5e, 6e en 7e oecumenische concilie
5e, 6e en 7e oecumenische concilie
In het topic Belijdenis als bron en norm kwamen we even te spreken over het 5e, 6e en 7e oecumenische concilie. Ik accepteer de uitkomsten van deze concilies niet zonder meer. Adrote bood hier wat weerstand tegen. In dit topic wil ik graag hierover discussieren.
Over het 7e concilie (ook wel het 2e concilie te Nicea - de eerste was in 325) hetvolgende aan informatie:
Het Tweede Oecumenisch Concilie van Nicea werd in 787gehouden. Daar beslechtten de katholieke bisschoppen de iconoclastenkwestie. De iconoclasten leerden dat het vervaardigen en vereren van religieuze afbeeldingen zondig was. Nicea II besloot dat iconen en beelden van Christus en de heiligen juist geloof konden opwekken en daarom vereerd mochten worden.
Toch niet gek dat je dat als protestant afwijst?
Over het 7e concilie (ook wel het 2e concilie te Nicea - de eerste was in 325) hetvolgende aan informatie:
Het Tweede Oecumenisch Concilie van Nicea werd in 787gehouden. Daar beslechtten de katholieke bisschoppen de iconoclastenkwestie. De iconoclasten leerden dat het vervaardigen en vereren van religieuze afbeeldingen zondig was. Nicea II besloot dat iconen en beelden van Christus en de heiligen juist geloof konden opwekken en daarom vereerd mochten worden.
Toch niet gek dat je dat als protestant afwijst?
Waren de andere concilies ook niet oecumeen tot 1517?Oorspronkelijk gepost door memento
Alleen de eerste 3 (was volgens mij 3, kan ook 4 zijn?) concilies worden door alle kerken erkent, en zijn dus eucomeen te noemen. Rome noemt de andere ook eucomeen, om daarmede een aantal van haar dwalingen te kunnen rechtvaardigen als zijnde kenmerken van dé Kerk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Je hebt gelijk. Ik was in de war met de 8e en 9e concilie, die de Oosterse kerk eucomeen noemt, terwijl de RK er een andere 'eucomene' 8e concilie op na houdt.Oorspronkelijk gepost door parsifalWaren de andere concilies ook niet oecumeen tot 1517?Oorspronkelijk gepost door memento
Alleen de eerste 3 (was volgens mij 3, kan ook 4 zijn?) concilies worden door alle kerken erkent, en zijn dus eucomeen te noemen. Rome noemt de andere ook eucomeen, om daarmede een aantal van haar dwalingen te kunnen rechtvaardigen als zijnde kenmerken van dé Kerk.
Alleen vraag ik me af welk gezag laatste 4 van de eucomene concilies hebben in de protestantse kerken, mn. de 7e concilie (AD 787). Die heiligde namelijk het gebruik en aanbidding (niet verering) van beelden, iets waar de geschriften van de reformatie (bv. de Heidelberger) zich nogal fel van distantieren.
De Oosterse kerk viert nog steeds elk jaar het feest van de 'heilige orthodoxie', waarin deze 7 eucomene concilies, die allen door Oosters-Orthodexen zijn geleidt, worden herdacht, en spreekt men de hoop uit voor een 8e eucomene concilie, waarop de onenigheden met de Roomse Kerk worden bijgelegd. Voor meer info, zie Shaff, Creeds of Christendom, boek 1, hoofdstuk 1.11
[Aangepast op 16/8/2004 door memento]
jvdg schreef:Wil je ons de inhoudelijke relatie met deze topic toelichten?Adorote schreef:Het Feest van de Orthodoxie is dat de iconen hersteld werden en weer toegestaan waren,Dit feest wordt gevierd op de eerste Zondag van de Grote of Heilige Vasten .
Toelichten------------- het is toch duidelijk wat er staat.
