'derde weg'
En drie maal raden naar welke site verwezen wordt.
Juist: een pagina van de site Afwachten of verwachten is hieraan gewijd, zie de volgende link. Het betreft commentaar dat uit het jaarboek van de GG is gehaald.
Opvallend is ook dat sommige commentaren hier op dit forum ook op deze site worden weergegeven, zie deze link.
O.a. Adrianus, Zeeuw2, Lecram enz. worden geciteerd. Jullie worden nog eens beroemd!
Je mag van het boek Afwachten of Verwachten vinden wat je wilt, op de website laten ze wel alle reakties erop zien.
Juist: een pagina van de site Afwachten of verwachten is hieraan gewijd, zie de volgende link. Het betreft commentaar dat uit het jaarboek van de GG is gehaald.
Opvallend is ook dat sommige commentaren hier op dit forum ook op deze site worden weergegeven, zie deze link.
O.a. Adrianus, Zeeuw2, Lecram enz. worden geciteerd. Jullie worden nog eens beroemd!

Je mag van het boek Afwachten of Verwachten vinden wat je wilt, op de website laten ze wel alle reakties erop zien.
maar ze zullen allen weten dat de verlossing een wonder is
Daar gaat het om
na misschien enig gevoel van hun zonden Jezus aangegrepen te hebben (dus zonder dat die hun vanuit hun zielsellende vanuit het Woord persoonlijk werd geopenbaard) en dat vervolgens voor geloof gaan houden.
Enig gevoel van zonde lijkt me genoeg om Jezus aan te grijpen. Waar zou je anders heen moeten?
(Maar ja, ik heb geen verstand.)
Daar gaat het om
na misschien enig gevoel van hun zonden Jezus aangegrepen te hebben (dus zonder dat die hun vanuit hun zielsellende vanuit het Woord persoonlijk werd geopenbaard) en dat vervolgens voor geloof gaan houden.
Enig gevoel van zonde lijkt me genoeg om Jezus aan te grijpen. Waar zou je anders heen moeten?
(Maar ja, ik heb geen verstand.)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Uit een andere discussie met dank aan Kaw:
[quote]Oorspronkelijk gepost door Kaw
Vele mensen verlangen naar een dieper besef van hun zondigheid. Dan, met een zeker vertoon van gewetensbezwaar, maken zij een excuus voor de beoefening van eenvoudig geloof. Deze geestelijke ziekte, die zondaren van Christus afhoudt, neemt in verschillende tijden andere vormen aan. In Luthers tijd was het kwaad, waaronder mensen werkten dit: zij geloofden in hun eigengerechtigheid en dus veronderstelden zij dat zij goede werken moesten doen, vóórdat zij in Christus konden geloven. In onze tijd heeft het kwaad een andere, en wel een heel vreemde vorm aangenomen. Mensen hebben geprobeerd om eigengerechtigd te worden volgens een heel nieuwe mode. Zij denken dat zij zich slechter moeten voelen en een diepere overtuiging van zonde moeten hebben, vóórdat zij in Christus mogen geloven. Vele honderden ontmoet ik, die zeggen dat zij niet tot Christus durven komen om Hem met hun zielen te vertrouwen, omdat zij hun nood voor Hem niet genoeg voelen. Zij zijn niet genoeg verslagen over hun zonde; zij hebben niet evenveel berouw gehad, als dat zij in opstand geweest zijn. Broeders, het is hetzelfde kwaad, van hetzelfde oude zaad van eigengerechtigheid, maar het heeft een andere, en ik denk een bedrieglijker vorm aangenomen. Satan heeft zichzelf in vele harten gewrongen, gekleed in het kleed van een engel des lichts, en hij heeft de zondaar ingefluisterd: "Berouw is een noodzakelijke deugd; stop totdat u berouw hebt, en als u zichzelf voldoende vernederd hebt over uw zonde, dan zult u geschikt zijn om tot Christus te komen; en bekwaam om te geloven en op Hem te vertrouwen.â€
[quote]Oorspronkelijk gepost door Kaw
