Huwelijksbevestiging bij ouder paar

Jonathan Westmore

Re: Huwelijksbevestiging bij ouder paar

Bericht door Jonathan Westmore »

ZWP schreef: (nadat hun eerdere echtgenoot was overleden)?
Ook jongere mensen, van pak 'm beet zo'n 28, kunnen weduwe/weduwnaar zijn.

In zo'n geval komt, bij een tweede huwelijk weer wél het stuk over de eventueel (nog) te ontvangen kinderen om de hoek kijken.
refo

Bericht door refo »

Jonathan Westmore schreef:

In zo'n geval komt, bij een tweede huwelijk weer wél het stuk over de eventueel (nog) te ontvangen kinderen om de hoek kijken.
En wie zegt dat oudere mensen geen kinderen kunnen krijgen? Kan zo maar gebeuren dat ze de zorg over kinderen krijgen toegewezen. Is hedentendage niet meer zo gebruikelijk, maar vroeger gebeurde het veel dat grootouders kinderen moesten opvoeden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ariene

Bericht door Ariene »

Mijn oud opa is getrouwd toen hij 73 was.
Ik kan me voorstellen dat toen ook het een en ander uit het formulier gelaten is. Ik zal het eens navragen aan mijn vader.

(Ze zijn overigens nog 20 jaar getrouwd geweest)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:
Jonathan Westmore schreef:

En wie zegt dat oudere mensen geen kinderen kunnen krijgen? Kan zo maar gebeuren dat ze de zorg over kinderen krijgen toegewezen. Is hedentendage niet meer zo gebruikelijk, maar vroeger gebeurde het veel dat grootouders kinderen moesten opvoeden.
En anderszins.
Kislev

Bericht door Kislev »

In een boekje van een GG dominee zag ik dat een paar zinnen uit het huwelijksformulier tussen haakjes stonden. Pas later realiseerde ik me dat dit was voor het trouwen van oudere stellen.

Behalve die paar zinnen zal er verder weinig veranderen t.o.v. jonge stellen. Waarom zouden ouderen niet knielen? Hebben die geen zegen nodig dan?
ZWP

Bericht door ZWP »

Kislev schreef:In een boekje van een GG dominee zag ik dat een paar zinnen uit het huwelijksformulier tussen haakjes stonden. Pas later realiseerde ik me dat dit was voor het trouwen van oudere stellen.

Behalve die paar zinnen zal er verder weinig veranderen t.o.v. jonge stellen. Waarom zouden ouderen niet knielen? Hebben die geen zegen nodig dan?
Voor het ontvangen van de zegen is het knielen natuurlijk niet perse nodig. Bovendien kan dit best problemen opleveren als je in de tachtig bent.

Maar als ik zo de reacties lees, is het gebruikelijk om 1) een aparte trouwdienst te houden en 2) een aangepast huwelijksformulier te gebruiken?
vlinder

Bericht door vlinder »

Wat bedoel je met aparte trouwdienst?
Iedere trouwdienst is toch speciaal voor het bruidspaar?
Ik begrijp nog steeds niet waar het probleem ligt om geen gemiddelde trouwdienst te houden. Knielen voor die ene keer kan echt wel of ze moet net aan de knieen geopereerd zijn of iets anders hebben. En anders kunnen ze idd blijven zitten, maar verder begrijp ik het niet zo.
Aangepast formulier lijkt me wel handig, maar verder kan het m.i. een gewone trouwdienst zijn hoor!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik begrijp het probleem ook niet helemaal.

Als iemand niet kan knielen, dan hoeft dat gewoon niet. Het kan ook een jongere zijn die zijn been gebroken heeft of iets dergelijks.
Een stukje weglaten uit het huwelijksformulier lijkt me ook niet echt nodig. Bij dat deel over kinderen krijgen, staat er toch al bij "indien God het belieft ze te geven".

Wel kan ik me voorstellen dat je het bruiloftsfeest wat ingetogener houdt uit piëteit met de overledene en gevoeligheden bij de kinderen uit het vorige huwelijk.
Adorote

Bericht door Adorote »

Wat is dat voor gezeur allemaal.laat men zich gewoon houden aan de regels die gelden in zo n kerkgemeenschap meer niet.
wim

Bericht door wim »

Adorote schreef:Wat is dat voor gezeur allemaal.laat men zich gewoon houden aan de regels die gelden in zo n kerkgemeenschap meer niet.
Wat een gezeur weer. Laat men gewoon schrijven hoe men er tegenaan kijkt. Zeker als om advies gevraagd wordt.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik ken viavia wel een paar voorbeelden, maar ik zou zo 1, 2, 3 niet weten water kerkrechtelijk verkeerd aan zou kunnen zijn, om zo'n paar de kerkelijke huwelijksbevestiging te geven. Alleen maar mooi zou ik zeggen.

Voor de kinderen kan het natuurlijk ongemakkelijk zijn een andere vrouw naast je vader te zien, die de plaats van moeder heeft ingenomen.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie