten doen om behouden te worden.
Nou, ik denk dat die mensen na hun bekering een stuk gelukkiger waren dan daarvoor hoor.Jan Klaassen schreef:God heeft ze het inzicht gegeven dat ze de Messias hebben gekruizigd. 3000 van deze mensen waren daar zo van ondersteboven dat ze al hun eigen rijkdom en geluk geestelijk zagen verdampen, omdat ze wisten dat ze een vertoornd God hadden te ontmoeten die hun het bloed van Zijn Zoon zal afeisen. Dan is hun vraag ineens niet zo vreemd meer.Marnix schreef:Nou ja, dan heb je dus een antwoord voor mensen die vragen wat ze moeten doen om behouden te worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Jan Klaassen
Ja, natuurlijk, maar ik beweer toch ook niet anders? Dat het bezef vaak mist dat je niet er op achteruit gaat wanneer je Christus volgt is een andere zaak, maar dat beweer ik niet.Marnix schreef:Nou, ik denk dat die mensen na hun bekering een stuk gelukkiger waren dan daarvoor hoor.Jan Klaassen schreef:God heeft ze het inzicht gegeven dat ze de Messias hebben gekruizigd. 3000 van deze mensen waren daar zo van ondersteboven dat ze al hun eigen rijkdom en geluk geestelijk zagen verdampen, omdat ze wisten dat ze een vertoornd God hadden te ontmoeten die hun het bloed van Zijn Zoon zal afeisen. Dan is hun vraag ineens niet zo vreemd meer.Marnix schreef:Nou ja, dan heb je dus een antwoord voor mensen die vragen wat ze moeten doen om behouden te worden.
Als men dat niet zou weten, waarom is er bij veel mensen dan wel een verlangen om bij God te horen maar zien ze zich niet als kind van God? Ze weten zelfs niet hoe ze het kunnen worden... Terwijl jij hier feilloos kan aantonen waar het aan kan liggen. Dan kan je in ieder geval die onzekerheid wegnemen en die mensen dit vertellen. En hebben ze dat er niet voor over, dan kan je dat ook zeggen: Je wil dus niet echt.Jan Klaassen schreef:Ja, natuurlijk, maar ik beweer toch ook niet anders? Dat het bezef vaak mist dat je niet er op achteruit gaat wanneer je Christus volgt is een andere zaak, maar dat beweer ik niet.Marnix schreef:Nou, ik denk dat die mensen na hun bekering een stuk gelukkiger waren dan daarvoor hoor.Jan Klaassen schreef:God heeft ze het inzicht gegeven dat ze de Messias hebben gekruizigd. 3000 van deze mensen waren daar zo van ondersteboven dat ze al hun eigen rijkdom en geluk geestelijk zagen verdampen, omdat ze wisten dat ze een vertoornd God hadden te ontmoeten die hun het bloed van Zijn Zoon zal afeisen. Dan is hun vraag ineens niet zo vreemd meer.Marnix schreef:Nou ja, dan heb je dus een antwoord voor mensen die vragen wat ze moeten doen om behouden te worden.
Overigens is het ook wel heel opvallend dat dit zo per plaats verschilt, in de ene kerk zijn maar 2% ware gelovigen en in de andere kerk wel 50%. Wonderlijk, hoe verschillend de Geest werkt en hoe de ene rechtse kerk rijk gezegd is met ware gelovigen en de ander niet.
Of zou het toch andere oorzaken hebben?
- Jan Klaassen
Ik ken geen mens die kan beweren dat hij God zoekt, maar dat God zich niet laat vinden. We vinden in de bijbel daar geen enkel voorbeeld bij.Marnix schreef:Of zou het toch andere oorzaken hebben?
Dat kerken zoveel verschil hebben in bekeerde leden is een feit, maar zonder dat ik expliciet wil oordelen, heb ik wel eens mijn twijfels als ik hoor dat iedereen aan het avondmaal gaat. Velen zijn wel geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren. Ook in die gelijkenis wordt het duidelijk dat mensen helemaal niet willen.
Dat velen geroepen zijn en weinigen uitverkoren klopt. Dit wordt echter nooit door de apostelen toegepast op gemeenten en zelfs niet voorzichtig geopperd ofzo. Integendeel. Dat in de praktijk er zeker wolven tussen de schapen aanwezig zijn klopt en wat dat betreft is het inderdaad een zorgpunt als iedereen aan het avondmaal aangaat. Dat er meer aangaan dan de bedoeling is echter altijd nog minder zorgelijk dan wanneer er minder aangaan dan zou moeten. Daarmee zou zelfs Kersten het eens zijnJan Klaassen schreef:Ik ken geen mens die kan beweren dat hij God zoekt, maar dat God zich niet laat vinden. We vinden in de bijbel daar geen enkel voorbeeld bij.Marnix schreef:Of zou het toch andere oorzaken hebben?