Vele mensen verlangen naar een dieper besef van hun zondigheid. Dan, met een zeker vertoon van gewetensbezwaar, maken zij een excuus voor de beoefening van eenvoudig geloof. Deze geestelijke ziekte, die zondaren van Christus afhoudt, neemt in verschillende tijden andere vormen aan. In Luthers tijd was het kwaad, waaronder mensen werkten dit: zij geloofden in hun eigengerechtigheid en dus veronderstelden zij dat zij goede werken moesten doen, vóórdat zij in Christus konden geloven. In onze tijd heeft het kwaad een andere, en wel een heel vreemde vorm aangenomen. Mensen hebben geprobeerd om eigengerechtigd te worden volgens een heel nieuwe mode. Zij denken dat zij zich slechter moeten voelen en een diepere overtuiging van zonde moeten hebben, vóórdat zij in Christus mogen geloven. Vele honderden ontmoet ik, die zeggen dat zij niet tot Christus durven komen om Hem met hun zielen te vertrouwen, omdat zij hun nood voor Hem niet genoeg voelen. Zij zijn niet genoeg verslagen over hun zonde; zij hebben niet evenveel berouw gehad, als dat zij in opstand geweest zijn. Broeders, het is hetzelfde kwaad, van hetzelfde oude zaad van eigengerechtigheid, maar het heeft een andere, en ik denk een bedrieglijker vorm aangenomen. Satan heeft zichzelf in vele harten gewrongen, gekleed in het kleed van een engel des lichts, en hij heeft de zondaar ingefluisterd: "Berouw is een noodzakelijke deugd; stop totdat u berouw hebt, en als u zichzelf voldoende vernederd hebt over uw zonde, dan zult u geschikt zijn om tot Christus te komen; en bekwaam om te geloven en op Hem te vertrouwen.â€
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Adrianus,
Of ik zaken door elkaar haal? Volgens jouw misschien wel, maar misschien toch niet.
Waar ging het nu om? Het ging om het woordje ‘zal’ of ‘mag’. Dit staat direct in verband met de volgende aanhaling:
Het werk Gods begint met een mens 'erbuiten te zetten'. Het is een voorbereidend werk. De akker van een mensenhart moet met de ploegschaar van de wet bewerkt worden, wil het zaad van het Evangelie erin vallen, wortelen en vruchtdragen.
Volgens jouw moeten waar het woordje ‘voorbereidend’ weghalen. Daarmee plaats je dus de ploegschaar van de Wet, die voorafgaat gaat aan het geloof binnen het geloof. Inderdaad is hier al veel over geschreven en we zullen hier ook niet tot elkaar komen. Wel wil ik aangeven dat je moet constateren dat déze visie gevolgen heeft voor de gehele dogmatische verwoording van de heilsweg.
Je haalt mijn posting aan:
Hij ziet de zondaar en snijdt de wond open. Hoe verschrikkelijk is de toestand. Maar hoe lieflijk de zalf die Hij er onmiddellijk ingiet. Dat is geen werk waar jaren tussenzit, nee dat gebeurt onmiddellijk.
en je maakt de vergelijking met de twaalf slagen van Thomas Boston. Adrianus, lees nu eens onbevangen Thomas Boston bij de laatste slag of bij alle slagen. Ik doe niets anders dan Thomas Boston naspreken. Als ik spreek over de wond opensnijden, dan bedoel ik daarmee de laatste slag! Deze laatste slag is het mes van Gods Geest. Deze laatste slag snijdt de stinkende wond open. Maar hoe heerlijk in die laatste slag zit er al zalf aan het mes.
De overige slagen [dat kunnen er minder of meer zijn] moeten we niet overheen stappen alsof Thomas Boston die zomaar neerschreef, nee die laten ons een ernstige waarschuwing horen! Lees eens bij Thomas Boston hoe ver het kan gaan met de ‘zondekennis’. Ik citeer nu vrij uit het hoofd: zelfs de zondaar kan belijden dat hij of zij te onwaardig is om tot Christus te gaan. Hoe schoon lijkt die belijdenis, maar zij is niet meer dan het verwerpen van Christus zelf! Dit is één van zijn slagen en jij wilt dat benoemen binnen het geheel? Nee, de laatste slag is de beslissende slag en daarmee mogen we weten ingeplant te zijn in een nieuwe boom, Christus Jezus.
De HEERE is zeker vrij in Zijn leidingen met Zijn volk Adrianus, maar we spreken wel van leidingen met Zijn volk. Van Zijn volk, Zijn schapen kan alleen sprake zijn als we de stem van dé Herder herkennen. Daarom vond ik het zo mooi verwoordt in de eerste preek van onze predikant over Ruth. De keuze van Ruth was een geloofskeuze. Ruth was een gelovige met de liefde voor God en het geloofsvertrouwen in haar hart uitgestort. Niet een twijfel of Hij haar God was. Nee ‘uw God [is] mijn God!’ Welk een heerlijk geloofsgetuigenis. Met dit volk houdt de HEERE Zijn leiding. Hij voert ze langs de beken van Zijn Woord en soms moet Hij tegen dat volk zeggen dat Hij ze kastijden moet, omdat ze weer van Hem afgedwaald zijn. Maar dat gelovig volk mag ook met David belijden in Psalm 23 'Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens; en ik zal in het huis des HEEREN terugkeren [als een schaap] in lengte van dagen.'
Of ik zaken door elkaar haal? Volgens jouw misschien wel, maar misschien toch niet.
Waar ging het nu om? Het ging om het woordje ‘zal’ of ‘mag’. Dit staat direct in verband met de volgende aanhaling:
Het werk Gods begint met een mens 'erbuiten te zetten'. Het is een voorbereidend werk. De akker van een mensenhart moet met de ploegschaar van de wet bewerkt worden, wil het zaad van het Evangelie erin vallen, wortelen en vruchtdragen.
Volgens jouw moeten waar het woordje ‘voorbereidend’ weghalen. Daarmee plaats je dus de ploegschaar van de Wet, die voorafgaat gaat aan het geloof binnen het geloof. Inderdaad is hier al veel over geschreven en we zullen hier ook niet tot elkaar komen. Wel wil ik aangeven dat je moet constateren dat déze visie gevolgen heeft voor de gehele dogmatische verwoording van de heilsweg.
Je haalt mijn posting aan:
Hij ziet de zondaar en snijdt de wond open. Hoe verschrikkelijk is de toestand. Maar hoe lieflijk de zalf die Hij er onmiddellijk ingiet. Dat is geen werk waar jaren tussenzit, nee dat gebeurt onmiddellijk.
en je maakt de vergelijking met de twaalf slagen van Thomas Boston. Adrianus, lees nu eens onbevangen Thomas Boston bij de laatste slag of bij alle slagen. Ik doe niets anders dan Thomas Boston naspreken. Als ik spreek over de wond opensnijden, dan bedoel ik daarmee de laatste slag! Deze laatste slag is het mes van Gods Geest. Deze laatste slag snijdt de stinkende wond open. Maar hoe heerlijk in die laatste slag zit er al zalf aan het mes.
De overige slagen [dat kunnen er minder of meer zijn] moeten we niet overheen stappen alsof Thomas Boston die zomaar neerschreef, nee die laten ons een ernstige waarschuwing horen! Lees eens bij Thomas Boston hoe ver het kan gaan met de ‘zondekennis’. Ik citeer nu vrij uit het hoofd: zelfs de zondaar kan belijden dat hij of zij te onwaardig is om tot Christus te gaan. Hoe schoon lijkt die belijdenis, maar zij is niet meer dan het verwerpen van Christus zelf! Dit is één van zijn slagen en jij wilt dat benoemen binnen het geheel? Nee, de laatste slag is de beslissende slag en daarmee mogen we weten ingeplant te zijn in een nieuwe boom, Christus Jezus.
De HEERE is zeker vrij in Zijn leidingen met Zijn volk Adrianus, maar we spreken wel van leidingen met Zijn volk. Van Zijn volk, Zijn schapen kan alleen sprake zijn als we de stem van dé Herder herkennen. Daarom vond ik het zo mooi verwoordt in de eerste preek van onze predikant over Ruth. De keuze van Ruth was een geloofskeuze. Ruth was een gelovige met de liefde voor God en het geloofsvertrouwen in haar hart uitgestort. Niet een twijfel of Hij haar God was. Nee ‘uw God [is] mijn God!’ Welk een heerlijk geloofsgetuigenis. Met dit volk houdt de HEERE Zijn leiding. Hij voert ze langs de beken van Zijn Woord en soms moet Hij tegen dat volk zeggen dat Hij ze kastijden moet, omdat ze weer van Hem afgedwaald zijn. Maar dat gelovig volk mag ook met David belijden in Psalm 23 'Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens; en ik zal in het huis des HEEREN terugkeren [als een schaap] in lengte van dagen.'
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Geef nou eens 1 bijbels voorbeeld van een jarenlange ellende kennis zonder hoop.
Je hebt hem nog nooit gegeven!! En toch blijf je hier op doorhameren. Kom dan in iedergeval met een bijbels voorbeeld.
