Geloofsbeleving

Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Jan, Jans en de kinderen schreef:Wij als onkerkelijke familie lezen al een tijd mee.
Nu we dit zien vragen we ons af: is dit nu zo'n kerkelijke rechtbank waar Marnix voor staat zoas in de vaderlandse geschiedenisboekjes. Hij moet z'n geloof afzweren want anders loopt het slecht af.
:?:
Als u zich [bij Reforum] aanmeldt verklaart u:
- Te behoren tot de Gereformeerde Gezindte, de Grondslag te onderschrijven en te staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.
- Lid te zijn van één van de bovengenoemde kerkgenootschappen.
- Kennis te hebben genomen van het bovenstaande [de forumregels] en daarmee akkoord te gaan.
Afgewezen, je lijkt wel een Jood.
"Wij van het verbond!!", .......de rest bekijkt het maar.

Jan jans ect. , je bent hier op een behoorlijk rechts forum beland waar allerlei speciale zinswijze's en oude gezegdes gebruikt worden gemixt met allerlei theologische termen als vaktaal van de bevindelijken.
Begrijpelijk dat het erg verwarrend is, en onbegrijpelijk dat al die 'christenen' hier elkaar oordelen vanwege allerlei onbelangrijke wisssewasjes en uiterlijkheden.
Wat mij betreft ben je welkom, maar anderen hebben het liefst dat je opkrast.
Ik schaam me diep.
Natuurlijk is het zo dat verschillen juist op een forum als deze aan het licht komen, maar toch...

Gelukkig is er 1 iets waar we gelijk in zijn, en dat is het gezag van het Woord van God, de Bijbel. Mocht je meer over God willen weten raad ik jullie aan 'Het Boek', of de 'Niewe Bijbelvertaling' te kopen. Dat zijn bijbels in hedendaagse begrijpelijke taal.

Succes met het werkstuk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jan, Jans en de kinderen schreef:
Erasmiaan schreef:
Jan, Jans en de kinderen schreef:Wij als onkerkelijke familie lezen al een tijd mee.
Nu we dit zien vragen we ons af: is dit nu zo'n kerkelijke rechtbank waar Marnix voor staat zoas in de vaderlandse geschiedenisboekjes. Hij moet z'n geloof afzweren want anders loopt het slecht af.
Nee, dat is dit niet. Maar eenmaal zal Marnix, maar ook jullie en wij, verschijnen moeten voor de Rechter van hemel en van aarde. Het is te hopen dat dan de goede strijd gestreden is en de juiste Advocaat gevonden is. En zolang je hier op aarde nooit iets van Gods recht begrepen hebt, zal je niets kunnen met een gericht dat aanstaande is. En heb je dus ook geen Advocaat nodig.
We hebben ons er in proberen te verdiepen, maar dit gaat echt boven onze pet. Iemand uit het gezin moest een werkstuk maken over een wereldgodsdient en christendom gekozen. Wat we begrijpen is dat die denken dat als je in christus gelooft je in de hemel komt. Maar het is nogal inegeikkeld. Want we dacht dat RoomsKatholiek een aparte godsdienst is, maar dat is niet zo, want die geloven dat ook wel. Maar wat hier nu staat is heel anders. Is dit niet een ander geloof of zo. Want christus staat hier weer niet bij. Wel een Rechter en een Advocaat.
Als je je in de christelijk Godsdienst wilt verdiepen zou ik liever meelezen op een site als Theologienet.nl dan op deze site. Daar staat lectuur genoeg die je de basisbeginselen van het christelijk geloof kan bijbrengen.
wim

Bericht door wim »

Jan, Jans en de kinderen schreef:We hebben ons er in proberen te verdiepen, maar dit gaat echt boven onze pet. Iemand uit het gezin moest een werkstuk maken over een wereldgodsdient en christendom gekozen. Wat we begrijpen is dat die denken dat als je in christus gelooft je in de hemel komt. Maar het is nogal inegeikkeld. Want we dacht dat RoomsKatholiek een aparte godsdienst is, maar dat is niet zo, want die geloven dat ook wel. Maar wat hier nu staat is heel anders. Is dit niet een ander geloof of zo. Want christus staat hier weer niet bij. Wel een Rechter en een Advocaat.
Het is eigenlijk zo eenvoudig dat we het graag wat ingewikkelder maken. De kern is: wij zijn zondig en we hebben Jezus nodig voor ons behoud. Het is nodig in een persoonlijke relatie met Jezus te staan en Hem nodig te hebben voor datgene waarom Hij is gestorven en opgestaan: om ons te verlossen van onze zonden. Als we op die manier in Jezus geloven zijn we behouden.

