Wat mij betreft: welkom!memento schreef:Ik zeg ook niet dat de BWP eenheid nastreeft. Maar op de lange termein verwacht ik dat de CGK samenwerkingen aangaat met de GKV en NGK, en ik vraag me af hoelang de BWP het daarbij uithoudt. En dan zie ik sommige predikanten die heel goed in de GG zouden passen...Herman schreef:Jij heb een leuk inzicht in de kerk. Ik deel hem niet. BWP profileert zich niet, aangezien BWP een ander doel nastreeft dan de kerkelijke verdeeldheid op te heffen. Het is wat anders dat onder deze predikanten een zeer grote mate van acceptatie is van andere kerkverbanden en hun predikanten. Vele zijn zeer collegiaal naar collega's van de GG etc, maar dat is wat anders dan profileren. Bovendien gebeurde dat namelijk al veel langer dan vandaag.memento schreef: De BWP daarentegen profileert zich steeds 'zwaarder', steeds meer richting GG, wat gezien het toenemende verval van de CGK natuurlijk een menselijke koers is, maar ik verwacht dat veel GG-ers daar niet op zitten te wachten.
Jaarboekje en cijfers GG
Dit klinkt wat anders als de posting hiervoor. Ik dacht dat je concrete aanwijzingen zou hebben. Dat een dergelijke samenwerking in de lijn van de verwachting ligt, daarin kan ik volledig instemmen. Eveneens dat dat ook geld voor de HHK.memento schreef:
Ik zeg ook niet dat de BWP eenheid nastreeft. Maar op de lange termein verwacht ik dat de CGK samenwerkingen aangaat met de GKV en NGK, en ik vraag me af hoelang de BWP het daarbij uithoudt. En dan zie ik sommige predikanten die heel goed in de GG zouden passen...
Hoewel ik er niet zo voor ben om met namen te gooien hier toch nog een paar voorbeelden :Kislev schreef:kWeet zo niet uit mn hoofd welke studenten de afgelopen 20 jaar zijn aangenomen, maar als ik zo eens een rijtje opnoem van predikanten met aanbod:
ds. Baan, ds. Tuinier, ds W. Harinck, ds Brugge, ds Zippro
Ds Terlouw, Ds Ruitenburg , Ds Clements, Ds Gunst, Ds v Aalst
Kom mensen niet zo somber, er zijn gelukkig nog steeds accentverschillen mogenlijk binnen de GG
- J.C. Philpot
Of Ds. A.J. Wijnmaalen, of Ds. J.J. Roodsant (beide emiritius)... er zijn er echt wel wat op te noemen.freek schreef:Of andersom....Adrianus schreef:Als het beeld van sommigen hier ten aanzien van met name genoemde (aankomende) studenten breed aanwezig is, ga ik er vanuit dat bepaalde gemeenten die voorgaande jaren besloten bij hun beroepingswerk in juni kandidaten te passeren, daar dit jaar anders over zullen denken.
Of De JongKislev schreef:Hypercalvinisme is misschien een beetje overdreven. Maar het aanbod van bijv. ds. Reinders en ds. Veldman is nou niet echt groot te noemen.
Ds. Baan ben ik niet met je eens. Die heeft een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Toen hij als student bij ons preekte, was hij echt niet zoals nu.geledu schreef:Hoewel ik er niet zo voor ben om met namen te gooien hier toch nog een paar voorbeelden :Kislev schreef:kWeet zo niet uit mn hoofd welke studenten de afgelopen 20 jaar zijn aangenomen, maar als ik zo eens een rijtje opnoem van predikanten met aanbod:
Kom mensen niet zo somber, er zijn gelukkig nog steeds accentverschillen mogenlijk binnen de GG
Wat de meeste andere genoemde namen betreft: dat zijn volgens mij mensen van het midden. In ieder geval niet op één lijn te stellen met Kattenberg, Van der Net, Vreugdenhil en Huisman.
Dat geldt denk ik voor elke predikant. Logisch toch?Unionist schreef:Ds. Baan ben ik niet met je eens. Die heeft een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Toen hij als student bij ons preekte, was hij echt niet zoals nu.
Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij ds. Brugge. Hij heeft nu veel meer diepgang en aanbod dan in zijn studententijd.
Dat hoor je toch wel vaak, wanneer ze van het zendingsveld terugkomen, de preken wat anders worden.Tiberius schreef:Hoe bedoel je precies?Unionist schreef:Als het goed is, wel. Sommige predikanten maken ook een ontwikkeling de andere kant op.
Maar bij ds. Baan vind ik het verschil wel erg groot.
Ik heb hem recent niet meer gehoord. Als laatste voordat hij naar het zendingsveld ging.
Meestal een ontwikkeling de goede kant op
Je moest eens weten hoe moe die predikanten worden van al die mensen die zo met ze weg lopen.Unionist schreef:Ds. Baan ben ik niet met je eens. Die heeft een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Toen hij als student bij ons preekte, was hij echt niet zoals nu.geledu schreef:Hoewel ik er niet zo voor ben om met namen te gooien hier toch nog een paar voorbeelden :Kislev schreef:kWeet zo niet uit mn hoofd welke studenten de afgelopen 20 jaar zijn aangenomen, maar als ik zo eens een rijtje opnoem van predikanten met aanbod:
Wat de meeste andere genoemde namen betreft: dat zijn volgens mij mensen van het midden. In ieder geval niet op één lijn te stellen met Kattenberg, Van der Net, Vreugdenhil en Huisman.
Ik vind dit een hele aardige discussie moet ik zeggen.Unionist schreef:Ik heb weleens gedacht dat er over een jaar of 20 3 nieuwe kerkverbanden zijn:
-ter rechterzijde: de rechterkant van de GG, de OGG en de GGiN
-in het midden: de linkerkant van de GG, de HHK en de rechterkant van de CGK
-ter linkerzijde: de linkerkant van de CGK, de NGK en de GKV
Met daaromheen een stuk of wat splinters, maar die heb je nu ook al.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het de komende jaren zo'n vaart zal lopen, omdat de GG in een hele bijzondere positie zit. Mocht het ooit tot een fusie komen, dan is er een centrale rol voor de GG weggelegd. Wat is namelijk het geval?
1) GG zijn behoorlijk trouw aan elkaar. Ze zullen elkaar niet snel loslaten.
2) GG wil graag samen met GGiN, GGiN (b.v.) en OGG. De verschillen zijn ook dermate klein, dat dit ook best zou kunnen/moeten.
3) GG samen met de HHK is ook niet ondenkbaar, hoewel ze uit een heel ander 'pad' op de kerkelijke kaart komen. Er zijn namelijk goede gesprekken geweest, waarbij ook een fusie ter sprake is gekomen, omdat de verschillen niet groot zijn en dan heb ik het natuurlijk over leerverschillen.
Ik denk dus dat de er voor de GG een cruciale rol is weggelegd om de rechterkant van de gereformeerde gezindte te bundelen.
Je kunt alles overdrijven. Weglopen met een dominee hoeft niet, weglopen bij een dominee ook niet. Maar je kunt gewoon een dominee graag horen preken.wim schreef:Doet dat ertoe?Kislev schreef: Je moest eens weten hoe moe die predikanten worden van al die mensen die zo met ze weg lopen.
Ik heb zo mijn 'favoieten' maar luister echt niet kritiekloos naar ze. En ik spaar ook niet al hun bandjes. Toch mag ik ze graag horen en rijd weleens een dorp verderop als ze in de buurt zijn doordeweeks.