HSV onderwerp tijdens synode GG

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mij is altijd geleerd dat wat niet in het hoofd zit, ook niet in het hart kan komen. God werkt welliswaar ook wel eens langs een andere weg, maar de meesten worden via een weg van geleiding bekeerd. Daarom is kennis van de Schrift, dogmatiek dus, belangrijk. Bevinding is volgens mij niets anders dan een toepassing van de "theorie" in je persoonlijk leven, in de praktijk! En God werkt dat bij een ieder weer anders uit. Als een preek of geloof alleen op "bevinding" draait, stelt men vaak de mens in het middelpunt en ijkt men anderen aan het geloof van die ene (of paar) persoon. Maar niet een persoon of de bevinding moet in het middelpunt staan, maar Christus!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
refo schreef:Persoonlijk maak ik me meer zorgen over gevestigde leer die niet naar de Schrift is. En bevindingen die eveneens niet de toets van de Schrift kunnen doorstaan.

Preken die voluit schriftuurlijk zijn worden afgekeurd omdat ze zogenaamd niet bevindelijk zijn. Kijk, dán gaat het fout. En niet omdat het oude volk het anders leerde. We hebben niet te maken met het oude volk, maar met God. Die stuurt verkondigers van goede boodschap. Althans dat leren we. Maar als ze de genade slechts aanbieden aan vromen, waar moeten de goddelozen zich dan vervoegen?

En dingen die niet bewezen kunnen worden zijn ook niet eeuwig waar.
Er zijn mensen getrokken onder bevindelijk schriftuurliike prediking, onder onbevindelijk schriftuurlijke prediking, onder.......ga maar door. Ja zelfs onder onschriftuurlijk bevindelijke prediking.

En dan denk jij dat goddelozen zich nergens kunnen vervoegen?
Ik vermoed dat je een lage dunk hebt van de werking van de Heilige Geest.
Tja. Kijk maar naar de cijfers in het jaarboekje......... Dan denk ik dat Refo toch wel een punt heeft. Ik heb geen lage dunk van het werk van de Geest maar wel van het evangeliserende werk van kerken, die zo wereldvreemd zijn geworden dat de boodschap nog maar heel moeilijk bij de mensen komt en mensen al helemaal nauwelijks meer in de kerk. Maar dat schijnen we niet zo zorgwekkend te vinden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
elbert
Berichten: 1347
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

JolandaOudshoorn schreef:Mij is altijd geleerd dat wat niet in het hoofd zit, ook niet in het hart kan komen. God werkt welliswaar ook wel eens langs een andere weg, maar de meesten worden via een weg van geleiding bekeerd. Daarom is kennis van de Schrift, dogmatiek dus, belangrijk. Bevinding is volgens mij niets anders dan een toepassing van de "theorie" in je persoonlijk leven, in de praktijk! En God werkt dat bij een ieder weer anders uit. Als een preek of geloof alleen op "bevinding" draait, stelt men vaak de mens in het middelpunt en ijkt men anderen aan het geloof van die ene (of paar) persoon. Maar niet een persoon of de bevinding moet in het middelpunt staan, maar Christus!!
Mee eens. Overigens leert de Bijbel geen scheiding tussen hoofd en hart bij de gelovige.
Daarbij gaat het niet in de eerste plaats om het gevoel, maar om het geloof dat zich naar buiten onszelf op Christus leert richten. Of zoals Kohlbrugge het zegt "Geloof is geen gevoel (...) Geloven is de vinger bij het Woord leggen en zeggen: er staat geschreven".
Dat is schriftuurlijke bevinding: in je eigen leven bevestigd worden van de waarheid van Gods Woord, ook heel persoonlijk voor jezelf.
En dan gaat het niet om "mijn bevinding", maar "om de uitnemendheid van de kennis van Christus Jezus, mijn Heere" (Fil. 3:8 ).
parsifal schreef:Ik moet zeggen dat ik ook wat verbaasd was toen ik de grote woorden die gebruikt werden in het RD las. De statenvertaling wordt als een soort onfeilbaar neergezet en zonder veel verdere argumentatie wordt de HSV als ongoddelijk weggezet (Als dat je mening is als predikant, dan moet je denk ik ook klagen over de deelname van predikanten uit het zelfde kerkverband die aan de HSV meewerken en wel via de kerkelijke weg).
Ik vond het het meest jammer dat er een tegenstelling gezien werd tussen de behoefte aan een herziene vertaling en de behoefte aan de bediening van de Geest. Alsof die twee elkaar uit zouden sluiten. Dit soort oneigenlijke tegenstellingen doen het onderling begrip geen goed.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

