Kerken horen de gehele dag open te zijn.
Kerken horen de gehele dag open te zijn.
Kerkgebouwen horen in dit land de gehele dag open te zijn,van welke denominatie dan ook voor meditatie en gebed.
Openstelling van vroeg in de morgen tot in de avond laat, en snachts enkele kapellen.
Openstelling van vroeg in de morgen tot in de avond laat, en snachts enkele kapellen.
Re: Kerken horen de gehele dag open te zijn.
:roll: Why?? :roll:Adorote schreef:Kerkgebouwen horen in dit land de gehele dag open te zijn,van welke denominatie dan ook voor meditatie en gebed.
Meditatie en gebed kunnen ook in andere gelegenheden verricht worden en zijn zeker niet voorbehouden aan kerkgebouwen!
Hm inderdaad. Hoewel ik met een open kerk zeker geen problemen heb. Dan moeten er echter ook mensen zijn voor die ze over Christus vertellen. Ik was laatst in de St. Jan en in de gebedenboeken stonden allerlei dingen waarbij ik dacht: Gaan die mensen normaal naar de kerk? Of is het meer "nood leert bidden?" Ik zie het even niet zitten dus ga ik naar de kerk. Dan is het goed als mensen ook horen wie God is, dat Hij meer is dan een hulplijn voor als je het antwoord even niet meer weet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Miscanthus
Dan worden die teksten aan de muur ineens veel belangrijker....Marnix schreef:Hm inderdaad. Hoewel ik met een open kerk zeker geen problemen heb. Dan moeten er echter ook mensen zijn voor die ze over Christus vertellen. Ik was laatst in de St. Jan en in de gebedenboeken stonden allerlei dingen waarbij ik dacht: Gaan die mensen normaal naar de kerk? Of is het meer "nood leert bidden?" Ik zie het even niet zitten dus ga ik naar de kerk. Dan is het goed als mensen ook horen wie God is, dat Hij meer is dan een hulplijn voor als je het antwoord even niet meer weet.
Hm de dominees zouden overspannen worden. Er hoeft wat mij betreft niet elke ochtend gepreekt worden. Helemaal niet op donderdag, dan kan je het beter op koopavond doen
Het evangelie wordt niet alleen door de prediking doorgegeven 
Ik vind dit wel mooi (maar ja, wie heeft daar nog tijd voor tegenwoordig he):
46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. 47 Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.

46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. 47 Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Christiaan
Marnix toch, nou schiet je kennis wat te kort denk ik.Marnix schreef:Hm de dominees zouden overspannen worden. Er hoeft wat mij betreft niet elke ochtend gepreekt worden. Helemaal niet op donderdag, dan kan je het beter op koopavond doenHet evangelie wordt niet alleen door de prediking doorgegeven
Vroeger preekte veel predikanten meermaals per week,
Calvijn en Zwingli en ook vele Puritieinen!
Waarom zouden de predikanten dat van nu niet meer kunnen?
Denk dat eerder de mensen niet zullen komen, de meeste vinden een tweede kerkdienst al niet nodig dus ja.
Tijd, tijd voor de meeste zijn wereldsvermaak meer dan Gods Woord lezen, heeft men ook vaak geen tijd meer voor.
Dus meermaals de kerk openstellen en ook preken lijkt mij een goede zaak.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Tja, ik moet gewoon werken en kan dan niet even naar Arnhem toeChristiaan schreef:Marnix toch, nou schiet je kennis wat te kort denk ik.Marnix schreef:Hm de dominees zouden overspannen worden. Er hoeft wat mij betreft niet elke ochtend gepreekt worden. Helemaal niet op donderdag, dan kan je het beter op koopavond doenHet evangelie wordt niet alleen door de prediking doorgegeven
Denk dat eerder de mensen niet zullen komen, de meeste vinden een tweede kerkdienst al niet nodig dus ja.
Tijd, tijd voor de meeste zijn wereldsvermaak meer dan Gods Woord lezen, heeft men ook vaak geen tijd meer voor.
Dus meermaals de kerk openstellen en ook preken lijkt mij een goede zaak.

e.e.a. kan ook in combinatie met een zgn. "middagpauzedienst" van circa 30 - 45 minuten met cantorij-zang (heb zelf enkele jaren in de cantorij van de N.H. St Bavokerk (Oude Bavo aan de Grote Markt) te Haarlem gezongen)memento schreef:Ik ben voorstander van de kerk die altijd open is. Zowel om niet-kerkelijken binnen te lokken, als gewoon een rustige plaats om te bidden. Voor degenen die dat laatste overbodig vinden: Er zijn genoeg mensen die door omstandigheden zo'n plek thuis niet hebben.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
- Christiaan
´s Avonds kan ook...Marnix schreef:Tja, ik moet gewoon werken en kan dan niet even naar Arnhem toeChristiaan schreef:Marnix toch, nou schiet je kennis wat te kort denk ik.Marnix schreef:Hm de dominees zouden overspannen worden. Er hoeft wat mij betreft niet elke ochtend gepreekt worden. Helemaal niet op donderdag, dan kan je het beter op koopavond doenHet evangelie wordt niet alleen door de prediking doorgegeven
Dus meermaals de kerk openstellen en ook preken lijkt mij een goede zaak.Door de week 's ochtends doe ik ook niet aan "wereldvermaak" hoor
en de uitspraak aangaande wereldsvermaakt was niet speciaal op jou gericht.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Zou idd op zich niet verkeerd zijn. Dan zou ik namelijk in mn middagpauze even naar de oude hervormde of de RK lopen en daar even rustig een goed boek lezen.
Laatst gewijzigd door Kislev op 20 jun 2007, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ds. preekt vaak zo'n 5 x per week.....Marnix schreef:Hm de dominees zouden overspannen worden. Er hoeft wat mij betreft niet elke ochtend gepreekt worden. Helemaal niet op donderdag, dan kan je het beter op koopavond doenHet evangelie wordt niet alleen door de prediking doorgegeven
Oke. Mijn dominees nietKislev schreef:Mijn ds. preekt vaak zo'n 5 x per week.....Marnix schreef:Hm de dominees zouden overspannen worden. Er hoeft wat mij betreft niet elke ochtend gepreekt worden. Helemaal niet op donderdag, dan kan je het beter op koopavond doenHet evangelie wordt niet alleen door de prediking doorgegeven

Wij hebben op zaterdagen wel regelmatig de kerk open, er komen dan mensen kijken, soms bidden, vaak ook praten. Er zijn dan mensen aanwezig om mensen wat over de historie van de kerk te vertellen, over het kerkverband en ook om met ze te praten en evt. te bidden als ze daar behoefte aan hebben.
Dat wordt steeds minder normaal, zelfs in het buitenland. Vandalisme en diefstal hebben ervoor gezorgd dat kerkbesturen hun gebouw nauwelijks meer zomaar open durven stellen, er moet altijd toezicht zijn. En naarmate het moeilijker wordt om daarvoor vrijwilligers te vinden, kom je ook in rooms-katholieke kerken steeds vaker voor een gesloten deur, zelfs in het buitenland. Jammer!Marnix schreef:Overigens was de insteek van Adorote dat de kerken open zijn zodat mensen er kunnen bidden en mediteren. Je ziet dat bijvoorbeeld in katholieke kerken veel.