Openbaring van Christus aan de ziel

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Beste Josephus, dat ik zo "negatief" ben "ingesteld" vloeit geheel voort uit mijn visie op het geloof. Dat zou je toch niet hoeven te bevreemden.
En natuurlijk, als er kastanjes aan een boom hangen, is het een kastanjeboom. Maar om bij een kastanjeboom te gaan staan en te verwachten dat er peren aan groeien, lijkt me niet zinvol.
Kislev

Bericht door Kislev »

JolandaOudshoorn schreef: Wow, dit vind ik echt een uitspraak waar ik wat aan heb! Dank je Adorote, vind je het goed als ik hem ga inlijsten, zodat ik er regelmatig aan kan terugdenken :wink:
Misschien heb je hier ook wat aan:

Hoe gaat het dan met die kinderen Gods in de oefeningen van heiligmaking? Wel, zodra de Heere de ogen heeft geopend, gaan ze zien wat zonde is, gaan ze Gods wet zien, krijgen ze iets van de heiligheid Gods in hun leven. Die mensen, die pas in de smarte der wedergeboorte liggen, behoeven niet te vragen: is dat zonde en mag dat, dat weten ze van binnen wel.
En wat beginnen ze nu te doen? Ze beginnen hun zwakheid te leren. Hoe? Ze willen niet meer zondigen, en ze doen het toch. Ze beginnen al hun krachten te mobiliseren, en ze worden gevangen genomen voor ze het weten. Ze nemen zich voor om vurig tot God te bidden, en in de dadelijke gemeenschap met de Heere sterkte te verkrijgen, maar de dagen der duisternis zijn zo vele, dat ze geen raad meer weten. Al hun voornemens, al hun ijver en gezetheid op de plichten, ze komen er in de dood mee terecht. Zo beginnen ze hun zwakheid te leren, en weet ge wat er dan mee gepaard gaat? Dan gaan ze (en dat moesten ze niet doen), dan gaan ze hun staat onderzoeken, en dan komen ze natuurlijk tot de conclusie dat er niets van deugt. Om uw staat te onderzoeken hebt uw licht nodig, en als u nu in donker zit, dan moet ge uw staat niet gaan onderzoeken. Moet ge even mee wachten tot het licht is. Als het donker is dan trekt ge een verkeerde conclusie. Als het donker is, neemt alles de kleur aan van mijn innerlijke zieleleven. Als het van binnen zwart is, is alles zwart. Zend Heere Uw licht en waarheid, en als straks het licht opgaat, en ge onderzoekt uw staat, dan zegt ge: Heere, ik zal nooit meer twijfelen, dan bent ge er toch een beetje beter aan toe. Dan zeggen ze: dat kan met genade niet bestaan. In plaats van vooruit, ga ik achteruit, het wordt zo wanhopig, ik vrees dat ik een verworpene ben. Ze nemen zich voor om ermee uit te scheiden, want God hoort zulke zondaren toch niet, nietwaar, ze worden moedeloos.
De Heere gaat u uw zwakheid leren. Als ik zwak ben, dan ben ik machtig. Ge moet eerst in de heiligmaking leren, dat uit u geen vrucht is in der eeuwigheid, en dat is een smartelijke weg vol teleurstellingen, en soms aan de rand van de wanhoop, dat die zielen niet meer weten hoe of wat. Bidden gaat niet meer, zuchten gaat niet meer, dat eigen ik zit overal tussen, ze gevoelen zich zo ellendig, ze gevoelen zich zo dood en doodziek, wat hun zieleleven betreft, totdat het de Heere behaagt ze een oogje te doen slaan op die grote Voorloper. Als ze daar eens een oog op mogen slaan, dan zullen de jongelingen gewisselijk struikelen, maar die de Heere verwachten zullen de kracht vernieuwen. Daar beginnen ze te vliegen als met de vleugelen van een arend, en dan zien ze de vijanden aan de voeten liggen, dan zetten ze de voet op de nek van al hun haters, en dan hebben ze een kracht uit die gezegende Sions Koning, dat ze zeggen: en ik zal door 's vijands zwaard niet sterven, maar leven. Als ik gevallen ben, mijn vijandin, ik zal weder opstaan, verheug en verblijd u niet, want we zijn m6er dan overwinnaars.
En wat gaan ze dan nu doen? Ja, nu komt het pas, hun zwakheid inleven. Wat gaan ze nu doen? Nu gaan ze zich voornemen om maar veel de Heere Jezus nodig te hebben, en Hem maar veel te gebruiken, en maar dicht bij Hem te blijven, en zo heilig voor God te gaan leven, en van kracht tot kracht zo in de hemel te stappen. Het onbegrijpelijke is, dat Jezus Zich nu begint terug te trekken. Die valt helemaal weg uit het oog, en dan staan ze weer met hun eigen ruïne, met hun eigen ellende, met hun eigen onmacht, dat ze zeggen: Heere, kom mij toch te hulp. Nog een ogenblik, en ik ben een prooi des duivels. In plaats van geloof te oefenen, vallen ze in de kracht en de twijfel van het ongeloof. In plaats dat er een blijmoedig leven is, komt er een geestelijke mis-moedigheid, dat ze soms als treurwilgen over de wereld gaan, dat alle blijdschap in droefheid verandert vanwege die innerlijke vernederingen, vanwege het doorgaande kruis, of dat nu in- of uitwendig is.
De Heere geeft ze allemaal wat mee in hun leven, en dat rooft soms hun blijdschap, opdat ze hun zwakheid maar zullen leren, want daar staat wat tegenover.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:En natuurlijk, als er kastanjes aan een boom hangen, is het een kastanjeboom. Maar om bij een kastanjeboom te gaan staan en te verwachten dat er peren aan groeien, lijkt me niet zinvol.
Zeker. Net zo min als het zinvol is om kastanjes aan een boom te zien hangen en vervolgens te gaan beredeneren dat het stiekem toch om een eikenboom gaat.
Katie