Dat kerken zoveel verschil hebben in bekeerde leden is een feit, maar zonder dat ik expliciet wil oordelen, heb ik wel eens mijn twijfels als ik hoor dat iedereen aan het avondmaal gaat. Velen zijn wel geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren. Ook in die gelijkenis wordt het duidelijk dat mensen helemaal niet willen.

Als mensen God zoeken laat Hij zich vinden.... daar gebruikt Hij wel vaak mensen voor. En het probleem van nu is dat mensen God zoeken en dat mensen hem soms niet eens meer de weg wijzen omdat ze die niet meer kennen. Niet voor niets beschrijft Van der Zwaag in Afwachten of Verwachten de afwachtende houding die veel mensen hebben. Ach mocht het toch maar gegeven worden.... en ze wachten, soms tot de dood toe of God naar hen toekomt terwijl Jezus de Weg is en men via Hem zo naar zijn troon toe kan gaan en er genade krijgen.
Het avondmaal is ook helemaal niet voor de uitverkorenen maar voor ellendige zondaars die een Zaligmaker nodig hebben.Jan Klaassen schreef:Dat kerken zoveel verschil hebben in bekeerde leden is een feit, maar zonder dat ik expliciet wil oordelen, heb ik wel eens mijn twijfels als ik hoor dat iedereen aan het avondmaal gaat. Velen zijn wel geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren. Ook in die gelijkenis wordt het duidelijk dat mensen helemaal niet willen.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
- Jan Klaassen
Het gaat er niet om of wij wat vinden of willen, maar of iemand zich niet de toorn van God over zich heenhaalt wanneer hij aan het avondmaal gaat en dat vereist zelfbeproeving. Afschaffing van die zelfbeproeving omdat dit mensen van het avondmaal zou afhouden is natuurlijk de omgekeerde wereld. Ds. Kersten zou het absoluut niet met je eens zijn. Hoe kom je daar nu bij?Marnix schreef:Dat velen geroepen zijn en weinigen uitverkoren klopt. Dit wordt echter nooit door de apostelen toegepast op gemeenten en zelfs niet voorzichtig geopperd ofzo. Integendeel. Dat in de praktijk er zeker wolven tussen de schapen aanwezig zijn klopt en wat dat betreft is het inderdaad een zorgpunt als iedereen aan het avondmaal aangaat. Dat er meer aangaan dan de bedoeling is echter altijd nog minder zorgelijk dan wanneer er minder aangaan dan zou moeten. Daarmee zou zelfs Kersten het eens zijnJan Klaassen schreef:Ik ken geen mens die kan beweren dat hij God zoekt, maar dat God zich niet laat vinden. We vinden in de bijbel daar geen enkel voorbeeld bij.Marnix schreef:Of zou het toch andere oorzaken hebben?
Dat kerken zoveel verschil hebben in bekeerde leden is een feit, maar zonder dat ik expliciet wil oordelen, heb ik wel eens mijn twijfels als ik hoor dat iedereen aan het avondmaal gaat. Velen zijn wel geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren. Ook in die gelijkenis wordt het duidelijk dat mensen helemaal niet willen.Het "velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren.... en jou uitleg ervan... is misschien wel een reden waardoor er angst is ontstaan onder mensen, het geloof is verexclusiveerd en het heel normaal is als je als kerklid je niet verlost weet. Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. Dus wie zegt dat het voor mij is.
Ik vrees voor beide zijden van de medaille. Er zijn mensen die de uitverkiezing gebruiken om onbekeerd te blijven. Er zijn mensen die de gewichtige zaak van bekering willen omzeilen door aan de hand van vd. Zwaag te komen tot een conclusiegeloof. Beide horen niet aan het avondmaal. Iemand die in de nood gedreven is... De Herder zorgt er wel voor hoor...Marnix schreef:Als mensen God zoeken laat Hij zich vinden.... daar gebruikt Hij wel vaak mensen voor. En het probleem van nu is dat mensen God zoeken en dat mensen hem soms niet eens meer de weg wijzen omdat ze die niet meer kennen. Niet voor niets beschrijft Van der Zwaag in Afwachten of Verwachten de afwachtende houding die veel mensen hebben. Ach mocht het toch maar gegeven worden.... en ze wachten, soms tot de dood toe of God naar hen toekomt terwijl Jezus de Weg is en men via Hem zo naar zijn troon toe kan gaan en er genade krijgen.
- Jan Klaassen
Zijn ellendige zondaars die hun heil in Christus zoeken dan niet uitverkoren?Klavier schreef:Het avondmaal is ook helemaal niet voor de uitverkorenen maar voor ellendige zondaars die een Zaligmaker nodig hebben.Jan Klaassen schreef:Dat kerken zoveel verschil hebben in bekeerde leden is een feit, maar zonder dat ik expliciet wil oordelen, heb ik wel eens mijn twijfels als ik hoor dat iedereen aan het avondmaal gaat. Velen zijn wel geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren. Ook in die gelijkenis wordt het duidelijk dat mensen helemaal niet willen.
Ga ze het maar eens vragen!Jan Klaassen schreef: Zijn ellendige zondaars die hun heil in Christus zoeken dan niet uitverkoren?
De kleingelovige die niets anders weet dan "Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp", zal niet durven beamen uitverkoren te zijn. Juist daarom moet die ter tafel ter versterking van het geloof om daaruit de verkiezing vast te maken. Wie in die toestand achteblijft als het avondmaal is, weet niet wat het sacramentele karakter is van het avondmaal des Heeren. Zo iemand zal niet anders dan ervaren zijn Meester te verloochenen in het afblijven.
Zo iemand kan niet eens blijven zitten. De nodiging zal sterker zijn als de Meester Zelf roept.
Als je de uitverkiezing als meetlat wilt hanteren voor het aangaan, maak je de avondmaalsbediening tot een niet-sacrament en verwar je deze met het grote avondmaal van na dit leven. Ja, daar is het enkel voor de uitverkorenen. Voor de kerk die de strijd heeft gestreden.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Je stelt het uitverkoren-zijn hiermee afhankelijk van de gemoedstoestand. Alsof je eerst gaat geloven en daarna uitverkoren wordt. Het is andersom: Je bent uitverkoren ('van den beginne') en gaat dan geloven. Omdat het op grond van de uitverkiezing God heeft behaagd, jou het geloof te geven.Klavier schreef:Ga ze het maar eens vragen!Jan Klaassen schreef: Zijn ellendige zondaars die hun heil in Christus zoeken dan niet uitverkoren?
De kleingelovige die niets anders weet dan "Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp", zal niet durven beamen uitverkoren te zijn. Juist daarom moet die ter tafel ter versterking van het geloof om daaruit de verkiezing vast te maken. Wie in die toestand achteblijft als het avondmaal is, weet niet wat het sacramentele karakter is van het avondmaal des Heeren. Zo iemand zal niet anders dan ervaren zijn Meester te verloochenen in het afblijven.
Zo iemand kan niet eens blijven zitten. De nodiging zal sterker zijn als de Meester Zelf roept.
Als je de uitverkiezing als meetlat wilt hanteren voor het aangaan, maak je de avondmaalsbediening tot een niet-sacrament en verwar je deze met het grote avondmaal van na dit leven. Ja, daar is het enkel voor de uitverkorenen. Voor de kerk die de strijd heeft gestreden.
Maak het alsjeblieft niet moeilijker dan het is: Onderzoek jezelf:
- Geloof je dat je vanwege je zonden Gods toorn verdient? Zo erg dat Jezus erom moest sterven?
- Geloof je Gods vaste belofte dat al je zonden je vergeven zijn alleen om het lijden en sterven van Christus en dat de gerechtigheid van Christus jou zo volkomen toegerekend en geschonken is, alsof je in eigen persoon voor al je zonden betaald en alle gerechtigheid volbracht had?
- Wil je voortaan uit dankbaarheid met heel je leven God de Here dienen en voor Zijn aangezicht wandelen? Neem je je voor in liefde en vrede met je naaste te leven?
Dan ben je uitverkoren. Ga dan aan aan de tafel van Christus. Zowel nu als na op/na de jongste dag.
De uitverkiezing is geen meetlat! Dat is één groot wonder!Klavier schreef:Ga ze het maar eens vragen!Jan Klaassen schreef: Zijn ellendige zondaars die hun heil in Christus zoeken dan niet uitverkoren?
Toen ik in al mijn ellende om wie ik was voor God mocht zien wie Jezus voor mij wilde zijn kwam er alleen maar verwondering.
Verwondering omdat de Heere mij uitverkoren had. Ik, die nog niets voorstelde vergeleken bij alle anderen in de kerk die het zo goed leken te weten. En toch...Hij had mij uitverkoren!!!
Toen kwam er voor mij een plaats aan de tafel.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?