Openbaring van Christus aan de ziel

Klavier

Openbaring van Christus aan de ziel

Bericht door Klavier »

Naar aanleiding van inmiddels off-topic verloop in topic GPPB werd het onderwerp aangesneden over de openbaring van Christus aan de ziel.
Hoe dit te duiden en hoe ging men in de reformatie en nadere reformatie hier mee om?
Welke bijbelse onderbouwing wordt er voor gebruikt?

Als aftrap een stukje van één van de broers Erskine:
Heeft de Heere de Borg en Zijn gerechtigheid aan u ontdekt? Heeft uw ziel daar rust gevonden? Misschien werd u door de wei en haar vloeken, haar gerechtigheid en toom achtervolgd en kon u nergens een hoekje vinden waar u uw hoofd kon verbergen en schoten alle hulpmiddelen voor u tekort. Ten slotte trok de Heere de sluier weg en ontdekte Hij Zijn gerechtigheid als een beschutting die voldoende was, en heeft Hij gezegd: ‘Keert gijlieden weder tot de sterkte, gij gebondenen die daar hoopt. ‘ Wanneer het zover komt, komt er iets uit de hemel van kalmte en vreugde in de ziel. Als het mogelijk was, zou dit maken dat de hemel en de aarde gingen weergalmen van de halleluja’s van lofprijzing aan God, voor ‘Zijn onuitsprekelijke gave’. O gelovige, kent u daar niet iets van, als uw zoete ervaring? Dat zegt dat u door Zijn gerechtigheid verhoogd bent.
Wanneer Gods hand ooit een pijl van overtuiging in uw geweten schiet, waardoor uw vrede en rust worden verstoord, waarheen gaat u dan om verlichting en hulp? De mens die ‘aan de wet getrouwd is’ loopt naar de wet om hulp en verlichting: de wet is het die hem geneest. Zijn gebeden, zijn tranen en zijn verbetering stoppen de mond van het geweten. Maar wat de gelovige betreft: nooit kan hij rust vinden buiten het ‘bloed der besprenging’. Hij krijgt zijn genezing alleen van onder de vleugelen van de Zon der gerechtigheid. Geen andere balsem zal hem verlichting geven dan de ‘balsem van Gilead’, en geen andere hand kan die aanbrengen dan die van de Heelmeester aldaar.

Ebenezer Erskine
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Mariavt

Re: Openbaring van Christus aan de ziel

Bericht door Mariavt »

Klavier schreef:Heeft de Heere de Borg en Zijn gerechtigheid aan u ontdekt? Heeft uw ziel daar rust gevonden? Misschien werd u door de wei en haar vloeken, haar gerechtigheid en toom achtervolgd en kon u nergens een hoekje vinden waar u uw hoofd kon verbergen en schoten alle hulpmiddelen voor u tekort. Ten slotte trok de Heere de sluier weg en ontdekte Hij Zijn gerechtigheid als een beschutting die voldoende was, en heeft Hij gezegd: ‘Keert gijlieden weder tot de sterkte, gij gebondenen die daar hoopt. ‘ Wanneer het zover komt, komt er iets uit de hemel van kalmte en vreugde in de ziel. Als het mogelijk was, zou dit maken dat de hemel en de aarde gingen weergalmen van de halleluja’s van lofprijzing aan God, voor ‘Zijn onuitsprekelijke gave’. O gelovige, kent u daar niet iets van, als uw zoete ervaring? Dat zegt dat u door Zijn gerechtigheid verhoogd bent.
Wanneer Gods hand ooit een pijl van overtuiging in uw geweten schiet, waardoor uw vrede en rust worden verstoord, waarheen gaat u dan om verlichting en hulp? De mens die ‘aan de wet getrouwd is’ loopt naar de wet om hulp en verlichting: de wet is het die hem geneest. Zijn gebeden, zijn tranen en zijn verbetering stoppen de mond van het geweten. Maar wat de gelovige betreft: nooit kan hij rust vinden buiten het ‘bloed der besprenging’. Hij krijgt zijn genezing alleen van onder de vleugelen van de Zon der gerechtigheid. Geen andere balsem zal hem verlichting geven dan de ‘balsem van Gilead’, en geen andere hand kan die aanbrengen dan die van de Heelmeester aldaar.

