Marnix schreef:Ik weet ook niet precies waarom er tweee feestdagen in het leven zijn geroepen, met welk doel, en of dat een christelijk doel was.
De tweede feestdagen zijn een instelling van de roomse kerk.
In de Reformatie en Nadere Reformatie zijn er veel weerstanden geweest tegen de christelijke feestdagen. Omdat het geen instelling van God was, maar van mensen.
O.a. Jacobus Koelman was er sterk tegenstander van: de christelijke feestdagen waren uit de boze; ze dienden slechts voor werelds vermaak en plezier; het
behoorde een werkdag te zijn. De Roomse Antichrist heeft deze dagen ingesteld.
Uiteindelijk bleek het ondoenlijk om de tweede feestdagen af te schaffen. Toen heeft de kerk van de nood een deugd gemaakt en kerkdiensten voorgeschreven voor die dagen.
Met deze korte historische weergave door Tiberius ben ik het eens, al heb ik minder moeite met 2e Paasdag en 2e Pinksterdag dan met 1e en 2e Kerstdag, omdat Pasen en Pinksteren beide primair op zondag vallen (zoals ook de opstanding van Christus en de uitstorting van de Heilige Geest), terwijl Kerst in oorsprong niets anders is dan de vervanging van een Romeins heidens feest. Hemelvaartsdag en Goede Vrijdag zouden we m.i. als werkdagen kunnen zien met alleen een avonddienst.
Koelman weigerde vanwege een gewetensbezwaar op de feestdagen te preken. Hoewel de classis waar hij onder viel dit accepteerde (zijn collega predikant preekte dan wél), heeft de overheid hem afgezet en uit Zeeland verbannen. Onder eervol uitgeleide van zijn gemeente (die kilometers met hem meeliep, ook buiten de stadspoort) werd hij door soldaten afgevoerd. Een zwarte bladzijde in onze geschiedenis.
Overigens zijn door de Synode van Dordrecht 1574 (de eerste synode op Nederlandse bodem) de feestdagen in eerste instantie volledig afgeschaft op de zitting van 18 juni. Over de geboorte van Christus zou voortaan op de zondag vóór 25 december worden gepreekt.
Dit bleek inderdaad niet haalbaar, mede omdat de overheid een religievrede wilde sluiten met de RK-partij. Daarbij moesten de feestdagen gehandhaafd blijven.
Marnix schreef:Ik weet ook niet precies waarom er tweee feestdagen in het leven zijn geroepen, met welk doel, en of dat een christelijk doel was.
In de Reformatie en Nadere Reformatie zijn er veel weerstanden geweest tegen de christelijke feestdagen. Omdat het geen instelling van God was, maar van mensen.
O.a. Jacobus Koelman was er sterk tegenstander van: de christelijke feestdagen waren uit de boze; ze dienden slechts voor werelds vermaak en plezier; het
Uiteindelijk bleek het ondoenlijk om de tweede feestdagen af te schaffen. Toen heeft de kerk van de nood een deugd gemaakt en kerkdiensten voorgeschreven voor die dagen.
Oke. Daar wordt trouwens ook nog wel per kerk verschillend mee om gegaan. Wij hebben tweede kerstdag volgens mij vaak wel een dienst, of de kinderkerstdienst, tweede paasdag en tweede pinksterdag hebben we geen kerkdiensten.
Waarom is er op de tweede Pinksterdag en Paasdag geen kerk?
Om die dagen in te vullen met werelds vermaak?
Bij ons is er altijd een zangdienst dan, niet dat ik daar altijd ben,
maar vindt dat de mogelijkheid wel geboden moet worden.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Christiaan schreef:Waarom is er op de tweede Pinksterdag en Paasdag geen kerk?
Veel, zo niet de meeste, kerken houden op tweede Pasen en Pinksteren wel een morgendienst.
Oke. Daar wordt trouwens ook nog wel per kerk verschillend mee om gegaan. Wij hebben tweede kerstdag volgens mij vaak wel een dienst, of de kinderkerstdienst, tweede paasdag en tweede pinksterdag hebben we geen kerkdiensten.
