Zondagsinvulling??

Josephus

Bericht door Josephus »

Oude-Waarheid schreef:En wat vind je zelf van het stukje van Ds Spijkerboer :?:

heer over de sabbat :!:
Dat laatste is niet van Spijkerboer, maar staat gewoon in de Bijbel. Of haal je het juist daarom aan? Is me niet helemaal duidelijk.

En wat ik er zelf van vind? Misschien best een gewaagd stukje, maar ik ben het er in grote lijnen wel mee eens. Het lastige is wel om een antwoord te geven op de vraag wat als "werk" beschouwd kan worden. Als ik op de fiets naar de kerk wil en mijn band is lek, plak ik hem gewoon zonder scrupules (als daar nog tijd voor is uiteraard), hoewel een orthodoxe jood me dat waarschijnlijk niet zal nazeggen. En ik maak ook zonder veel gewetensbezwaren gebruik van het OV, mocht dat nodig zijn (met de auto naar de kerk in de stad is niet altijd handig en vaak minstens zo duur).

De kern van het citaat van Spijkerboer is echter niet, dat we zoveel mogelijk de grenzen moeten gaan opzoeken van wat nog net wel en wat net niet meer kan, maar dat we de dingen met een vrij geweten moeten kunnen doen. Zo nee, dan kun je ze beter nalaten. En dan begrijpt iedereen ook heus wel, dat dit geen vrijbrief is om zaken die zo duidelijk in strijd zijn met Gods eigen Woord goed te praten. Maar om toch nog even concreet te zijn: ik zie niet in waarom ik op zondag niet op mijn skeelers in een natuurgebied zou mogen rondrijden. Ik kom daar misschien wel veel meer tot rust en dichter bij God, dan wanneer ik de halve middag bewusteloos op mijn bed ga liggen.
refo

Bericht door refo »

Misschien had hij het liever met 3 ees en een hoofdletter gezien?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ik probeer altijd het standpunt te handhaven:

Iemand anders hoeft op zondag niet voor mij te werken.
Bijv.:
Geen ijsje kopen of naar de afhaalchinees.
Niet met de kano door de sluis. Ik loop wel met de kano om de sluis heen.
Geen gebruik van openbaar vervoer.
Etc.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Tot zover mijn brainstormsessie, ik ben benieuwd naar reacties!
Wat ik in je brainstorm sessie een beetje mis is de invulling, zoals zondag 38 die schrijft.

Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.

Oftewel: het voorsmaken van de eeuwige rust, die voor Gods volk in Christus is weggelegd. Voornamelijk, maar niet uitsluitend, op de rustdag.
Die rust bestaat hierin: Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn

De link met (niet-noodzakelijk, neem ik aan) mountainbiken is mij niet helemaal duidelijk.

Jij lijkt meer de mens in zijn vrijheid als vertrekpunt te nemen en de Catechismus God in Zijn dienenswaardigheid.
Sorry, ik liet de Bijbel spreken ;)

Maar ik ben het met de HC eens. Kerk, werk, het hoeft niet op de sabbat. De link met mountainbiken heeft te maken met dat ik wel eens mountainbike op zondag en dat niet ten koste gaat van de kerk, en het geen werk is. De HC noemt hier maar een deel van het doel van de sabbat. En ik een ander. De HC: Het naar de kerk gaan. Heel belangrijk. De De rustdag is er om God te dienen. Maar de rustdag is er ook voor de mens om te ontspannen, tot rust te komen, niet te hoeven werken. Daar past recreatief sporten dan toch prima in?

De insteek hier is of dat mag op zondag. Daarom redeneer ik dus ook vanuit de vrijheid, de vraag is immers: Mag het? Wat de HC zegt, God dienen op de zondag, naar Hem luisteren en Hem aanbidden, dat past zeker bij de zondag en is belangrijk, dat hoor je me niet erkennen. Het is alleen geen of/of, of God dienen, of zelf ook mogen ontspannen. We mogen beiden. Dus niet of min insteek, of die van de HC is juist... beiden zijn juist.

