lichamelijke straffen in verhouding tot kindermishandeling

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
vlinder schreef:Ik denk dat je als opvoeders ook na moet denken dat slaan op bepaalde leeftijd niet het middel is om duidelijk te maken dat je gedrag niet wenst! Op mijn 16e en 17e kreeg ik gerust nog een pak slaag, zelfs zo dat mijn vader er na de tijd bij stond te hijgen....Op een gegeven moment weet ik dat ik heel bewust dacht: niet gaan huilen, dan heeft pa gewonnen! Ik "wederstond" het pak slaag en keek mijn vader alleen recht aan! (mijn vader was van mening dat als ouders kinderen strak aan keken, de kinderen hun ogen moeten neerslaan) ook heb ik gezegt: als u nog 1 keer slaat loop ik weg of bel ik kinderbescherming! Hierna heeft mijn vader nooit meer geslagen (volgens hem was hij niet bang voor het dreigement) maar ik denk dat ik toen duidelijk heb gemaakt dat ik geen stuk vuil ben. Ik wil zelf pleiten dat ouders eerlijk zijn naar de kinderen. Soms kan er al boosheid ontstaan omdat kinderen denken dat ouders dingen doen uit egoisme. Als je echt duidelijk kan over brengen dat je het doet omdat de Heere iets graag wil of omdat je heb beter voor het kind vind zou ik daar meer respect voor hebben gehad. En wat ik in de zorg t.o.v. zorgvragers heb geleerd is denk ik ook toepasbaar bij kinderen: Kan iets echt niet, of wil ik het niet/vind ik het niet zo fijn! Uit mijn post zal vast blijken dat ik geen kinderen op te voeden heb :wink: . Ik denk dat een pedagogische tik wel verantwoord is, maar als je merkt dat een kind zich niet veel van deze straf aantrekt, zul je een andere straf moeten verzinnen en niet slaan omdat je je zelf zo boos maakt dat je dit moet afreageren op een kind!
Idd wat al eerder werd opgemerkt, met welk doel straf je???
Uiteraard. Op je 16e of 17e werkt het allereerst niet meer... en als je wil dat je kinderen volwassen worden mag je dan ook wel eens wat volwassen met ze omgaan. Op je 16e nog een pak voor de broek moeten incasseren, dat gaat nergens over.
Misschien moeilijk te beoordelen voor een buitenstaander, maar zelf vind ik op die leeftijd een pak slaag absoluut niet meer kunnen. Hoeveel respect toon je dan voor je eigen kind?
Ik denk, dat je in dat geval al gauw in de sfeer zit van het tot toorn verwekken van je kinderen. Dat werkt precies averechts.
Bovendien is het ook nog eens zo: als je ze dan nog op moet voeden, ben je sowieso al te laat.

Overigens ben ik blij, dat ik tot nog toe nooit een pak slaag heb hoeven geven. Hooguit een pedagogische tik, hetzij preventief, hetzij correctief.
Bert Mulder
Contacteer:

Re: lichamelijke straffen in verhouding tot kindermishandeli

Bericht door Bert Mulder »

Lydianne schreef: Bert, in welke situaties is een lichamelijke straf volgens jou geboden?

Hoe weten je kinderen dat hun vader dit uit liefde doet?
Ik zie wel elementen in jouw tuchtigingsritueel dat daaraan doet denken, maar beleven je kinderen dat ook zo?

Wanneer wordt slaan volgens jou wel kindermishandeling?

Kun je begrijpen dat van deze teksten vaak ook verkeerd gebruikt worden, waardoor het beeld van God als Vader misvormd raakt? Wanneer is daar dan volgens jou sprake van (ik bedoel: van een verkeerd gebruik van deze teksten)?
Lydianne, je vroeg in welke situaties een lichamelijke straf, volgens mij, is geboden. Ik meen dat er twee situaties zijn waar lichamelijke straf gewenst is. In de eerste plaats de preventieve straf, zoals in mijn hete kachel voorbeeld. Het soort 'tik op de vingers dus'. "niet verder, gevaar!". In de tweede plaats als een kind ongehoorzaam is, als het tegen je liegt, bijvoorbeeld. Dit mag nooit gebeuren, in mijn mening, om een per ongeluk gesneuvelde vaas. Je mag ook je kinderen er niet door proberen te dwingen iets te doen wat ze gewoon nog niet kunnen doen. Als een kind niet stil kan zitten bevoorbeeld, heeft een klap alleen een averechtste uitwerking.

Hoe weten onze kinderen dat we het uit liefde doen? En beleven onze kinderen dat ook zo? Ik zeg dat ik wel weet dat onze kinderen weten dat we ze lief hebben, en ze straffen omdat ze we lief hebben. Dat is zeer belangerijk. Hoewel het natuurlijk wel zo is dat kinderen dat niet altijd beseffen. Daarom moeten we ook veel tijd bestederen, na de straf, met uitleggen dat we hun liefhebben. Daar komt de knuffel dan ter plaatse. We moeten ook de woorden gebruiken "Ik heb je lief". En vooral ook onze excuses aanbieden, en uitleggen aan onze kinderen als wij fout zijn.

Wanneer is het kindermishandeling, en zondigen we tegen het Vader beeld van God?

Ik meen dat kindermishandeling in de eerste plaats psychisch(sp??) is. Het oude spreekwoord in het engels "sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me" is beslist fout. Woorden kunnen meer hartzeer aandoen, ook in kinderen, dan gebroken botten. Dus in veel gevallen van kindermishandeling komt het lichamelijke niet eens van pas. Oook het voorbeeld van in een kast sluiten vind ik, wat dat betreft, beslist mishandeling. Dat mag nooit en te nimmer. Ook als we in nijd en drift op kinderen los slaan gaan we over de streep. Dus als de straf, of het nu lichamelijk is of anders, niet een kalm, geredeneerde straf is, die gematigd is naar het vermogen van het kind, dan is het mishandeling. Dus "een paar knallen uitleveren" is kindermishandeling. Kan me goed vinden in wat Memento hier schreef:
memento schreef:Ik denk dat we in onze maatschappij, en dus ook in onze gezinnen, behoefte hebben aan gezag.

Gezag is macht, die bij juist functioneren verkregen door een natuurlijk overwicht, maar zo nodig afgedwongen kan worden door straf-maatregelen.

De pedagogische tik is m.i. een straf-maatregel, en moet ook als zodanig toegepast worden. De straffer moet daarin, net als een rechter, onpartijdig oordelen en straffen. En dus niet, zoals helaas maar al te vaak gebeurt, uit kwaadheid, wrok of drift.

Degenen die de pedagogische tik willen afschaffen, moeten bedenken dat ze de gehele geschiedenis der mensheid tegen zich hebben, van alle culturen, op de laatste 50 a 100 jaar ultru-westerse cultuur na. Daarbij acht ik het resultaat van die opvoedingen niet bewezen, als ik zo eens kijk naar onze maatschappij, waar tucht afwezig is.
Ook in wat Wim schreef:
wim schreef:
Adorote schreef:Hoe men het wenden of keren wil, slaan hoe dan ook blijft altijd een zwaktebod.
Op zich wel, maar in discussie gaan met je kind als het allang weet dat het te ver gaat (na tig waarschuwingen), vind ik helemaal een zwaktebod.

Dat laatste zie ik ook om me heen gebeuren. Met oervervelende kinderen als gevolg.
De 'gulden' middenweg bestaat in de praktijk soms helemaal niet. Kinderen hebben in de eerste plaats veel begrip en liefde nodig, maar in de tweede plaats duidelijkheid. Soms vind ik een tik dan een uitstekend middel.