- Bert Mulder
- Contacteer:
JvdG, je moest beter weter, sufferd iedereen weet toch wat het feest van de orthodoxie is en dat de iconen hersteld werden en de heilige maagd weer aangebeden mocht worden met alle andere heiligen en dit alles op de eerste zondag van de grote en heilige vasten wist je dat werkelijk niet?Adorote schreef:jvdg schreef:Wil je ons de inhoudelijke relatie met deze topic toelichten?Adorote schreef:Het Feest van de Orthodoxie is dat de iconen hersteld werden en weer toegestaan waren,Dit feest wordt gevierd op de eerste Zondag van de Grote of Heilige Vasten .
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder schreef:JvdG, je moest beter weter, sufferd iedereen weet toch wat het feest van de orthodoxie is en dat de iconen hersteld werden en de heilige maagd weer aangebeden mocht worden met alle andere heiligen en dit alles op de eerste zondag van de grote en heilige vasten wist je dat werkelijk niet?Adorote schreef:jvdg schreef:Wil je ons de inhoudelijke relatie met deze topic toelichten?Adorote schreef:Het Feest van de Orthodoxie is dat de iconen hersteld werden en weer toegestaan waren,Dit feest wordt gevierd op de eerste Zondag van de Grote of Heilige Vasten .

Bert Mulder schreef:JvdG, je moest beter weter, sufferd iedereen weet toch wat het feest van de orthodoxie is en dat de iconen hersteld werden en de heilige maagd weer aangebeden mocht worden met alle andere heiligen en dit alles op de eerste zondag van de grote en heilige vasten wist je dat werkelijk niet?Adorote schreef:jvdg schreef:Wil je ons de inhoudelijke relatie met deze topic toelichten?Adorote schreef:Het Feest van de Orthodoxie is dat de iconen hersteld werden en weer toegestaan waren,Dit feest wordt gevierd op de eerste Zondag van de Grote of Heilige Vasten .

Sorry hoor, ben maar een eenvoudige protestant
Wij protestanten hebben andere iconen die we aanbidden.
Men neme de tekst van de Dordtsche Leerregels en men bouwe zich daarvan een voorstelling van hoe God moet zijn en werken, zodanig dat dit bij die tekst past en wij het kunnen begrijpen. Men doe dat niet in beeld natuurlijk, doch in woorden.
Zo zondigt een iegelijk op zijne wijze. De Katholiek schildert met verf. De protestant met woorden.
Men neme de tekst van de Dordtsche Leerregels en men bouwe zich daarvan een voorstelling van hoe God moet zijn en werken, zodanig dat dit bij die tekst past en wij het kunnen begrijpen. Men doe dat niet in beeld natuurlijk, doch in woorden.
Zo zondigt een iegelijk op zijne wijze. De Katholiek schildert met verf. De protestant met woorden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
En anders moet je het zoeken in de boeken en niet over twisten want Adorote zegt het en dat is genoegBert Mulder schreef:JvdG, je moest beter weter, sufferd iedereen weet toch wat het feest van de orthodoxie is en dat de iconen hersteld werden en de heilige maagd weer aangebeden mocht worden met alle andere heiligen en dit alles op de eerste zondag van de grote en heilige vasten wist je dat werkelijk niet?Adorote schreef:jvdg schreef:Wil je ons de inhoudelijke relatie met deze topic toelichten?Adorote schreef:Het Feest van de Orthodoxie is dat de iconen hersteld werden en weer toegestaan waren,Dit feest wordt gevierd op de eerste Zondag van de Grote of Heilige Vasten .
Volgens mij is dit een zeer onredelijke opmerking richting de DL. De opstellers hebben juist halt gehouden bij datgene wat voor ons verstand niet te rijmen valt.refo schreef:Wij protestanten hebben andere iconen die we aanbidden.
Overigens vallen dit soort statements onder de noemer 'flauwe opmerkingen'. Ze voegen niets toe, maar zijn slechts bedoeld om te prikkelen.