Bedankt voor de aanvulling! Ik wil niet eenzijdig overkomen, als er een bepaalde insteek wordt gekozen gebeurt dat echter wel eens, omdat je dan je op 1 kant van het verhaal richt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

Breekijzertje schreef:Ik probeer altijd het standpunt te handhaven:

Iemand anders hoeft op zondag niet voor mij te werken.
Bijv.:
(...)
Geen gebruik van openbaar vervoer.
Mooi streven, maar niet altijd haalbaar. Ga maar eens in de stad naar de kerk. Als je niet met de fiets kan, heb je twee opties: met het openbaar vervoer, of met de auto, waarbij je vaak parkeergeld kwijt bent. In beide gevallen moet er iemand voor je werken. Of ben je daarin dan zo consequent dat je voor je eigen standpunt bereid bent de eredienst te verzuimen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Josephus schreef:Maar om toch nog even concreet te zijn: ik zie niet in waarom ik op zondag niet op mijn skeelers in een natuurgebied zou mogen rondrijden. Ik kom daar misschien wel veel meer tot rust en dichter bij God, dan wanneer ik de halve middag bewusteloos op mijn bed ga liggen.
Juist. Dat bedoel ik. De rustdag is niet bedoeld om niks te doen... maar om niet te werken. Op de bank hangen en op bed liggen mag wel? :) Wat doet iedereen hier eigenlijk de hele zondag dan? Ik ben niet zo van krantje lezen, puzzeltje maken... :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Rens schreef:Ik voel me, JUIST op zondag, een wolf in schaapskleding, een Farizeër, hypocriet en nog zo wat.

Want de "oude mens", de Rens van het revolutinaire CPN/SP-gebeuren, de wereld-omarmer, is nog stééds niet dood in mij. Die draak met zijn 7 koppen steekt telkenmale zijn monsterachtige koppen in mij omhoog.

Dan, juist op zondag, lijken mij zoveel zaken banaal, niet de moeite waardc om over na te denken, al wat een écht kerkmens, Godskind, afwijst maar somber-aan vindt........die mens die gewoon zijn eigen wil wil volgen, maar NIET die van de Vader, die mens steekt juist op zondag de kop op.

Ook nu, nu ik dit zit te typen, hoor en voel ik iets van: doe ff normaal man, maak je niet zo druk over al dat gedoe hier.....doe wat je lekker ze'lf wil.

En tóch, tóch mag ik er niet aan toegeven, wil ik er niet aan toegeven, en het is zo'n zwaar gevecht telkensweer....

Maar op zondag op verjaarsvisite gaan?? nee...dat nou nét weer niet..................

Heb ik er innerlijk iets op tegen om op zondag een patatje te halen? nee, niet echt nee.............maar kán en mág het dan ook? nee, dat weet ik ook wel, maar ik vóél het niet als zodanig...

Die wolf, die onder mijn schaapskleren huist, die voert nog stééds de boventoon..............

En tóch zal die wolf ééns ten onder gaan, dat wéét ik, dat vóél ik, maar het ménselijke gevecht is zo zwaar......................en als God me daar niet in zou steunen zou ik het zéker niet kunnen, want slechts God kan de wolf in mij doden..........

Ik bedoel maar.............we praten wel zo makkelijk over wel of niet op zondag dit of dat gaan doen of juist niet, maar.............wat vóél je er zélf bij, welk gevecht voer je met jezelf, niet alleen door de week, maar JUIST op zondag???????
Waarom zijn er zo weinig mensen die hierop durven reageren?
De vraag van Rens is recht uit het hart nl. Wat vóel je er zélf bij, welk gevecht voer je met jezelf, niet alleen door de week maar juist op zondag???
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Mariavt schreef:
Rens schreef:Ik voel me, JUIST op zondag, een wolf in schaapskleding, een Farizeër, hypocriet en nog zo wat.

Want de "oude mens", de Rens van het revolutinaire CPN/SP-gebeuren, de wereld-omarmer, is nog stééds niet dood in mij. Die draak met zijn 7 koppen steekt telkenmale zijn monsterachtige koppen in mij omhoog.

Dan, juist op zondag, lijken mij zoveel zaken banaal, niet de moeite waardc om over na te denken, al wat een écht kerkmens, Godskind, afwijst maar somber-aan vindt........die mens die gewoon zijn eigen wil wil volgen, maar NIET die van de Vader, die mens steekt juist op zondag de kop op.

Ook nu, nu ik dit zit te typen, hoor en voel ik iets van: doe ff normaal man, maak je niet zo druk over al dat gedoe hier.....doe wat je lekker ze'lf wil.

En tóch, tóch mag ik er niet aan toegeven, wil ik er niet aan toegeven, en het is zo'n zwaar gevecht telkensweer....

Maar op zondag op verjaarsvisite gaan?? nee...dat nou nét weer niet..................

Heb ik er innerlijk iets op tegen om op zondag een patatje te halen? nee, niet echt nee.............maar kán en mág het dan ook? nee, dat weet ik ook wel, maar ik vóél het niet als zodanig...

Die wolf, die onder mijn schaapskleren huist, die voert nog stééds de boventoon..............

En tóch zal die wolf ééns ten onder gaan, dat wéét ik, dat vóél ik, maar het ménselijke gevecht is zo zwaar......................en als God me daar niet in zou steunen zou ik het zéker niet kunnen, want slechts God kan de wolf in mij doden..........