Mijn vader en moeder hebben me ook op de 'ouderwetse' manier opgevoed (vroeger wist men niet beter, maar de laatste jaren hebben we allemaal het licht gezien). Af en toe een pak slaag als ik ècht niet wilde luisteren. Het heeft bij mij geen angst voor mijn ouders gecreëerd, dus de stelling: het creëert alleen maar angst is daarmee bewezen onjuist te zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Bert Mulder schreef:Lydianne, je vroeg in welke situaties een lichamelijke straf, volgens mij, is geboden. Ik meen dat er twee situaties zijn waar lichamelijke straf gewenst is. In de eerste plaats de preventieve straf, zoals in mijn hete kachel voorbeeld. Het soort 'tik op de vingers dus'. "niet verder, gevaar!". In de tweede plaats als een kind ongehoorzaam is, als het tegen je liegt, bijvoorbeeld. Dit mag nooit gebeuren, in mijn mening, om een per ongeluk gesneuvelde vaas. Je mag ook je kinderen er niet door proberen te dwingen iets te doen wat ze gewoon nog niet kunnen doen. Als een kind niet stil kan zitten bevoorbeeld, heeft een klap alleen een averechtste uitwerking.
Bedankt voor je antwoord. Maar hiermee zeg je dus ook dat het dan maar hoogst zelden gebeurt!
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef: In de eerste plaats de preventieve straf, zoals in mijn hete kachel voorbeeld. Het soort 'tik op de vingers dus'. "niet verder, gevaar!".
Ik blijf het lastig vinden om dat als "straf" te zien. Straf impliceert in mijn ogen namelijk ook een bepaalde weloverwogenheid en die is er in dit soort situaties vaak juist niet. Integendeel, als ik mijn kind bijna tegen een brandende oven aan zie lopen of in de sloot zie vallen, heb ik maar een gedachte: mijn kind redden! Tijd voor andere gedachten heb je in zo'n geval meestal niet. Het is dan zeker wel een preventieve daad, maar straf kan ik het niet noemen.
Bert Mulder
Contacteer:

Lydianne schreef:
Bert Mulder schreef:Lydianne, je vroeg in welke situaties een lichamelijke straf, volgens mij, is geboden. Ik meen dat er twee situaties zijn waar lichamelijke straf gewenst is. In de eerste plaats de preventieve straf, zoals in mijn hete kachel voorbeeld. Het soort 'tik op de vingers dus'. "niet verder, gevaar!". In de tweede plaats als een kind ongehoorzaam is, als het tegen je liegt, bijvoorbeeld. Dit mag nooit gebeuren, in mijn mening, om een per ongeluk gesneuvelde vaas. Je mag ook je kinderen er niet door proberen te dwingen iets te doen wat ze gewoon nog niet kunnen doen. Als een kind niet stil kan zitten bevoorbeeld, heeft een klap alleen een averechtste uitwerking.
Bedankt voor je antwoord. Maar hiermee zeg je dus ook dat het dan maar hoogst zelden gebeurt!
Inderdaad gebeurt het niet al te vaak.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Josephus schreef:
Bert Mulder schreef: In de eerste plaats de preventieve straf, zoals in mijn hete kachel voorbeeld. Het soort 'tik op de vingers dus'. "niet verder, gevaar!".
Ik blijf het lastig vinden om dat als "straf" te zien. Straf impliceert in mijn ogen namelijk ook een bepaalde weloverwogenheid en die is er in dit soort situaties vaak juist niet. Integendeel, als ik mijn kind bijna tegen een brandende oven aan zie lopen of in de sloot zie vallen, heb ik maar een gedachte: mijn kind redden! Tijd voor andere gedachten heb je in zo'n geval meestal niet. Het is dan zeker wel een preventieve daad, maar straf kan ik het niet noemen.
Dat is dus ook de motivatie. Heb ik het woord straf wel gebruikt, maar zie ik wel in dat die term niet zo geschikt is.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Bert Mulder schreef: Dus in veel gevallen van kindermishandeling komt het lichamelijke niet eens van pas.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het lichamelijke wel degelijk van pas komt. Wel ben ik het er mee eens dat het vaak gepaard gaat met woorden, waardoor men zich een 'stuk vuil' gaat voelen.

