Kerken horen de gehele dag open te zijn.

Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Marnix schreef:Overigens was de insteek van Adorote dat de kerken open zijn zodat mensen er kunnen bidden en mediteren. Je ziet dat bijvoorbeeld in katholieke kerken veel.
Mattheus 6 vers 6: Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

Ik wil er toch op wijzen dat het eigene van het gebed er niet in ligt dat in het openbaar te doen. Zeker, ik keur bidden in een kerk niet af, maar het heeft mijn persoonlijke voorkeur absoluut niet. Ik voel mij meer verwant met geciteerde tekst.

Denk ook aan de gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar. Ze baden allebei in de tempel, dat zeker, maar er was toch enig verschil tussen de presentatie.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Overigens was de insteek van Adorote dat de kerken open zijn zodat mensen er kunnen bidden en mediteren. Je ziet dat bijvoorbeeld in katholieke kerken veel.
Dat wordt steeds minder normaal, zelfs in het buitenland. Vandalisme en diefstal hebben ervoor gezorgd dat kerkbesturen hun gebouw nauwelijks meer zomaar open durven stellen, er moet altijd toezicht zijn. En naarmate het moeilijker wordt om daarvoor vrijwilligers te vinden, kom je ook in rooms-katholieke kerken steeds vaker voor een gesloten deur, zelfs in het buitenland. Jammer!
Inderdaad. Ik vind het altijd mooi om een kerk te bezoeken en bekijken als ik ergens in een stad ben. Al die drukte buiten, en dan die heerlijke rust binnen.
Herman schreef:Mattheus 6 vers 6: Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

Ik wil er toch op wijzen dat het eigene van het gebed er niet in ligt dat in het openbaar te doen. Zeker, ik keur bidden in een kerk niet af, maar het heeft mijn persoonlijke voorkeur absoluut niet. Ik voel mij meer verwant met geciteerde tekst.

Denk ook aan de gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar. Ze baden allebei in de tempel, dat zeker, maar er was toch enig verschil tussen de presentatie.
Je kan er inderdaad ook lekker even tot rust komen. Ik heb geen moeite met bidden in een kerk, persoonlijk. Stil gebed doe ik toch al op de meest vreemde plaatsen en dan valt het in een kerk wel heel erg mee. Overigens zijn Jezus woorden di je citeert vooral bedoeld tegen het tonen van vroomheid door gebed in het openbaar, dan is het inderdaad verkeerd. We hoeven deze woorden niet te zien als een verbod op bidden in het openbaar. Je ziet bijvoorbeeld bij de eerste gemeente dat ze voortdurend in de tempel zijn, God lovend en dankend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Hen die s morgens heel vroeg om 7.00 uur in een Kerk waren en om te bidden en de eerste dienst mee te vieren weten de waarde van dat het Heilig Huis des Heren van s morgens vroeg tot s avonds laat open staat en is.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Adorote schreef:Hen die s morgens heel vroeg om 7.00 uur in een Kerk waren en om te bidden en de eerste dienst mee te vieren weten de waarde van dat het Heilig Huis des Heren van s morgens vroeg tot s avonds laat open staat en is.
Adorote, een kerkgebouw is geen Heilig huis des Heeren. Dat zijn wij zelf.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Miscanthus schreef:
Adorote schreef:Hen die s morgens heel vroeg om 7.00 uur in een Kerk waren en om te bidden en de eerste dienst mee te vieren weten de waarde van dat het Heilig Huis des Heren van s morgens vroeg tot s avonds laat open staat en is.
Tja ons licaam behoort een Tempel van de Helige Geest te zijn :!:
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij Bijbel hoort dat bij ons christenen niet alleen zo te zijn maar IS dat zo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

Miscanthus schreef:
Wat is een kerk dan wél??????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Adorote

Bericht door Adorote »

Rens schreef:
Miscanthus schreef:

