100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten
Een analyse:
- In de gecontroleerde media (RD) worden geen uitspraken gelanceerd zonder dat deze vooraf besproken en geaccordeerd zijn
- Een verdere toenadering tot de Ger.gem. in Ned. heeft momenteel de sterkste papieren
- De standpunten van ds. Kok (onder meer opnieuw verwoord door Blauwendraad/van der Zwaag/Bart) zijn in het licht van deze toenadering een onneembare hindernis
- Het poneren van de stelling, dat er geen gesprek wordt gevoerd met bezwaarden die de "fundamenten van wat onder ons altijd geleerd en beleden is" ter discussie willen stellen
- Dat ik na de 1e synoderonde van de kansel verneem dat het "elkaar willen vasthouden" meer schade berokkend dan de teugels strakker aanhalen en de bezwaarden dan maar laten vertrekken
Op deze basis trek ik de voorzichtige conclusie dat alles erop wijst dat de lijn die ds. Kok voorstond definitief doorgesneden gaat worden.
In dat licht zie ik dan ook de kop in het RD.
- In de gecontroleerde media (RD) worden geen uitspraken gelanceerd zonder dat deze vooraf besproken en geaccordeerd zijn
- Een verdere toenadering tot de Ger.gem. in Ned. heeft momenteel de sterkste papieren
- De standpunten van ds. Kok (onder meer opnieuw verwoord door Blauwendraad/van der Zwaag/Bart) zijn in het licht van deze toenadering een onneembare hindernis
- Het poneren van de stelling, dat er geen gesprek wordt gevoerd met bezwaarden die de "fundamenten van wat onder ons altijd geleerd en beleden is" ter discussie willen stellen
- Dat ik na de 1e synoderonde van de kansel verneem dat het "elkaar willen vasthouden" meer schade berokkend dan de teugels strakker aanhalen en de bezwaarden dan maar laten vertrekken
Op deze basis trek ik de voorzichtige conclusie dat alles erop wijst dat de lijn die ds. Kok voorstond definitief doorgesneden gaat worden.
In dat licht zie ik dan ook de kop in het RD.
Hoi Jacc,
Welkom op dit forum!
Je doet wel een aantal stevige uitspraken.
Kijk, ook ik zou samengaan van de 3 GG's toejuichen. Maar als ik uitspraken in het boek "Terugblik" lees, dan vrees ik dat daar niets van komt.
Overigens verbaast het me wel, dat ds. Mallan zo blij is dat er een procedurefout is toegegeven. Ds. Golverdingen zegt niet meer namelijk dan dat. Inhoudelijk is er niets gezegd over het leerverschil.
Welkom op dit forum!
Je doet wel een aantal stevige uitspraken.
Dat geldt uitsluitend voor het synodeverslag, omdat dat een gesloten vergadering is. De controle geldt zeker niet voor het (openbare) symposiumverslag.Jacc schreef:- In de gecontroleerde media (RD) worden geen uitspraken gelanceerd zonder dat deze vooraf besproken en geaccordeerd zijn
Sterker dan wat?Jacc schreef:- Een verdere toenadering tot de Ger.gem. in Ned. heeft momenteel de sterkste papieren
Kijk, ook ik zou samengaan van de 3 GG's toejuichen. Maar als ik uitspraken in het boek "Terugblik" lees, dan vrees ik dat daar niets van komt.
Het tussen haakjes geplaatste waag ik sterk te betwijfelen. Volgens mij loochende ds. Kok helemaal niet de bevindelijke ellendekennis.Jacc schreef:De standpunten van ds. Kok (onder meer opnieuw verwoord door Blauwendraad/van der Zwaag/Bart) ...
Dat is een hardnekkig misverstand: er zijn wel degelijk gesprekken gevoerd met de bezwaarden. De dwalingen zijn aangewezen. Niet alleen vanuit de GG, maar ook vanuit de GGiN (ds. Mallan) en de PKN (dr. Van der Sluis).Jacc schreef:- Het poneren van de stelling, dat er geen gesprek wordt gevoerd met bezwaarden die de "fundamenten van wat onder ons altijd geleerd en beleden is" ter discussie willen stellen
Dat is inderdaad een wat vreemde, liefdeloze opmerking.Jacc schreef:- Dat ik na de 1e synoderonde van de kansel verneem dat het "elkaar willen vasthouden" meer schade berokkend dan de teugels strakker aanhalen en de bezwaarden dan maar laten vertrekken
Daar heb je gelijk in. Al is het zo, dat die lijn in 1950 al is doorgesneden.Jacc schreef:Op deze basis trek ik de voorzichtige conclusie dat alles erop wijst dat de lijn die ds. Kok voorstond definitief doorgesneden gaat worden.
Overigens verbaast het me wel, dat ds. Mallan zo blij is dat er een procedurefout is toegegeven. Ds. Golverdingen zegt niet meer namelijk dan dat. Inhoudelijk is er niets gezegd over het leerverschil.
