Elke zondag een feestdag
Zonderling, ik vind dat je de feestdagenkwestie veel en veel te zwaar aanzet en het zelfs vergelijkt met de instelling van de kalverendienst. Trouwens, als Calvijn dat gevonden had, zou hij meteen de feestdagen hebben afgeschaft en ze niet in een soort gedoogsituatie hebben laten voortbestaan.
Je kunt het beter vergelijken met het Purimfeest. Dat is ook niet rechtstreeks door God ingesteld, maar lijkt me een heel legitiem feest.
Zo zal ook niemand zeggen dat als je het Kerstfeest niet viert, dat je dan Gods gebod overtreedt. M.a.w. de feestdagen hebben gewoon een heel vrijblijvend karaker, maar het is een - mooie - gewoonte, dat de kerk deze wereldwijd, en dat al eeuwen, viert.
Je kunt het beter vergelijken met het Purimfeest. Dat is ook niet rechtstreeks door God ingesteld, maar lijkt me een heel legitiem feest.
Zo zal ook niemand zeggen dat als je het Kerstfeest niet viert, dat je dan Gods gebod overtreedt. M.a.w. de feestdagen hebben gewoon een heel vrijblijvend karaker, maar het is een - mooie - gewoonte, dat de kerk deze wereldwijd, en dat al eeuwen, viert.
Precies. Onze gemeente volgt het kerkelijk jaar dan ook omdat zowel kerkenraad als gemeente dat meerwaarde vinden hebben. Niet vanuit een "we zullen en moeten het kerkelijk jaar volgen".Zonderling schreef: Het is niet verkeerd om die ene boodschap op verschillende tijden anders te benaderen. Maar het mag nooit een regel worden.
En nog even over Calvijn: ik ben me er zeker van bewust dat je die op punten verschillend kunt interpreteren. Vooralsnog vind ik de visie van dr. Brienen overtuigend (lees ook eens "De liturgie bij Johannes Calvijn" van hem). Wat belangrijker is: ik voel me op liturgisch gebied vele malen meer thuis bij die andere grote reformator, Luther.
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Afgewezen, je mag vinden dat ik de feestdagenkwestie veel te zwaar heb aangezet. Ik dacht dat ik nogal voorzichtig erover gesproken heb. Wanneer je de Schotten of Koelman of Marnix van St. Aldegonde hierover leest, dan zou je nog heel andere uitdrukkingen tegenkomen die ik niet gebezigd heb. Trouwens, ook mannen als Voetius en Justus Vermeer hebben de instelling van feestdagen veroordeeld en zouden graag tot afschaffing zijn overgegaan. De enige reden om dat niet te doen was volgens de Voetius het feit dat dit tot zulke grote troebelen en onenigheid zou leiden. En dat was ook voor Calvijn het punt waarom hij de feestdagen gedoogde.Afgewezen schreef:Zonderling, ik vind dat je de feestdagenkwestie veel en veel te zwaar aanzet en het zelfs vergelijkt met de instelling van de kalverendienst. Trouwens, als Calvijn dat gevonden had, zou hij meteen de feestdagen hebben afgeschaft en ze niet in een soort gedoogsituatie hebben laten voortbestaan.
Je kunt het beter vergelijken met het Purimfeest. Dat is ook niet rechtstreeks door God ingesteld, maar lijkt me een heel legitiem feest.
Zo zal ook niemand zeggen dat als je het Kerstfeest niet viert, dat je dan Gods gebod overtreedt. M.a.w. de feestdagen hebben gewoon een heel vrijblijvend karaker, maar het is een - mooie - gewoonte, dat de kerk deze wereldwijd, en dat al eeuwen, viert.
Juist Calvijn is op dit punt trouwens ontzettend helder. Waar hij zaken gedoogde (dat gold zelfs voor het toneel), stak hij tegelijkertijd zijn mening in zijn Bijbelverklaring en Institutie niet onder stoelen of banken, in de hoop dat dit werd opgepikt. Maar we moeten hem natuurlijk wel goed (willen) lezen. Juist door het lezen van Calvijn ben ik trouwens op dit punt tot mijn overtuiging gekomen.
Ook is het beslist niet waar dat je zegt dat de feestdagen een heel vrijblijvend karakter hebben. Iemand die de feestdagen niet wil onderhouden, zal in zijn godsdienstige omgeving met heel veel tegenstand te maken krijgen. Ook in de Gereformeerde Gezindte.