Er zijn er veel hier die hebben schijnbaar het romanavirus. als het niet in het straatje past is het in eens rooms.Voor velen is het geboden om toch maar is wat kerkgeschiedenis te gaan doen zo ook wat theologie en liturgiek en dogmatiek,zal voor velen een openbaring zijn, wat de Kerk is en wat het wil zeggen en doen echt de Kerk te kennen en beleven .Nog maar is een keer dan een Hoogfeest duurt zeven dagen waarvan we er maar twee vrij zijn, en men gaat niet naar de Kerk op Zondag maar elke dag.
Simion en Anna waren elke dag in de Tempel/Kerk, daat staat niet voor niets opgetekend in de Heilige Schrift, dus velen hebben nog een lange weg te gaan hier.Kortom navolging van Christus zal leiden tot eeuwige zaligheid
Omdat deze tweede feestdagen niet door de kerk zijn ingesteld, noch door de Bijbel, maar door de Overheid, als vrije dagen. De kerk hoeft hier dus niet in mee te gaan door ook een tweede dag kerkdiensten te beleggen. Er zijn wel vaak activiteiten, een concert, een sing-in, een gemeentedag. Maar als iemand liever naar het strand gaat op de tweede pinksterdag, prima. Het is een vrije dag van de overheid.
2e paasdag was mijn broertje jarig, eerst hebben mijn vriendin en ik een mooie fietstocht over de Hoge Veluwe gemaakt en het kunstmuseum daar bezocht en daarna hebben we met familie de verjaardag gevierd. Tweede pinksterdag ben ik met haar naar Maastricht geweest, de stad bekeken en bij een vriendin van Joanne gegeten. Pasen heb ik op 1e paasdag gevierd (en vier ik elke dag van mijn leven) en Pinksteren evenzo op 1e Pinksterdag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote schreef:Nog maar eens een keer dan: een Hoogfeest duurt zeven dagen waarvan we er maar twee vrij zijn, en men gaat niet naar de Kerk op Zondag maar elke dag.
Simion en Anna waren elke dag in de Tempel/Kerk, daat staat niet voor niets opgetekend in de Heilige Schrift, dus velen hebben nog een lange weg te gaan hier.Kortom navolging van Christus zal leiden tot eeuwige zaligheid
Adorote,
Het punt was niet de dagelijkse kerkgang, daar kunnen we alleen maar van harte voorstander van zijn (al gebeurt het onder protestanten inderdaad niet of nauwelijks). Hetgeen je zegt van Simeon en Anna moet inderdaad voor ons een voorbeeld zijn.
Maar het zegt helemaal niets over het instellen en afzonderen van bepaalde dagen als een blijvende instelling voor de gehele Kerk náást de dag des Heeren.
Zo'n voorbeeld zul je in het NT niet vinden en ook niet in de Kerk van de eerste eeuwen van onze jaartelling. Je komt dan toch echt uit bij de RK Kerk. Maar alléén Christus (of in Zijn opdracht de apostelen) kwam het toe om dagen voor onbepaalde tijd en voor de gehele Kerk in te stellen. Dat geldt voor niemand ná hen.
Zonderling schreef:Maar alléén Christus (of in Zijn opdracht de apostelen) kwam het toe om dagen voor onbepaalde tijd en voor de gehele Kerk in te stellen. Dat geldt voor niemand ná hen.
M.vr.gr.
Zonderling
Tjonge, wie zouden dan de "tweede" feestdagen ingesteld hebben, en waarom volgen we die wel na?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Zonderling schreef:Maar alléén Christus (of in Zijn opdracht de apostelen) kwam het toe om dagen voor onbepaalde tijd en voor de gehele Kerk in te stellen. Dat geldt voor niemand ná hen.
M.vr.gr.
Zonderling
Tjonge, wie zouden dan de "tweede" feestdagen ingesteld hebben, en waarom volgen we die wel na?
Wie? De roomse kerk.
Waarom navolgen? Het lukte in de tijd van de Reformatie niet om ze af te schaffen, ondanks verwoede pogingen van bv. Koelman. Daarom besloot men van "de nood een deugd" te maken en kerkdienst op die dagen te beleggen.
