Ik vind het opmerkelijk dat deze mensen zo afstandelijk benaderd worden

Ik denk dat Bijbelkringen belangrijk zijn, maar ze moeten er niet zijn om wat er in de gemeente niet is, aan te vullen. Wat ik beschreef, die openheid en eerlijkheid zou in de gemeente zelf ook aanwezig moeten zijn, niet alleen in de Bijbelkringen. Dat kerkdiensten vaak geworden zijn tot het naast elkaar zitten, zingen, luisteren en bidden, maar er in of rond de eredienst nauwelijks onderlinge interactie is, is niet zoals het er in de Bijbel aan toe ging. Daar kwam men samen, at samen, ieder had zijn inbreng etc. Ik krijg daar meer een gemeenschapsgevoel bij dan bij de huidige invulling. Natuurlijk is dit met een grote gemeente lastig zo uit te voeren, maar ga dan idd na de kerkdienst als wijk regelmatig samen eten, bijbelstudie doen, over geestelijke zaken met elkaar praten etc.Daarom zijn bijbelkringen ook zo immens belangrijk. Eigenlijk zouden kerkenraden het bezoeken van een bijbelkring verplicht moeten stellen. Daar kun je je veel minder verschuilen achter het masker van een net kerkmensch.
Uhm, mijn ervaringen met een aantal ouderlingen (binnen de kerkenraad) heb ik wel ervaren als boemannen, die je even kwamen vertellen hoe leven als een Christen in elkaar steekt. Je mond zo snoerde dat je niks meer durfde te zeggen over je eigen beleving.JolandaOudshoorn schreef:Waarom ziet iedereen de kerkenraad als een stel boemannen? Volgens mij zijn het gewone mensen, die, als het evt. ambtstermijn er weer opzit, weer gewoon lid zijn. Bovendien, de ouderlingen en diakenen zijn er om te dienen, niet om gediend te worden. Ze zijn er voor steun en sturing.
Ik vind het opmerkelijk dat deze mensen zo afstandelijk benaderd worden
pfff ben ik nu onofficieel persoonlijk mod van wim :roll:wim schreef:Zelf geen ervaring met nare ouderlingen. Ze waren allemaal begripvol en echt.
(Zo goed, Jolanda?)
Ik niet begrijp: bijbelkringen horen nu juist een wezenlijk onderdeel van de gemeente te zijn! Sterker nog: ik denk dat bijbelkringen op hetzelfde 'niveau van belangrijkheid' zouden moeten staan als de zondagse samenkomsten.Marnix schreef:Ik denk dat Bijbelkringen belangrijk zijn, maar ze moeten er niet zijn om wat er in de gemeente niet is, aan te vullen.
Alleen wel een zonder interactie en daar zet ik wat vraagtekens bij. Bijbelkringen zijn zeker belangrijk, maar dat is toch nog geen reden dat die interactie en het gemeente zijn, de gemeenschap, in de erediensten ontbreekt?rekcor schreef:Ik niet begrijp: bijbelkringen horen nu juist een wezenlijk onderdeel van de gemeente te zijn! Sterker nog: ik denk dat bijbelkringen op hetzelfde 'niveau van belangrijkheid' zouden moeten staan als de zondagse samenkomsten.Marnix schreef:Ik denk dat Bijbelkringen belangrijk zijn, maar ze moeten er niet zijn om wat er in de gemeente niet is, aan te vullen.
Jouw beschrijving van de eerste gemeenten sluit aan bij wat ik bij de bijbelkringen voor ogen heb. De gemeentelijke samenkomst op zondag is idealiter een mega-bijbelkring.
ehm, bij een kleine gemeente zou dat geen probleem zijn. In een gemeente groter dan 100 man.....lijkt me nu niet zo handig. Bovendien, die interactie is er echt wel, alleen lichtelijk vertraagd (na de dienst)Marnix schreef:Alleen wel een zonder interactie en daar zet ik wat vraagtekens bij. Bijbelkringen zijn zeker belangrijk, maar dat is toch nog geen reden dat die interactie en het gemeente zijn, de gemeenschap, in de erediensten ontbreekt?rekcor schreef:Ik niet begrijp: bijbelkringen horen nu juist een wezenlijk onderdeel van de gemeente te zijn! Sterker nog: ik denk dat bijbelkringen op hetzelfde 'niveau van belangrijkheid' zouden moeten staan als de zondagse samenkomsten.Marnix schreef:Ik denk dat Bijbelkringen belangrijk zijn, maar ze moeten er niet zijn om wat er in de gemeente niet is, aan te vullen.
Jouw beschrijving van de eerste gemeenten sluit aan bij wat ik bij de bijbelkringen voor ogen heb. De gemeentelijke samenkomst op zondag is idealiter een mega-bijbelkring.
Hoeveel interactie is er dan? Even napraten, dat doen sommigen nog wel, hoewel velen ook gelijk naar huis gaan. maar om wat dieper door te praten en vooral ook op persoonlijk vlak met elkaar te delen, dat gebeurt maar weinig. De grootte is niet zo'n probleem, je kan roelerende groepen samenstellen of dit wijksgewijs opvangen.... maar waarom gebeurt dat niet zoveel en als het al gebeurt vaak slechts op andere dagen? Dat is mijn primaire vraag.JolandaOudshoorn schreef:ehm, bij een kleine gemeente zou dat geen probleem zijn. In een gemeente groter dan 100 man.....lijkt me nu niet zo handig. Bovendien, die interactie is er echt wel, alleen lichtelijk vertraagd (na de dienst)Marnix schreef:Alleen wel een zonder interactie en daar zet ik wat vraagtekens bij. Bijbelkringen zijn zeker belangrijk, maar dat is toch nog geen reden dat die interactie en het gemeente zijn, de gemeenschap, in de erediensten ontbreekt?rekcor schreef:Ik niet begrijp: bijbelkringen horen nu juist een wezenlijk onderdeel van de gemeente te zijn! Sterker nog: ik denk dat bijbelkringen op hetzelfde 'niveau van belangrijkheid' zouden moeten staan als de zondagse samenkomsten.Marnix schreef:Ik denk dat Bijbelkringen belangrijk zijn, maar ze moeten er niet zijn om wat er in de gemeente niet is, aan te vullen.
Jouw beschrijving van de eerste gemeenten sluit aan bij wat ik bij de bijbelkringen voor ogen heb. De gemeentelijke samenkomst op zondag is idealiter een mega-bijbelkring.