gravo schreef:
Nee, het gaat om de houding, die sommige GB-predikanten innnemen tov de huidige cultuur. Dat is een veel opener en welwillender houding, dan we tot nu toe gewend waren van de GB.
Je moet dan eerder denken aan evangelische invloeden, dan aan invloeden vanuit de liturgische beweging in de PKN. Eerder aan termen als "missionair-diakonaal" ,"groeimodel", öpwekking", "huiskingen", "gebedspunten" of genezingsdiensten" dan aan oecumene, dialoog, Harry Kuitert of Huub Oosterhuis.
gravo
Sommige "termen" zijn alleen maar een ander naampje voor hetzelde beestje. Missionair-diakonaal, volgens mij behoort iedere gemeente dat te zijn. En ik denk dat er ook geen enkele gemeente is die geen diaconie heeft en daarmee ook missionaire projecten steunt. Een verandering die ik wel merk op dit vlak, maar waarvan ik denk dat dit alleen maar goed is, dat gemeentes meer betrokken wil zijn met projecten. Het is niet alleen maar storten naar een "goed doel" maar men onderneemt ook zelf initiatieven om "missionair-diaconaal" bezig te zijn. Men sponsort een groep uit de eigen gemeente die elders een gebouw bouwen/opknappen of men organiseert op vaste tijden een maaltijd in een opvanghuis voor dak- en thuislozen in de grote stad.
Groeimodel is, denk ik, vaak een andere benaming voor het evangelisatie-vraagstuk. Waar we wel voor moeten oppassen dat we geen schematiek moeten zoeken of een "toverformule". Evangelisatie, juist in eigen dorp of wijk is belangerijk, maar ook hier geldt: laat het Woord spreken. Breng het Woord en doe dat biddend. En daar mag voor mij best een commissie voor zijn en over nagedacht worden hoe men dit het beste kan doen.
Opwekking, bedoelen we daar mee de "gele bundel" of een opwekking?
Huiskringen: volgens mij bestaan die al jaren in allerlei kringen. De een noemt het gezelschappen, de volgende Bijbelstudie kringen, gebedskringen... allemaal goede zaken, zolang zij maar geen eigen "leven" gaan leiden en een "kerkje in een kerkje" gaan worden.
Gebedspunten: eh...wat is er mis met voorbede?
Genezingsdiensten: ik merk in mijn iegen gemeente dat er niet specifiek behoefte is aan een speciale dienst. wel wordt er in (meestal morgendienst) gangbare eredienst, tijdens het gebed veel aandacht geschonken aan de zieken in de gemeente. Ook wijst men ziekenzalving niet per definitie af, maar stelt men het gebed nog steeds als belangrijkste onderdeel voor de begeleiding en meeleven rondom een ziek gemeentelid. Daarbij wordt ook vooropgesteld dat genezing niet het belangrijkst is, maar wel het leren aanvaarden van het kruis. En is de "genezing van de ziel" het belangrijkste.