Ik bedoel maar.............we praten wel zo makkelijk over wel of niet op zondag dit of dat gaan doen of juist niet, maar.............wat vóél je er zélf bij, welk gevecht voer je met jezelf, niet alleen door de week, maar JUIST op zondag???????
De vraag van Rens is recht uit het hart nl. Wat vóel je er zélf bij, welk gevecht voer je met jezelf, niet alleen door de week maar juist op zondag???
Ik las het meer als een uiting van Rens.
Niet iets om op te reageren.
Ik herken ook "het gevecht op zondag" helemaal niet.
Dat is iets heel persoonlijks van Rens denk ik.
Misschien moet jij Rens behalve via dit forum eens een keer rechtstreeks aanspreken over "zijn gevecht"..........samen op de bank onder het genot van een fruitsalade met slagroom bijvoorbeeld........ :D
Adorote

Bericht door Adorote »

De Zondag is geen strijddag maar een feestdag de Verrijzenis des Heren dag.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Breekijzertje schreef:
Mariavt schreef:
Misschien moet jij Rens behalve via dit forum eens een keer rechtstreeks aanspreken over "zijn gevecht"..........samen op de bank onder het genot van een fruitsalade met slagroom bijvoorbeeld........ :D
Het is dus dúidelijk een vráág, naar forumleden en die fruit met slagroom eten we heus niet elke dag hoor, beetje flauwe opmerking van je.
Laatst gewijzigd door Mariavt op 18 apr 2007, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:... of met de auto, waarbij je vaak parkeergeld kwijt bent. In beide gevallen moet er iemand voor je werken.
Ik begrijp je punt, maar dit is een slecht voorbeeld. Nagenoeg de meeste parkeergarages en -terreinen in Nederland werken automatisch.
(Als dat in jouw dorp/stad niet zo is, wil ik je wel een verkoper op je dak sturen. Dan snijdt het mes van 3 kanten: de gemeente lagere exploitatiekosten, ons bedrijf extra omzet en jij geen gewetensnood.)
Marnix

Bericht door Marnix »

Breekijzertje schreef:
Mariavt schreef:

Ik herken het ook niet. Rens, wat bedoel je precies met gevecht? vechten waartegen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Josephus schreef:Maar om toch nog even concreet te zijn: ik zie niet in waarom ik op zondag niet op mijn skeelers in een natuurgebied zou mogen rondrijden. Ik kom daar misschien wel veel meer tot rust en dichter bij God, dan wanneer ik de halve middag bewusteloos op mijn bed ga liggen.
Juist. Dat bedoel ik. De rustdag is niet bedoeld om niks te doen... maar om niet te werken. Op de bank hangen en op bed liggen mag wel? :) Wat doet iedereen hier eigenlijk de hele zondag dan? Ik ben niet zo van krantje lezen, puzzeltje maken... :)
Niet mee eens.

De zondag is inderdaad niet voor op de bank te hangen, krantje lezen, puzzeltje maken, etc. Dat ben ik met je eens.

Maar ook niet om te sporten, te spelen, enz. De rustdag is niet primair voor de lichamelijke rust/ontspanning, maar voor de geestelijke.
We vinden God of de rust niet in de natuur noch in ontspanning, maar door de werking van Zijn Geest in Christus.
Rens

Bericht door Rens »

Breekijzertje schreef: Misschien moet jij Rens behalve via dit forum eens een keer rechtstreeks aanspreken over "zijn gevecht"..........samen op de bank onder het genot van een fruitsalade met slagroom bijvoorbeeld........ :D
Deze reactie, althans dit deel er uit, blinkt niet uit in zinvolheid, maar in dorre mentale armoede..........zucht.

Ik heb je de hand gereikt om verder te gaan in vrede op dit forum, maar je schijnt het niet te willen accepteren.

Jammer, maar het zij zo.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:We vinden God of de rust niet in de natuur noch in ontspanning, maar door de werking van Zijn Geest in Christus.
Misschien moest je hier maar "ik" in plaats van "we" neerzetten... :wink:

Het is op zich natuurlijk wel waar wat je schrijft, maar dat laat onverlet dat je in de natuur of tijdens ontspanning wel degelijk die Geest soms beter kan ervaren dan bijv. thuis op de bank. Laten we daar alsjeblieft geen strijdpunt van maken, het zal voor iedereen een persoonlijke afweging zijn.
De rustdag is niet primair voor de lichamelijke rust/ontspanning, maar voor de geestelijke.
Kan ik het niet mee oneens zijn, met wel de nadruk op het vetgedrukte.
Plaats reactie