Omdat er op persoonlijk vlak dingen nogal verschillend worden beleefd, kun je discussies krijgen als: jouw beleving is niet echt, want anders zou je dit of dat wel meegemaakt hebben of dit en dat niet doen.

En dan kom je op een zeer ingewikkeld terrein.
Niet alles daarvan moet je als onzinnig beschouwen, maar met veel van die dingen krijg je (in mijn ogen) pas te maken vanuit een voortdurende relatie met Jezus. God leert jezelf die dingen door het bezig zijn met Zijn woord (lezen uit de bijbel) en door middel van de prediking (kerkgang).
Laatst gewijzigd door wim op 28 apr 2007, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Jan, Jans en de kinderen schreef: We hebben ons er in proberen te verdiepen, maar dit gaat echt boven onze pet. Iemand uit het gezin moest een werkstuk maken over een wereldgodsdient en christendom gekozen. Wat we begrijpen is dat die denken dat als je in christus gelooft je in de hemel komt. Maar het is nogal inegeikkeld. Want we dacht dat RoomsKatholiek een aparte godsdienst is, maar dat is niet zo, want die geloven dat ook wel. Maar wat hier nu staat is heel anders. Is dit niet een ander geloof of zo. Want christus staat hier weer niet bij. Wel een Rechter en een Advocaat.
Wanneer we echt in Christus geloven, komen we inderdaad in de hemel. Alleen, er zijn christenen zeggen wel dat ze in Christus geloven, maar doen dat niet echt. Daardoor denken ze dat ze in de hemel komen, maar komen dat niet. WIj mensen, mogen niet beslissen of iemand wel of niet in de hemel komt. Wij kunnen ook niet aan de buitenkant zien of iemand wel echt of niet echt in Christus gelooft. Dat is aan Christus zelf, die in een vorige post Rechter en Advocaat wordt genoemd.

Wanneer je Rooms Katholiek bent, heb je inderdaad een andere godsdienst dan christenen, hoewel er ook veel overeenkomsten zijn. Binnen de rooms katholieke kerk zijn een aantal gewoontes en instellingen die binnen de reformatorische kerken fel worden afgewezen.

Enne... wat mij betreft zijn jullie van harte welkom hoor! Stel jullie vragen gerust hier op het forum!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Adorote

Bericht door Adorote »

edele strijdster schreef:
Jan, Jans en de kinderen schreef: We hebben ons er in proberen te verdiepen, maar dit gaat echt boven onze pet. Iemand uit het gezin moest een werkstuk maken over een wereldgodsdient en christendom gekozen. Wat we begrijpen is dat die denken dat als je in christus gelooft je in de hemel komt. Maar het is nogal inegeikkeld. Want we dacht dat RoomsKatholiek een aparte godsdienst is, maar dat is niet zo, want die geloven dat ook wel. Maar wat hier nu staat is heel anders. Is dit niet een ander geloof of zo. Want christus staat hier weer niet bij. Wel een Rechter en een Advocaat.
Wanneer we echt in Christus geloven, komen we inderdaad in de hemel. Alleen, er zijn christenen zeggen wel dat ze in Christus geloven, maar doen dat niet echt. Daardoor denken ze dat ze in de hemel komen, maar komen dat niet. WIj mensen, mogen niet beslissen of iemand wel of niet in de hemel komt. Wij kunnen ook niet aan de buitenkant zien of iemand wel echt of niet echt in Christus gelooft. Dat is aan Christus zelf, die in een vorige post Rechter en Advocaat wordt genoemd.