(Dat is kort samengevat wat er in dit topic staat).
Dit hoogste Joodse gerechtshof moest waken over de kalender, d.w.z. over de juiste dagen waarop Israël naar Gods bevel de feesten moest vieren. Tegen de tijd dat de eerste sikkel van de nieuwe maan verwacht kon worden, hield het Sanhedrin zitting en mochten getuigen uit de buurt van Jeruzalem hun bevindingen komen melden, zelfs op de sabbat. Konden twee onafhankelijke getuigen melden dat zij de nieuwe maan gezien hadden, dan riep het Sanhedrin de nieuwemaansdag uit.
Deze uitspraak werd eerst door vuren boven op bergen doorgegeven aan Joden elders, tot in Babylonië toe. Maar omdat de Samaritanen ook wel eens vuren maakten rond die tijd en de Joden daardoor in verwarring raakten, werden er later boden op uit gezonden. De boden konden echter niet zo snel het nieuws overbrengen als de vuren - de boden konden immers op een te laat tijdstip vertrokken zijn of onderweg opgehouden worden. Daardoor ontstond buiten Israël onder de Joden het gebruik van een tweede feestdag, zodat men zeker wist het feest ook op de goede dag te vieren. Hier komt ook ons gebruik van een tweede feestdag vandaan.
De vraag is dus of door de roomse kerk is bedacht. Tegenwoordig kunnen we berekenen wanneer de nieuwe maan er is en wanneer het dus Pasen is.
Ik zie zelf het nut van tweede feestdagen niet zo in, behalve dat het wel fijn is om een extra dag vrij te hebben Maar als men dan diensten belegt, prima hoor!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ROME/LEIDEN - Het CNV-voorstel om een tweede feestdag in te ruilen voor een islamitische dag is niet nieuw. Vooral tweede pinksterdag staat al jaren ter discussie. En de waarde van de christelijke feestdagen ter discussie stellen is een uitgesproken reformatorische traditie.
De rooms-katholieke priester Antoine Bodar stelde al in 1997 voor om tweede pinksterdag te ruilen voor een moslimfeest. Tweede pinksterdag is namelijk een gekke dag in het kerkelijk jaar, zegt hij. Het tweede Vaticaans Concilie zette niet voor niks vraagtekens bij de viering ervan. ,,Pinksteren is de vijftigste dag na Pasen. Daarmee wordt de paascyclus beëindigd. Na Pinksteren kun je juist weer aan het werk!''
Niemand weet hoe die tweede feestdagen er ooit zijn gekomen. Prof.dr. Th. M. van Leeuwen, hoogleraar aan de theologische faculteit Leiden namens de remonstrantse kerk en auteur van De christelijke feesten, hun geschiedenis en hun betekenis, vermoedt dat het oorspronkelijk gewoon een uitbreiding van de feestelijkheden op de eigenlijke feestdag was. ,,Wel is bekend dat de joden rond het begin van de christelijke jaartelling begonnen hun feesten op twee dagen te vieren, zodat ze er zeker van waren dat alle joden over de hele wereld tenminste een stuk van de dag gezamenlijk het feest vierden.''
Brasserij
Luther en Calvijn hadden zo hun vraagtekens bij Kerst, Pasen en Pinksteren. Ze wilden uiteraard de grote heilsfeiten wel herdenken, maar dan op de zondag. Luther schreef in 1520: ,,Gave God dat in de christenheid geen feestdag ware, dat men alle feesten der vromen en der heiligen op de zondag stelde. Maar nu zijn wij met vele feestdagen geplaagd, tot verderf van de zielen, lichamen en goederen.'' Het stak Luther dat veel christenen hun niet-zondagse feestdagen doorbrachten in de kroeg. Het waren dagen van luiheid en brasserij.
