Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

BDS '73 schreef:
Oude Paden schreef:
BDS '73 schreef:Mooie vrome woorden allemaal, maar ondertussen blijven we heerlijk doen wat we al jaren doen en we hebben lak aan wat God wil.

Wil Hij dat wij één worden? Ja of Nee?

Zo nee, laten wij dan verder gaan met scheuren
Zo ja, laten wij ons dan diep schamen, vergeving vragen en de eenheid herstellen.

Wij hoeven niet te wachten op een teken uit de hemel, we hebben ZIjn Woord. En daarin staat genoeg. En dan moeten we niet gaan zitten bazelen van: Hij geeft wel een seintje als het tijd is en dan doen we het. Dat is gewoon vrome camouflage van onze ongehoorzaamheid.
Om met jouw woorden te spreken: Inderdaad hebben wij lak aan wat God wil. We willen niet kunnen en we kunnen niet willen.

Maar daarmee moet je niet op zo'n lompe wijze de mens zijn verantwoordelijkheid aan de kaak stellen.
Alsof de goede eigenschap van liefde en eensgezindheid bij ons te vinden is!
Gewoon effe doen is er niet meer bij! Beseffen we dat wel.
Het past ons meer te vragen om een liefdevol en eensgezind hart. Alleen in de weg waarin God met zijn Geest meekomt zal het een vruchtbare samenwerking zijn.

Hiermee stel ik absoluut niet dat we geen samenwerking moeten zoeken! Alleen onder ebding van zijn Geest!
Goed, dus als ik ruzie maakmet mijn vrouw is dat tragisch, maar het is nou eenmaal niet anders, want tenslotte kan ik het goede niet willen.

Kom nou.

Wij kunnen wel degelijk met ons verstand en onze wil gehoorzamen aan Gods geboden. Zou Hij dat niet willen zegenen?

En.. stel dat Hij besloten heeft om op deze manier te werken?
Je slaat door BDS!
We hebben het hier over geestelijke zaken. En "gewoon doen" is in deze geestelijke materie niet van toepassing. Anders gezegd: We moeten waar mogelijk contacten en samensprekingen stimuleren, maar alleen onder de inwachting van Zijn Geest. Jouw manier van benaderen is m.i. erg kort door de bocht.
Natuurlijk is de mens met verstand en wil begiftigd!
Laatst gewijzigd door Oude Paden op 27 jun 2007, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Egbert1980
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

Twee mensen vroegen mij waarom ik ueberhaupt geinteresseerd ben in dit onderwerp, gezien mijn achtergrond (zoals blijkt uit profiel en site):
1. Kerkgeschiedenis intereseert me.
2. Ik zie graag de eenheid van Gods volk.

Ik vraag me trouwens wel af of, als het plaatselijk moeilijk zou zijn een GGn en een GGN b.v. samen te voegen (zoals blijkbaar in Gouda) het niet mogelijk zou zijn beide gemeenten los van elkaar maar binnen hetzelfde kerkverband te laten bestaan, zoals ook gebeurd is binnen de GKN na 1892 (tot in de jaren 30!) en binnen de OGGN.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

en we dronken een glas
en we deden een plas
en we lieten de zaak zoals 't was.

Misschien hadden we moeten wachten, praten, samensprekingen houden tot de Geest ons leidde tot een scheuring. Maar dat konden wij blijkbaar wel zelf.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Egbert1980 schreef:Twee mensen vroegen mij waarom ik ueberhaupt geinteresseerd ben in dit onderwerp, gezien mijn achtergrond (zoals blijkt uit profiel en site):
1. Kerkgeschiedenis intereseert me.
2. Ik zie graag de eenheid van Gods volk.

Ik vraag me trouwens wel af of, als het plaatselijk moeilijk zou zijn een GGn en een GGN b.v. samen te voegen (zoals blijkbaar in Gouda) het niet mogelijk zou zijn beide gemeenten los van elkaar maar binnen hetzelfde kerkverband te laten bestaan, zoals ook gebeurd is binnen de GKN na 1892 (tot in de jaren 30!) en binnen de OGGN.
In de CGK heb je dat ook. Urk-Ichtus en Urk-Pniël zijn 2 totaal verschillende gemeenten met een eigen historie en karakter.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

BDS '73 schreef:en we dronken een glas
en we deden een plas
en we lieten de zaak zoals 't was.