accoord schreef:Ds.P. Blok heeft het goed gezien. Het wordt een tijd van een beredeneerd geloof. Bevinding wordt als verachtelijk gezien. En rechtzinnigheid zonder bevinding houdt niet lang stand.
Wat zien we die ontwikkeling toch in deze tijd. Afhankelijkheid wil men niet meer, ook niet in de kerk. Men reist met een verstandelijke kennis van Christus op de eeuwigheid aan. We zullen werkelijk onze totale verlorenheid moeten leren kennen, willen we de dierbaarheid van Christus bloed naar waarde te leren achten.
Als God het niet verhoed gaan we een krachtdadige bekering zoals het oude volk het geleerd heeft een psychische stoornis noemen.
Om een voorbeeld te noemen: wat te denken van een jongetje van 7 jaar dat kennis maakt met de angsten der hel vanwege zijn zonden? Betekend dat geen zaak voor een maatschappelijk werker? Zo'n kind hoort toch plezier te hebben in een voetbalspel of iets dergelijks? Ik denk dat we die tijd tegemoet gaan.

Hoewel ik het normaal probeer te laten, ontkom ik er nu toch niet aan om een ietwat persoonlijke posting te plaatsen.
Verdrietig wordt ik als ik zo het verslag lees en ook sommige verschillende reacties
Met alle respect en achting voor Ds P Blok, maar vind je nu werkelijk dat er in deze citaten liefde uitstraalt ?
Lees je nu in zijn boekjes dat er een verwachting is dat God doorgaat met Zijn werk zoals Hij zelf beloofd heeft ? Dat er ook nog onder jongeren vruchten van geloof en bekering te zien zijn ?
Is het een pastorale benadering om af te geven op de volle avondmaaltafels ?
Is het te begrijpen dat een Ds Vreugdenhil die onder de bediening van Ds P Blok tot bekering mocht komen, toch een prediking brengt met totaal andere accenten ?

Is het misschien zo dat er nog wel bevinding is maar dat die bevinding anders verwoord wordt als 100 jaar geleden ?
Wat is het dan toch rijk om juist te lezen wat godvruchtige oudvaders ons hebben na gelaten .
Zouden ze dan gedwaald hebben.
Vanochtend werd ik nog verblijd toen ik in mijn dagboekje een mooi stukje las.
Dit dagboekstukje wil ik jullie niet onthouden :
Als Uw woorden gevonden zijn, zo heb ik ze opgegeten, en Uw woord is mij geweest tot vreugde en tot blijdschap mijns harten: want ik ben naar Uw naam genoemd,
o Heere! God der heirscharen! Jeremia 15:16.


Er is een zoetheid in de belofte, welke het hart boeit:
een schoonheid in Christus, welke de ziel wint;
een zaligende zalving en kracht in het toegepaste Woord van God, hetwelk elke geheime en gewijde liefde tot zich trekt.
Kunt gij niet somtijds omhoog zien en zeggen: ,,Gezegende Jezus, ik heb U lief!” En wanneer het Woord van God is geopenbaard, toegepast en liefelijk en kostelijk is voorgesteld, hebt gij u dan niet somtijds gevoeld, als kondet gij de gewijde bladzijde kussen, die zo iets lieflijks aan uw ziel mededeelde?
Dit is een belofte in liefde aannemen, als men haar met beide armen omvat; haar aan onze borst brengt; haar bij herhaling kust met kussen der liefde en der genegenheid, en in haar datzelfde zoete genoegen smaakt, waarmede de bruidegom zich over zijn bruid verheugt, daar nu alles het zijne is, somtijds bijna verloren, maar nu haar geheel bezittende, om nimmer- meer te scheiden.
Dat is zich in het Woord Gods verblijden, zich in een gezegende Jezus en in de beloften, die van Hem getuigen en zich om Hem als om een middelpunt verenigen, verheugen. Hebt gij in uw ziel die zoete omarming der Waarheid niet gevoeld, daar zij in Jezus zo kostbaar, zo gepast, zo bemoedigend en zo geschikt is voor elke nood en elke smart?
Dan zijt gij een gelovige, dan zijt gij een kind van God; dan is er een arbeid van genade in uw hart; dan verstaat gij de Waarheid voor uzelf door Goddelijke lering en Goddelijke getuigenis. En zo gij dit kenteken aan u hebt verzegeld gezien, dat gij de belofte van verre hebt gezien en er van overtuigd zijt geworden, en ze in geloof, hoop en liefde hebt omhelsd, dan draagt gij het waarmerk van deelgenoot aan het geloof van Gods uitverkorenen.

