HSV onderwerp tijdens synode GG

Aquilla
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 nov 2005, 09:14

HSV onderwerp tijdens synode GG

Bericht door Aquilla »

:cry: moet er nu niet eindelijk eens een einde komen aan dit soort onzin; wat zijn nu eigenlijk de wezenlijke zaken in het koninkrijk van God?
Anderzijds is dit ook een fijne steun in de rug van mensen als I.A. Kole en ds CG Vreugdenhil die hier een deel van hun tijd en energie aan besteden.

Kerkredactie
RIJSSEN - Op de komende generale synode (GS) van de Gereformeerde Gemeenten, in 2007, zal de Herziene Statenvertaling (HSV) een van de onderwerpen zijn.

De particuliere synode (PS) Oost van de Gereformeerde Gemeenten heeft recent besloten de GS te verzoeken het gebruik van de HSV in kerkelijk verband af te wijzen. Dat blijkt uit het verslag van de vergadering van de PS Oost, op 1 juni 2006 te Rijssen, opgenomen in het kerkelijk orgaan De Saambinder van deze week.

Aanleiding tot het PS-besluit was een verzoek van de classis Barneveld. Deze had haar verontrusting uitgesproken over het werk van de Stichting Herziening Statenvertaling. „Naast inhoudelijke bezwaren tegen de herziening vreest de classis voor verwarring en polarisatie”, meldt het Saambinderverslag. „Het gebruik van deze vertaling in kerkelijk verband zou daarom moeten worden afgewezen.”

De classis vroeg de PS om instemming met dit standpunt en om deze zaak voor te leggen aan de eerstkomende GS. De PS besloot het punt „in enigszins gewijzigde vorm” door te zenden.

„Als PS achten we het niet de taak van onze synode om zich uit te spreken over de inhoud van de HSV”, zei assessor-scriba mr. J. T. van den Berg vrijdagmorgen in een toelichting. „Het meest wezenlijke punt voor ons is dat wij vinden dat het geen zaak is van een particuliere stichting om een herziening van de Statenvertaling ter hand te nemen.”

Het verzoek van de PS komt in de vorm van een zogeheten instructie op de GS. Vervolgens is het, aldus Van den Berg, aan de GS om te bepalen „hoe en hoe uitgebreid” zij hierop ingaat. „Maar sowieso zal de GS er iets mee doen.”
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

ND schreef: Geref. Gem beoordeelt vertaling
van onze redactie kerk
RIJSSEN - De landelijke synode van de Gereformeerde Gemeenten gaat zich uitspreken over de Herziene Statenvertaling. Er ligt een voorstel om de aangepaste bijbelvertaling af te wijzen.
De particuliere synode Oost van de Gereformeerde Gemeenten heeft een verzoek doorgestuurd om het gebruik van deze vertaling in kerkelijk verband af te wijzen. Het voorstel was bij de provinciale kerkelijke vergadering ingediend door de classis Barneveld. De generale synode vergadert september volgend jaar.

,,Er wordt gevreesd voor verwarring en polarisatie'', licht ouderling J.T. van den Berg, tweede scriba van de particuliere synode, het besluit toe. ,,Als de ene gemeente de bijbelvertaling gaat gebruiken en de andere niet ontstaat er verwarring.''

Belangrijker is nog dat het uitgeven van een bijbelvertaling de taak van een kerk is en niet van een particuliere stichting, aldus Van den Berg. ,,Dat is al genoeg reden om de vertaling af te wijzen.''

De particuliere synode vraagt daarom niet om een uitspraak over de inhoud. De regionale kerkvergadering Barneveld had ook inhoudelijke bezwaren, maar het is volgens Van den Berg ,,niet onze verantwoordelijkheid'' om daarover te oordelen.

Van den Berg wil niet vertellen of in het besluit is meegewogen dat twee leden van de Gereformeerde Gemeenten - drs. I.A. Kole en ds. C.G. Vreugdenhil - deel uitmaken van het bestuur van de stichting Herziene Statenvertaling. ,,Maar het is wel duidelijk dat de particuliere synode zich niet achter deze deelname kan stellen.''

Secretaris Kole van de stichting Herziene Statenvertaling wacht het resultaat van de besprekingen in de synode ,,rustig'' af. Hij is het niet eens met de beoordeling dat een stichting dit werk niet mag doen. ,,Daar denkt het bestuur anders over.''

De stichting is nooit gevraagd om informatie te geven, zodat de classis of de particuliere synode zich een oordeel konden vormen over het resultaat en de werkwijze, zegt Kole. ,,Het is jammer dat een poging wordt gedaan dit initiatief meteen op een zijspoor te zetten.''

De stichting Herziening Statenvertaling wil de zeventiende-eeuwse vertaling toegankelijk maken voor jongeren. De kans is groot dat de nieuwe vertaling gebruikt gaat worden door Christelijke Gereformeerde Kerken en door gemeenten van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland. In december komt er een tweede deeluitgave van de Herziene Statenvertaling uit.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

J.T. van den Berg schreef:„Het meest wezenlijke punt voor ons is dat wij vinden dat het geen zaak is van een particuliere stichting om een herziening van de Statenvertaling ter hand te nemen.”
Van wie dan wel? De kerk? Welke? De Staten Generaal? EN mag een ((andere) particuliere stichting wel de kanttekeningen herzien?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Belangrijker is nog dat het uitgeven van een bijbelvertaling de taak van een kerk is en niet van een particuliere stichting, aldus Van den Berg. ,,Dat is al genoeg reden om de vertaling af te wijzen.''
Gaan we nu ook het GBS en daarme de SV afwijzen?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

"In enigszins gewijzigde vorm" maakt me overigens wel nieuwsgierig. Blijkbaar was het typisch Barnevelds opgesteld waarmee de PS toch zo niet mee naar de GS durfde.