Misschien hadden we moeten wachten, praten, samensprekingen houden tot de Geest ons leidde tot een scheuring. Maar dat konden wij blijkbaar wel zelf.
Nee, BDS.
Je begrijpt goed wat ik bedoel!
Ik zoek juist de weg tussen onbijbelse lijdelijkheid en onbijbels menselijk activisme.
Dat voel je best goed aan.
Maar je gaat bewust aan de andere kant van de boot hangen.
Wees in deze correct en lees alle zinnen uit mijn postings in deze topic.
memento

Bericht door memento »

Is wat je voorstelt wel eenheid? Volgens mij is dat meer 'live and let live'. Het zou natuurlijk wél een opstap kunnen zijn naar eenheid.

Daarbij, hoe zeer ik organisatorische eenheid ook zou willen, vindt ik geestelijke eenheid en herkenning veel belangrijker, dan dat er overal hetzelfde naampje op de deur staat. En die geestelijke herkenning is denk ik een groot probleem. Wij hoogmoedige mensen zijn niet gewend om de ander als vol aan te zien, als hij niet net zo doet als wij. En waar men wél dat brede zicht heeft, vrees ik dat vaak het onderscheid der geesten er niet meer is. Kortom, als we eenheid willen zullen eerst de mensen moeten veranderen, dan veranderd de rest wel mee...
Laatst gewijzigd door memento op 27 jun 2007, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Egbert1980
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

BDS '73 schreef:
Egbert1980 schreef:In de CGK heb je dat ook. Urk-Ichtus en Urk-Pniël zijn 2 totaal verschillende gemeenten met een eigen historie en karakter.
Het is nog iets anders volgens mij: je hebt Urk-Eben Haezer, Urk-Maranatha en sinds 2005 Urk-Ichthus.
freek

Bericht door freek »

Egbert1980 schreef:
BDS '73 schreef:
Egbert1980 schreef:In de CGK heb je dat ook. Urk-Ichtus en Urk-Pniël zijn 2 totaal verschillende gemeenten met een eigen historie en karakter.
Het is nog iets anders volgens mij: je hebt Urk-Eben Haezer, Urk-Maranatha en sinds 2005 Urk-Ichthus.
Ja, klopt. En Urk-Eben Haerzer heeft een Pnielkerk.
Janneman

Bericht door Janneman »

freek schreef:
Egbert1980 schreef:
BDS '73 schreef:
Ja, klopt. En Urk-Eben Haerzer heeft een Pnielkerk.
En zo is het ook in Chr. Ger. Veenendaal, Utrecht, Hilversum, en (onuitgesproken) in Nunspeet.....
En hoeveel Hervormde kerken van verschillende ligging zijn er niet in één plaats? Katwijk kent zelfs Hersteld Hervormde Kerken van verschillende ligging.
Back to the topic maar weer.
Laatst gewijzigd door Janneman op 27 jun 2007, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Janneman

Bericht door Janneman »

Ander schreef:
Janneman schreef: Dan nu weer terug naar de al dan niet verwachte terugkeer van Ds. Wink!
We spreken hier allemaal over de terugkeer van dominee Wink. Ik weet bijna zeker dat dát niet gaat gebeuren.
Het woord terugkeer werd door mij min of meer schertsenderwijs gebruikt om de terugkeer naar dit topic te duiden.....
Ik ga en kan niet oordelen over wie tot wie terug etc.....!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
accoord

Bericht door accoord »

Klopt het dat in Ds. Winks kerk in Veenendaal geen belijdeniscatechisatie meer wordt gegeven?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

accoord schreef:Klopt het dat in Ds. Winks kerk in Veenendaal geen belijdeniscatechisatie meer wordt gegeven?
Kom er maar in, Pierre...
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:
accoord schreef:Klopt het dat in Ds. Winks kerk in Veenendaal geen belijdeniscatechisatie meer wordt gegeven?
Inderdaad klopt dit, met pasen hebben ongeveer 14 mensen belijdenis gedaan en nu is het seizoen over... :D
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
accoord

Bericht door accoord »

pierre27 schreef:
Mister schreef:
Inderdaad klopt dit, met pasen hebben ongeveer 14 mensen belijdenis gedaan en nu is het seizoen over... :D
O, gelukkig! Iemand vertelde mij dat Ds. Wink zich hiertoe niet meer in staat voelde, het afgelopen seizoen dan.
pierre27

Bericht door pierre27 »

accoord schreef:
pierre27 schreef:
Mister schreef:
O, gelukkig! Iemand vertelde mij dat Ds. Wink zich hiertoe niet meer in staat voelde, het afgelopen seizoen dan.
Idd gelukkig, zo zijn er wel meer verhalen die soms onwaarheden bevatten iig geeft hij gewoon nog catechesatie enzo...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gesloten