Ik heb trouwens geen expliciete vergelijking gemaakt met de kalverdienst, maar alleen de vergelijking gemaakt vanwege de inzetting van een feestdag als louter menselijke inzetting. Op je beroep op Mordechai wil ik nu maar niet ingaan, het argument is in het verleden vaker aangevoerd. Maar Purim had beslist een heel andere inhoud en stond ook helemaal niet op één lijn met de feestdagen die we in de boeken van Mozes vinden.
Bovendien leven we nu onder het NT in een andere bedeling en hebben we niet de Joodse kerk na te volgen, maar de apostolische.
Met vriendelijke groet
Zonderling
Het gaat mij om argumenten gebaseerd op de Bijbel.Zonderling schreef:Afgewezen, je mag vinden dat ik de feestdagenkwestie veel te zwaar heb aangezet. Ik dacht dat ik nogal voorzichtig erover gesproken heb. Wanneer je de Schotten of Koelman of Marnix van St. Aldegonde hierover leest, dan zou je nog heel andere uitdrukkingen tegenkomen die ik niet gebezigd heb. Trouwens, ook mannen als Voetius en Justus Vermeer hebben de instelling van feestdagen veroordeeld en zouden graag tot afschaffing zijn overgegaan. De enige reden om dat niet te doen was volgens de Voetius het feit dat dit tot zulke grote troebelen en onenigheid zou leiden. En dat was ook voor Calvijn het punt waarom hij de feestdagen gedoogde.
Juist Calvijn is op dit punt trouwens ontzettend helder. Waar hij zaken gedoogde (dat gold zelfs voor het toneel), stak hij tegelijkertijd zijn mening in zijn Bijbelverklaring en Institutie niet onder stoelen of banken, in de hoop dat dit werd opgepikt. Maar we moeten hem natuurlijk wel goed (willen) lezen. Juist door het lezen van Calvijn ben ik trouwens op dit punt tot mijn overtuiging gekomen.
Nee, voor niemand hebben de feestdagen het dwingende karakter van bijv. de zondag.zonderling schreef:Ook is het beslist niet waar dat je zegt dat de feestdagen een heel vrijblijvend karakter hebben. Iemand die de feestdagen niet wil onderhouden, zal in zijn godsdienstige omgeving met heel veel tegenstand te maken krijgen. Ook in de Gereformeerde Gezindte.
Vandaar juist mijn beroep op het Purimfeest: je mag dus feesten vieren, zonder dat deze expliciet door God zijn ingesteld.[/quote]zonderling schreef:Ik heb trouwens geen expliciete vergelijking gemaakt met de kalverdienst, maar alleen de vergelijking gemaakt vanwege de inzetting van een feestdag als louter menselijke inzetting. Op je beroep op Mordechai wil ik nu maar niet ingaan, het argument is in het verleden vaker aangevoerd. Maar Purim had beslist een heel andere inhoud en stond ook helemaal niet op één lijn met de feestdagen die we in de boeken van Mozes vinden.
Daar gaat het nu niet over: ook in het OT mocht Israël niet zomaar inzettingen naast die God Zelf had ingesteld, bedenken. Blijkbaar valt zoiets als het Purimfeest daar dus niet onder.zonderling schreef:Bovendien leven we nu onder het NT in een andere bedeling en hebben we niet de Joodse kerk na te volgen, maar de apostolische.
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Afgewezen,
Ik doe niets liever dan deze zinloze discussie te beëindigen.
Toch nog een korte reactie.
En contra, lees onder andere Galaten 4 en Kolossenzen 2.
Maar wanneer ik ieder jaar naar de vrije vertelling luister die met Kerst op de basisschool van mijn kinderen verteld wordt, dan heb ik toch sterk het idee dat de kerstviering voor velen méér is dan de zondag.
Wanneer menseninzettingen door zoveel bederf besmet zijn - zowel als godsdienstige als seculiere dagen - is er maar één opdracht, namelijk afschaffing (een bekende stelregel in de theologie).
M.vr.gr.,
Zonderling
Ik doe niets liever dan deze zinloze discussie te beëindigen.
Toch nog een korte reactie.
Juist die Bijbelse argumenten ontbreken totaal als het gaat om feestdagen onder het NT.Afgewezen schreef:Het gaat mij om argumenten gebaseerd op de Bijbel.Zonderling schreef:Afgewezen, je mag vinden dat ik de feestdagenkwestie veel te zwaar heb aangezet. Ik dacht dat ik nogal voorzichtig erover gesproken heb. Wanneer je de Schotten of Koelman of Marnix van St. Aldegonde hierover leest, dan zou je nog heel andere uitdrukkingen tegenkomen die ik niet gebezigd heb. Trouwens, ook mannen als Voetius en Justus Vermeer hebben de instelling van feestdagen veroordeeld en zouden graag tot afschaffing zijn overgegaan. De enige reden om dat niet te doen was volgens de Voetius het feit dat dit tot zulke grote troebelen en onenigheid zou leiden. En dat was ook voor Calvijn het punt waarom hij de feestdagen gedoogde.
