entiteitxx schreef:
Ik heb gezegd:
Het kerkelijk draagvlak voor de HVS binnen de gereformeerde gezindte is er niet. Dit heeft als gevolg dat de HVS tot nu toe al meer vloek ( ruzie, tweedracht etc) heeft voorgebracht dan zegen.
Jij maakt er van: de reformatorische christenen zitten niet op de HSV te wachten.
Ik ga nu in op wat ik gezegd heb en niet wat jij ervan maakt. De verwachting is dat bijv uit de GG/ GGiN /OGG/ op synodaal een afwijzing zal komen op HVS. In voornamelijk de eerste zal er een redelijk grote groep kerkleden wel achter de HSV staan; iedereen mag raden waar dat in zal uitmonden. Ook de GBS heeft nu al fel gereageerd. Of dat nu de schuld van de inititiatiefnemers van de HSV is of van de kerkleidingen laat ik in het midden.
Het hangt ervan af hoe breed je de gereformeerde gezindte wil trekken. Als je de gereformeerde gezindte beperkt ziet tot GG/GGiN en OGG (een tamelijk nauwe visie

), dan klopt het dat er geen kerkelijk draagvlak voor is. De genoemde kerkverbanden zullen vooralsnog zeker geen alternatief voor de SV gaan gebruiken in de erediensten.
Wat betreft andere gereformeerde kerkverbanden (CGK, GB binnen PKN, GKH, waarschijnlijk ook GKV en NGK en misschien delen van de HHK) zal het licht op groen gaan voor het kerkelijk gebruik van de HSV.
Individuele kerkleden uit alle bovenstaande kerkverbanden lezen trouwens al de proeven van de HSV.
Of de HSV voor verdeeldheid zorgt? Alleen als je wilt dat het voor verdeeldheid zorgt, komt die verdeeldheid er ook. Daarom vind ik de uitlatingen van diegenen die zeggen dat de HSV voor verdeeldheid zal zorgen, niet altijd even zuiver. Als je tegen bent, gebruik de HSV dan niet (dat geldt in alle verbanden, dus individueel en kerkelijk), maar ga er geen splijtzwam van maken. Zo'n zuivere opstelling kan ik wel waarderen, ook al kiezen kerken, gemeenten of individuele leden anders.
Trouwens: niet elk verschil van inzicht zou tot verdeeldheid moeten leiden. Of is het zo dat we bij elk meningsverschil onze muren optrekken waarbinnen iedereen tenminste over alles precies hetzelfde denkt als wijzelf? Daar zijn "we" binnen de gereformeerde gezindte misschien wel veel te goed in.