Wat betreft het Vaderbeeld van God wordt Hem in de Bijbel ook liefde, medelijden/mededogen toegeschreven. Ik denk dat dit een aspect is wat bij mishandeling gemist wordt.
Bert Mulder
Contacteer:

Lydianne schreef:
Bert Mulder schreef: Dus in veel gevallen van kindermishandeling komt het lichamelijke niet eens van pas.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het lichamelijke wel degelijk van pas komt. Wel ben ik het er mee eens dat het vaak gepaard gaat met woorden, waardoor men zich een 'stuk vuil' gaat voelen.

Wat betreft het Vaderbeeld van God wordt Hem in de Bijbel ook liefde, medelijden/mededogen toegeschreven. Ik denk dat dit een aspect is wat bij mishandeling gemist wordt.
dat zijn zeker de aspecten die gemist worden.
Duuk

Bericht door Duuk »

Wel grappig om te zien dat sommigen driftig meediscussieren, zonder ooit zelf kinderen te hebben opgevoed. Misschien wel als onderwijzer/leraar, maar het ouderschap is toch wel wat anders.

Wij hebben vier kinderen. Zelf had ik ook ooit de mening dat een tik wel moet kunnen en helpt bij de opvoeding. Sinds een paar jaar denk ik daar echter anders over. Het is inderdaad een teken van onmacht en een gebrek aan woorden.

Kinderen hebben veel behoefte aan, naast liefde, duidelijkheid. Duidelijkheid betekent heldere regels en weten wat het betekent als je je niet aan de regels houdt. Dus ook consequent zijn als je een straf 'belooft' op een bepaalde overtreding. Die straf moet ook redelijk zijn en uitvoerbaar.
Vroeger hadden wij buren met 1 kind. De ouders dreigden het kind vaak met 'de hele week op de kamer' wat ze nooit deden en ook niet uitvoerbaar was. Dat moet dus niet.

Ik sla mijn kinderen nooit meer en merk dat er alleen maar in positieve zin verandering is gekomen. Straffen doen we ze natuurlijk wel en die voeren we indien nodig consequent uit. Alhoewel je ook wel eens dingen door de vingers moet zien.

Opvoeden is een bijna onmogelijke taak. Daar is veel gebed, liefde en geduld bij nodig. Maar slaan is daar niet bij nodig.
Luisterend Oor

Bericht door Luisterend Oor »

Wij geven onze oudste nog wel eens computerstraf. Een week niet MSN-en. Nou, dat doet zeer hoor!
Maar nooit slaan of andere gemene dingen.
wim

Bericht door wim »

Duuk schreef:Dus ook consequent zijn als je een straf 'belooft' op een bepaalde overtreding. Die straf moet ook redelijk zijn en uitvoerbaar.
Lukt het jou altijd een straf te 'verzinnen' als alternatief voor een tik? En dan bedoel ik een straf die het kind ook echt als straf opvat?
Mij lukt dat niet altijd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Opvoeden is een bijna onmogelijke taak. Daar is veel gebed, liefde en geduld bij nodig. Maar slaan is daar niet bij nodig.
Liefde sluit een tik niet uit...
Luisterend Oor

Mister schreef:
Liefde sluit een tik niet uit...
Mijn moeder zei vroeger altijd: Je slaat het erin in plaats van het eruit.
refo

Bericht door refo »

Luisterend Oor schreef:Wij geven onze oudste nog wel eens computerstraf. Een week niet MSN-en. Nou, dat doet zeer hoor!
Volgens mij is dit het toppunt van gemeenheid.
Als het nou nog een UUR was, maar een WEEK!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luisterend Oor

refo schreef:
Luisterend Oor schreef:Wij geven onze oudste nog wel eens computerstraf. Een week niet MSN-en. Nou, dat doet zeer hoor!
Volgens mij is dit het toppunt van gemeenheid.
Als het nou nog een UUR was, maar een WEEK!
Dit is typisch ook zijn reactie.....hahahahaha......
Plaats reactie