[align=center]Des Heeren wet nochtans
verspreidt volmaakter glans,
dewijl zij ‘t hart bekeert.
‘t Is Gods getuigenis
dat eeuwig zeker is
en slechten wijsheid leert.
Ps 19:4
[/align]

Dit stukje is geschreven door een leraar uit de 19e eeuw die ook zeer hoog geacht wordt door de GBS.
Maar lees je in dit stukje niet een hele andere bevinding als waar Ds Blok zo naar verlangt ?
Wordt er niet menigmaal gesproken en de lat gelegd bij anderen langs de weg die wijzelf hebben moeten en mogen gaan ?


Dit soort uitspraken laten zo weinig ruimte voor Gods veelkleurige werk.
Ik wordt wel eens moedeloos van deze gedachten dat het vroeger alleen maar beter was.
De Heere is almachtig, het is een wenk van Zijn alvermogen om er nog velen te bekeren.
Is er de bede nog om een opwekking ?
Is er noch verwachting dat er misschien wel in de nabije toekomst de kerk nog gaat bloeien en groeien ?
Hebben we dan geen hoop meer op die God die het zelf gezegd heeft : Ik ben met ulieden tot aan de voleinding der wereld ?

Waarom wordt er veel meer gelet op de schokkende en de afbrekende wets werkingen in een mens ipv naar de liefde die in een kind van God gevonden wordt ?
Dat iemand naar God vlucht met achterlaten van alles van hem zelf, is dat niet juist het teken dat hij genoeg ondekt is aan zijn eigen onwaardigheid, aan zijn doodsstaat tegen over een Heilig God ?
Hoe getuigt ook Gods Woord er van dat juist die liefde het zuiverste kenmerk is :
Dan lezen we in Hooglied 1 : 4b “de oprechten hebben U lief.”
En ook 1 Petr 2 : 7a “U dan, die gelooft, is Hij dierbaar

Laten we dan niet alleen en voornamelijk wijzen op de bevindelijk kennis van onze totale verlorenheid, maar laat ons ter meer wijzen op de liefde die in Christus Jezus is.
Natuurlijk wordt onze totale verlorenheid beleefd, hoewel ik er bij blijf dat deze weg voor de een zo anders kan zijn als voor de ander.
Er wordt zovaak gestaan naar extra ordinaire , uiterst bijzonder en schokkende belevenissen.
Dit wordt als het echte gezien, maar hoe menigmaal gaat het niet veel geleidelijker, zeker bij hen die al van jongsaf onder het Woord zijn opgegroeid.
Lees ook eens het boekje van Prof / Ds G Wisse; “De droefheid naar God”
Hoe liefdevol gaat hij dan ook met de zielen om , om niets te vertrappen wat er door God zelf is ingelegd.
Pas heb ik het nog gelezen en dan viel me zo op de pastorale benadering.
Hij schrijft dan op de een na laatste bladzijde een bemoediging of wel een berisping :
Ds G. Wisse schreef:“Als daar nu is een aanhouden ondanks alles, een telkens toch weer terugkeren tot die gebedsplaatsen in uw huis; dan kon dit wel eens juist een bewijs zijn dat God werkt. Daarenboven , stel u de zaken niet onschriftuurlijk voor. Sommigen menen (zij zitten er als op te wachten) dat er een schokkende , zeer geweldige , een haast niet voor-te-stellen gebeurtenis zal plaats vinden; en dat men anders zeker niet van bekering mag spreken.
Och vrienden , het kon wel eens gebeuren , dat er zulk een storm, vuur , of onweder net kwam, en de Heere toch werkte; in het suizen van een zachte stilte was Hij.
Ga eens bedaard na, of ook de werkzaamheden der bekering, gelijk we die in den brede hebben omschreven , in u bevonden worden; en put daar dan bemoediging uit.
Evenwel een mens moet zijn laatste grond niet maken van ervaringen en bevindingen.