Juist Calvijn is op dit punt trouwens ontzettend helder. Waar hij zaken gedoogde (dat gold zelfs voor het toneel), stak hij tegelijkertijd zijn mening in zijn Bijbelverklaring en Institutie niet onder stoelen of banken, in de hoop dat dit werd opgepikt. Maar we moeten hem natuurlijk wel goed (willen) lezen. Juist door het lezen van Calvijn ben ik trouwens op dit punt tot mijn overtuiging gekomen.
En contra, lees onder andere Galaten 4 en Kolossenzen 2.
Wanneer dat waar is, dan is dat verheugend.Nee, voor niemand hebben de feestdagen het dwingende karakter van bijv. de zondag.zonderling schreef:Ook is het beslist niet waar dat je zegt dat de feestdagen een heel vrijblijvend karakter hebben. Iemand die de feestdagen niet wil onderhouden, zal in zijn godsdienstige omgeving met heel veel tegenstand te maken krijgen. Ook in de Gereformeerde Gezindte.
Maar wanneer ik ieder jaar naar de vrije vertelling luister die met Kerst op de basisschool van mijn kinderen verteld wordt, dan heb ik toch sterk het idee dat de kerstviering voor velen méér is dan de zondag.
Je zult je toch eerst moeten afvragen wat het karakter was van het Purimfeest. Overigens doe ik ook aan Nieuwjaarsdag en herdenk de Kerkhervorming. Maar niet als halve of hele zondag. En dat dit - binnen, maar zeker búiten de Gereformeerde gezindte - gebeurt daar kun je van overtuigd zijn.Vandaar juist mijn beroep op het Purimfeest: je mag dus feesten vieren, zonder dat deze expliciet door God zijn ingesteld.zonderling schreef:Ik heb trouwens geen expliciete vergelijking gemaakt met de kalverdienst, maar alleen de vergelijking gemaakt vanwege de inzetting van een feestdag als louter menselijke inzetting. Op je beroep op Mordechai wil ik nu maar niet ingaan, het argument is in het verleden vaker aangevoerd. Maar Purim had beslist een heel andere inhoud en stond ook helemaal niet op één lijn met de feestdagen die we in de boeken van Mozes vinden.
Wanneer menseninzettingen door zoveel bederf besmet zijn - zowel als godsdienstige als seculiere dagen - is er maar één opdracht, namelijk afschaffing (een bekende stelregel in de theologie).
M.vr.gr.,
Zonderling
Laatst gewijzigd door Zonderling op 04 jun 2007, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Adorote,Adorote schreef:Een waar Christen wil niets anders dan de grote Heilsfeiten van zijn Heer en Verlosser vieren en naar buiten dragen .En de Kerk zal altijd deze Hoogfeesten blijven vieren altijd en eeuwig.
De Christen wil ook niet anders dan vieren zijn Heer en Verlosser Jezus Christus,
Geheel mee eens. Daartoe hebben we alle dagen van het jaar en in het bijzonder de dag des Heeren.
M.vr.gr.,
Zonderling
Van harte mee eens!!Zonderling schreef:Adorote,Adorote schreef:Een waar Christen wil niets anders dan de grote Heilsfeiten van zijn Heer en Verlosser vieren en naar buiten dragen .En de Kerk zal altijd deze Hoogfeesten blijven vieren altijd en eeuwig.
De Christen wil ook niet anders dan vieren zijn Heer en Verlosser Jezus Christus,
Geheel mee eens. Daartoe hebben we alle dagen van het jaar en in het bijzonder de dag des Heeren.
M.vr.gr.,
Zonderling
Maar als ik zie hoe wij bijv. de "tweede feestdagen" invullen ben ik de relatie met het vieren van de Heilsfeiten volkomen kwijt.
Zijn het niet (te) vaak gewoon vrije dagen, voorafgegaan aan een kerkdienst?
Een Hoogfeest/ Heilsfeit heeft een duur van zeven dagen waar wij er maar twee van vrij zijn.
Deze twee dagen is de kerkgang al zo geboden , maar niet alleen dan maar elke dag is kerkgang geboden ,tevens heel goed om zo de dag te beginnen.
