5e, 6e en 7e oecumenische concilie

de Paus

5e, 6e en 7e oecumenische concilie

Bericht door de Paus »

In het topic Belijdenis als bron en norm kwamen we even te spreken over het 5e, 6e en 7e oecumenische concilie. Ik accepteer de uitkomsten van deze concilies niet zonder meer. Adrote bood hier wat weerstand tegen. In dit topic wil ik graag hierover discussieren.

Over het 7e concilie (ook wel het 2e concilie te Nicea - de eerste was in 325) hetvolgende aan informatie:
Het Tweede Oecumenisch Concilie van Nicea werd in 787gehouden. Daar beslechtten de katholieke bisschoppen de iconoclastenkwestie. De iconoclasten leerden dat het vervaardigen en vereren van religieuze afbeeldingen zondig was. Nicea II besloot dat iconen en beelden van Christus en de heiligen juist geloof konden opwekken en daarom vereerd mochten worden.

Toch niet gek dat je dat als protestant afwijst?
memento

Bericht door memento »

Alleen de eerste 3 (was volgens mij 3, kan ook 4 zijn?) concilies worden door alle kerken erkent, en zijn dus eucomeen te noemen. Rome noemt de andere ook eucomeen, om daarmede een aantal van haar dwalingen te kunnen rechtvaardigen als zijnde kenmerken van dé Kerk.
parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door memento
Alleen de eerste 3 (was volgens mij 3, kan ook 4 zijn?) concilies worden door alle kerken erkent, en zijn dus eucomeen te noemen. Rome noemt de andere ook eucomeen, om daarmede een aantal van haar dwalingen te kunnen rechtvaardigen als zijnde kenmerken van dé Kerk.
Waren de andere concilies ook niet oecumeen tot 1517?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Oorspronkelijk gepost door memento
Waren de andere concilies ook niet oecumeen tot 1517?
Je hebt gelijk. Ik was in de war met de 8e en 9e concilie, die de Oosterse kerk eucomeen noemt, terwijl de RK er een andere 'eucomene' 8e concilie op na houdt.

Alleen vraag ik me af welk gezag laatste 4 van de eucomene concilies hebben in de protestantse kerken, mn. de 7e concilie (AD 787). Die heiligde namelijk het gebruik en aanbidding (niet verering) van beelden, iets waar de geschriften van de reformatie (bv. de Heidelberger) zich nogal fel van distantieren.

De Oosterse kerk viert nog steeds elk jaar het feest van de 'heilige orthodoxie', waarin deze 7 eucomene concilies, die allen door Oosters-Orthodexen zijn geleidt, worden herdacht, en spreekt men de hoop uit voor een 8e eucomene concilie, waarop de onenigheden met de Roomse Kerk worden bijgelegd. Voor meer info, zie Shaff, Creeds of Christendom, boek 1, hoofdstuk 1.11

[Aangepast op 16/8/2004 door memento]
Adorote

Bericht door Adorote »

Het Feest van de Orthodoxie is dat de iconen hersteld werden in weer toegestaan waren,Dit feest wordt gevierd op de eerste Zondag van de Grote of Heilige Vasten .
jvdg

Bericht door jvdg »

Adorote schreef:Het Feest van de Orthodoxie is dat de iconen hersteld werden in weer toegestaan waren,Dit feest wordt gevierd op de eerste Zondag van de Grote of Heilige Vasten .
Wil je ons de inhoudelijke relatie met deze topic toelichten?
Adorote

Bericht door Adorote »

jvdg schreef:
Adorote schreef:Het Feest van de Orthodoxie is dat de iconen hersteld werden en weer toegestaan waren,Dit feest wordt gevierd op de eerste Zondag van de Grote of Heilige Vasten .

Toelichten------------- het is toch duidelijk wat er staat.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Adorote schreef:
jvdg schreef:
Adorote schreef:Het Feest van de Orthodoxie is dat de iconen hersteld werden en weer toegestaan waren,Dit feest wordt gevierd op de eerste Zondag van de Grote of Heilige Vasten .

JvdG, je moest beter weter, sufferd iedereen weet toch wat het feest van de orthodoxie is en dat de iconen hersteld werden en de heilige maagd weer aangebeden mocht worden met alle andere heiligen en dit alles op de eerste zondag van de grote en heilige vasten wist je dat werkelijk niet?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
freek

Bericht door freek »

Bert Mulder schreef:
Adorote schreef:
jvdg schreef:

JvdG, je moest beter weter, sufferd iedereen weet toch wat het feest van de orthodoxie is en dat de iconen hersteld werden en de heilige maagd weer aangebeden mocht worden met alle andere heiligen en dit alles op de eerste zondag van de grote en heilige vasten wist je dat werkelijk niet?
:lol:
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
Adorote schreef:
jvdg schreef:

:oops: :oops:

Sorry hoor, ben maar een eenvoudige protestant :wink:
refo

Bericht door refo »

Wij protestanten hebben andere iconen die we aanbidden.

Men neme de tekst van de Dordtsche Leerregels en men bouwe zich daarvan een voorstelling van hoe God moet zijn en werken, zodanig dat dit bij die tekst past en wij het kunnen begrijpen. Men doe dat niet in beeld natuurlijk, doch in woorden.

Zo zondigt een iegelijk op zijne wijze. De Katholiek schildert met verf. De protestant met woorden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat een dwaasheid, inderdaad, dat schilderen met woorden.
Met steen en verf is veel wijzer, nietwaar?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Adorote schreef:
jvdg schreef:

En anders moet je het zoeken in de boeken en niet over twisten want Adorote zegt het en dat is genoeg
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:En anders moet je het zoeken in de boeken en niet over twisten want Adorote zegt het en dat is genoeg
En zo is het maar net!!!!! :|
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Wij protestanten hebben andere iconen die we aanbidden.

Men neme de tekst van de Dordtsche Leerregels en men bouwe zich daarvan een voorstelling van hoe God moet zijn en werken, zodanig dat dit bij die tekst past en wij het kunnen begrijpen. Men doe dat niet in beeld natuurlijk, doch in woorden.

Zo zondigt een iegelijk op zijne wijze. De Katholiek schildert met verf. De protestant met woorden.
Volgens mij is dit een zeer onredelijke opmerking richting de DL. De opstellers hebben juist halt gehouden bij datgene wat voor ons verstand niet te rijmen valt.

Overigens vallen dit soort statements onder de noemer 'flauwe opmerkingen'. Ze voegen niets toe, maar zijn slechts bedoeld om te prikkelen.
Gesloten