Ook Calvijn wilde de zondag centraal houden. In 1555 verkondigde hij op de zondag voor Kerst het kerstevangelie, op eerste kerstdag ging hij volgens zijn rooster verder met vervolgstof uit Deuteronomium. Het gereformeerde volk wilde echter niet van de feestdagen af. Men was gehecht aan de tweede feestdagen, maar ook aan Hemelvaartsdag en besnijdenisfeest (nieuwjaarsdag). Maar het bracht die dagen vervolgens door in 'lediggang en losbandigheid'. In Nederland was het de wereldlijke overheid die de kerken vroeg dan toch alsjeblieft maar erediensten te beleggen op deze dagen, om het volk uit de kroeg te houden. De synode van Dordt in 1578 erkende met Luther en Calvijn dat het wenselijk zou zijn als er zes dagen gewerkt werd en alleen de zondag gevierd. Maar omdat de overheid de andere feestdagen niet wilde afschaffen, kondigde de synode af dat dominees er voortaan werk van moesten maken. Ze moesten preken gaan houden, waarin ze in het bijzonder de geboorte en de verrijzenis van Christus, de zending van de Heilige Geest en dergelijke geloofsartikelen verkondigden (waarmee impliciet Calvijns Deuteronomiumpreek op eerste kerstdag verworpen werd). Het doel van de synode was ,,om zo de onnutte en schadelijke lediggang in een heilige en profijtelijke oefening te veranderen.''
Zondag nodig
Er is weinig veranderd. Antoine Bodar stelt tweede pinksterdag ter discussie, maar stelt tegelijk voor om de zondag hernieuwd centraal te stellen. ,,Laten we tweede pinksterdag opofferen, prachtig. Maar laten we dan ook terugkeren naar de zondag als de Dag des Heren. Dat leeft gelukkig nu in bredere kring: heel veel mensen van linkse signatuur zien ook in dat er eens in de week een rustdag moet zijn. Recreatief winkelen kun je de hele week al doen. En steden als Amsterdam zijn op zondag werkelijk verschrikkelijk. Kerkgang in grote steden is vaak moeilijk, alleen al vanwege het vullen van de parkeermeters. Bovendien: ook heidenen hebben een rustdag nodig, al weten ze het misschien zelf niet.''
Professor Van Leeuwen vindt dat de tweede feestdagen in de praktijk hun waarde dreigen te verliezen, nu ook christenen ze als een gewone vrije dag gaan invullen. ,,Allemaal naar de winkelboulevard! Het is ontzettend uitgehold.'' Maar op de vraag of die tweede pinksterdag dan ingeruild kan worden voor een moslimfeest, scheiden de wegen. Bodar, die in 1997 zelf met dit voorstel kwam, is er inmiddels geen voorstander meer van. Tweede pinksterdag is wat hem betreft geen feestdag, maar hij vindt niet langer dat een christelijke feestdag geruild moet worden tegen een islamitische. Dat heeft voor Bodar te maken met maatschappelijke ontwikkelingen. ,,Ik voel me als christen in de hoek gedrongen, het gaat altijd over moslims. Als christen moet je op je beurt wachten tot je misschien een keer serieus genomen wordt. Ik gun die moslims ook graag een dag, maar dat hoeft niet per se ónze dag te zijn.''
Sympathie
Bodar heeft wel sympathie voor de gedachte achter het CNV-voorstel. ,,Wij moeten een vredelievende en vredestichtende samenleving zijn. Het is niet voor niks dat ik vroeger ditzelfde voorstel al eens heb gedaan. Maar wij worden vandaag ongelooflijk opgeroepen, na te denken over onze wortels. En die zijn niet D66-achtig, maar christelijk. Dus dat de moslims op vrijdag in vrijheid naar de moskee kunnen, vind ik al heel wat.''
Prof.dr. Th. M. van Leeuwen, hoogleraar aan de theologische faculteit Leiden, is het niet met Bodar eens. ,,Het is een gebaar van respect, met een hoge symboolfunctie. We zijn niet meer de enige godsdienst, we willen niet overheersend zijn, we geven jullie ook de ruimte. Zo'n soort gebaar vind ik wel goed.'' Hemelvaart ter discussie stellen, zoals het CNV oppert, vindt Van Leeuwen geen goed idee. ,,We leven theologisch gezien in de tijd tussen hemelvaart en de wederkomst, en hoewel je dat misschien verbaast van een remonstrant, vind ik dat wel een hele belangrijke gedachte.''