Zo blijft de Zondag het hoogtepunt van de week wordt er gevierd klein Pasen .
Deze twee dagen is de kerkgang al zo geboden , maar niet alleen dan maar elke dag is kerkgang geboden ,tevens heel goed om zo de dag te beginnen.
Zo blijft de Zondag het hoogtepunt van de week wordt er gevierd klein Pasen .
Misschien wel ja, soms niet eens met kerkdienst. Ik vind tweede feestdagen niet heel belangrijk en zie het inderdaad meer als een vrije dag. Het heeft overigens wel een positieve impact, omdat je de volgende dag vrij bent, waardoor je die eerste dag nog wat extra rust hebtjvdg schreef:Van harte mee eens!!Zonderling schreef:Adorote,Adorote schreef:Een waar Christen wil niets anders dan de grote Heilsfeiten van zijn Heer en Verlosser vieren en naar buiten dragen .En de Kerk zal altijd deze Hoogfeesten blijven vieren altijd en eeuwig.
De Christen wil ook niet anders dan vieren zijn Heer en Verlosser Jezus Christus,
Geheel mee eens. Daartoe hebben we alle dagen van het jaar en in het bijzonder de dag des Heeren.
M.vr.gr.,
Zonderling
Maar als ik zie hoe wij bijv. de "tweede feestdagen" invullen ben ik de relatie met het vieren van de Heilsfeiten volkomen kwijt.
Zijn het niet (te) vaak gewoon vrije dagen, voorafgegaan aan een kerkdienst?

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
De tweede feestdagen zijn een instelling van de roomse kerk.Marnix schreef:Ik weet ook niet precies waarom er tweee feestdagen in het leven zijn geroepen, met welk doel, en of dat een christelijk doel was.
In de Reformatie en Nadere Reformatie zijn er veel weerstanden geweest tegen de christelijke feestdagen. Omdat het geen instelling van God was, maar van mensen.
O.a. Jacobus Koelman was er sterk tegenstander van: de christelijke feestdagen waren uit de boze; ze dienden slechts voor werelds vermaak en plezier; het
behoorde een werkdag te zijn. De Roomse Antichrist heeft deze dagen ingesteld.
Uiteindelijk bleek het ondoenlijk om de tweede feestdagen af te schaffen. Toen heeft de kerk van de nood een deugd gemaakt en kerkdiensten voorgeschreven voor die dagen.
Tiberius schreef:De tweede feestdagen zijn een instelling van de roomse kerk.Marnix schreef:Ik weet ook niet precies waarom er tweee feestdagen in het leven zijn geroepen, met welk doel, en of dat een christelijk doel was.
In de Reformatie en Nadere Reformatie zijn er veel weerstanden geweest tegen de christelijke feestdagen. Omdat het geen instelling van God was, maar van mensen.
O.a. Jacobus Koelman was er sterk tegenstander van: de christelijke feestdagen waren uit de boze; ze dienden slechts voor werelds vermaak en plezier; het
behoorde een werkdag te zijn. De Roomse Antichrist heeft deze dagen ingesteld.
Uiteindelijk bleek het ondoenlijk om de tweede feestdagen af te schaffen. Toen heeft de kerk van de nood een deugd gemaakt en kerkdiensten voorgeschreven voor die dagen.
Zulke flauwe kul is nog nooit vernomen.Hoe kan men de waarheid verdraaien ,
Oke. Daar wordt trouwens ook nog wel per kerk verschillend mee om gegaan. Wij hebben tweede kerstdag volgens mij vaak wel een dienst, of de kinderkerstdienst, tweede paasdag en tweede pinksterdag hebben we geen kerkdiensten.Tiberius schreef:De tweede feestdagen zijn een instelling van de roomse kerk.Marnix schreef:Ik weet ook niet precies waarom er tweee feestdagen in het leven zijn geroepen, met welk doel, en of dat een christelijk doel was.
In de Reformatie en Nadere Reformatie zijn er veel weerstanden geweest tegen de christelijke feestdagen. Omdat het geen instelling van God was, maar van mensen.
O.a. Jacobus Koelman was er sterk tegenstander van: de christelijke feestdagen waren uit de boze; ze dienden slechts voor werelds vermaak en plezier; het
behoorde een werkdag te zijn. De Roomse Antichrist heeft deze dagen ingesteld.
Uiteindelijk bleek het ondoenlijk om de tweede feestdagen af te schaffen. Toen heeft de kerk van de nood een deugd gemaakt en kerkdiensten voorgeschreven voor die dagen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."