Ik vind de tegenstelling leer en leven een oneigenlijke. Als het 'leven' niet goed is, is de 'leer' ook niet in orde, en andersom. Het staat nl. ten nauwste met elkaar in verband.jvdg schreef:Mag ik het zo samen vatten dat je in feite stelt: De leer zoals gebracht in dit kerkverband is me lief, maar het "leven niet"?holla schreef:Hehe, wat gaan jullie off-topic zeg!
Ik snap de kritiek op bijbelstudie-groepjes niet, ik heb dat nooit gesnapt. Wat is er verkeerd aan om Gods Woord te bestuderen? Dat er ook wel eens iets verkeerds gaat, wil toch niet zeggen dat je het daarom maar niet hoeft te doen? Ik vind het neigen naar voor-reformatie-taferelen.. de Rooms-Katholieken waren er niets bij, toen ze vonden dat Gods Woord niet geschikt was om in te lezen voor de 'leken'.
Wat betreft twee werelden, ik herken het heel erg. Wel op een iets andere manier dan in het artikel beschreven wordt, trouwens. Aan de ene kant ben ik 'refo', dit laat zich zien doordat ik van psalmen houd in de Oude Berijming, op hele noten gezongen, ik hou van preken waarin er schriftuurlijk-bevindelijk gepreekt wordt..
Aan de andere kant hoor ik er helemaal niet meer, met mijn levensstijl. Toch klopt het, ik snap niet waarom die dingen voor zoveel mensen niet te combineren zijn. Ik krijg zoveel opmerkingen als 'Zit jij nog stééds in de gergem? Dat had ik niet verwacht!' of 'Jij bent toch reformatorisch? Waarom doe je dan dit/dat?'
Jonge refo leeft in twee werelden
Ben ik niet geheel met je eens.freek schreef:Ik vind de tegenstelling leer en leven een oneigenlijke. Als het 'leven' niet goed is, is de 'leer' ook niet in orde, en andersom. Het staat nl. ten nauwste met elkaar in verband.jvdg schreef:Mag ik het zo samen vatten dat je in feite stelt: De leer zoals gebracht in dit kerkverband is me lief, maar het "leven niet"?holla schreef:Hehe, wat gaan jullie off-topic zeg!
Ik snap de kritiek op bijbelstudie-groepjes niet, ik heb dat nooit gesnapt. Wat is er verkeerd aan om Gods Woord te bestuderen? Dat er ook wel eens iets verkeerds gaat, wil toch niet zeggen dat je het daarom maar niet hoeft te doen? Ik vind het neigen naar voor-reformatie-taferelen.. de Rooms-Katholieken waren er niets bij, toen ze vonden dat Gods Woord niet geschikt was om in te lezen voor de 'leken'.
Wat betreft twee werelden, ik herken het heel erg. Wel op een iets andere manier dan in het artikel beschreven wordt, trouwens. Aan de ene kant ben ik 'refo', dit laat zich zien doordat ik van psalmen houd in de Oude Berijming, op hele noten gezongen, ik hou van preken waarin er schriftuurlijk-bevindelijk gepreekt wordt..
Aan de andere kant hoor ik er helemaal niet meer, met mijn levensstijl. Toch klopt het, ik snap niet waarom die dingen voor zoveel mensen niet te combineren zijn. Ik krijg zoveel opmerkingen als 'Zit jij nog stééds in de gergem? Dat had ik niet verwacht!' of 'Jij bent toch reformatorisch? Waarom doe je dan dit/dat?'
Ik heb wel eens gehoord dat reformatorische mensen met een zondige levensstijl juist de zwaarste preken en kerken bezoeken.
Dit als een soort compensatie.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
-
jij leeft in 3 wereldenholla schreef:Hehe, wat gaan jullie off-topic zeg!
"............................................................."
- Jan Klaassen
Het is maar zeer de vraag of we nu ons leven reformatorisch inrichten, al voldoen we aan de buitenkant aan alle verwachtingen. Wat is dan overeenkomen? Je kunt wel overeenkomen met de leer, maar in de praktijk kiezen voor een andere invulling volgens mij. De jongchristelijke gemeenten waren heel sociaal ingericht. Dat overnemende kan het best zijn dat je onreformatorisch overkomt, maar juist wel aan je leer voldoet.
Dat klopt inderdaad. Hoewel je dit niet kunt generaliseren overigens. Maar het komt vaak voor. Wat ik bedoelde: volgens mij hebben wij aan 'leer' een verkeerde invulling gegeven. De bijbel spreekt over de leer van Christus, door de profeten en apostelen verkondigt, niet over een op zichzelf geheel juiste dogmatiek. Even to the point: als je de leer van Christus niet belijdt, zal het met het leven ook hopeloos gesteld zijn. En dat zie je wel vaak in de 'zwaarste' kerken. Men is collectief onbekeerd op zondag, en kijk doordeweks nergens naar. En bij 'lichte' groepen zijn ze allemaal gelovig, en kan tegelijk alles door de beugel. Vandaar dat ik stelde dat 'leer en leven' zeer nauw aan elkaar verbonden zijn.Ariene schreef:Ben ik niet geheel met je eens.freek schreef:Ik vind de tegenstelling leer en leven een oneigenlijke. Als het 'leven' niet goed is, is de 'leer' ook niet in orde, en andersom. Het staat nl. ten nauwste met elkaar in verband.jvdg schreef:Mag ik het zo samen vatten dat je in feite stelt: De leer zoals gebracht in dit kerkverband is me lief, maar het "leven niet"?holla schreef:Hehe, wat gaan jullie off-topic zeg!
Ik heb wel eens gehoord dat reformatorische mensen met een zondige levensstijl juist de zwaarste preken en kerken bezoeken.
Dit als een soort compensatie.
Het komt mij erg ongeloofwaardig over als mensen iets zeggen als: 'We hebben de leer wel, maar het leven wordt gemist'. Kennelijk heb je dan ook de leer (in Bijbelse zin) niet.
Kan het allemaal wat concreter?Jan Klaassen schreef:Het is maar zeer de vraag of we nu ons leven reformatorisch inrichten, al voldoen we aan de buitenkant aan alle verwachtingen. Wat is dan overeenkomen? Je kunt wel overeenkomen met de leer, maar in de praktijk kiezen voor een andere invulling volgens mij. De jongchristelijke gemeenten waren heel sociaal ingericht. Dat overnemende kan het best zijn dat je onreformatorisch overkomt, maar juist wel aan je leer voldoet.
Wanneer ik instem met de leer geleerd bij ons in de kerk,
maar ik ga naar disco's en bioscopen. dan lieg ik.
Dan stem ik niet in met de leer, want mijn bijbel en onze leer komen niet overeen met zo'n levensstijl.
Sociaal zijn komt wel degelijk overeen met mijn bijbel en onze leer..
- Jan Klaassen
- Jan Klaassen
Volgens mij kan het beter. Wie van ons heeft wel eens een gevangenis bezocht? Bezoeken we ook de zieken in onze omgeving waar we niet direct wat mee hebben waarvan we niet weten of ze christen zijn? Hebben we wel eens geevangeliseerd?Ariene schreef:Persoonlijk mag ik zeggen van wel, maar jij schrijft dat dat onreformatorisch overkomt....Jan Klaassen schreef:Precies, maar zijn we dat ook?Ariene schreef:Sociaal zijn komt wel degelijk overeen met mijn bijbel en onze leer..
Kijk, het kan altijd beter, maar persoonlijk heb je ook je gave.Jan Klaassen schreef:Volgens mij kan het beter. Wie van ons heeft wel eens een gevangenis bezocht? Bezoeken we ook de zieken in onze omgeving waar we niet direct wat mee hebben waarvan we niet weten of ze christen zijn? Hebben we wel eens geevangeliseerd?Ariene schreef:Persoonlijk mag ik zeggen van wel, maar jij schrijft dat dat onreformatorisch overkomt....Jan Klaassen schreef:Precies, maar zijn we dat ook?Ariene schreef:Sociaal zijn komt wel degelijk overeen met mijn bijbel en onze leer..
Ik doe vrijwilligerswerk voor de NPV. Daardoor kom ik in aanraking met allerlei mensen, waaronder ik praktisch en soms ook verbaal mag evangeliseren, zo ook op mijn werk.
Binnen de kerk ben ik coordinator voor praktische hulp. Zo mag ik ook binnen de kerk dienend bezig zijn.
Het kan altijd meer, maar dan gaat mijn gezin eronder lijden en daar ligt toch mijn prioriteit.
Maar waarom is sociaal onreformatorisch?
- Jan Klaassen
Je geeft goede redenen en ik twijfel absoluut niet aan je inzet, maar als ik naar mijzelf kijk en de christenen in mijn omgeving, dan kom ik met mijn kerkverband qua omzien naar de naaste er maar matig van af.Ariene schreef:Kijk, het kan altijd beter, maar persoonlijk heb je ook je gave.
Ik doe vrijwilligerswerk voor de NPV. Daardoor kom ik in aanraking met allerlei mensen, waaronder ik praktisch en soms ook verbaal mag evangeliseren, zo ook op mijn werk.
Binnen de kerk ben ik coordinator voor praktische hulp. Zo mag ik ook binnen de kerk dienend bezig zijn.
Het kan altijd meer, maar dan gaat mijn gezin eronder lijden en daar ligt toch mijn prioriteit.
Waarom geef je nou geen antwoord op mijn vraag??Jan Klaassen schreef:Je geeft goede redenen en ik twijfel absoluut niet aan je inzet, maar als ik naar mijzelf kijk en de christenen in mijn omgeving, dan kom ik met mijn kerkverband qua omzien naar de naaste er maar matig van af.Ariene schreef:Kijk, het kan altijd beter, maar persoonlijk heb je ook je gave.

- Jan Klaassen
Wil je een eerlijk antwoord? Als er iets voor de kerk moet gebeuren, dan is meestal niemand thuis en moet de kerkenraad de grootste moeite doen om mensen te activeren. Ik inclussief.Ariene schreef:Waarom geef je nou geen antwoord op mijn vraag??:
Mijn buurman is vrijgemaakt en daar zie ik ze regelmatig in grote getallen de kerktuin schoonmaken, op de markt staan met een evangelisatiekraampje, hebben ze een groepje mensen die elke week een jeugdgevangenis bezoeken. Ik zou dat liever andersom zien.
Maar voel jij je aangevallen ofzo?
Nee, absoluut niet.Jan Klaassen schreef:Wil je een eerlijk antwoord? Als er iets voor de kerk moet gebeuren, dan is meestal niemand thuis en moet de kerkenraad de grootste moeite doen om mensen te activeren. Ik inclussief.Ariene schreef:Waarom geef je nou geen antwoord op mijn vraag??:
Mijn buurman is vrijgemaakt en daar zie ik ze regelmatig in grote getallen de kerktuin schoonmaken, op de markt staan met een evangelisatiekraampje, hebben ze een groepje mensen die elke week een jeugdgevangenis bezoeken. Ik zou dat liever andersom zien.
Maar voel jij je aangevallen ofzo?
Ik hoop ook niet dat ik zo overkom.
Mijn vraag is alleen waarom jij sociaal zijn onreformatorisch vind.
aan jou antwoorden lijkt het mij dat jij je moet afvragen wat voor gemeente jouw gemeente is.
Ds. Vreugdenhil schreef in een boek of wij een spons of steen gemeente zijn.
Is de gemeente zo koud en hard als een steen of zijn we als een spons. Die het Woord in zich zuigt en het levende water op ander neer laat vallen.
Natuurlijk is het bij ons ook weleens moeilijk om aan voldoende mensen te komen, maar momenteel zijn er zo'n twintig gemeenteleden actief bij andere gemeenteleden omdat zij hulp nodig hebben.
Al deze leden zijn bereid om te helpen. Dit bevorderd ook de onderlinge band waardoor er weer meer liefde en bereidwilligheid voor elkaar komt.
Verander de gemeente, begin bij jezelf....
Vraag aan de Heere waar hij jouw kan gebruiken.
De Heere vraagt niet of je geschikt ben, maar of je beschikbaar ben.