Was de bekering van de Ninevieten echt?

elbert
Berichten: 1675
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Hmm, contextuele psychologie (waarvan gravo in zijn posting aangeeft wel kaas gegeten te hebben) is natuurlijk leuk om een sociologische beschouwing te geven over al die refo's die zich zo druk maken om een "echte" bekering, maar inhoudelijk schieten we er niet zoveel mee op natuurlijk. Daarvoor is het nodig dat we de Bijbel onderzoeken en op basis daarvan al dan niet tot een conclusie komen.
Laatst gewijzigd door elbert op 29 mar 2006, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Je kunt je hele leven de Bijbel onderzoeken en toch nog....
elbert
Berichten: 1675
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

... met bepaalde vragen zitten. Dat is niet zo erg, mits we wel het antwoord hebben op de hoofdvragen. :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

......en toch nog verstoken blijven van het ware geloof.

Als je de Bijbel erbij pakt kom je tot de conclusie (de conclusie ja) dat alle refo's het ware geloof hebben.

Ze geloven dat God de aarde schiep.
Ze geloven dat God Adam en Eva goed geschapen heeft.
Ze geloven dat Adam gevallen is.
Ze geloven dat dat hen ook toekgrekend wordt.
Ze geloven dat alles aan 's mensen zijde onmogelijk is.
Ze geloven dat God Zijn Zoon gegeven heeft.
Ze geloven dat Hij geleden heeft en gestorven is voor de verkorenen.
Ze geloven alles wat er in de Bijbel staat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Alleen geloven ze niet allemaal dat Jezus voor hun zonden gestorven is......
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Had ik al gezegd dat de prekenserie van ds Vreugdenhil over Jona op PrekenWeb staat? Uiteraard ook de hier besproken passage (Jona-serie deel 6). Van harte aanbevolen!!

Binnen afzienbare tijd worden deze preken ook in boekvorm uitgegeven. Maar daarover later meer.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
schaap

Bericht door schaap »

Marnix schreef:Alleen geloven ze niet allemaal dat Jezus voor hun zonden gestorven is......
Volgens mij is hier sprake van een taal probleempje. Geloof is eigenlijk vertrouwen. Dan wordt het gelijk wat persoonlijker. Dus vertrouw je op God?


Tja ik geloof dat het tijd is om te gaan slapen...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

schaap schreef:
Marnix schreef:Alleen geloven ze niet allemaal dat Jezus voor hun zonden gestorven is......
Volgens mij is hier sprake van een taal probleempje. Geloof is eigenlijk vertrouwen. Dan wordt het gelijk wat persoonlijker. Dus vertrouw je op God?


Tja ik geloof dat het tijd is om te gaan slapen...
Ik snap je toelichting niet helemaal, kan je even aangeven wat je hiermee wil zeggen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Marnix schreef:
schaap schreef:
Marnix schreef:Alleen geloven ze niet allemaal dat Jezus voor hun zonden gestorven is......
Volgens mij is hier sprake van een taal probleempje. Geloof is eigenlijk vertrouwen. Dan wordt het gelijk wat persoonlijker. Dus vertrouw je op God?


Tja ik geloof dat het tijd is om te gaan slapen...
Ik snap je toelichting niet helemaal, kan je even aangeven wat je hiermee wil zeggen?
Dat hij moe is :wink:
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het probleem met de bekering van de inwoners van Ninevé lijkt evident. Ik denk dat het veel te maken heeft met het feit dat op één prediking van Jona een groot aantal Ninevieten zich tot de God van Israël bekeerden. Op één preek. Zoiets wordt vaker voor verdacht gehouden. Denk aan bepaalde opwekkingen. Zelf kreeg ik er een vraag over en die heb ik als volgt beantwoord:

Hoe zit dat nu met de bekering van de inwoners van de stad Ninevé? Was deze bekering meer dan een oppervlakkige bekering?

Lezers, het beste antwoord hierop vinden we in de Schrift zelf. We mogen de Schrift hierin dus naspreken. Wanneer de Schrift ergens over zwijgt, moeten wij dat ook doen.

Prediking van Jona
We kennen allemaal de geschiedenis van Jona, die eerst het bevel van God om naar Ninevé te gaan weigerde op te volgen. En hoe God Jona, voor de tweede keer, nadat de vis hem had uitgespuwd op het bevel van God, beval om naar deze stad te gaan. De woorden, die Jona van Godswege moest prediken aan Ninevé waren niet veel in aantal, maar het was wel een ontdekkende prediking. Jona moest de stad Ninevé het oordeel aanzeggen: Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd. De zonden en de boosheid van de inwoners van Ninevé waren opgeklommen tot het aangezicht van God, zo lezen we in Jona 1.

Vrucht op zijn prediking
Jona moest dus het oordeel aanzeggen over de zonden. Nu is de vraag: wat was nu de vrucht van de prediking van Jona? Het antwoord vinden we in Jona 3:5 en in het Nieuwe Testament. In Jona 3:5 lezen we: en de lieden van Ninevé geloofden aan God. Even verder lezen we ook wat men uitriep op deze prediking: Maar mens en beest zullen met zakken bedekt zijn […] en zij zullen zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg. […] Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

Wat kunnen we uit deze verzen nu afleiden? Ik denk niet anders dan dat we hier te maken hebben met een waarachtige bekering. De waarachtige bekering belijdt immers aan de ene kant het zondaar zijn, want hij of zij weet, dat de oordelen Gods rechtvaardig zijn. Aan de andere kant bidt zo’n zondaar om genade, gelovend dat God in Christus barmhartig is. Matthew Henry schrijft over de vrucht op de prediking van Ninevé: de offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart, zoals de Ninevieten hadden. Dat veracht Hij niet; daarnaar ziet Hij en dat eert Hij.