En nogmaals raad ik je aan dit te beluisteren.
http://www.prekenweb.nl/preken/Vreugden ... jdenis.mp3
Hieruit zal je leren dat de nederlandse methode niet werkt voor alle mensen, zoals pas bekeerde heidenen.
[Aangepast op 27/10/04 door jacob]
Je hebt hem nog nooit gegeven!! En toch blijf je hier op doorhameren. Kom dan in iedergeval met een bijbels voorbeeld.
En nogmaals raad ik je aan dit te beluisteren.
http://www.prekenweb.nl/preken/Vreugden ... jdenis.mp3
Hieruit zal je leren dat de nederlandse methode niet werkt voor alle mensen, zoals pas bekeerde heidenen.
[Aangepast op 27/10/04 door jacob]
-
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
- Contacteer:
Adrianus,Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Beste Niek,
Je suggereert dat de eerste elf slagen van Boston plaatsvinden in het onherboren hart. Daarom maak je zo bewust een scheiding met de voorafgaande elf stappen. Dat deed Boston niet, met dien verstande dat hij wel aangeeft dat in de wettische overtuiging het heel ver kan gaan.
Hoe kan je nou wedergeboren zijn voor de laatste slag als je bij de laatste slag ingeënt wordt in de ware wijnstok? Typisch het gereformeerde gemeente probleem. Wanneer ga je eens op basis van het woord citeren?
Waarom alleen maar oudvaders en nauwelijks het woord? Waarom perk je het werk van een 3-enig God in, aan de hand van enkele oudvaders? Boston had hier alleen maar de bedoeling mee kenbaar te maken hoe subtiel ons eigen ik is in de bekering.
Jij gebruikt het als bekeringsmodel. Stel je bent onbekeerd maar bent al jaren lang onderwezen in de voorzeidde leer, waarin alle punten en komma's tot in detail uitentreure gepreekt en geleerd zijn met idd als uitsluiting alle goede werken vanuit de mens om de zakigheid te verdienen.
Tot God in je gaat werken, denk je dat je dan gaat zeggen;
Ik heb het altijd zo geleerd en gehoord, maar ik ga toch maar even mijn zaligheid verdienen, vogens mij moet dat lukken? Nee toch? Een goudgraver gaat toch ook niet in de oceaan op goud vissen? Als je alles ondervindelijk/bevindelijk wilt ondergaan omdat het 2 turven te hoof zou zitten, moet je Rom. 10 :6,7 eens lezen.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
-
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
- Contacteer:
Adrianus,Oorspronkelijk gepost door jacob
Geef nou eens 1 bijbels voorbeeld van een jarenlange ellende kennis zonder hoop.
Je hebt hem nog nooit gegeven!! En toch blijf je hier op doorhameren. Kom dan in iedergeval met een bijbels voorbeeld.
[Aangepast op 27/10/04 door jacob]
Ik ben bang dat je het verschil tussen de oude en nieuwe bedeling, jood en heiden niet (wil) inzien laat staan onderzoekt aan de hand van andere bijbeluitleggers dan die uit jou straatje. Dat blijkt uit het feit dat je werkelijk nergens en voor niemand open staat, maar integenstelling daarvan alleen jouw intepretatie's op het forum blijft poneren.
Wees eerlijk;
Als jou stelling het gevolg zijn van een geestelijke Boston/Comrie bevinding, belet je de weg die het Evangelie wijst in de diverse gelijkenissen zoals de schat in de akker, parel van grote waarde ect.
Daarbij breng je diverse nuanceringen toe waar het woord niet over spreekt aan de geschiedenissen van o.a.
de bekering van Lydia, Zacheüs, de roeping van Levi natanaël en andere dicipelen ect. Kortom je past het evangelie aan bij de theologie van Boston/Comrie.
Als je alles verstandelijk kloppend wil krijgen kom je (zoals al eerder gemeld op dit forum) altijd links of rechts uit. Als ik Joh. 3 leest is dat voor mij een bevrijding omdat ik niet alles meer kloppend hoeft te krijgen. Waar komt de wind vandaan? Gelukkig hoef ik het niet te weten. Je mag best weleens toegeven dat je iets gewoon niet weet.
P.S.
Weet je wat nog triester is? Als je een abstractie in de leer gaat misbruiken om er een zogenaamd verstandscristendom mee te bestrijden..
Wat deed Jezus met het verstandscristendom?
Hij liet het mee opgroeien om geen gekrookte rieten te verbreken.
[Aangepast op 27/10/04 door gerrit de 2e]
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "