Je kunt het inderdaad beter niet over de Geest hebben dan dat je verkeerde dingen over Hem beweert. Maar aangezien de Bijbel wél het één en ander over de Geest te vertellen heeft zullen ook wij het over de Geest moeten hebben. Daarin moeten Geest en Woord, maar ook de Vader, niet uit elkaar getrokken worden.refo schreef:Wat geleerd moet worden over de Geest is dat Hij Zich van de prediking bedient. Dat het dáár gebeurt. Hij vereenzelvigt Zich er zelfs mee. Hij zit er in. Omdat Geest en Woord niet zijn te scheiden.
Beter is echter het helemaal niet over Hem te hebben, hoe gek het ook klnkt. De Geest is veel te bescheiden, Hij wil helemaal niet bepreekt worden. De inhoud van het Evangelie is Christus en niamand anders.
Je ziet ook welke misstanden ervan komen. De Ambtsdragers menen nu zelfs aan de hand wat iemand vertelt te kunnen afleiden of het echt is of niet. Ze kunnen dat helemaal niet en hebben er het recht niet toe iemand te oordelen.
Door nu in het hele gebeuren rond het heil een component Woord (op zich niet zaligmakend) en een component Geest te onderscheiden loopt alles in het honderd. De prediking is dan per definitie alleen nog een (al of niet aangenaam) verpozen van de gemeente. Meer niet. En als de Geest er niet in meekomt zijn het helemaal holle vaten. Die klinken het hardst. Maar zorgen wel voor fabrieksdoofheid bij de hoorders.
En als dat dan allemaal tot het geloof heeft geleid dan zeggen we dáárvan dat het allemaal Gods werk is geweest die door ZIjn Geest het werk van Christus heeft toegepast. Desnoods dat Hij plaats heé'ft gemaakt voor Christus. Maar zeg nooit dat Hij plaats móét maken voordat. Want dat is de ongekeerde wereld en dus niet waar.
Dat het Evangelie alleen Christus is, ben ik dus niet met je eens. Er gaat een enorme troost uit van de Vader die (samen met Zoon en Geest, zie gen.1 en joh.1) de schepping gemaakt heeft en die nog onderhoudt, die mij onderhoudt en beschermt. En de Geest die levend maakt en in ons wil wonen en werken. Dat alles kan alleen door Christus ons eigendom zijn, maar de inhoud is dus wel degelijk meer.
Ambtsdragers hebben trouwens wel de taak om onecht te onderscheiden. Maar dan gaat het meer om het geloof te kennen uit de vruchten. Bijvoorbeeld om van het avondmaal af te houden allen die.. (vul het op de 10 geboden gebaseerde rijtje uit het formulier maar in). Lees maar na over hoe het Koninkrijk der Hemelen gesloten en geopend wordt door de tucht in de HC.
Dat is alleen iets anders dan het stellen van overbodige vragen aan en het onnodig onzeker maken van (zwakke) gelovigen.