Ben je blij met de herziene Statenvertaling?

Ga je'm gebruiken?

ja denk het wel
38
20%
nee denk het niet
28
15%
wacht advies kerkelijke gemeente af
6
3%
weet nog niet
22
11%
ja natuurlijk wel !
68
35%
nee natuurlijk niet!
31
16%

Totaal aantal stemmen: 193

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

entiteitxx schreef:Het kerkelijk draagvlak voor de HVS binnen de gereformeerde gezindte is er niet. Dit heeft als gevolg dat de HVS tot nu toe al meer vloek ( ruzie, tweedracht etc) heeft voorgebracht dan zegen.
Dan is jouw blikveld wel erg beperkt.

In mijn omgeving wordt de HSV met vreugde gebruikt, ook tijdens de eredienst. En we zijn er blij mee. Tijdens bijbelstudies, club- en verenigingswerk, catechese, noem maar op: overal wordt dankbaar gebruik gemaakt van de HSV. En het is zó fijn, zó duidelijk vaak!

Dat je dat een vloek durft noemen :? :oops:
Ariene

Bericht door Ariene »

Sommige mensen kunnen nu eenmaal moeilijk met veranderingen omgaan...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Marnix schreef:
entiteitxx schreef:
Marnix schreef:
entiteitxx schreef:Het kerkelijk draagvlak voor de HVS binnen de gereformeerde gezindte is er niet. Dit heeft als gevolg dat de HVS tot nu toe al meer vloek ( ruzie, tweedracht etc) heeft voorgebracht dan zegen.
Je bedoelt vanuit de kerkleiding? Gezien deze poll zijn er heel wat mensen die de HSV graag willen gebruiken. Dus blijkbaar is het draagvlak er onder de gemeeteleden wel. Jammer dat er altijd weer een groep is die bij iedere verandering de hakken in het zand zet en gaat klagen omdat ze niets veranderd willen zien. Daardoor ontstaat er ruzie en tweedracht.... en je kan je dan afvragen wat de vloek heeft gebracht. De HSV of het conservatisme van de Sola Statenvertaling-groep :)

Een beetje makkelijk om, als er onenigheid ontstaat door een verandering, dat dan ook maar aan de verandering toe te schrijven en vooral niet aan de mensen die de onenigheid veroorzaken.
Dat laatste is wat jij denkt wat ik denk. Maar ik heb dat niet geschreven.

Als jij deze poll betrouwbaar noemt en daaraan conclusies durft te verbinden vind ik prima, ik ga er niet in mee
En waarom niet? Deze poll is gehouden onder een diverse groep uit een aantal rechtste kerken.... je kan niet stellen dat dit een forum is waar vooral progressieve refo's komen ofzo... Daarnaast is dit ook niet de enige bron waar ik me op baseer, ik heb op meerdere plaatsen gezien en gehoord dat er een hoop mensen zitten te wachten op de HSV en die zeker gaan gebruiken.

Verder moet je toch eens iets fatsoenlijker gaan argumenteren. Jij noemt hier een standpunt dat je zo ff verzint... De reformatorische christenen zitten niet op de HSV te wachten. Vervolgens kom je met geen enkel argument en bij mensen die wel met tegenargumenten komen zeg je: Nou, daar ga ik niet in mee. Punt. Op zo'n manier komen we natuurlijk niet verder he. Dus... kom maar op met je argumenten.
Ik heb gezegd:

Het kerkelijk draagvlak voor de HVS binnen de gereformeerde gezindte is er niet. Dit heeft als gevolg dat de HVS tot nu toe al meer vloek ( ruzie, tweedracht etc) heeft voorgebracht dan zegen.

Jij maakt er van: de reformatorische christenen zitten niet op de HSV te wachten.

Ik ga nu in op wat ik gezegd heb en niet wat jij ervan maakt. De verwachting is dat bijv uit de GG/ GGiN /OGG/ op synodaal een afwijzing zal komen op HVS. In voornamelijk de eerste zal er een redelijk grote groep kerkleden wel achter de HSV staan; iedereen mag raden waar dat in zal uitmonden. Ook de GBS heeft nu al fel gereageerd. Of dat nu de schuld van de inititiatiefnemers van de HSV is of van de kerkleidingen laat ik in het midden.
"............................................................."
entiteitxx

Hendrikus schreef:

In mijn omgeving wordt de HSV met vreugde gebruikt, ook tijdens de eredienst. En we zijn er blij mee. Tijdens bijbelstudies, club- en verenigingswerk, catechese, noem maar op: overal wordt dankbaar gebruik gemaakt van de HSV. En het is zó fijn, zó duidelijk vaak!