Dat 'polarisatie' klinkt enigszins vreemd vanuit het Barneveldse. Dat verweet men v/d Zwaag ook al terwijl als de kerkenraad van Barneveld er geen aandacht aan had besteed er niemand in de gemeente ook maar een ooglid had laten trillen. Die onrust die ze Van de Zwaag verwijten hebben ze zelf teweeggebracht.
Dat zal ze ook wel weer lukken met de HSV.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Re: HSV onderwerp tijdens synode GG

Bericht door plebe »

„Het meest wezenlijke punt voor ons is dat wij vinden dat het geen zaak is van een particuliere stichting om een herziening van de Statenvertaling ter hand te nemen.”[/i]
Mag ik even een zakdoek???
Laatst gewijzigd door plebe op 18 aug 2006, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Naast inhoudelijke bezwaren tegen de herziening vreest de classis voor verwarring en polarisatie”, meldt het Saambinderverslag
Lijkt me een zinvol argument, ook al deel ik het niet.
„Als PS achten we het niet de taak van onze synode om zich uit te spreken over de inhoud van de HSV”, zei assessor-scriba mr. J. T. van den Berg vrijdagmorgen in een toelichting.
Dan zou de interne verdeeldheid openbaar komen....
Het meest wezenlijke punt voor ons is dat wij vinden dat het geen zaak is van een particuliere stichting om een herziening van de Statenvertaling ter hand te nemen.”
Oh ow, de heilige Statenvertaling* wordt door een particuliere stichting (lees: vakbekwame mensen) aangepast. Is men soms vergeten dat de SV zoals die nu in de kerken gebruikt wordt, ook de nodige aanpassingen vertoont, tov het origineel? Is men soms vergeten dat het niet gaat om de heilige Statenvertaling*, of om de wijze waarop Dezelve* het uitdrukt, maar om de boodschap die God aan ons mensen wil doorgeven?

* Noot voor de lezer: neem na het uitspreken van deze worden een eerbiedige pauze.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Jammer dat de toon die mensen bij een discussie gebruiken er niet beter op wordt naarmate men meer bij het onderwerp betrokken raakt.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Jongere schreef:Jammer dat de toon die mensen bij een discussie gebruiken er niet beter op wordt naarmate men meer bij het onderwerp betrokken raakt.
Kijk eens op welke toon de misstanden in de Bijbel aan de kaak werden gesteld."Gij uitzinnige Galaten!". De vertaling van die uitroep hoef je niet te herzien om hem duidelijk te maken.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Unionist schreef:
Jongere schreef:Jammer dat de toon die mensen bij een discussie gebruiken er niet beter op wordt naarmate men meer bij het onderwerp betrokken raakt.
Kijk eens op welke toon de misstanden in de Bijbel aan de kaak werden gesteld."Gij uitzinnige Galaten!". De vertaling van die uitroep hoef je niet te herzien om hem duidelijk te maken.
Ik vind dat geen argument om alle discussies te vertroebelen met spottende of kwetsende berichten. Scherp zijn mag best, maar dat kan ook heel goed met heldere argumenten.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

"niet alle"

Welke dan wel?

Of helemaal niet?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Unionist schreef:"niet alle"

Welke dan wel?

Of helemaal niet?
Is dat tegen mij?
Dan snap ik het niet.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Jij schreef:
Ik vind dat geen argument om alle discussies te vertroebelen ...
toen scheef ik:
"Niet alle"

Welke dan wel?

Of helemaal niet?
Met andere woorden: Mag je nooit uitiing geven van je verontwaardiging door een stevige toon aan te zetten, zoals ook Paulus deed? En wanneer mag het wel/niet?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Unionist schreef:Jij schreef:
Ik vind dat geen argument om alle discussies te vertroebelen ...
toen scheef ik:
"Niet alle"

Welke dan wel?

Of helemaal niet?
Met andere woorden: Mag je nooit uitiing geven van je verontwaardiging door een stevige toon aan te zetten, zoals ook Paulus deed? En wanneer mag het wel/niet?
Ik bedoelde dat het in geen één discussie een argument mag zijn om de discussie te vertroebelen. Allereerst geloof ik dat je altijd met argumenten aan moet komen en anders beter je mond kan houden. Paulus had dan wel een sterke aanhef, maar wel gebaseerd op hele goede argumenten, zie de rest van het vers. Vervolgens geloof ik dat het wel is toegestaan om scherp te zijn en als het nodig is heel scherp. Maar er is een verschil tussen iets scherp formuleren en iets op een vervelende manier formuleren. En omdat die grens nogal vaag is lijkt het mij het beste om je zoveel mogelijk te houden aan een zakelijke formulering. Dat doet de discussie in ieder geval geen kwaad. Ik zou de aanhef van Paulus in ieder geval niet snel gebruiken als steun om snel een stevige toon aan te zetten. Dat is m.i. in strijd met woorden die Paulus op andere plaatsen heeft gezet, over het vermijden van twist.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

OK, duidelijk.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie