Dat laatste is niet van Spijkerboer, maar staat gewoon in de Bijbel. Of haal je het juist daarom aan? Is me niet helemaal duidelijk.Oude-Waarheid schreef:En wat vind je zelf van het stukje van Ds Spijkerboer![]()
heer over de sabbat :!:
En wat ik er zelf van vind? Misschien best een gewaagd stukje, maar ik ben het er in grote lijnen wel mee eens. Het lastige is wel om een antwoord te geven op de vraag wat als "werk" beschouwd kan worden. Als ik op de fiets naar de kerk wil en mijn band is lek, plak ik hem gewoon zonder scrupules (als daar nog tijd voor is uiteraard), hoewel een orthodoxe jood me dat waarschijnlijk niet zal nazeggen. En ik maak ook zonder veel gewetensbezwaren gebruik van het OV, mocht dat nodig zijn (met de auto naar de kerk in de stad is niet altijd handig en vaak minstens zo duur).
De kern van het citaat van Spijkerboer is echter niet, dat we zoveel mogelijk de grenzen moeten gaan opzoeken van wat nog net wel en wat net niet meer kan, maar dat we de dingen met een vrij geweten moeten kunnen doen. Zo nee, dan kun je ze beter nalaten. En dan begrijpt iedereen ook heus wel, dat dit geen vrijbrief is om zaken die zo duidelijk in strijd zijn met Gods eigen Woord goed te praten. Maar om toch nog even concreet te zijn: ik zie niet in waarom ik op zondag niet op mijn skeelers in een natuurgebied zou mogen rondrijden. Ik kom daar misschien wel veel meer tot rust en dichter bij God, dan wanneer ik de halve middag bewusteloos op mijn bed ga liggen.