Het is hier al eveneens, als met het geloof. Wanneer weet men, dat men geloof bezit, en dat dit ,,geloof” geloof is? Als men gelooft d.w.z. als het geloof werkzaam is, in de daden des geloofs; dan sluit dit meteen de beantwoording van zulke vragen in. Ja, dan zullen daarin al diergelijke vragen worden versmolten. Dan is er geen plaats meer voor, dan is in die daad de ervaring, het kenmerk, de bewustheid, kortom alles; wie gelooft, heeft en bezit. En zo is ‘t hier nu ook. Zou ik wel bekeerd zijn? Is mijn berouw wel echt, wel genoeg? Is mijn liefde zuiver enz.? Daarop is toch feitelijk en eigenlijk maar één afdoend antwoord.

Begeef u inderdaad tot God, met zondeschuldbelijdenis, roepend en smekend, niet of ge moogt weten dat, of wel, of ge bekeerd zijt, ook zelfs niet alleen, of God u bekeren wil; dit is wel goed op zichzelf; maar thans bedoel ik iets anders; zie, als ge wilt te weten komen, of de bekering in u is, dan moet het niet in de eerste plaats zijn een begeerte om dit te weten te komen; o neen, al wist ge het nooit met zekerheid; maar dan moet het voor alles zijn, een begeerte, levendig en krachtig, om de daad der bekering zelf te oefenen; ja meer nog, het blijve dan niet bij een zuchten en verlangen, och mocht Gij mij bekeren; maar doe het dan !: werp u dan met al uw zieleschuld en nood voor Gods troon en zinkende op Jezus; keer dan uw aangezicht, al ware het bemodderd (Job) van wenen, en van smaad en schande door uw toestand, keer dan dat aangezicht naar Hem toe; grijp dan eens de toegereikte scepter aan, verwerp dan eens al uw gerechtigheden, roep het vonnis over uw lusten en bewegingen des vleses eens uit, reik de scheidbrief uit aan al uw zielboeleerders; zeg dan eens in de daad: Heere, Gij alleen zijt mijn leven; en geef de Heere alzo eens de hand, 2 Kron. 30: 8, en kom tot Zijn heiligdom.

Ja, maar dat moet God in ons doen, zegt ge. Ja zeker; en daarom moet gij het doen.
Vraag God, of Hij u dat geheim en wonder eens leren wil.
En zolang ge dit zegt, ja zegt en anders niets; zolang zult gij u niet bekeren, en als ge nu eens tot deze daad komt, op het woord dat God spreekt, dan zegt ge dat niet meer op die manier, maar dan zegt ge: ,,En dit heeft God gedaan.”

Is dit dan ook een andere geloofsbeleving als al Gods oude volk ?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

geledu,

Als ik me niet vergis staan deze dominee's ook van harte achter de door jou geciteerde predikanten. Voor mij komt daar ook geen andere geest in tot uitdrukking. Maar ik heb al meermalen op dit forum het boekje van ds. G. Wisse "De droefheid naar God" aanbevolen maar dat wordt in zijn algemeenheid afgedaan als overbevindelijke scholastische kost. Tja. Dat doet zeer, als je het boekje zelf met zoveel instemming gelezen hebt.

Overigens vind ik het jammer dat je klaagt over de boekjes van ds. P. Blok. Daar kan ik me juist goed in vinden. Ik snap ook niet dat je Gods veelkleurige werk altijd wil benadrukken. In elke bekering is het toch ellende, verlossing en dankbaarheid? Wel dat elk van de getrokkenen anders geleidt wordt. Maar het is toch ellende, verlossing en dankbaarheid, in die volgorde. Zo openbaart God zich in Zijn Woord in de bekering van zondaren.
geledu schreef:Er wordt zovaak gestaan naar extra ordinaire , uiterst bijzonder en schokkende belevenissen.
Mee oneens. Die oproep hoor ik in onder de "zwaarste" predikanten niet. Maar wel een weg die ons alles bij de handen afbreekt wat van onszelf is. En dan het wonder, dat wij niet tot Christus hoeven te gaan maar dat Christus tot ons komt.
Gefopt
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 jan 2006, 10:25

Bericht door Gefopt »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Persoonlijk maak ik me meer zorgen over gevestigde leer die niet naar de Schrift is. En bevindingen die eveneens niet de toets van de Schrift kunnen doorstaan.

