Huwelijksbevestiging bij ouder paar

ZWP

Huwelijksbevestiging bij ouder paar

Bericht door ZWP »

Kennen jullie voorbeelden van oudere mensen (60+) die voor een tweede maal in het huwelijk treden (nadat hun eerdere echtgenoot was overleden)?

Hoe werden deze huwelijken bevestigd? Was er wellicht een aparte dienst voor, of werd het de volgende zondag afgelezen en voor gebeden? Wat is kerkrechtelijk mogelijk/noodzakelijk? Wat lijkt jullie het meest gepast? Kortom, hoe denken jullie hierover?
wim

Re: Huwelijksbevestiging bij ouder paar

Bericht door wim »

ZWP schreef:Kennen jullie voorbeelden van oudere mensen (60+) die voor een tweede maal in het huwelijk treden (nadat hun eerdere echtgenoot was overleden)?

Hoe werden deze huwelijken bevestigd? Was er wellicht een aparte dienst voor, of werd het de volgende zondag afgelezen en voor gebeden? Wat is kerkrechtelijk mogelijk/noodzakelijk? Wat lijkt jullie het meest gepast? Kortom, hoe denken jullie hierover?
??? Waarom zou leeftijd er toe doen?
ZWP

Bericht door ZWP »

Het huwelijksformulier is niet echt (echt niet) geschikt voor een ouder paar. En ze gaan waarschijnlijk ook niet in een zwart pak en witte jurk voor in de kerk staan en knielen ed. Het is dus allemaal een beetje anders dan normaal.

Maar ook huwelijken van oudere mensen 'moeten' bevestigd worden, lijkt me? Hoe doet men dat?
memento

Bericht door memento »

Ik ken wel een voorbeeld, maar daar was de trouwerij niet anders dan die van een jong stel dat trouwt. Ik zou ook niet weten waarom je het anders zou moeten willen doen...
wim

Bericht door wim »

ZWP schreef:
Het huwelijksformulier is niet echt (echt niet) geschikt voor een ouder paar. En ze gaan waarschijnlijk ook niet in een zwart pak en witte jurk voor in de kerk staan en knielen ed. Het is dus allemaal een beetje anders dan normaal.

Maar ook huwelijken van oudere mensen 'moeten' bevestigd worden, lijkt me? Hoe doet men dat?
Nou, ik zou dan gewoon de delen weglaten uit het huwelijksformulier die niet van toepassing zijn (zoals het mogelijk krijgen van kinderen). En het knielen achterwege laten. Pragmatisch mee om gaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

ZWP schreef:

In de GKV doet men niet. Is op de laatste synode besloten. Er is een bijbelse motivatie te vinden op de site.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ZWP

Bericht door ZWP »

Marnix schreef: In de GKV doet men niet. Is op de laatste synode besloten. Er is een bijbelse motivatie te vinden op de site.
Hoe bedoel je? In de GKV doet men niet aan huwelijksbevestigingen van tweede huwelijken?
(Ik kan het één en ander ook niet zo snel vinden op die pagina)
Marnix

Bericht door Marnix »

ZWP schreef:
Marnix schreef: In de GKV doet men niet. Is op de laatste synode besloten. Er is een bijbelse motivatie te vinden op de site.
Hoe bedoel je? In de GKV doet men niet aan huwelijksbevestigingen van tweede huwelijken?
Inderdaad. Men doet niet aan bevestigingen van tweede huwelijken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim

Bericht door wim »

Marnix schreef:
ZWP schreef:
Inderdaad. Men doet niet aan bevestigingen van tweede huwelijken.
Ik ben wel benieuwd naar de bijbelse motivatie.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hier is het bestand. (Adobe Reader nodig). Het telt 36 pagina's dus is nogal een lap stof, maar het lijkt me goed om de punten 3 (Wat zegt de Bijbel), 4 (In het licht van de Bijbel) en 12 (Samenvatting) even te lezen, dat verduidelijkt de motivatie denk ik voldoende.

http://www.gkv.nl/main.asp?strItemDescr ... ItemID=258
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:Hier is het bestand. (Adobe Reader nodig). Het telt 36 pagina's dus is nogal een lap stof, maar het lijkt me goed om de punten 3 (Wat zegt de Bijbel), 4 (In het licht van de Bijbel) en 12 (Samenvatting) even te lezen, dat verduidelijkt de motivatie denk ik voldoende.

http://www.gkv.nl/main.asp?strItemDescr ... ItemID=258
ehm...het gaat in dat document over hertrouwen na echtscheiding, en hier werd de vraag gesteld over trouwen na overlijden....een behoorlijk verschil lijkt me :!: :idea:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik moet beter lezen voortaan... De GKv doet idd afsluiten van tweede huwelijken standaard niet na echtscheiding.
Adorote

Bericht door Adorote »

Wat de gemeenschap gkv doet is niet belang hooguit voor eigen kring.Het huwelijk is een Heilig Sacrament; voor de tweede keer trouwen kan alleen bij dood van de echtgenoot (te).en in bijzonder gevallen bij schuldloos gescheiden zijn, en nietig verklaring van een huwelijk.

En trouwen doet men niet zo maar,daar moet men over nadenken.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mensen van 60 kunnen vaak ook nog knielen hoor. alleen niet als ze in een rolstoel zitten. Ik zie niet in waarom het anders zou moeten als bij en jong stel buiten het stukje van kinderen. Bij ons zijn nog mensen van 90 in het verpleeghuis die elke avond op de knietjes gaan. Me dunkt dat het op zo'n bankje helemaal wel lukt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
JALP

Bericht door JALP »

NAtuurlijk mag iemand op oudere leeftijd trouwen, ook nadat de eerste echtgeno(o)t(e) is overleden.

Bij ons in de gemeente gebeurt het niet zo vaak, maar ik weet van een keer. De ds. heeft toen idd. de gedeelten over bijv. kinderen krijgen weggelaten.

Overigens, waarom zou het knielen achterwege gelaten moeten worden. Er mag toch een zegen gebeden worden ook over dat huwelijk??
Plaats reactie