Alleen de plaats ervan in de zgn 'ordo salutis' verschilt.Unionist schreef::shock: :shock: :shock:Volgens mij loochende ds. Kok helemaal niet de bevindelijke ellendekennis.
Ik heb nog nooit een reformatorisch of evangelisch iemand ontmoet die dat wel loochende.
Laatst gewijzigd door refo op 11 okt 2007, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hallo Tiberius,
Mijn "stevige uitspraken" zijn slechts gebaseerd op wat ik waarneem.
Voor wat betreft het gebruik van het RD als gekanaliseerde spreekbuis kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat er dingen worden afgestemd. In dat licht wilde ik het nuanceverschil "onwettig c.q. onzorgvuldig plaatsen. Dit verschil zie je namelijk helemaal niet terug in het verslag van het ND.
Het boek terugblik heb ik ook gelezen, en ik denk dat de soep wat minder heet is dan de damp die daar vanaf komt.
De grootste hobbel na dr. Steenblok zullen de liggingsverschillen zijn.
Ds. Kok was geen aanhanger van de chronologische heilsorde zoals ds. Kersten, maar die van de verbondsmatige in de lijn Hoedemaker/ Kohlbrugge.
Die verschillen zijn er nu nog, zij het dat de aanhangers van de lijn Kersten momenteel in de meerderheid zijn.
Persoonlijk vind ik dat er voor alletwee deze lijnen de ruimte moet zijn.
De lijn die ds. Kok voorstelde is m.i. nog steeds aanwezig en ook verwoordt door met name van der Zwaag.
Volgens mij wordt daar geen bevindelijke ellendekennis geloochend, maar deze niet als voorwaarde geplaatst, zoals dat wel het geval is wanneer je de heilsorde in uitgebreide chronologische stappen gaat ontleden.
Maar dat is een discussie apart denk ik.
Even terzijde, ik lees af en toe wat mee op het forum, maar meedoen aan een gedachtenwisseling is ook wel aardig vind ik zo.
vriendelijke groet,
Mijn "stevige uitspraken" zijn slechts gebaseerd op wat ik waarneem.
Voor wat betreft het gebruik van het RD als gekanaliseerde spreekbuis kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat er dingen worden afgestemd. In dat licht wilde ik het nuanceverschil "onwettig c.q. onzorgvuldig plaatsen. Dit verschil zie je namelijk helemaal niet terug in het verslag van het ND.
Het boek terugblik heb ik ook gelezen, en ik denk dat de soep wat minder heet is dan de damp die daar vanaf komt.
De grootste hobbel na dr. Steenblok zullen de liggingsverschillen zijn.
Ds. Kok was geen aanhanger van de chronologische heilsorde zoals ds. Kersten, maar die van de verbondsmatige in de lijn Hoedemaker/ Kohlbrugge.
Die verschillen zijn er nu nog, zij het dat de aanhangers van de lijn Kersten momenteel in de meerderheid zijn.
Persoonlijk vind ik dat er voor alletwee deze lijnen de ruimte moet zijn.
De lijn die ds. Kok voorstelde is m.i. nog steeds aanwezig en ook verwoordt door met name van der Zwaag.
Volgens mij wordt daar geen bevindelijke ellendekennis geloochend, maar deze niet als voorwaarde geplaatst, zoals dat wel het geval is wanneer je de heilsorde in uitgebreide chronologische stappen gaat ontleden.
Maar dat is een discussie apart denk ik.
Even terzijde, ik lees af en toe wat mee op het forum, maar meedoen aan een gedachtenwisseling is ook wel aardig vind ik zo.
vriendelijke groet,
-
Dat is een hardnekkig misverstand: er zijn wel degelijk gesprekken gevoerd met de bezwaarden. De dwalingen zijn aangewezen. Niet alleen vanuit de GG, maar ook vanuit de GGiN (ds. Mallan) en de PKN (dr. Van der Sluis).
Aldus Tiberius.
Je bent een beetje abuis. Dr. Van der Sluijs vond het maar niets dat een leek zoals Bart zich met theologie gaat bemoeien. Als ik hem goed heb begrepen mogen alleen academisch gevormden zich
met het vak theologie bezig houden, dat was zijn bezwaar tegen het boek van Bart.
Aldus Tiberius.
Je bent een beetje abuis. Dr. Van der Sluijs vond het maar niets dat een leek zoals Bart zich met theologie gaat bemoeien. Als ik hem goed heb begrepen mogen alleen academisch gevormden zich
met het vak theologie bezig houden, dat was zijn bezwaar tegen het boek van Bart.
Dat stond inderdaad in de slotalinea.Toeschouwer schreef:Dat is een hardnekkig misverstand: er zijn wel degelijk gesprekken gevoerd met de bezwaarden. De dwalingen zijn aangewezen. Niet alleen vanuit de GG, maar ook vanuit de GGiN (ds. Mallan) en de PKN (dr. Van der Sluis).
Aldus Tiberius.
Maar er stond meer in zijn artikel.