Preken die voluit schriftuurlijk zijn worden afgekeurd omdat ze zogenaamd niet bevindelijk zijn. Kijk, dán gaat het fout. En niet omdat het oude volk het anders leerde. We hebben niet te maken met het oude volk, maar met God. Die stuurt verkondigers van goede boodschap. Althans dat leren we. Maar als ze de genade slechts aanbieden aan vromen, waar moeten de goddelozen zich dan vervoegen?

En dingen die niet bewezen kunnen worden zijn ook niet eeuwig waar.
Refo, weet precies wanneer en waar het fout gaat. Man, man, man sla toch niet zo in het rond, tegen alles wat maar riekt naar de oude gereformeerde leer.
Wie doet dat? Wat legt meer gewicht in de schaal? De GBS en haar sprekers op een dag met duizenden bezoekers en verslag in RD met duizenden lezers of een poster op refoforum.nl?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Gefopt schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Persoonlijk maak ik me meer zorgen over gevestigde leer die niet naar de Schrift is. En bevindingen die eveneens niet de toets van de Schrift kunnen doorstaan.

Preken die voluit schriftuurlijk zijn worden afgekeurd omdat ze zogenaamd niet bevindelijk zijn. Kijk, dán gaat het fout. En niet omdat het oude volk het anders leerde. We hebben niet te maken met het oude volk, maar met God. Die stuurt verkondigers van goede boodschap. Althans dat leren we. Maar als ze de genade slechts aanbieden aan vromen, waar moeten de goddelozen zich dan vervoegen?

En dingen die niet bewezen kunnen worden zijn ook niet eeuwig waar.
Refo, weet precies wanneer en waar het fout gaat. Man, man, man sla toch niet zo in het rond, tegen alles wat maar riekt naar de oude gereformeerde leer.
Wie doet dat? Wat legt meer gewicht in de schaal? De GBS en haar sprekers op een dag met duizenden bezoekers en verslag in RD met duizenden lezers of een poster op refoforum.nl?
Aantallen zeggen toch ook niet zoveel? Luther legde met zijn kritiek mijns inziens ook meer gewicht in de schaal dan de rest van de theologen op de Rijksdag deden :) Niet dat ik Refo met Luther wil vergelijken, maar ik wil wel duidelijk maken dat je argument niet een bewijs is dat hij dus ongelijk heeft of dat wat hij zegt niet belangrijk hoeft te zijn. En zijn zorgen over de leer deel ik... en vooral ook over de gevolgen daarvan, die zorgwekkend zijn, maar waar velen die zorg niet delen, sterker nog, ze zouden soms nog bezorgder zijn als er meer gelovigen bij zouden komen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De Arminianen zijn wereldwijd zwaar in de meerderheid. Ze hebben dus gelijk?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

@Erasmiaan, ik heb gereageerd per PB.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

geledu schreef:@Erasmiaan, ik heb gereageerd per PB.
Welk is de nuttigheid van zulk een bericht?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

refo schreef:
geledu schreef:@Erasmiaan, ik heb gereageerd per PB.
Welk is de nuttigheid van zulk een bericht?
Moet je per PB aan hem vragen :)
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

refo schreef:
geledu schreef:@Erasmiaan, ik heb gereageerd per PB.
Welk is de nuttigheid van zulk een bericht?
Voor jou een vraag, voor mij een weet .... :wink:
elbert
Berichten: 1347
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

geledu schreef:
refo schreef:
geledu schreef:@Erasmiaan, ik heb gereageerd per PB.
Welk is de nuttigheid van zulk een bericht?
Voor jou een vraag, voor mij een weet .... :wink:
Toch jammer dat je die post hebt weggehaald.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

elbert schreef:
geledu schreef:
refo schreef:
geledu schreef:@Erasmiaan, ik heb gereageerd per PB.
Welk is de nuttigheid van zulk een bericht?
Voor jou een vraag, voor mij een weet .... :wink:
Toch jammer dat je die post hebt weggehaald.
Soms is het beter om niet al te persoonlijk te worden op een openbaar forum.
i.i.g., dat is mijn mening.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Ik was aan het zoeken wat alle postings van vandaag met de HSV te maken hebben, maar kan nauwelijks nog een verband vinden. Misschien kunnen we iets meer on-topic blijven?
Plaats reactie