Ik heb inderdaad een enorm beperkt blikveld, gelukkig kan het altijd erger blijkt maar weer.

Wat jij noemt heb ik helemaal geen vloek genoemd van de HSV. Ik heb gezegd dat de HSV meer vloek als zegen voortbrengt momenteel. Wat ik daarmee bedoel heb ik al verwoord.
Ariene

Bericht door Ariene »

entiteitxx schreef:
Hendrikus schreef:

Ik heb inderdaad een enorm beperkt blikveld, gelukkig kan het altijd erger blijkt maar weer.

Wat jij noemt heb ik helemaal geen vloek genoemd van de HSV. Ik heb gezegd dat de HSV meer vloek als zegen voortbrengt momenteel. Wat ik daarmee bedoel heb ik al verwoord.
Jij schrijft dat de HSV vloek voortgebracht heeft!
Dus de vloek zit vlgs jou formulering wel degelijk in de HSV
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
cosmo

Bericht door cosmo »

entiteitxx schreef:
Dat is te wijten aan de opstelling van de voor- en tegenstanders, en niet zozeer het boek zelf.
entiteitxx

Ariene schreef:
entiteitxx schreef:
Hendrikus schreef:

Jij schrijft dat de HSV vloek voortgebracht heeft!
Dus de vloek zit vlgs jou formulering wel degelijk in de HSV
Lees de 2 regels nog een keer, let op oorzaak en gevolg etc. Komen we er dan nog niet uit, dan zijn we het gewoon duidelijk niet met elkaar eens.
entiteitxx

En die 2 regels waren dus

Het kerkelijk draagvlak voor de HVS binnen de gereformeerde gezindte is er niet. Dit heeft als gevolg dat de HVS tot nu toe al meer vloek ( ruzie, tweedracht etc) heeft voorgebracht dan zegen
Marnix

Bericht door Marnix »

En wat nou als de synodes de HSV wel voor gebruik zouden vrijgeven? Dan zou het zelfde gebeuren, namelijk dat er tegenstanders heel hard gaan klagen en zo zelf verdeeldheid scheppen. Dat mag dan niet de HSV worden aangerekend, dat ligt puur aan die mensen.... en ik vraag me sterk af of je je door dat soort gedrag moet laten leiden.... of de verandering dan maar gewoon doorvoeren.... Als je dat niet doet leren die mensen nooit met veranderingen om te gaan. En dat geklaag gaat binnen een paar maanden of jaren wel weer over... dat is in het verleden vaak genoeg gebleken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gian

Bericht door Gian »

entiteitxx schreef:En die 2 regels waren dus

Het kerkelijk draagvlak voor de HVS binnen de gereformeerde gezindte is er niet. Dit heeft als gevolg dat de HVS tot nu toe al meer vloek ( ruzie, tweedracht etc) heeft voorgebracht dan zegen
Eerst gaat men de HSV verketteren, dan zegt men dat de onrust rondom de HSV meer vloek dan zegen heeft teweeg gebracht.

:?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:
entiteitxx schreef:En die 2 regels waren dus

Eerst gaat men de HSV verketteren, dan zegt men dat de onrust rondom de HSV meer vloek dan zegen heeft teweeg gebracht.

:?
Maar de onrust wordt veroorzaakt door degenen die de HSV afwijzen. Dáár ligt dus de bron van de vloek, als je de redenatie wilt voortzetten.

Wat gisteren in het RD stond, geldt ook voor de HSV-discussie:
„Het gevaar zit niet in het boek, maar in de lezer.” De lezer moet niet de literatuur, maar de literatuur moet de lezer kritisch tegen het licht houden.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

entiteitxx schreef: Ik heb gezegd:

Het kerkelijk draagvlak voor de HVS binnen de gereformeerde gezindte is er niet. Dit heeft als gevolg dat de HVS tot nu toe al meer vloek ( ruzie, tweedracht etc) heeft voorgebracht dan zegen.

Jij maakt er van: de reformatorische christenen zitten niet op de HSV te wachten.

