Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

Adorote

Bericht door Adorote »

mayflower schreef:
Adorote schreef: Oude koek allang door de Romana herroepen ,zie de Verklaring van 31 october 1999,iedereen had daar getuigen van kunnen zien,werd direct uit gezonden op de TV,Romana en Reformatie denken over alleen door het Geloof rechtvaardiging precies het zelfde..
Zie : http://www.historicism.com/Bennet/lutherancatholic.htm

(Richard Bennet is een ex-RKK priester)

Aan zogenaamde exRK Priester hebben we niks is bij voorbaat al vijandig en niet objectief; nog maals zie verklaring 31 october 1999 dat is de realiteit en relevant.
parsifal

Bericht door parsifal »

Mayflower,

Dogmatisch sta ik zeker niet in de lijn van Rome. Echter is de dogmatiek altijd belangrijker dan de eenheid? Ik noemde eerder Pascal, valt hij als Rooms Katholiek binnen de klasse van dwaalleraars? De reformatorische kerken zijn vaak dogmatisch sterker (hoewel "geloof alleen" binnen sommige kerken ook afgewezen wordt en vervangen wordt door geloof en ervaring.)
Echter de Roomse kerk hecht de waarde aan de eenheid. Aan de tafel van de Heere is er de eenheid met Augustinus, met Cyprianus met Franciscus met de onbekende gelovige nu in Brazilie. (Het is erg dat juist in de mis ook zo gedwaald wordt in Rome). Waar het beeld van de Kerk als moeder in de reformatie weggevallen lijkt te zijn blijft dit beeld in de Roomse en Orthodoxe kerken meer staan. Dit beeld is zeker belangrijk voor me. En ja dan zijn mijn Poolse en Brabantse collegas zuster en broeder van me.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Oude koek allang door de Romana herroepen
Weten de roomsen dat zelf ook?

Zo ja, dan is het mooi.
Dus ze onderschrijven nu eindelijk de Bijbel en de 3FvE?
Adorote schreef:En poepen uit het nest waar je uit komt getuigd van geen moraal en zelf ontkenning.
In dit geval is het geen poepen, maar waarschuwen om er niet in te trappen.
Paulus zegt ook:
In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Adorote schreef:
mayflower schreef:
Adorote schreef: Oude koek allang door de Romana herroepen ,zie de Verklaring van 31 october 1999,iedereen had daar getuigen van kunnen zien,werd direct uit gezonden op de TV,Romana en Reformatie denken over alleen door het Geloof rechtvaardiging precies het zelfde..

Aan zogenaamde exRK Priester hebben we niks is bij voorbaat al vijandig en niet objectief; nog maals zie verklaring 31 october 1999 dat is de realiteit en relevant.

WHOOO!!!!!

WIL JE ALSTJEBLIEFT ER EVEN AAN DENKEN DAT DIT HET REFOFORUM IS! HOUD ALSTJEBLIEFT JE PAAPSE ROTZOOI VOOR JE ROOMSE FORUM!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:
Adorote schreef:
mayflower schreef:

WHOOO!!!!!

WIL JE ALSTJEBLIEFT ER EVEN AAN DENKEN DAT DIT HET REFOFORUM IS! HOUD ALSTJEBLIEFT JE PAAPSE ROTZOOI VOOR JE ROOMSE FORUM!
Caps lock is dat knopje links op het toetsenbord. Het is handig om dat knopje niet te veel te beroeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bert Mulder
Contacteer:

9 Een iegelijk, die overtreedt,27) en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet;28) die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader29) en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt,30) en deze leer niet31) brengt,32) ontvangt hem niet33) in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.34)
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap35) aan zijn boze werken.36)

ZIJN DE MARTELAREN VAN DE REFORMATIE OM NIET GESTORVEN?

Dat hier op dit REFOFORUM met laarzen aan over hun graven gelopen wordt?

Het mocht niet zo zijn onder ons.

Verban Adorote van dit Forum!

Alstublieft!

BAh. heb genoeg van zijn onzin!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Dat document van 31 oktober 1999 is wel verrassend.
Bert gaat er ook al van schreeuwen. Z"n hele wereldje stort in.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:Dat document van 31 oktober 1999 is wel verrassend.
Bert gaat er ook al van schreeuwen. Z"n hele wereldje stort in.
http://www.theo.kuleuven.be/page/doctoraatsfiches/368/

Hoezo verrassend?

Een andere grote leugen.

In dat hele stuk staat niets over Trente.