Ebenezer Erskine
Ik vind dit stukje al álleszeggend, wat kun je er nog meer mee doen dan, ik onderschrijf het helemaal. Valt hier wel over te discuseren???
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:Ten slotte trok de Heere de sluier weg en ontdekte Hij Zijn gerechtigheid als een beschutting die voldoende was, en heeft Hij gezegd: ‘Keert gijlieden weder tot de sterkte, gij gebondenen die daar hoopt. ‘ Wanneer het zover komt, komt er iets uit de hemel van kalmte en vreugde in de ziel.
Dit is wat ik bedoel. En ik denk dat Brakel dit ook zal onderschrijven, maar hij zegt het niet zo helder en duidelijk als Erskine.
Calvijn:
Zodra ook de minste druppel van het geloof in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige gelaat Gods te aanschouwen, weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, at wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden".
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Calvijn:
Zodra ook de minste druppel van het geloof in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige gelaat Gods te aanschouwen, weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, at wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden".
Ik kan het met zowel Erskine als met Calvijn eens zijn, alhoewel ik persoonlijk meer heb met de duidelijke en directe taal van Calvijn, dan de veelvuldige en liederlijke taal van Erskine.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Ik kan het met zowel Erskine als met Calvijn eens zijn, alhoewel ik persoonlijk meer heb met de duidelijke en directe taal van Calvijn, dan de veelvuldige en liederlijke taal van Erskine.
Liederlijk betekent wat anders dan jij waarschijnlijk bedoelt. :wink:
liederlijk = schandelijk, losbandig van gedrag.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 17 apr 2007, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:Welke bijbelse onderbouwing wordt er voor gebruikt?
Het is de verklaring van de bijbelse boodschap aan het hart!
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Liederlijk betekent wat anders dan jij waarschijnlijk bedoelt. :wink:
Ik bedoelde: dichterlijke, bloemrijke, vage taal.
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Wat is er mis met de "liederlijke" taal van de Erskines.
Is die warmte van de Erskines wellicht toch meer aantrekkelijk dan het dogmatische calvinisme waar velen van ons bij "zweren"?

Is het directe van Calvijn levendiger dan het Evangelische van de Erskines?

God werkt, los van Calvijn of de Erskines of wie dan ook.

Persoonlijke voorkeuren hebben in dat opzicht geen waarde.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Jammer dat ik allebei de boeken niet heb, maar ik vind ze allebei heel duidelijk, het wijst zo direct op de lieflijkheid van Christus geopenbaard aan de ziel.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Geka

Bericht door Geka »

Calvijn, Brakel, Erskine..etc. De kern is hetzelfde: wie God in Christus is voor een verloren schuldige zondaar.

Daar gaat het om. En wie daar iets van kennen mag heeft voor eeuwig aan God genoeg zonder ooit van Hem genoeg te krijgen.

Laten we geen tegenstellingen gaan suggereren, maar erkennen dat de Heere met elk van hen een eigen weg gegaan is, maar dat de genoemde kern bij ieder van hen terug te vinden is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mariavt schreef:Jammer dat ik allebei de boeken niet heb, maar ik vind ze allebei heel duidelijk, het wijst zo direct op de lieflijkheid van Christus geopenbaard aan de ziel.
Je hebt uiteindelijk aan de Bijbel genoeg. :wink:
jvdg

Bericht door jvdg »

Geka schreef:Calvijn, Brakel, Erskine..etc. De kern is hetzelfde: wie God in Christus is voor een verloren schuldige zondaar.

Daar gaat het om. En wie daar iets van kennen mag heeft voor eeuwig aan God genoeg zonder ooit van Hem genoeg te krijgen.

Laten we geen tegenstellingen gaan suggereren, maar erkennen dat de Heere met elk van hen een eigen weg gegaan is, maar dat de genoemde kern bij ieder van hen terug te vinden is.
Amen.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:
Mariavt schreef:Jammer dat ik allebei de boeken niet heb, maar ik vind ze allebei heel duidelijk, het wijst zo direct op de lieflijkheid van Christus geopenbaard aan de ziel.
Je hebt uiteindelijk aan de Bijbel genoeg. :wink:
Dat is waar en die heb ik gelukkig wél......... :idea:

Klavier

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:Welke bijbelse onderbouwing wordt er voor gebruikt?
Het is de verklaring van de bijbelse boodschap aan het hart!
JA! Zo en niet anders.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
geledu

Bericht door geledu »

Dit is nu juist ook het punt .
Zowel Calvijn als Erskine betonen in hun schrijven dat in de eerst geloofsomhelzing van Christus, er een zekerheid ligt.

Er wordt zovaak gesteld dat Christus de meest verborgen Persoon is, en dat is een waarheid.
Maar we praten dan wel over een verborgenheid in het licht van Zijn volmaaktheid.

In de kleinste, prilste geloofsoefening ligt Christus als het geopenbaarde Voorwerp, er is dan Kennis van Hem , en in die oefeningen ligt het vast, hoewel er later van alles weer overheen kan komen.

En , wie ben ik , maar ik bemerk zovaak dat die latere ongeloofs golven , worden gesteld als voorwaarde tot de eerst beginnende kennis van Christus.
Dan wordt er gezongen Ps 51 en hoe waar ook , dit zijn psalmen die Gods volk leert zingen na de openbaring van Christus.
David zong het na de zonde met Bathseba.
Als we door de zonde in schuldig ongeloof van De Weg zijn afgeweken en als er dan gedwaalt wordt als schapen die geen Herder hebben.
Om dan door schuldbesef getroffen en verslagen weer tot Jezus gebracht te worden .

Maar ook de opmerking , dit alles zijn zulke tere en persoonlijke zaken , dat discussie of gesprek over deze zaken wel met grote bescheidenheid zullen moeten plaatsvinden
Plaats reactie