Ik ga nu in op wat ik gezegd heb en niet wat jij ervan maakt. De verwachting is dat bijv uit de GG/ GGiN /OGG/ op synodaal een afwijzing zal komen op HVS. In voornamelijk de eerste zal er een redelijk grote groep kerkleden wel achter de HSV staan; iedereen mag raden waar dat in zal uitmonden. Ook de GBS heeft nu al fel gereageerd. Of dat nu de schuld van de inititiatiefnemers van de HSV is of van de kerkleidingen laat ik in het midden.
Het hangt ervan af hoe breed je de gereformeerde gezindte wil trekken. Als je de gereformeerde gezindte beperkt ziet tot GG/GGiN en OGG (een tamelijk nauwe visie ;)), dan klopt het dat er geen kerkelijk draagvlak voor is. De genoemde kerkverbanden zullen vooralsnog zeker geen alternatief voor de SV gaan gebruiken in de erediensten.
Wat betreft andere gereformeerde kerkverbanden (CGK, GB binnen PKN, GKH, waarschijnlijk ook GKV en NGK en misschien delen van de HHK) zal het licht op groen gaan voor het kerkelijk gebruik van de HSV.
Individuele kerkleden uit alle bovenstaande kerkverbanden lezen trouwens al de proeven van de HSV.
Of de HSV voor verdeeldheid zorgt? Alleen als je wilt dat het voor verdeeldheid zorgt, komt die verdeeldheid er ook. Daarom vind ik de uitlatingen van diegenen die zeggen dat de HSV voor verdeeldheid zal zorgen, niet altijd even zuiver. Als je tegen bent, gebruik de HSV dan niet (dat geldt in alle verbanden, dus individueel en kerkelijk), maar ga er geen splijtzwam van maken. Zo'n zuivere opstelling kan ik wel waarderen, ook al kiezen kerken, gemeenten of individuele leden anders.
Trouwens: niet elk verschil van inzicht zou tot verdeeldheid moeten leiden. Of is het zo dat we bij elk meningsverschil onze muren optrekken waarbinnen iedereen tenminste over alles precies hetzelfde denkt als wijzelf? Daar zijn "we" binnen de gereformeerde gezindte misschien wel veel te goed in.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

elbert schreef:waarschijnlijk ook GKV en NGK en misschien delen van de HHK) zal het licht op groen gaan voor het kerkelijk gebruik van de HSV.
GKV (en NGK toch ook?) heeft toch de NBV? Lijkt me stug dat ze een stap terug doen.
Delen van de HHK? Nou, dat zie ik in de eredienst niet zo snel gebeuren. Misschien dat men het als studiebijbel accepteerd en misschien bij cathechisatie zelfs aanraden, maar niet in de eredienst denk ik. Gevoelig onderwerp.

Ik denk dat het wel een punt is dat de HSV een beetje een ongewenste vertaling is. Er is geen kerkverband die er expliciet om gevraagt heeft. Was het maar zo!
freek

Bericht door freek »

Kaw schreef:
elbert schreef:waarschijnlijk ook GKV en NGK en misschien delen van de HHK) zal het licht op groen gaan voor het kerkelijk gebruik van de HSV.
GKV (en NGK toch ook?) heeft toch de NBV? Lijkt me stug dat ze een stap terug doen.
Delen van de HHK? Nou, dat zie ik in de eredienst niet zo snel gebeuren. Misschien dat men het als studiebijbel accepteerd en misschien bij cathechisatie zelfs aanraden, maar niet in de eredienst denk ik. Gevoelig onderwerp.

Ik denk dat het wel een punt is dat de HSV een beetje een ongewenste vertaling is. Er is geen kerkverband die er expliciet om gevraagt heeft. Was het maar zo!
Geloof zeker niet dat de HHK de HSV als kanselbijbel zal aanbevelen. Ik verwacht eigenlijk eerder dat ze er géén uitspraak over doen. En misschien is dat de beste mogelijkheid. Volgens mij zijn plaatselijke gemeenten bijdehand genoeg om daar zelf een standpunt over in te nemen. Elke gemeenten heeft tenslotte haar eigen 'kleur' en de kerkenraad weet dat het beste.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Hendrikus schreef:Maar de onrust wordt veroorzaakt door degenen die de HSV afwijzen.
Wanneer we letten op de betrouwbaarheid van de vertaling dan is de HSV toch echt geen vooruitgang ten opzichte van de Statenvertaling. De HSV bevat heel wat wijzigingen die volstrekt onnodig en soms zelfs onjuist zijn.

Logisch dan toch dat er onrust is. Laten we niet onze beste Nederlandse vertaling die we hebben te grabbel gooien. Het is de moeite waard om de vertaling die zeer dicht bij de grondtekst aansluit, te bewaren.
Gesloten