Een Heilige Plaats alleen voor de Drieene God,waar alleen Hij aanbeden wordt en Zijn Heilige Sacramenten gevierd wordt en ook een plaats voor meditatie en gebed;kortom een Heilige Huis des Heren .
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Adorote schreef:
Rens schreef:
Miscanthus schreef:

Een Heilige Plaats alleen voor de Drieene God,waar alleen Hij aanbeden wordt en Zijn Heilige Sacramenten gevierd wordt en ook een plaats voor meditatie en gebed;kortom een Heilige Huis des Heren .
dat maakt de plaats nog niet heilig. God woont niet meer in de tabernakel of in de tempel, maar in ons hart. Wij zijn de tempel van de Heilige Geest. Een kerkgebouw is niets meer dan een onderdak voor de samenkomsten. Als de kerkgebouwen verbranden en instorten, houden we de Kerk over.
Rens

Bericht door Rens »

Miscanthus schreef:
dat maakt de plaats nog niet heilig. God woont niet meer in de tabernakel of in de tempel, maar in ons hart. Wij zijn de tempel van de Heilige Geest. Een kerkgebouw is niets meer dan een onderdak voor de samenkomsten. Als de kerkgebouwen verbranden en instorten, houden we de Kerk over.
De Kerk is de plaats waar het heilige van de Dienst van het Woord en overige sacramenten gevierd wordt, zodanig dat vanzelf de Kerk een heilige grond wordt.

{"Waar twee of drie in Mijn Naam samenkomen zal Ik in hun midden zijn"}

En wát is de meest geeigende plek om met velen rondom Woord en sacramenten samen te komen, en dus ook waar Hij bij uitstek in ons midden is? De Kerk dus......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
refo

Bericht door refo »

Rens schreef:
De Kerk is de plaats waar het heilige van de Dienst van het Woord en overige sacramenten gevierd wordt, zodanig dat vanzelf de Kerk een heilige grond wordt.

En wát is de meest geeigende plek om met velen rondom Woord en sacramenten samen te komen, en dus ook waar Hij bij uitstek in ons midden is? De Kerk dus......
De kerk wordt niet tot heilige grond.
Die middelste zin, daar gaat het om.

Je kunt zelfs niet meer zeggen dat het 'Gods huis' is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Rens schreef:

De kerk wordt niet tot heilige grond.
Die middelste zin, daar gaat het om.

Je kunt zelfs niet meer zeggen dat het 'Gods huis' is.
Rens, zou je willen dan, dat je de kerk Gods huis kan noemen? En als heilige grond bestempelen?
Wel kan je het "godshuis" noemen, maar dan betekent het wat anders.

De kerk is de plaats van samenkomst van de gemeente. Buiten de diensten om is het gewoon een gebouw, waarin je ook andere activiteiten kan uitvoeren.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 21 jun 2007, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

De reactie was naar Rens.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:De reactie was naar Rens.
Die van mij ook. Ik zal dat even verduidelijken.
Adorote

Bericht door Adorote »

Hen die de Heilige Schrift kennen , en dus niet kennen van dat jezo maar een tekst uit de Heilige Schrift kan plukken, want daar heeft niemand wat aan ,maar de Heilige Schrift kennen vanuit het hart.die weten als Mozes de braambos gaat naderen wat God dan tegen hem zegt,trek je schoenen uit wat deze grond is Heilig.Hen die de Heilige Schrift echt kennen weten wat dat wil zeggen.Dus waar God is en wat aan Hem is toegewijd een Kerk of kapel is Heilige grond een Heilige Huis,waar alleen Zijn Naam klint waar Zijn Woord gehoord wordt waar Zijn Heilige Sacramenten door bevoegde bedienaren bediend worden tot heil van velen en tot eer van de Heilige Drievuldigheid.Daarom zijn we stil als we Zijn Huis betreden en hebben eerbied en ontzag dat we in Zijn Heiligdom zijn, enz enz enz Het is dan ook goed en geboden dat het Heilig Huis des Heren van vroeg in de morgen tot laat in de avond open staat voor allen die Hem zoeken en willen aanbidden .Vader Zoon en Heilige Geest.
Plaats reactie