Is dat zo? Dat de meeste vrucht is de verwachten in de zuivere prediking? Ik zie genoeg van plaatsen met een zuivere prediking maar met weinig vrucht, helemaal op het gebied van evangelisatie... maar vaak ook in gemeenten. En ik zie een hoop gemeenten waar ik bij dingen in de prediking wel eens vraagtekens zet, maar waar men veel vruchten draagt, waar mensen van buitenaf het evangelie horen en tot geloof komen, waar echte onderlinge liefde is en acceptatie in plaats van geruzie en veroordelen om de kleinste onzinnige tradities etcetera. De prediking kan nog zo zuiver zijn, als men hun verantwoordelijkheid niet neemt, wat is dat dan waard? Je geloof kan op papier nog zo mooi in elkaar steken, als er geen werken zijn is het dood.Klavier schreef:Dan zul je je er toch op moeten bezinnen, en zeker als we na 450 jaar reformatie zo'n diversiteit aan meningen hierover hebben. Dan kun je een struisvogelmentaliteit aannemen, en het met ingewikkeld aan de kant leggen, of trachten het geheel te ontrafelen om daarmee meer tot elkaar te komen, om daarmee te komen tot geestelijk herkennen. En nog meer: Tot een gelijk verstaan van de Schrift, om dat in zuiverheid te mogen bewaren. Want enkel in zuivere prediking, is de meeste vrucht te verwachten. In die zin Heeft de Heere Zelf het zendingsbevel inclusief opdracht op de leer te onderhouden in menselijke handen gegeven als instrument waarmee Hij middelijk wil werken.
We hebben een verantwoordelijkheid in dezen als kerk wereldwijd!
Natuurlijk is een zuivere prediking met werken ideaal. Juist daarom zouden we veel meer onze handen uit de mouwen moeten steken in plaats van het allemaal zo theoretisch te houden. We weten precies hoe het allemaal moet, met de mooiste bewoordingen kunnen we dat aangeven, daarbij allerlei historische geschriften citerend enzo.... als we dan ook nog wat ermee doen... naar elkaar toe.... en naar de wereld toe.