We kunnen ook nog lezen wat Jezus over de inwoners van Ninevé zegt: De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!

Vrucht op de prediking nu.
Deze woorden van Jezus hadden het volk alles te zeggen. Heidenen die onbekend waren met de prediking van Gods Woord, bekeerden zich op de prediking van een onbekende profeet. Het Joodse volk die wel bekend was met de prediking, bekeerden zich niet en verwierpen Hem.
Is de bekering van Ninevé ook voor ons geen prediking? Hoe lang horen en lezen wij Gods Woord? Enkele jaren, tientallen jaren? Heeft de HEERE al vrucht gezien op de mest die er iedere keer weer aan onze jonge of oude levensboom wordt gelegd? Hebben we de tollenaar al in het geloof nagesproken, dat we zondaren zijn, die niet anders verdienen dan de eeuwige dood? Als dat zo is, dan weten we ook van het slot van zijn gebed: wees mij de zondaar genadig. Maar, als we hier onbekend mee zijn en blijven dan zal van ons eenmaal gelden, wat Jezus in een gelijkenis sprak over een onvruchtbare vijgeboom: Indien hij vrucht zal voortbrengen, laat hem staan; maar indien niet, zo zult gij hem namaals uithouwen.
Lezers, buigt voor Zijn genadig Woord, want ook voor u geldt nog: want ziet, meer dan Jona, dat is Jezus, is hier!

N.A. Donselaar
Eiger
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jun 2007, 15:37
Locatie: Steffisburg(CH)

Bericht door Eiger »

ndonselaar schreef:Het probleem met de bekering van de inwoners van Ninevé lijkt evident. Ik denk dat het veel te maken heeft met het feit dat op één prediking van Jona een groot aantal Ninevieten zich tot de God van Israël bekeerden. Op één preek. Zoiets wordt vaker voor verdacht gehouden. Denk aan bepaalde opwekkingen. Zelf kreeg ik er een vraag over en die heb ik als volgt beantwoord:

Hoe zit dat nu met de bekering van de inwoners van de stad Ninevé? Was deze bekering meer dan een oppervlakkige bekering?

Lezers, het beste antwoord hierop vinden we in de Schrift zelf. We mogen de Schrift hierin dus naspreken. Wanneer de Schrift ergens over zwijgt, moeten wij dat ook doen.

Prediking van Jona
We kennen allemaal de geschiedenis van Jona, die eerst het bevel van God om naar Ninevé te gaan weigerde op te volgen. En hoe God Jona, voor de tweede keer, nadat de vis hem had uitgespuwd op het bevel van God, beval om naar deze stad te gaan. De woorden, die Jona van Godswege moest prediken aan Ninevé waren niet veel in aantal, maar het was wel een ontdekkende prediking. Jona moest de stad Ninevé het oordeel aanzeggen: Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd. De zonden en de boosheid van de inwoners van Ninevé waren opgeklommen tot het aangezicht van God, zo lezen we in Jona 1.

Vrucht op zijn prediking
Jona moest dus het oordeel aanzeggen over de zonden. Nu is de vraag: wat was nu de vrucht van de prediking van Jona? Het antwoord vinden we in Jona 3:5 en in het Nieuwe Testament. In Jona 3:5 lezen we: en de lieden van Ninevé geloofden aan God. Even verder lezen we ook wat men uitriep op deze prediking: Maar mens en beest zullen met zakken bedekt zijn […] en zij zullen zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg. […] Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

Wat kunnen we uit deze verzen nu afleiden? Ik denk niet anders dan dat we hier te maken hebben met een waarachtige bekering. De waarachtige bekering belijdt immers aan de ene kant het zondaar zijn, want hij of zij weet, dat de oordelen Gods rechtvaardig zijn. Aan de andere kant bidt zo’n zondaar om genade, gelovend dat God in Christus barmhartig is. Matthew Henry schrijft over de vrucht op de prediking van Ninevé: de offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart, zoals de Ninevieten hadden. Dat veracht Hij niet; daarnaar ziet Hij en dat eert Hij.

We kunnen ook nog lezen wat Jezus over de inwoners van Ninevé zegt: De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!

Vrucht op de prediking nu.
Deze woorden van Jezus hadden het volk alles te zeggen. Heidenen die onbekend waren met de prediking van Gods Woord, bekeerden zich op de prediking van een onbekende profeet. Het Joodse volk die wel bekend was met de prediking, bekeerden zich niet en verwierpen Hem.
Is de bekering van Ninevé ook voor ons geen prediking? Hoe lang horen en lezen wij Gods Woord? Enkele jaren, tientallen jaren? Heeft de HEERE al vrucht gezien op de mest die er iedere keer weer aan onze jonge of oude levensboom wordt gelegd? Hebben we de tollenaar al in het geloof nagesproken, dat we zondaren zijn, die niet anders verdienen dan de eeuwige dood? Als dat zo is, dan weten we ook van het slot van zijn gebed: wees mij de zondaar genadig. Maar, als we hier onbekend mee zijn en blijven dan zal van ons eenmaal gelden, wat Jezus in een gelijkenis sprak over een onvruchtbare vijgeboom: Indien hij vrucht zal voortbrengen, laat hem staan; maar indien niet, zo zult gij hem namaals uithouwen.
Lezers, buigt voor Zijn genadig Woord, want ook voor u geldt nog: want ziet, meer dan Jona, dat is Jezus, is hier!

N.A. Donselaar
Eigenlijk is het heel eenvoudig: als er in de Bijbel staat, dat ze zich bekeerden, dan is dat zo. Mét of zonder lange verklaring.
Plaats reactie