Bericht door Katie »

Leerzaam Kislev!
Daar gaat het om: niets meer van jezelf verwachten, alles van Christus
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Kislev schreef:Misschien heb je hier ook wat aan
Zeer treffend stukje! Ook ds Kersten jr?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Heel mooi, Kislev, bedankt
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Beste Josephus, dat ik zo "negatief" ben "ingesteld" vloeit geheel voort uit mijn visie op het geloof.
De zaligmakende leer ipv de zaligmakende Christus? De openbaring van de ware leer aan je ziel? Sola dogmatica?

De Bijbel is duidelijk over wie je broeder en zuster zijn en wie er zalig worden. Als jij je medechristenen niet als broeders en zusters kan zien vraag ik me af of het niet tijd wordt om je visie te laten bijstellen. De bijbel kan je daar goed bij helpen... en de Geest natuurlijk ook :) Ik heb gemerkt dat dat ook rust geeft en een vooruitgang is. Maar ja, dan moet je geloven dat het ook zo is, anders blijf je het zien als een principe als "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"

Succes in ieder geval. Ik hoop dat je die "negatieve instelling" een beetje kan laten vervangen door de positieve instelling... niet positief in de zin van "het maakt niet uit wat je gelooft" maar wel positief in de zin van meer aandacht voor de diversiteit van Gods kinderen, van jou broeders en zusters.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix, je kunt alles wat ik schrijf, met wat spotachtige opmerkingen ("succes in ieder geval") afdoen, maar dat doet niets af aan de ernst van de situatie.
Ik vrees dat wat jij onder geloof verstaat, geen geloof is. Maar ik weet ook dat ík niet bij machte ben jou daarvan te overtuigen.
Het ga je goed.
geledu

Bericht door geledu »

We hoeven en mogen elkaar niet te be en veroordelen, als het goed is heeft een ieder van ons momenten van zelfonderzoek.
De dwaze maagden verschilden uiterlijk niet van de wijze, en ze konden het best met elkaar vinden,
Zal ons aller vraag dan niet moeten zijn , zoals bij de dicipelen : Ben ik het Heere ?

Dit getuigt van ware zelfkennis.
Kislev

Bericht door Kislev »

J.C. Philpot schreef:
Kislev schreef:Misschien heb je hier ook wat aan
Zeer treffend stukje! Ook ds Kersten jr?
Idd. Kersten jr.

De opmerking richting Marnix vind ik te scherp. Maar Marnix komt op mij vaak allomtegenwoordig dominant over.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Kislev schreef:De opmerking richting Marnix vind ik te scherp. Maar Marnix komt op mij vaak allomtegenwoordig dominant over.
Wederom volledig mee eens (zowel deel 1 als deel 2 van deze quote)
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Ik vrees dat wat jij onder geloof verstaat, geen geloof is. Maar ik weet ook dat ík niet bij machte ben jou daarvan te overtuigen.
Het heeft even geduurd, maar na wat omtrekkende bewegingen is het hoge woord er dan toch eindelijk uit. Vrees is een slechte raadgever, dat blijkt maar weer. Je kunt er zelfs door gaan twijfelen aan Gods werk in je medemens. Triest, voor degene die je hiermee raakt, maar vooral ook voor jezelf, want je maakt mij niet wijs dat een dergelijke manier van geloven je erg veel vreugde schenkt. Wat ik erger vind: je denkt wel erg klein van God.
refo

Bericht door refo »

Marnix heeft wel gelijk dat het gevaarlijk is de leer boven het geloof te stellen. De reformatie heeft juist weer het in de kerkleer gewikkelde geloof uitgepakt en op de voorgrond gesteld. Door nu in de reformatorische kerken weer een leer op de voorgrond te stellen zijn we wat dat betreft terug bij af.
Gaan we vervolgens op grond van deze leer de medemens beoordelen of zelfs veroordelen dan zijn we zelfs weer bij de Paradijszonde terechtgekomen: als God willen zijn. Want het oordelen komt alleen God toe.
Waarmee bewezen is dat je zelfs met de beste bedoelingen geweldig de fout in kunt gaan.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

geledu schreef:We hoeven en mogen elkaar niet te be en veroordelen, als het goed is heeft een ieder van ons momenten van zelfonderzoek.
De dwaze maagden verschilden uiterlijk niet van de wijze, en ze konden het best met elkaar vinden,
Zal ons aller vraag dan niet moeten zijn , zoals bij de dicipelen : Ben ik het Heere ?

Dit getuigt van ware zelfkennis.
Tjonge Geledu, laat ik het nu eens met je eens zijn. :wink:
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Hoe essentieel zijn die verschillen dan? Volgens mij niet essentieel genoeg om een eeuwig leven als broeder en zuster tegemoet te mogen zien. Waarom hier dan wel. Als je het daar niet mee eens bent, op basis waarvan zou ik dan veroordeeld worden op de jongste dag? Dat ik niet genoeg in de lijn van de nadere reformatie zat? ;)
De basis waarop jij zou veroordeeld kunnen worden op de jongste dag, zou kunnen zijn dat je hebt gemeend in Christus te geloven, terwijl dat niet het geval was. Dáár gaat het om.
En zou die basis dan voor jou niet kunnen gelden?
Plaats reactie