Misschien moeilijk te beoordelen voor een buitenstaander, maar zelf vind ik op die leeftijd een pak slaag absoluut niet meer kunnen. Hoeveel respect toon je dan voor je eigen kind?Marnix schreef:Uiteraard. Op je 16e of 17e werkt het allereerst niet meer... en als je wil dat je kinderen volwassen worden mag je dan ook wel eens wat volwassen met ze omgaan. Op je 16e nog een pak voor de broek moeten incasseren, dat gaat nergens over.vlinder schreef:Ik denk dat je als opvoeders ook na moet denken dat slaan op bepaalde leeftijd niet het middel is om duidelijk te maken dat je gedrag niet wenst! Op mijn 16e en 17e kreeg ik gerust nog een pak slaag, zelfs zo dat mijn vader er na de tijd bij stond te hijgen....Op een gegeven moment weet ik dat ik heel bewust dacht: niet gaan huilen, dan heeft pa gewonnen! Ik "wederstond" het pak slaag en keek mijn vader alleen recht aan! (mijn vader was van mening dat als ouders kinderen strak aan keken, de kinderen hun ogen moeten neerslaan) ook heb ik gezegt: als u nog 1 keer slaat loop ik weg of bel ik kinderbescherming! Hierna heeft mijn vader nooit meer geslagen (volgens hem was hij niet bang voor het dreigement) maar ik denk dat ik toen duidelijk heb gemaakt dat ik geen stuk vuil ben. Ik wil zelf pleiten dat ouders eerlijk zijn naar de kinderen. Soms kan er al boosheid ontstaan omdat kinderen denken dat ouders dingen doen uit egoisme. Als je echt duidelijk kan over brengen dat je het doet omdat de Heere iets graag wil of omdat je heb beter voor het kind vind zou ik daar meer respect voor hebben gehad. En wat ik in de zorg t.o.v. zorgvragers heb geleerd is denk ik ook toepasbaar bij kinderen: Kan iets echt niet, of wil ik het niet/vind ik het niet zo fijn! Uit mijn post zal vast blijken dat ik geen kinderen op te voeden heb. Ik denk dat een pedagogische tik wel verantwoord is, maar als je merkt dat een kind zich niet veel van deze straf aantrekt, zul je een andere straf moeten verzinnen en niet slaan omdat je je zelf zo boos maakt dat je dit moet afreageren op een kind!
Idd wat al eerder werd opgemerkt, met welk doel straf je???
Ik denk, dat je in dat geval al gauw in de sfeer zit van het tot toorn verwekken van je kinderen. Dat werkt precies averechts.
Bovendien is het ook nog eens zo: als je ze dan nog op moet voeden, ben je sowieso al te laat.
Overigens ben ik blij, dat ik tot nog toe nooit een pak slaag heb hoeven geven. Hooguit een pedagogische tik, hetzij preventief, hetzij correctief.