Gaat alleen over papen en de Lutherse kerk.
refo

Bericht door refo »

Papenvretertje?
De zogenaamde gereformeerde gezindte is op veel punten even paaps.
Neem deze maar eens en lees eens goed:

“indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid, die ons de zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt”

Die vervloeking aan het eind ligt ons niet zo, maar bij ons is er ook meer nodig dan alleen dat. Dus 't komt op 't zelfde neer.

Hier staat trouwens het hele document:
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?do ... oevoeging=
memento

Bericht door memento »

Het grote probleem van Rome is het heilig verklaren van de leerstellige traditie. Had ze dat niet gedaan, dan had Trente al lang herroepen kunnen worden, net als eerdere leerstellige dwalingen.

Het probleem is echter dat áls ze dat doen, hun hele leer in elkaar stort. Waar bij protestanten de Schrift bóven de leerstellige traditie (concilie- en synode-uitspraken) staat, ja zelfs boven de belijdenissen, is dit bij de RK precies omgedraaid. De 'keten van gezag' is concilie, belijdenis, Schrift. Als men dus Trente herroept, belijdt men daarmee dat een concilie (en de Paus) niet onfeilbaar is, en dus fouten kan maken, en kan dus de hele leer die men buiten de Schrift om heeft opgebouwd, onder vuur komen te liggen.

Nee, de Schrift boven de traditie plaatsen, en de traditie als niet bindend verklaren, is de doodsteek voor de RK. Het 'eigene' van de RK is immers niet in de Schrift gegrond, maar in de (vroege) traditie.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:Papenvretertje?
De zogenaamde gereformeerde gezindte is op veel punten even paaps.
Neem deze maar eens en lees eens goed:

“indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid, die ons de zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt”

Die vervloeking aan het eind ligt ons niet zo, maar bij ons is er ook meer nodig dan alleen dat. Dus 't komt op 't zelfde neer.

Hier staat trouwens het hele document:
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?do ... oevoeging=
Refo, dat is beslist niet waar!

Niet dat velen er veel bagage bij halen.

Maar het geloof is nog precies zo, als ook in de Heidelberger gesteld is, niet anders dan een zeker weten en een vast vertrouwen.

punt uit.
mayflower

Bericht door mayflower »

Bert Mulder schreef:9 Een iegelijk, die overtreedt,27) en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet;28) die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader29) en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt,30) en deze leer niet31) brengt,32) ontvangt hem niet33) in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.34)
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap35) aan zijn boze werken.36)

ZIJN DE MARTELAREN VAN DE REFORMATIE OM NIET GESTORVEN?

Dat hier op dit REFOFORUM met laarzen aan over hun graven gelopen wordt?

Het mocht niet zo zijn onder ons.

Verban Adorote van dit Forum!

Alstublieft!

BAh. heb genoeg van zijn onzin!
Gevoelismatig wil ik me aansluiten bij Bert. Ik begrijp weining van refoforum op dit moment, namelijk dat ik er vanuit ga dat dit een gereformeerde forum is, maar begint met dit soort vrijzinnige en liberale gedachten maar krijg hierbij mijn twijfels.

Ook het feit hoe gereageerd word op (ex)priesters uitreden uit de RKK, en dit niet als iets serieus word genomen, maar als iets negatief word gezien. Dat het als iest negatief word gezien dat begrijp ik trouwens ook wel, vooral als je terug wilt naar het gehele roomse systeem met de ketterse dwalingen.

Pascal stond in de traditie van Augustinus, en de gerefomeerde theologen bouwde ook voort op Augustinus, maar dat staat los van de gehele roomse die opzoek is naar valse eenheid, voorheen ging met geweld, nu leven we in een tijd dat men dmv. een dialoog (in relatie met de postmoderne tijdgeest) zielen te winnen uit anderen kerken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mayflower schreef:Gevoelismatig wil ik me aansluiten bij Bert. Ik begrijp weining van refoforum op dit moment, namelijk dat ik er vanuit ga dat dit een gereformeerde forum is, maar begint met dit soort vrijzinnige en liberale gedachten maar krijg hierbij mijn twijfels.
Ssst, dat mag je hier niet te hard meer zeggen, mayflower.
We moeten vooral lief zijn tegen elkaar, alles moet kunnen. Het is toch prachtig allemaal, nietwaar, we zijn allemaal broertjes en zusjes of op zijn minst naneefjes.

Het enige wat hier niet meer mag is voluit opkomen voor de gereformeerde leer, want dan wordt je voor gek verklaard.

Maar in ernst: ook ik denk dat het niets meer wordt met Refoforum.
refo

Bericht door refo »

Misschien moeten we eens zien te achterhalen wat precies gereformeerd is. Want er wordt wel geroepen dat je deze leer niet meer voor mag staan, maar dat is nog maar de vraag.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Inderdaad: "Wat is waarheid?"
Plaats reactie