Marnix schreef:
... Daardoor ontstond buiten Israël onder de Joden het gebruik van een tweede feestdag, zodat men zeker wist het feest ook op de goede dag te vieren. Hier komt ook ons gebruik van een tweede feestdag vandaan.
Pascha viel altijd op dezelfde dag, namelijk de 14e van de 1e maand, zie Exodus 12:6 en Numeri 9:5.
Als backup mochten ze een maand later Pascha vieren (dus de 14e van de 2e maand Pascha), maar niet de volgende dag al (zie Numeri 9:11).
Ik denk dat het nieuwemaansfeest dan wat anders was. Het zal toch niet voor niets zo geheten hebben?
... In Nederland was het de wereldlijke overheid die de kerken vroeg dan toch alsjeblieft maar erediensten te beleggen op deze dagen, om het volk uit de kroeg te houden. De synode van Dordt in 1578 erkende met Luther en Calvijn dat het wenselijk zou zijn als er zes dagen gewerkt werd en alleen de zondag gevierd. Maar omdat de overheid de andere feestdagen niet wilde afschaffen, kondigde de synode af dat dominees er voortaan werk van moesten maken. Ze moesten preken gaan houden, waarin ze in het bijzonder de geboorte en de verrijzenis van Christus, de zending van de Heilige Geest en dergelijke geloofsartikelen verkondigden (waarmee impliciet Calvijns Deuteronomiumpreek op eerste kerstdag verworpen werd). Het doel van de synode was ,,om zo de onnutte en schadelijke lediggang in een heilige en profijtelijke oefening te veranderen...
Een niet helemaal nauwkeurige analyse, althans niet het stukje over het impliciet verwerpen van Calvijns handelwijze.
De Nederlandse Synode van Dordrecht 1574 schafte de feestdagen totaal af. De geboorte van Christus zou voortaan op de zondag vóór 25/12 worden herdacht (of óp 25/12 als die dag op een reguliere zondag of andere preekdag viel).
De overheid weigerde daaraan mee te werken, waardoor de Synode van 1578 zich gedwongen voelde om de preekdiensten op feestdagen te handhaven. Dit ging echter niet van harte, getuige de eerste zinnen in het desbetreffende artikel:
Acta Synode Dordrecht 1578 schreef:Het ware wel te wensen dat de vrijheid om zes dagen te werken die van God toegelaten is, in de Kerk gehouden en de Zondag alléén gevierd mocht worden.
Nochtans, dewijl sommige andere feestdagen door autoriteit der overheid onderhouden worden, te weten ...., zo zullen de dienaars naarstigheid doen dat ze met predikatiën in dewelke zij inzonderheid van de geboorte en verrijzenis van Christus, de zending van de Heilige Geest en dergelijke artikelen des geloofs, de gemeente leren zullen de onnutte en schadelijke lediggang in een heilige en profijtelijke oefening veranderen.
Daarna werd nog eens uitgesproken dat de Kerken zouden ijveren bij de overheid om alle feestdagen af te schaffen behalve 1e Kerstdag (omdat 1e Paasdag en 1e Pinksterdag reeds op zondag vallen). Dit achtte men kennelijk het maximaal haalbare voor dat moment. (Maar ook dáár is niets van terechtgekomen.)
Resumerend mbt 1578:
1. De Synode spreekt duidelijk uit het beter te achten dat alleen de zondag gevierd zou worden (en dus níet de feestdagen). Daarmee is de Synode in lijn met de voorgaande Synode van 1574 toen de feestdagen daadwerkelijk besloot om de feestdagen af te schaffen.
2. De Synode stelde niet de feestdagen in, maar tolereerde en regulieerde ze slechts onder druk van de overheid.
3. De handelwijze van Calvijn werd met dit besluit absoluut niet impliciet verworpen zoals ten onrechte in het artikel van het ND beweerd werd.
4. Ook werden de predikanten niet verplicht op de feestdagen over de feeststoffen te preken, al werd dit wel aanbevolen.
M.b.t. het eerste punt: Nu de overheid de kerk op dit punt niet meer dwingt, zou het in de lijn van Calvijn en de Nederlandse Synodes van 1574 en 1578 zijn om.... (vul maar in).