Terechte kanttekening, Toeschouwer. Ik vermoed dat dr. Van der Sluijs, getuige o.a. zijn boek 'Prediking in de crisis', minstens zo bezwaard is. Als hij dat als GG-lid zou hebben geschreven, zou de Tafel des Heren nu waarschijnlijk ook voor hem verboden gebied zijn.Toeschouwer schreef:Dat is een hardnekkig misverstand: er zijn wel degelijk gesprekken gevoerd met de bezwaarden. De dwalingen zijn aangewezen. Niet alleen vanuit de GG, maar ook vanuit de GGiN (ds. Mallan) en de PKN (dr. Van der Sluis).
Aldus Tiberius.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ik doelde eigenlijk meer op Bart, die de lijnen op dat punt nog wat verder doortrekt als Van der Zwaag.Jacc schreef:De lijn die ds. Kok voorstelde is m.i. nog steeds aanwezig en ook verwoordt door met name van der Zwaag.
Als je zijn boek niet gelezen heb, kan je van zijn standpunten op http://www.afwachtenofverwachten.nl kennis nemen.
Klopt. Daar hebben we het hier al vaker over gehad.Jacc schreef:Maar dat is een discussie apart denk ik.
Erasmiaan had het op 897 geturfd, dacht ik.

Welkom.Jacc schreef:Even terzijde, ik lees af en toe wat mee op het forum, maar meedoen aan een gedachtenwisseling is ook wel aardig vind ik zo.
Dr. Van der Sluijs heeft wel bezwaren tegen de GG prediking, ja.Josephus schreef:Terechte kanttekening, Toeschouwer. Ik vermoed dat dr. Van der Sluijs, getuige o.a. zijn boek 'Prediking in de crisis', minstens zo bezwaard is.Toeschouwer schreef:Dat is een hardnekkig misverstand: er zijn wel degelijk gesprekken gevoerd met de bezwaarden. De dwalingen zijn aangewezen. Niet alleen vanuit de GG, maar ook vanuit de GGiN (ds. Mallan) en de PKN (dr. Van der Sluis).
Aldus Tiberius.
Maar niet op schriftuurlijk-bevindelijk gebied.
Dat geldt denk ik ook voor boeken van ds. Mallan.Josephus schreef:Als hij dat als GG-lid zou hebben geschreven, zou de Tafel des Heren nu waarschijnlijk ook voor hem verboden gebied zijn.
1. Stond Kohlbrugge een 'verbondsmatige' heilsorde voor en dat in tegenstelling tot een chronologische heilsorde? Dat is voor mij nog maar zéér de vraag.Jacc schreef:Ds. Kok was geen aanhanger van de chronologische heilsorde zoals ds. Kersten, maar die van de verbondsmatige in de lijn Hoedemaker/ Kohlbrugge.
2. En ds. Kok zou ook een 'verbondsmatige' heilsorde voorstaan in plaats van een chronologische? Ook dát is niet het geval. Hij hamerde sterk op het 'werkzaam zijn met de beloften' en zo, maar hij stelde zeer beslist dat bekering noodzakelijk is. Hij kende zelf ook de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie!
Je zou ze de kost moeten geven die dat stellen.Kaw schreef:Dat zou ook wel heel vreemd zijn als dat niet het geval was.Afgewezen schreef:maar hij stelde zeer beslist dat bekering noodzakelijk is.
Ja, er zijn er velen die stelling dat er wel ergens een bekering plaatsgevonden zal moeten hebben, maar dat is wat anders.
Visionair (dat wil je toch wel/niet horen?).Kaw schreef:In letterlijke of geestelijke zin?Afgewezen schreef:Hij kende zelf ook de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie!
Tja, voor wie eigenlijk niet.Tiberius schreef:Dat geldt denk ik ook voor boeken van ds. Mallan.Josephus schreef:Als hij dat als GG-lid zou hebben geschreven, zou de Tafel des Heren nu waarschijnlijk ook voor hem verboden gebied zijn.
Je kunt tegenwoordig als GG-lid maar beter de veilige weg kiezen en helemaal geen boeken meer schrijven.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
1. Ik denk dat deze personen zeer zelden in de reformatorische wereld gevonden worden.Afgewezen schreef:1*) Je zou ze de kost moeten geven die dat stellen.Kaw schreef:Dat zou ook wel heel vreemd zijn als dat niet het geval was.Afgewezen schreef:maar hij stelde zeer beslist dat bekering noodzakelijk is.
2*) Ja, er zijn er velen die stelling dat er wel ergens een bekering plaatsgevonden zal moeten hebben, maar dat is wat anders.
2. Dat is idd wat anders.
Hij kende dus een visioen waarin hij vrijgepleit werd door God. Ik prijs hem gelukkig dat God hem die ruimte heeft gegeven. Maar leerde hij dat ook als noodzakelijk dan?Afgewezen schreef:Visionair (dat wil je toch wel/niet horen?).Kaw schreef:In letterlijke of geestelijke zin?Afgewezen schreef:Hij kende zelf ook de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie!