Dat weet ik ook wel. Maar als ik daar wat verder over doordenk, vind ik het eigenlijk helemaal niet zo 'natuurlijk'. Ik vermoed dat velen die beschuldigen of beschuldigd worden van sektarisme, amper een definitie dan wel kenmerken kunnen geven van een sekte, behalve dan misschien 'een sekte is iets negatiefs'.Jongere schreef:Met wat voor citaat Josephus ook aan komt, natuurlijk vat iedereen 'sektarisch' negatief op.
Als er straks iemand naar mij toekomt en zegt dat ik vanwege mijn lidmaatschap van een kerk deel uit maak van een sekte, kan ik twee dingen doen. Ik kan gelijk teleurgesteld in mijn schulp kruipen, maar ik kan ook vragen:
a) wat zijn definitie is van een sekte
b) welke kenmerken daarbij horen
c) waarom hij vindt dat a) en b) op mijn situtatie van toepassing zijn.
Grote kans dat de beschuldiger op een bepaald moment vastloopt... 8)
Ik zou zeggen dat het daarom helemaal niet zo gek is om eerst eens tot een definitie en een karakterisering te komen van wat een sekte nu eigenlijk is.