Wanneer je Rooms Katholiek bent, heb je inderdaad een andere godsdienst dan christenen, hoewel er ook veel overeenkomsten zijn. Binnen de rooms katholieke kerk zijn een aantal gewoontes en instellingen die binnen de reformatorische kerken fel worden afgewezen.

Enne... wat mij betreft zijn jullie van harte welkom hoor! Stel jullie vragen gerust hier op het forum!
De Romana is geen andere godsdienst maar gewoon Christendom, het is toch goed even historisch voor de goede orde dat de protestanten afgescheiden zijn en niet de Romana.Als men niets van het Christendom af weet en niets van de Romana de grootste Kerk , is het beter de mond te houden en geen domme dingen uit te kramen.Als edele strijdster haar eigen traditie zou weten en kennen dus de nadere reformatie zou ze het boven genoemde niet gezegd hebben ; kortom duik de boeken is in strijdster misschien wordt jou strijd dan edel.
Rens

Bericht door Rens »

edele strijdster schreef:
Wanneer je Rooms Katholiek bent, heb je inderdaad een andere godsdienst dan christenen, hoewel er ook veel overeenkomsten zijn.

Dus Katholieken zijn géén Christenen?? Je duft wel héél erg veel te zeggen, eigenlijk véél te véél...................

Binnen de rooms katholieke kerk zijn een aantal gewoontes en instellingen die binnen de reformatorische kerken fel worden afgewezen.

Die verkettering zijn we hier wel gewend, maar men vergeet dat de Romana toch écht wel wat oudere papieren heeft dan de (Nadere) Reformatie die uit die Romana zijn voortgekomen, na eeuwen van bestaan van diezelfde Romana........................realiseer je je dat wel??
Het vergedrukte is dus van mijn hand......................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Sorry als ik mensen hiermee gekwets heb Petrus/ Adorote.
Ik ben er van overtuigt dat de rooms katholieke kerk aspecten bezit die indruisen tegen datgene wat de Bijbel mij leert...
Vandaar, dat ik dit op deze manier beschreven heb...

Misschien had ik het inderdaad op een ander manier moeten verwoorden. Zodat niet werd beschreven dat het rooms katholieke geloof niet onder het christendom valt...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
geledu

Bericht door geledu »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:
...... en de juiste Advocaat gevonden is. ..... iets van Gods recht begrepen hebt....... een gericht dat aanstaande is. ..... ook geen Advocaat nodig.
Hier snappen de meeste buitenstaanders niks van hoor.
De meeste mensen weten amper wat Jezus is, en waarom er niet gewoon 1 God is, laat staan dat we Hem advocaat noemen of iets derglijks.
Idd Gian , allemaal geleuter hier.
Hoe kunnen ze het in het hoofd halen om taal te gebruiken die algemeen gebruikelijk is in de reformatorische traditie.

Maar je hebt gelijk alles wat ook maar ruikt, proeft of voelt naar de reformatorische traditie, moet zo snel mogelijk afgeschaft worden .
Ieder gelooft maar op zijn manier
Het taalgebruik zo snel mogelijk aanpassen aan de sms of chat taal die de jongeren begrijpen.
We moeten zo snel als mogelijk gezamelijk met de RKK diensten gaan beleggen.
En zij die daar op grond van de leerverschillen iets tegen hebben , dat zijn pas de vijanden van eenheid van de kerk.

De EO is leidinggevend in de gevoelsgeloofs beleving van deze tijd, de jongerenavonden gaan nog net, maar ach de gevestigde kerken ? Leuk voor een stukje historisch erfgoed, maar inhoudelijk ? Ver afgeweken.....van de leer van ons gevoelsbeleving.

Wat Gods Volk vroeger leerde (sorry voor het prehistorisch taalgebruik) is niet meer van deze tijd, kom op man , niet zo moeilijk.
Hoe je ook leeft of hoe je ook denkt , het gaat er toch maar om of een ieder voor zichzelf vind dat hij of zij gelooft ?
Het gaat er toch maar om of jezelf een goed gevoel hebt in je doen en laten.

Ik begrijp het ook niet , dat er nog mensen rondlopen als sommigen op dit forum , wat een antikiteiten , wat zijn die blijven steken, ze geloven zelfs dat een bepaalde levensstijl er toe doet, ze geloven dat er zelfs iets bevindelijk gekend moet worden van Het Geloof, en sommigen maken het zo bond dat ze zelfs nog aan de Statenvertaling vast willen houden.

Gian , ach laat ze maar, ze weten niet beter....
Gelukkig jij wel....
Rens

Bericht door Rens »

Ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat Geledu, mét Gian, "niet blij zijn" met het hier getoonde belevingsmodel in leer, gewaad, gepraat en gelaat..................

ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar niet iedereen denkt, voelt en weet/ervaart hetzelfde als anderen............dat zou toch ook bedacht kunnen worden....zélfs binnen één en hetzelfde kerkverband!
Moderatorbericht:
geledu

Bericht door geledu »

Rens schreef:Ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat Geledu, mét Gian, "niet blij zijn" met het hier getoonde belevingsmodel in leer, gewaad, gepraat en gelaat..................

ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar niet iedereen denkt, voelt en weet/ervaart hetzelfde als anderen............dat zou toch ook bedacht kunnen worden....zélfs binnen één en hetzelfde kerkverband!
Rens, voordat je me echt verkeerd begrijpt:

Je weet best dat ik er niet op tegen ben om met een stukje opbouwende zelfkritiek de zaken die ons lief zijn te bezien.
We moeten zelfs er voor waken dat er eenzijdigheden als een geaccepteerde orthodoxie de kerken binnen komt.

Waar ik wel moeite mee heb is het feit, dat hier, zeker ook weer de laatste tijd ,weer mensen bezig zijn, om met al de kracht die in hun is , de reformatorische leer, gedachten en tradities , te bestrijden als of het allemaal achterhaald zou zijn.

En die gedachten verwerp ik , ja ik geloof zelfs dat die geseculeerde gedachten vijandschap is tegen God, Zijn Woord en Zijn geboden.
wim

Bericht door wim »

geledu schreef:Waar ik wel moeite mee heb is het feit, dat hier, zeker ook weer de laatste tijd ,weer mensen bezig zijn, om met al de kracht die in hun is , de reformatorische leer, gedachten en tradities , te bestrijden als of het allemaal achterhaald zou zijn.
Achterhaald? Misschien moet je juist nog verder terug in de tijd. De naam Jezus durft men amper meer uit te spreken in sommige 'tradities'. Zaken waar vaak met een grote boog omheen wordt gelopen zijn: verlossing, geloof, vrijmaking, heiligmaking, hoop, overwinning. Onze eigen verzonnen terminologie uit onze eigen lokale traditie wordt als veel belanghebbender gezien. Andere bijbelse woorden als recht, heiligheid (van God), oordeel, zonde, gericht, neemt men wèl over. Dan mag de EO eenzijdig zijn (wat m.i. ook het geval is), maar de eigen eenzijdigheid ziet men niet.
geledu

Bericht door geledu »

geledu schreef:
Gian schreef:
Erasmiaan schreef:
...... en de juiste Advocaat gevonden is. ..... iets van Gods recht begrepen hebt....... een gericht dat aanstaande is. ..... ook geen Advocaat nodig.
Hier snappen de meeste buitenstaanders niks van hoor.
De meeste mensen weten amper wat Jezus is, en waarom er niet gewoon 1 God is, laat staan dat we Hem advocaat noemen of iets derglijks.
Idd Gian , allemaal geleuter hier.
Hoe kunnen ze het in het hoofd halen om taal te gebruiken die algemeen gebruikelijk is in de reformatorische traditie.

Maar je hebt gelijk alles wat ook maar ruikt, proeft of voelt naar de reformatorische traditie, moet zo snel mogelijk afgeschaft worden .
Ieder gelooft maar op zijn manier
Het taalgebruik zo snel mogelijk aanpassen aan de sms of chat taal die de jongeren begrijpen.
We moeten zo snel als mogelijk gezamelijk met de RKK diensten gaan beleggen.
En zij die daar op grond van de leerverschillen iets tegen hebben , dat zijn pas de vijanden van eenheid van de kerk.

