Elke zondag een feestdag
sjonge, jij krijgt het nog druk met pinksterdagen tellenAdorote schreef:Deze 5e pinksterdag er een wordt van een lichtwarme dag met mooie bezigheden.te beginnen vroeg in de morgen , en de dag verder doorbrengen in vreugde van goede leven om niet.

Doet me denken aan een liedje van kinderen voor kinderen, die telden de kerstdagen door.
Maar ik wens je een fijne dag toe.
Nog twee dagen dan is het Hoogfeest van Pinksteren voorbij.Elk Hoogfeest duurt zeven dagen het getal van de volmaaktheid dat die kinderen Kerstmis doortellen is zeer juist.Aankomende Zondag de Zondag van de Drieeenheid,daarmee sluit de Kerk de feesttijd van de Bijbelse Hoogfeesten af.myster schreef:sjonge, jij krijgt het nog druk met pinksterdagen tellenAdorote schreef:Deze 5e pinksterdag er een wordt van een lichtwarme dag met mooie bezigheden.te beginnen vroeg in de morgen , en de dag verder doorbrengen in vreugde van goede leven om niet.
Doet me denken aan een liedje van kinderen voor kinderen, die telden de kerstdagen door.
:mrgreen:myster schreef:sjonge, jij krijgt het nog druk met pinksterdagen tellenAdorote schreef:Deze 5e pinksterdag er een wordt van een lichtwarme dag met mooie bezigheden.te beginnen vroeg in de morgen , en de dag verder doorbrengen in vreugde van goede leven om niet.
waarom zoek je toch eens geen roomsch forum Ado!Adorote schreef:Nog twee dagen dan is het Hoogfeest van Pinksteren voorbij.Elk Hoogfeest duurt zeven dagen het getal van de volmaaktheid dat die kinderen Kerstmis doortellen is zeer juist.Aankomende Zondag de Zondag van de Drieeenheid,daarmee sluit de Kerk de feesttijd van de Bijbelse Hoogfeesten af.myster schreef:sjonge, jij krijgt het nog druk met pinksterdagen tellenAdorote schreef:Deze 5e pinksterdag er een wordt van een lichtwarme dag met mooie bezigheden.te beginnen vroeg in de morgen , en de dag verder doorbrengen in vreugde van goede leven om niet.

Als we in de vakantie een enkele keer een Duitse dienst meemaken valt op dat ze zondag altijd een naam geven.Adorote schreef:Nog twee dagen dan is het Hoogfeest van Pinksteren voorbij.Elk Hoogfeest duurt zeven dagen het getal van de volmaaktheid dat die kinderen Kerstmis doortellen is zeer juist.Aankomende Zondag de Zondag van de Drieeenheid,daarmee sluit de Kerk de feesttijd van de Bijbelse Hoogfeesten af.myster schreef:sjonge, jij krijgt het nog druk met pinksterdagen tellenAdorote schreef:Deze 5e pinksterdag er een wordt van een lichtwarme dag met mooie bezigheden.te beginnen vroeg in de morgen , en de dag verder doorbrengen in vreugde van goede leven om niet.
Dan staat er bv 9. Sonntag nach Trinitatis.
Zo is de zondag altijd een feestdag!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bij ons in de kerk wordt ook het kerkelijk jaar aangehouden, waardoor elke zondag een mooie naam heeft. Zondag rogate, etc. Vind dat wel feestelijk. Ik had het idee dat het vrij gangbaar is in protestants Nederland.refo schreef:Als we in de vakantie een enkele keer een Duitse dienst meemaken valt op dat ze zondag altijd een naam geven.Adorote schreef:Nog twee dagen dan is het Hoogfeest van Pinksteren voorbij.Elk Hoogfeest duurt zeven dagen het getal van de volmaaktheid dat die kinderen Kerstmis doortellen is zeer juist.Aankomende Zondag de Zondag van de Drieeenheid,daarmee sluit de Kerk de feesttijd van de Bijbelse Hoogfeesten af.myster schreef:sjonge, jij krijgt het nog druk met pinksterdagen tellenAdorote schreef:Deze 5e pinksterdag er een wordt van een lichtwarme dag met mooie bezigheden.te beginnen vroeg in de morgen , en de dag verder doorbrengen in vreugde van goede leven om niet.
Dan staat er bv 9. Sonntag nach Trinitatis.
Zo is de zondag altijd een feestdag!
- Christiaan
Is maar hoe je het bekijkt, ik zeg liever dat het elke dag Pasen is.refo schreef:Je kunt er grapjes over maken, maar het blijft sinds Pinksteren altijd Pinksteren.
Al is dat ook niet los te zien, even min Kerst en Pasen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hier verder over elke zondag een feestdag, zoals weggeknipt uit het topic Wist je dat . . . [3]
Dat is het sowieso; of je het nu wel of geen naam geeft.refo schreef:Zo is de zondag altijd een feestdag!
Ik heb daar nog nooit van gehoord, om eerlijk te zijn.Zosinus schreef:Bij ons in de kerk wordt ook het kerkelijk jaar aangehouden, waardoor elke zondag een mooie naam heeft. Zondag rogate, etc. Vind dat wel feestelijk. Ik had het idee dat het vrij gangbaar is in protestants Nederland.
Het lijkt me meer rooms toe.
-
"Bijbelse Hoogfeesten" !??Adorote schreef:Nog twee dagen dan is het Hoogfeest van Pinksteren voorbij.Elk Hoogfeest duurt zeven dagen het getal van de volmaaktheid dat die kinderen Kerstmis doortellen is zeer juist.Aankomende Zondag de Zondag van de Drieeenheid,daarmee sluit de Kerk de feesttijd van de Bijbelse Hoogfeesten af.
Ik zoek tevergeefs in de Bijbel naar het Kerstfeest en de zondag van de Drie-eenheid, om er eens twee te noemen.
Dat de zondag iedere week een feestdag is, daar ben ik het overigens geheel mee eens. En ook bij Pasen en Pinksteren kan ik mij nog wat voorstellen, maar de rest van al die feestdagen kom ik toch echt in de Bijbel als feestdag niet tegen.
Zouden het misschien mensen-inzettingen zijn?
M.vr.gr.,
Zonderling
Dat denk ik niet. Op de websites van verschillende protestante kerken vind je het kerkelijk jaar met de bijbehorende kleuren terug. Bijv.:Tiberius schreef:Ik heb daar nog nooit van gehoord, om eerlijk te zijn.Zosinus schreef:Bij ons in de kerk wordt ook het kerkelijk jaar aangehouden, waardoor elke zondag een mooie naam heeft. Zondag rogate, etc. Vind dat wel feestelijk. Ik had het idee dat het vrij gangbaar is in protestants Nederland.
Het lijkt me meer rooms toe.
Lutherse kerk Eindhoven
Beatrixkerk Ede (gereformeerd)
Ik denk dat de oorsprong Luthers is, aangezien sommige van Bachs cantates ook specifiek gericht zijn voor zondagen uit het kerkelijk jaar die buiten de gangbare hoogfeesten vallen.
Elke Zondag wordt klein Pasen gevierd, op de eerste dag der week wordt de Verrijzenis gevierd van Jezus de Christus.
Elke Zondag heeft zijn vaste lezingen het A.B.en C jaar,daar moet ook uit gepreekt worden ,binnen drie jaar is men dan heel de Bijbel door gegaan zowel met de lezingen als met de woordbediening. Zo komt de volheid van de Heilige Schrift tot zijn recht.
Elke Zondag heeft zijn vaste lezingen het A.B.en C jaar,daar moet ook uit gepreekt worden ,binnen drie jaar is men dan heel de Bijbel door gegaan zowel met de lezingen als met de woordbediening. Zo komt de volheid van de Heilige Schrift tot zijn recht.