De EO is leidinggevend in de gevoelsgeloofs beleving van deze tijd, de jongerenavonden gaan nog net, maar ach de gevestigde kerken ? Leuk voor een stukje historisch erfgoed, maar inhoudelijk ? Ver afgeweken.....van de leer van ons gevoelsbeleving.

Wat Gods Volk vroeger leerde (sorry voor het prehistorisch taalgebruik) is niet meer van deze tijd, kom op man , niet zo moeilijk.
Hoe je ook leeft of hoe je ook denkt , het gaat er toch maar om of een ieder voor zichzelf vind dat hij of zij gelooft ?
Het gaat er toch maar om of jezelf een goed gevoel hebt in je doen en laten.

Ik begrijp het ook niet , dat er nog mensen rondlopen als sommigen op dit forum , wat een antikiteiten , wat zijn die blijven steken, ze geloven zelfs dat een bepaalde levensstijl er toe doet, ze geloven dat er zelfs iets bevindelijk gekend moet worden van Het Geloof, en sommigen maken het zo bond dat ze zelfs nog aan de Statenvertaling vast willen houden.

Gian , ach laat ze maar, ze weten niet beter....
Gelukkig jij wel....
Zojuist via een PB te horen gekregen dat Gian deze door mij genoemden gedachten bij zichzelf niet herkend, en ze in ieder geval zo niet noemt of bedoelt.

Mijn excuses dan voor het gebruiken van zijn naam in mijn posting, ik heb verschillende postings dus verkeerd opgevat.

Dit neemt niet weg dat de inhoud en de bedoeling van bovenstaande posting wel van toepassing is op anderen, die zich regelmatig verzetten tegen allerlei zaken die gemeengoed zijn binnen de (nadere) reformatorische leer en traditie.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
:?:
Als u zich [bij Reforum] aanmeldt verklaart u:
- Te behoren tot de Gereformeerde Gezindte, de Grondslag te onderschrijven en te staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.
- Lid te zijn van één van de bovengenoemde kerkgenootschappen.
- Kennis te hebben genomen van het bovenstaande [de forumregels] en daarmee akkoord te gaan.
Wat de aanmelding betreft, heb je formeel gelijk. Maar je vergeet dat dit forum in zekere zin toch minder besloten is dan je misschien zou willen, omdat iedereen in staat is de discussies te lezen. Als je werkelijk een incrowd virtuele gemeenschap wilt hebben, moet je ook die mogelijkheid maar uitschakelen. Technisch is dat niet al te moeilijk.

Of misschien moet er een forumregel bij:
"Laten we met z'n allen proberen via dit forum iets van de liefde van God uit te stralen, zodat er mogelijk een buitenstaander geraakt wordt door het Evangelie."
Rens

Bericht door Rens »

Josephus schreef:
Wat de aanmelding betreft, heb je formeel gelijk. Maar je vergeet dat dit forum in zekere zin toch minder besloten is dan je misschien zou willen, omdat iedereen in staat is de discussies te lezen.
Josephus,

laat ieder maar lekker meelezen!

En als ieder zich bedenkt dat "de buitenwacht" óók meeleest, dan kán de toon van de bejegening van elkaar mogelijk milder worden, en méér Gods Eer uitgedragen worden in de diverse topics (maar de boog kan nu eenmaal niet altijd gespannen staan............)
Moderatorbericht:
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Nee, dat is dit niet. Maar eenmaal zal Marnix, maar ook jullie en wij, verschijnen moeten voor de Rechter van hemel en van aarde. Het is te hopen dat dan de goede strijd gestreden is en de juiste Advocaat gevonden is. En zolang je hier op aarde nooit iets van Gods recht begrepen hebt, zal je niets kunnen met een gericht dat aanstaande is. En heb je dus ook geen Advocaat nodig.
Dat geldt voor iedereen hier. Ik heb het idee dat ik hier extra op gewezen, want ik ben toch wel een beetje anders, dus moet ik daar extra op gewezen worden. Een beetje in de zin van: Marnix is toch wel een echt probleemgeval hier die extra aandacht en oproepen tot bekering enzo nodig heeft :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie